AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #1 Skrevet 8. oktober 2022 Jeg har en fantastisk kjæreste. Vi planlegger nå å bli samboere. Min kjæreste har vært utrolig heldig å fått lov å bo i en leilighet foreldrene eier i Oslo sentrum. Foreldrene betaler ALT, strøm, nett ALT, hun har 0 boutgifter. Tanken er at hun skal få overta den på sikt. Vi er begge studenter. Jeg føler det er litt kleint å ta opp hva jeg bør betale i leie, samtidig er det jo ikke riktig at jeg skal bo gratis? Dette er en mye større og dyrere leilighet enn jeg ville hatt råd til å leie, så jeg kan ikke betale halvparten av det den er verd😬 hva bør jeg tilby? Anonymkode: 1cc05...c8a
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #2 Skrevet 8. oktober 2022 Syns du bør tilby å betale halvparten av strøm, tv, nett etc pluss en månedsleie som dere blir enige om. selv om foreldrene sponser henne så betyr ikke det at de skal sponse deg nei. Men husk å få navnet ditt på en leiekontrakt. Anonymkode: 7242a...257 6
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #3 Skrevet 8. oktober 2022 Spør foreldre hva de ønsker i leie fra deg og svarer de 0 kr, så svarer du tilbake med at det var veldig hyggelig og generøst men at da kan dere i det minste betale for eget strømforbruk eller noe sånn. At du setter stømmen der i ditt navn eller noe. Anonymkode: 747e8...8b1 10
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #4 Skrevet 8. oktober 2022 Du må høre med foreldrene hennes hva de ønsker i leie, er vel de som eier leiligheten og bestemmer dette. Anonymkode: 8a3b2...af7 1 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #5 Skrevet 8. oktober 2022 Jeg hadde tilbudt meg å betale halvparten av strøm, nett osv. Synes det blir merkelig å skulle spørre foreldrene. Jeg hadde i hvert fall følt meg ganske umyndiggjort om kjæresten min tok en sånn samtale over mitt hode, men sammen går det fint. Jeg var i samme situasjon før jeg og mannen min kjøpte hus. Vi bodde gratis i et hus fra min far i flere år, og det gjorde at vi kunne studere og senere spare opp EK til husbygging. Vi delte imidlertid på kostnadene til strøm, internett og kommunale avgifter. Anonymkode: 14ece...13a 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #6 Skrevet 8. oktober 2022 Bare å spørre, og om hun/foreldre ikke skal ja noe så setter du av pengene til EK til dere kan kjøpe sammen. Anonymkode: 38bdb...9d1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #7 Skrevet 8. oktober 2022 Hør med foreldrene Anonymkode: 5e211...316
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #8 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg hadde tilbudt meg å betale halvparten av strøm, nett osv. Synes det blir merkelig å skulle spørre foreldrene. Jeg hadde i hvert fall følt meg ganske umyndiggjort om kjæresten min tok en sånn samtale over mitt hode, men sammen går det fint. Anonymkode: 14ece...13a Jeg synes at det er både hennes og foreldrenes hennes sin avgjørelse. Jeg ville ha bedt henne som å høre med foreldrene om det var greit for dem. Anonymkode: dfae6...1f0
Flintis Skrevet 8. oktober 2022 #9 Skrevet 8. oktober 2022 Økonomien din tilsier vel ikke at du kan betale noe mer enn det du gjør nå. Kommer hun til å kjøpe ut foreldrene eller får hun leiligheten i gave som sitt særeie? Du får ta en prat med foreldrene og samboeren om hva de tenker. Kanskje de vil ha et depositum og ingen leie også? 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #10 Skrevet 8. oktober 2022 Jeg syns du skal snakke med foreldrene hennes om det. Anonymkode: f804c...bbf
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #11 Skrevet 8. oktober 2022 Flintis skrev (25 minutter siden): Økonomien din tilsier vel ikke at du kan betale noe mer enn det du gjør nå. Kommer hun til å kjøpe ut foreldrene eller får hun leiligheten i gave som sitt særeie? Du får ta en prat med foreldrene og samboeren om hva de tenker. Kanskje de vil ha et depositum og ingen leie også? Jeg kan ikke betale mer enn jeg gjør nå (betaler 7000). Hun kommer til å få den som gave (det har eldre søsken gjort). Jeg skal prate med henne, men syntes liksom hun kunne ta det opp også. Det er så kleint, men ja jeg må ta det opp. ts Anonymkode: 1cc05...c8a
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #12 Skrevet 8. oktober 2022 Hva med å betale det du ville betalt om du bodde i ett kollektiv i Oslo? Anonymkode: 8e924...309
Flintis Skrevet 8. oktober 2022 #13 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kan ikke betale mer enn jeg gjør nå (betaler 7000). Hun kommer til å få den som gave (det har eldre søsken gjort). Jeg skal prate med henne, men syntes liksom hun kunne ta det opp også. Det er så kleint, men ja jeg må ta det opp. ts Anonymkode: 1cc05...c8a Hadde de eldre søskenene samboere når de studerte så det er dannet noen presedens?
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #14 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har en fantastisk kjæreste. Vi planlegger nå å bli samboere. Min kjæreste har vært utrolig heldig å fått lov å bo i en leilighet foreldrene eier i Oslo sentrum. Foreldrene betaler ALT, strøm, nett ALT, hun har 0 boutgifter. Tanken er at hun skal få overta den på sikt. Vi er begge studenter. Jeg føler det er litt kleint å ta opp hva jeg bør betale i leie, samtidig er det jo ikke riktig at jeg skal bo gratis? Dette er en mye større og dyrere leilighet enn jeg ville hatt råd til å leie, så jeg kan ikke betale halvparten av det den er verd😬 hva bør jeg tilby? Anonymkode: 1cc05...c8a Ikke helt hva du er ute etter kanskje, men jeg kan fortelle om hvilken avtale vi har med vår datter. Hun bor gratis i utleieenheten vår, og vi dekker strømmen. Tv/internett betaler hun selv. Hvis hun får seg samboer eller romkamerat er avtalen at det da skal tegnes leieavtale med husleie på 4000 kr mnd + strøm. Dette for at samboer/romkamerat skal ha noen rettigheter. Hvordan de vil fordele dette seg i mellom blir opp til dem. Anonymkode: 8e7bd...1e8
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #15 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg kan ikke betale mer enn jeg gjør nå (betaler 7000). Hun kommer til å få den som gave (det har eldre søsken gjort). Jeg skal prate med henne, men syntes liksom hun kunne ta det opp også. Det er så kleint, men ja jeg må ta det opp. ts Anonymkode: 1cc05...c8a Du kan jo ta det opp med henne uten at det er kleint, eller? Det burde være en rimelig grei samtale. Skjønner at det er kleint å ta det opp med foreldrene hennes uten at hun er med på samtalen da. Haha. Men bare si det som det er, «hei, jeg synes det er fint at vi skal flytte sammen og det er fantastisk at du får bo her gratis av foreldrene dine. Hva tenker du om at vi snakker med foreldrene dine om at jeg skal flytte inn her? Kanskje de ønsker at jeg betaler en leie eller halvparten av strøm og andre avgifter?». Om noe, får det deg til å virke som en skikkelig real fyr som verken vil utnytte noen eller ta gaver fra familien for gitt. Anonymkode: 14ece...13a
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #16 Skrevet 8. oktober 2022 Flintis skrev (1 time siden): Hadde de eldre søskenene samboere når de studerte så det er dannet noen presedens? Det er jeg usikker på, de er en del eldre. ts Anonymkode: 1cc05...c8a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå