Gå til innhold

Vond opplevelse på SFO, hva hadde du gjort?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Datteren min går i første klasse, hun har assistent to timer hver dag fordi hun er umoden og har konsentrasjon og språkvansker og i tillegg veldig energisk og rastløs.  

Det er vanskelig å holde en samtale med henne så jeg får bare ut bruddstykker fra henne etter mye mas og spørsmål fra meg. igår sa hun at hun hadde fått kjæreste, jeg spurte hvem og da sa hun at det var en i 4 klasse. Så spurte jeg mer om hvordan hun kjente han, og da fortalte hun at da det var på tide å spise på SFO så klødde hun seg under nesa, og da begynte de andre rundt bordet og si at hun pelte seg i nesa, og det gjorde hun ikke sa hun, men de slutta ikke og da begynte hun og gråte sa hun. Og jeg vet at hun ikke gjør sånt for det har jeg lært hun fra hun var liten at det er veldig ekkelt og hun gjør det aldri hjemme engang!

Da har tydeligvis en voksen tatt henne med inn på et kontor for å spise der istedet, men der satt det en gutt fra 4 klasse også og spiste. De satt der alene sammen og spiste mens en voksen gikk litt til og fra og spurte om det gikk bra med dem. Under dette plutselige kontor måltidet som min datter og denne 4 klasse gutten hadde så spurte denne gutten henne om de skulle vise trusene sine til hverandre, så de gikk ut etter de hadde spist tydeligvis, og gikk til en tunnell på skolegården og der dro han ned litt av buksa si og viste sin truse og hun gjorde det samme. Hun sa at han hadde Spiderman truse på, etter jeg spurte henne mer om hva hun så og hvordan de dro ned buksene sine, bare for å sjekke. 

Så løp de derfra. Jeg aner ikke hva som skjedde etter det. 

SFO har ikke sagt noenting til oss foreldrene om det som skjedde ved bordet, jeg synes ikke det var riktig at den som ble mobba/erta skulle flyttes vekk, og spesielt ikke til et rom der hun var helt alene med en fremmed gutt, som i tillegg da avtalte med henne at de skulle vise trusene til hverandre. De voksne der flytta mitt barn fra en veldig sårbar og ubehagelig sitasjon, inntil en enda mer sårbar situasjon. Hun hadde hele tiden tårer i øynene da jeg spurte henne ut om hele situasjonen. Og så spurte jeg om hun syntes det var ekkelt når han ville at hun skulle vise trusa si og da sa hun "ja det var litt ekkelt"

Hva hadde du gjort/følt? Jeg kjenner jeg er lei meg for at vi ikke har fått noe beskjed så vi kunne snakke med henne om dette i etterkant, men at hun bare tilfeldigvis sier noe igår kveld om at hun har fått seg kjæreste. Er såra og tilliten er brutt til skolen/SFO. Overreagerer jeg? 

Jeg forventer ikke at de skal få med seg alt som f.eks det i tunnellen, men ihvertfall det under måltidet! Og mitt barn havnet i den situasjonen i tunnellen pga de voksnes handlinger.  

Endret av M.K.G
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde så klart tatt dette opp med sfo leder og lærer, i første omgang. Det var jo ikke greit at dette her hendte, uansett forløp. Jeg tenker at setter de en første klassing og en fjerde klassing sammen alene, så må det være en voksen tilstede der.

Men tenker det er viktig at du snakker med din datter om ikke å gjøre slikt igjen (være med bort og vise trusen) og gi beskjed til en voksen dersom lignede situasjon oppstår. 

Anonymkode: ebed7...e2c

• Liker 6
Skrevet

Ja, hun mangler veldig den kritiske sansen, så jeg må gi henne inn med teskje at det ikke er greit å si hei til folk på gata som hun ikke kjenner eller snakke til folk i butikken. Har sagt at hun ikke får lov til å leke eller snakke med han igjen, og da sa hun at hun skulle løpe en annen vei hvis hun så han. 

Skrevet
M.K.G skrev (5 minutter siden):

Ja, hun mangler veldig den kritiske sansen, så jeg må gi henne inn med teskje at det ikke er greit å si hei til folk på gata som hun ikke kjenner eller snakke til folk i butikken. Har sagt at hun ikke får lov til å leke eller snakke med han igjen, og da sa hun at hun skulle løpe en annen vei hvis hun så han. 

Skjønner at det er vanskelig med et barn som er umoden, og det er jo en grunn til at hun har assistenter. Men du må ta dette opp med sfo lede og lærer, så vet de at de må passe ekstra på!

• Liker 2
Skrevet
M.K.G skrev (24 minutter siden):

Datteren min går i første klasse, hun har assistent to timer hver dag fordi hun er umoden og har konsentrasjon og språkvansker og i tillegg veldig energisk og rastløs.  

Det er vanskelig å holde en samtale med henne så jeg får bare ut bruddstykker fra henne etter mye mas og spørsmål fra meg. igår sa hun at hun hadde fått kjæreste, jeg spurte hvem og da sa hun at det var en i 4 klasse. Så spurte jeg mer om hvordan hun kjente han, og da fortalte hun at da det var på tide å spise på SFO så klødde hun seg under nesa, og da begynte de andre rundt bordet og si at hun pelte seg i nesa, og det gjorde hun ikke sa hun, men de slutta ikke og da begynte hun og gråte sa hun. Og jeg vet at hun ikke gjør sånt for det har jeg lært hun fra hun var liten at det er veldig ekkelt og hun gjør det aldri hjemme engang!

Da har tydeligvis en voksen tatt henne med inn på et kontor for å spise der istedet, men der satt det en gutt fra 4 klasse også og spiste. De satt der alene sammen og spiste mens en voksen gikk litt til og fra og spurte om det gikk bra med dem. Under dette plutselige kontor måltidet som min datter og denne 4 klasse gutten hadde så spurte denne gutten henne om de skulle vise trusene sine til hverandre, så de gikk ut etter de hadde spist tydeligvis, og gikk til en tunnell på skolegården og der dro han ned litt av buksa si og viste sin truse og hun gjorde det samme. Hun sa at han hadde Spiderman truse på, etter jeg spurte henne mer om hva hun så og hvordan de dro ned buksene sine, bare for å sjekke. 

Så løp de derfra. Jeg aner ikke hva som skjedde etter det. 

SFO har ikke sagt noenting til oss foreldrene om det som skjedde ved bordet, jeg synes ikke det var riktig at den som ble mobba/erta skulle flyttes vekk, og spesielt ikke til et rom der hun var helt alene med en fremmed gutt, som i tillegg da avtalte med henne at de skulle vise trusene til hverandre. De voksne der flytta mitt barn fra en veldig sårbar og ubehagelig sitasjon, inntil en enda mer sårbar situasjon. Hun hadde hele tiden tårer i øynene da jeg spurte henne ut om hele situasjonen. Og så spurte jeg om hun syntes det var ekkelt når han ville at hun skulle vise trusa si og da sa hun "ja det var litt ekkelt"

Hva hadde du gjort/følt? Jeg kjenner jeg er lei meg for at vi ikke har fått noe beskjed så vi kunne snakke med henne om dette i etterkant, men at hun bare tilfeldigvis sier noe igår kveld om at hun har fått seg kjæreste. Er såra og tilliten er brutt til skolen/SFO. Overreagerer jeg? 

Jeg forventer ikke at de skal få med seg alt som f.eks det i tunnellen, men ihvertfall det under måltidet! Og mitt barn havnet i den situasjonen i tunnellen pga de voksnes handlinger.  

Dette skjedde med meg på SFO flere ganger som barn, jeg og en gutt viste tissen til hverandre. Dette er jo sånt barn fort kan finne på å gjøre, når man er umoden for alderen. Jeg var også umoden for alderen og hadde assistent på skolen, pga lærevansker o.l. Akkurat dette skal du ikke legge på SFO, for dette skjer nok "ofte". Men situasjonen ved matbordet syntes jeg ble håndtert på helt feil måte, her er de ansatte med på å normalisere mobbing og erting, det er veldig uansvarlig. 

Anonymkode: 6ad47...853

• Liker 2
Skrevet

Du må ta dette opp med lederen på sfo.

Anonymkode: bd3cf...629

• Liker 1
Skrevet

Herregud, dette er jo helt absurd uprofesjonelt 🫠😐

At hun settes for å spise alene er ugreit, særlig som respons etter erting.

At de lar henne gå med en fjerdeklassing er heller ikke greit, særlig ikke når hun mangler grenser og er enkel å manipulere. 

Hun skjønner noe har skjedd på en kjip måte, men klarer ikke helt uttrykke det klart og tydelig selv.

Her blir hun altså først ertet og SÅ får en ønsket kroppslig opplevelse som er seksuelt relatert. 

Jeg hadde orientert SFOleder/lærer om dette i første omgang - og sagt at oppfølgingen av henne må bedres, og bedt om redegjørelse for hvordan dette foregår rent rutinemessig siden alt dette kunne skje på en dag.

IKKE normalt her iallefall. 

Anonymkode: 9e5e2...a84

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes kanskje det er å overdrive når det bare er snakk om å vise trusekanten til hverandre.

Måltidssituasjonen kunne vært håndtert bedre.

• Liker 4
Skrevet

Kan jo hende at de viste mer, men at datteren ikke tør å si det?

Skrevet

Veldig så bastant og detaljrikt du forteller denne historien samtidig som du sier at datteren din ikke forteller mye………

Skrevet
Sprite skrev (Akkurat nå):

Veldig så bastant og detaljrikt du forteller denne historien samtidig som du sier at datteren din ikke forteller mye………

Dette er hva som er resultatet av det jeg har limt sammen av  de bruddstykkene som jeg har fått ut av henne, jeg har etterprøvd alle svarene hennes og med vilje misforstått detaljene  for å se om hun har rettet på dem, og det er hele tiden de samme detaljene hun kommer med og hun retter på alle feilene jeg serverer henne. Ingen av svarene hennes har endret seg fra igår da jeg sjekka med henne idag. 

Skulle jeg skrevet det slik hun sier det så hadde det blitt ekstremt slitsomt for andre og lese og for meg og skrive. Men dette er det som skjedde ifølge henne, og det er det eneste jeg har og gå etter. 

Skrevet
M.K.G skrev (Akkurat nå):

Dette er hva som er resultatet av det jeg har limt sammen av  de bruddstykkene som jeg har fått ut av henne, jeg har etterprøvd alle svarene hennes og med vilje misforstått detaljene  for å se om hun har rettet på dem, og det er hele tiden de samme detaljene hun kommer med og hun retter på alle feilene jeg serverer henne. Ingen av svarene hennes har endret seg fra igår da jeg sjekka med henne idag. 

Skulle jeg skrevet det slik hun sier det så hadde det blitt ekstremt slitsomt for andre og lese og for meg og skrive. Men dette er det som skjedde ifølge henne, og det er det eneste jeg har og gå etter. 

Du må nesten snakke med SFO for å få historien korrekt.  Iallefall for å faktasjekke. 
Barn forteller mye rart. 
Datteren min sier jeg har slått henne, samme om en i barnehagen. Dette skjedde mens jeg så hva som skjedde så…. Er ikke alltid barn kan stoles på. Regner med du vet det. 

Skrevet (endret)
Sprite skrev (9 minutter siden):

Du må nesten snakke med SFO for å få historien korrekt.  Iallefall for å faktasjekke. 
Barn forteller mye rart. 
Datteren min sier jeg har slått henne, samme om en i barnehagen. Dette skjedde mens jeg så hva som skjedde så…. Er ikke alltid barn kan stoles på. Regner med du vet det. 

Ja, jeg skal selvsagt snakke med SFO om dette, men nå er det jo helg så jeg får ikke snakket med dem før, men har aldri hatt skolebarn før, kun hatt det siden midten av august så jeg er veldig usikker på hva man skal tåle og hva man bør forvente av skole/SFO, derfor skrev jeg her for å høre om andres erfaringer og tanker. 

Barn sier mye rart, men vi alle kjenner jo barna våre og når man får en ekkel følelse i magen av det barnet ditt forteller deg så er det mors/farsinstinktet som varsler meg. Og barnet mitt pleier aldri å finne på slike historier helt ut av det blå, så jeg vet at dette har skjedd, jeg bare klarer ikke og fatte og begripe at de gjør sånne ting idag mot barn når det er så stort fokus på mobbing og null toleranse og barns sikkerhet osv, hva hvis den gutten hadde gjort noe annet i den tunnellen f.eks, det er jo en aldersforskjell der, og den gutten sitter ikke inne på et kontor og spiser alene uten grunn vil jeg tro, så han har nok et strev han også. Hun havnet i den situasjonen pga de voksne så at mitt barn måtte kjenne på en ekkel følelse fordi hun måtte dra ned buksa foran han og også se på han dra ned sin, det synes jeg er veldig leit og kjenne på at hun fikk den opplevelses etter å ha hatt en anenn vond opplevelse like før.

Endret av M.K.G
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Her blir hun altså først ertet og SÅ får en ønsket kroppslig opplevelse som er seksuelt relatert. 

Anonymkode: 9e5e2...a84

Jeg håper du mener "uønsket".

Anonymkode: 0c159...3c0

Skrevet
M.K.G skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg skal selvsagt snakke med SFO om dette, men nå er det jo helg så jeg får ikke snakket med dem før, men har aldri hatt skolebarn før, kun hatt det siden midten av august så jeg er veldig usikker på hva man skal tåle og hva man bør forvente av skole/SFO, derfor skrev jeg her for å høre om andres erfaringer og tanker. 

Barn sier mye rart, men vi alle kjenner jo barna våre og når man får en ekkel følelse i magen av det barnet ditt forteller deg så er det mors/farsinstinktet som varsler meg. Og barnet mitt pleier aldri å finne på slike historier helt ut av det blå, så jeg vet at dette har skjedd, jeg bare klarer ikke og fatte og begripe at de gjør sånne ting idag mot barn når det er så stort fokus på mobbing og null toleranse og barns sikkerhet osv, hva hvis den gutten hadde gjort noe annet i den tunnellen f.eks, det er jo en aldersforskjell der, og den gutten sitter ikke inne på et kontor og spiser alene uten grunn vil jeg tro, så han har nok et strev han også.

En gutt i 4 klasse er 8-9 år, og bare et barn han og. Men ja det var nok en grunn til at han satt og spiste for seg selv han også ja, så det burde vært en voksen tilstede. 
Det kan nok være at datteren din opplevde denne «mobbe» situasjonen som verre enn det det egentlig var, men du må snakke med sfo leder og lærer om dette, som sagt. Hvis det f eks var slik at datteren din skapte uro i gruppen og tullet, så skjønner jeg at de tok henne vekk fra situasjonen. Men de burde passet på henne så klart. 

• Liker 1
Skrevet

Her ville jeg faktisk sendt mld til lærer og SFO leder nå i helgen, hvis dere har noe meldings-app på skolen. For at du skal slippe å gå og tenke på det, kan hende at forklaringen er helt annerledes enn den du fikk. Men det kan også godt være at det er slik jenta di sier. 

Men uansett må de være obs på dette allerede mandag morgen, hvis hun skal på SFO. (hvis dere ikke har høstferie) 

Hos oss får vi iallfall til å sende mld til SFO leder også, på meldings-appen. Og uansett kan lærer da vurdere om hun/han vil svare i helgen, eller vente til mandag morgen. 

Anonymkode: 00ca7...60f

Skrevet
M.K.G skrev (29 minutter siden):

Barn sier mye rart, men vi alle kjenner jo barna våre og når man får en ekkel følelse i magen av det barnet ditt forteller deg så er det mors/farsinstinktet som varsler meg. Og barnet mitt pleier aldri å finne på slike historier helt ut av det blå, så jeg vet at dette har skjedd, jeg bare klarer ikke og fatte og begripe at de gjør sånne ting idag mot barn når det er så stort fokus på mobbing og null toleranse og barns sikkerhet osv, hva hvis den gutten hadde gjort noe annet i den tunnellen f.eks, det er jo en aldersforskjell der, og den gutten sitter ikke inne på et kontor og spiser alene uten grunn vil jeg tro, så han har nok et strev han også. Hun havnet i den situasjonen pga de voksne så at mitt barn måtte kjenne på en ekkel følelse fordi hun måtte dra ned buksa foran han og også se på han dra ned sin, det synes jeg er veldig leit og kjenne på at hun fikk den opplevelses etter å ha hatt en anenn vond opplevelse like før.

Altså hallo. Du dømmer en 8-9 åring og snakker om han som om han er en misbruker. Skjerp deg. 
Du sier også at siden han sitter på bakrommet så er han nødt for å ha gjort noe mens i samme setning så er din datter SOM OGSÅ SATT PÅ BAKROMMET et offer?

For alt du vet var det din datter som ba han om å dra ned buksene. Ikke vær så forbanna skinnhellig fordi du har jente. Jenter er utspekulerte små drittsekker de også når de vil. 

Skrevet

Ikke lurt å stille ledende spørsmål til et lite barn! Var det "ekkelt"?

Du burde stilt åpne spørsmål: Hva synes du om det da? Hva tenkte du om det?

Anonymkode: 421ce...12b

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Btw.... Dette er helt normalt. Barn hat en seksualitet, og de er nysgjerrige. Du bør lese deg opp på det. Dette var ganske uskyldig. Pass på å ikke skamlegge disse nysgjerrige følelsene.

Anonymkode: 421ce...12b

Skrevet

Hvorfor skal lærer inkluderes i dette? Dette skjedde på SFO. Lærere skal ikke drive å rydde opp i ting som skjer på SFO. 

Anonymkode: 07ced...a20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...