AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #1 Skrevet 8. oktober 2022 Hadde andre i familien rask fødsel? Føler historiene med «tok 30 min fra første rie til ungen var ute» høres ut som en drøm, og håper jeg også får en slik fødsel 😅 Min mor har brukt lang tid på sine Anonymkode: 235b2...50d
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #2 Skrevet 8. oktober 2022 Dessverre ikke. Min mor har født alle sine barn på 1,5-3 timer fra første rie til barna var ute. Enkle og ukompliserte fødsler. Mine fødsler har tatt 10-15 timer fra igangsetting til babyene var ute, dels med stormrier. Om jeg hadde født raskere om kroppen hadde satt igang selv er ikke godt å vite. Anonymkode: 022b4...21c
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #3 Skrevet 8. oktober 2022 Min mor fødte meg på 1,5 time fra første rie, jeg fødte sønnen min på 17 timer. Så ingen arvelighet her, min lille måtte tilogmed hjelpes med vakuum, min mor har poppet barn som en pez-dispenser 😂 Anonymkode: 0801e...db9 1
Porkupine Skrevet 8. oktober 2022 #4 Skrevet 8. oktober 2022 Min mor har fire lange fødsler og masse bekkentrøbbel bak seg. Jeg har to styrtfødsler og ganske enkle svangerskap. Vi har ganske lik kroppstype. 1
Pillowtalk Skrevet 8. oktober 2022 #5 Skrevet 8. oktober 2022 Mamma hadde to styrtfødsler, hvorpå jeg brukte 2 døgn (18t aktiv) på å føde😬
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #6 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hadde andre i familien rask fødsel? Føler historiene med «tok 30 min fra første rie til ungen var ute» høres ut som en drøm, og håper jeg også får en slik fødsel 😅 Min mor har brukt lang tid på sine Anonymkode: 235b2...50d Ehm, trodde ikke styrtfødsel var noe å trakte etter akkurat? 🤔 Økt risiko for å revne mye pga. vevet får ikke tid til å strekke seg, mener jeg å ha hørt. Anonymkode: f0da3...178 4
Miss91 Skrevet 8. oktober 2022 #7 Skrevet 8. oktober 2022 Her i familien føder vi kjapt, men unntak av ei kusine. I papirene mine står det aktiv førsel 45 min og 35min 😛 i realiteten begynte jeg å kjenne det ca 4,5t før ungen var ute begge gangene, men det har såpass lite at jeg skjønte det ikke før ca 3t før første gangen. Med nr to skjønte jeg kjapt at det var noe på gang selv om jeg ikke hadde vondt. Veldig intenst når det står på, men jeg syns det var greit å være litt effektiv. jeg har en onkel som er først i bilen på vei til sykehuset, og vi andre ga ikke mødrene våre noe særlig tid på sykehuset før vi var ute.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #8 Skrevet 8. oktober 2022 Min mor fødte meg på 3 timer. - Min første tok 1,5 time - Min andre tok 50 minutter Min mor fødte søsteren min på nesten to døgn. - Min søsters barn ble alle satt i gang og dratt ut i en halv evighet. Tilfeldig kanskje.... Anonymkode: fd299...55a
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #9 Skrevet 8. oktober 2022 Mange raske fødsler på min mors side, både mamma, mormor og tante har hatt raske fødsler. Mamma håpet inderlig at jeg fikk en litt lengre fødsel enn dem. Skjedde ikke, 1,5time fra 4 cm til ungen var ute. Tyder på en viss arvelighet i vår familie i alle fall. Anonymkode: 6f733...13d
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #10 Skrevet 8. oktober 2022 Mormoren min fødte sin første prematurt på vei til sykehuset, og hadde svært raske fødsler med resten også. Moren min sin første fødsel tok 4 timer, med mye komplikasjoner, og resten av barna ble født med keisersnitt. Tanten min har hatt styrtfødsler. Begge mine fødsler var styrtfødsler, uten komplikasjoner og til termin. Min tantes døtre har hatt lange fødsler, med en del komplikasjoner. De nevnte på føden at det kunne være noen arvelige komponenter, og de mente at det var økt sjanse for styrtfødsler om en hadde det i familien. Men at det likevel var helt umulig å si på forhånd. Og at det i seg selv også sier lite om hvordan fødselen oppleves. Min mors relativt raske fødsel var fæl, og hun hadde nesten fødselsangst på mine vegne. Mine fødsler var fine, min ene kusine sier at hun opplevde særlig den ene av sine lange fødsler som en drømmefødsel. Anonymkode: 79f3f...8a6
Arkana Skrevet 8. oktober 2022 #11 Skrevet 8. oktober 2022 To av mine tre fødsler var styrtfødsler (nr 2 tok 2 timer fra start til slutt og nr 3 tok 24 minutter fra start til slutt). Mamma hadde ingen styrtfødsler. Etter det jeg vet er det ingen forskning som viser at måten man føder på er arvelig og det er jo også ganske ulogisk at man skulle ha samme type fødsel som ens mor eller andre familiemedlemmer. Det eneste arvelige som kan påvirke fødsel er slike ting som kroppsform (f.eks. hvis både du og mor har smalt bekken). 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #12 Skrevet 8. oktober 2022 Styrtfødsel er ikke noe å trakte etter. Jeg hadde dette med barn nr 2 og har aldri følt meg så hjelpeløs og trodde virkelig at jeg ikke skulle overleve. Det var veldig traumatisk. Anonymkode: 3f799...c69
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #13 Skrevet 8. oktober 2022 Jeg har hatt styrtfødsler, min mor har hatt styrtfødsler, samt min mormor og tanter og kusiner på mors side. Min søster brukte over to døgn på sine fødsler. Det er nok ingen fasit, men jeg ble bedt om å be føden rekvirere sykebil ved første tegn til fødsel pga fødselshistorikken i familien. Anonymkode: b7cf6...498
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #14 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ehm, trodde ikke styrtfødsel var noe å trakte etter akkurat? 🤔 Økt risiko for å revne mye pga. vevet får ikke tid til å strekke seg, mener jeg å ha hørt. Anonymkode: f0da3...178 Det er vel fordeler og ulemper ved styrtfødsler, men ja totalruptur etterfulgt av operasjon er jo ikke noe å trakte etter selv om fødselen bare tok 45 minutter. Anonymkode: 95c74...b15
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #15 Skrevet 8. oktober 2022 Min mor og min søster hadde veldig lange fødsler, 48 timer første gang, og 24 timer andre gange. Så var jo litt sjokk når mine ble raske. Anonymkode: 8b775...e41
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #16 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min mor og min søster hadde veldig lange fødsler, 48 timer første gang, og 24 timer andre gange. Så var jo litt sjokk når mine ble raske. Anonymkode: 8b775...e41 Hvor lange var dine? AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Det er vel fordeler og ulemper ved styrtfødsler, men ja totalruptur etterfulgt av operasjon er jo ikke noe å trakte etter selv om fødselen bare tok 45 minutter. Anonymkode: 95c74...b15 Nei skjønner det ikke er noe å trakte etter, men håper likevel den går fort da det i lengden er bedre med 1 time smerte kontra 50 timer Anonymkode: 235b2...50d
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #17 Skrevet 8. oktober 2022 Fødte på 24 minutter. Ingen rifter. Men smertene var brutale! Var som å være ute i full orkan totalt uten kontroll. Ene rien gikk rett over i den andre. Hadde også bare fire pressrier siste minuttene så lå baby på gulvet. Da hun kom var hun skviset sammen med alle kraniekantene over hverandre. Stakkars! Førstemann brukte jeg 24t og vakuum for å få ut. Jeg er veldig smal over hoftene, så skulderen hans satt fast i bekkenkanten og ble født med kragebeinsbrudd stakkars. Tror jeg foretrekker den langvarige for min egen del. Der fikk hodet mitt mentalt følge med i prosessene. Anonymkode: ad182...73d 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #18 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Fødte på 24 minutter. Ingen rifter. Men smertene var brutale! Var som å være ute i full orkan totalt uten kontroll. Ene rien gikk rett over i den andre. Hadde også bare fire pressrier siste minuttene så lå baby på gulvet. Da hun kom var hun skviset sammen med alle kraniekantene over hverandre. Stakkars! Førstemann brukte jeg 24t og vakuum for å få ut. Jeg er veldig smal over hoftene, så skulderen hans satt fast i bekkenkanten og ble født med kragebeinsbrudd stakkars. Tror jeg foretrekker den langvarige for min egen del. Der fikk hodet mitt mentalt følge med i prosessene. Anonymkode: ad182...73d Jeg fødte førstemann på 25min og hadde også 4 pressrier, og fikk også baby med kraniekantene over hverandre. Hun hadde i tillegg røde fartsstriper på kinnene og bakhodet og blødninger i øynene. Utseendet gikk seg heldigvis raskt til, selv om det tok 5uker før alt blodet var borte fra øynene. Andremann fikk en lang og mye roligere (=altså ingen stormrier) fødsel på drøye timen, og han var ikke i nærheten av så mørbanket. Jeg derimot revnet det som kunne revnes, visstnok fordi han kom på 1 pressrie. Anonymkode: b7cf6...498
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #19 Skrevet 8. oktober 2022 Selve hvor lang tid fødslene mine har tatt har stemt med min mor fødsler. Men ikke hendelsesforløpet 😅 4 timer med første mann og 1 time med andremann. Anonymkode: 071dc...d44
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #20 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Fødte på 24 minutter. Ingen rifter. Men smertene var brutale! Var som å være ute i full orkan totalt uten kontroll. Ene rien gikk rett over i den andre. Hadde også bare fire pressrier siste minuttene så lå baby på gulvet. Da hun kom var hun skviset sammen med alle kraniekantene over hverandre. Stakkars! Førstemann brukte jeg 24t og vakuum for å få ut. Jeg er veldig smal over hoftene, så skulderen hans satt fast i bekkenkanten og ble født med kragebeinsbrudd stakkars. Tror jeg foretrekker den langvarige for min egen del. Der fikk hodet mitt mentalt følge med i prosessene. Anonymkode: ad182...73d Nevner også at min mor fødte fort og lett, min søster fødte komplisert og langvarig. Jeg fødte en av hvert forløp.. Aner ikke arvegangen i slikt. Anonymkode: ad182...73d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå