Gå til innhold

Noen som kan fortelle om sine erfaringer fra gruppereiser?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

sofie777 skrev (3 timer siden):

Vet ikke hvor langt "gruppereise"-definisjonen strekker seg, men jeg var på et skikkelig cruise som sluttet for et par uker siden. Reiste alene, 10 dager fra København til Barcelona med MSC Grandiosa (verdens 9. største cruiseship for øyeblikket, men det var nok ikke positivt i seg selv). Man kunne melde seg på turer utenfor båten og være med på det man ville være med på ombord. Cruise anbefales, men kanskje ikke så stort. Om dette er interessant, så kan jeg svare på spørsmål enten her eller på PM

Cruise er jeg litt ambivalent til, må jeg innrømme. På den ene siden virker det spennende, har lyst til å oppleve det en gang,  på den andre siden tenker jeg at det kanskje er kjedelig å være så mye inne på en båt.  

Men hvordan var det å reise alene på cruise? Ble du kjent med noen? Hadde du noen å spise med og snakke med? Har litt inntrykk av at det kan bli upersonlig å reise alene på cruise siden ting gjerne er så stort. Men jeg tar kanskje feil?

Anonymkode: 97f96...fc6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I de gruppeturene på Albatros, så er man i gruppe med single, par, barnefamilier, en kompisgjeng  

Jeg ser at de også skal lansere singelreiser. Spent på når det kommer igang 

Anonymkode: 20669...201

Men det kommer kanskje litt an på typen tur hva slags folk som er der? Ikke for å diskriminere, men gruppereise med barnefamilier ser jeg på som verre enn bare pensjonister. Dvs. med eldre barn/ungdommer hadde det nok gått ok.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg reiste på var singelreiser. Da er det "juks" å ha med venner. Man må ikke være singel for å reise med dem, men du må la den andre partneren være igjen hjemme. Det var ikke noe fokus på dating på turene jeg var på.

På alle de turene jeg meldte meg på så var det en kombinasjon av sightseeing og tematurer.  På den asiatiske turen, så kunne vi melde oss på ulike utflukter hvor vi feks besøkte et tempel. Andre dro på sykketur rundt soloppgang. Men du kunne også bare ta dagen fri og slappe av ved bassenget. Jeg liker slike opp til deg selv-turer.

Det om prisen sto i forhold til det vi fikk er vanskelig å  svare på. Jeg ble veldig skuffet over stedene, kanskje fordi jeg hadde noen forventninger om et paradis som jeg innser nå ikke finnes. Alle driver jo med photoshop i dag, selv hotellene.  jeg fikk inntrykk av at de hadde et digert luksuriøst basseng men det vi fikk se var bittelite.  Det blir jo langt billigere å bestille hotell og fly selv, men hvis du vil være med på noen felles utflukter så må man koble seg opp mot noen. Jeg liker å være " sau" og følge flokken. Jeg liker at noen har en plan og at jeg bare kan føle etter for å finne gaten. 

Så du får bare prøve. Hvis du blir usikker på alderen til de andre reisende så kan du spørre de som jobber der om fødselsår. Hvis det bare er pensjonister påmeldt, så er det vel uaktuelt.  Men du kan ikke trekke deg hvis du allerede er påmeldt og finner ut av det:( 

Nå ble jeg litt beroliget, har liksom alltid tenkt at det var krampaktig sjekking på disse singelturene, men da har jeg altså tatt feil. Trodde saken var at man måtte være singel for å være med, men det betyr altså "reise alene". Ok, da lærte jeg noe i dag :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på flere gruppereiser med Intrepid travel. Et australsk eller britisk reiseselskap, husker ikke helt. Gruppen besto av både singel-reisende og folk som reiste med sin ektefelle eller sine barn eller en venn. Super dynamikk uansett. Fra ca 25 til 70 år, jeg var selv i slutten av 30-åra. Ingen nordmenn (som for meg var et pluss), lokale guider (jeg reiste i Asia). Helt ålreit standard på hoteller, vil si norsk 3-stjerner/utenlandsk 4-stjerner. Betalte ekstra for singelrom, er avhengig av å kunne trekke meg tilbake og slappe av mellom slaga. Fornøyd med value for money, var ikke spesielt billig. Mye arrangerte aktiviteter/utflukter. 

Anonymkode: f802b...ec9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med på noen gruppereiser, vandreturer. Veldig hyggelig, aldersspenn 20-70 år. De fleste på pluss/minus 50. Liker best å reise alene, men denne type reiser liker jeg. Får gått turer jeg ikke ville fått til alene, sammen men mennesker som liker det samme som meg. Kvinne, 55 år

Anonymkode: e9fff...246

Så kjekt. Jeg kunne tenkt meg å reise på sånne vandreturer.  Var det en fin blanding av begge kjønn, både enslige og par/venninner osv? Hvor mange deltakere pleier det å være på sånne turer? 

Kan jeg spørre sånn ca. hva du betalte, hvor lenge turen varte og hva som var inkludert i den prisen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvitserk har mange bra gruppereiser. 

Anonymkode: 603b7...2ac

Er ikke det litt sånne ekstremturer? Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også interessert! Hvordan er det med slike treningsreiser? Noen som har vært? Hva slags type trening osv? Finnes det noe for oss tennisinteresserte? 

Anonymkode: 4d5ee...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så kjekt. Jeg kunne tenkt meg å reise på sånne vandreturer.  Var det en fin blanding av begge kjønn, både enslige og par/venninner osv? Hvor mange deltakere pleier det å være på sånne turer? 

Kan jeg spørre sånn ca. hva du betalte, hvor lenge turen varte og hva som var inkludert i den prisen?

Dette er 4-5 år siden. Max antall på gruppen var 20 personer, en gang var vi full gruppe, på annen tur var vi 18 stk. Det var blanding av par, venner, familie (mor/datter, far/sønn) og enslige. Tror vi var 50/50 i forhold til kjønn. 

Turene varte 1 uke, husker ikke helt hva jeg betalte (ikke norsk firma), men mener hele turen inkludert tilknytning kom på ca 20.000-25.000. Det var inkludert fly, overnatting, tillegg for enkeltrom, transport på reisemålet (både til og fra flyplass + kjøring i forbindelse med vandreturene), frokost, lunch og én middag. 

Aner ikke hva prisen er i dag, sikkert noe høyere. Veldig fine turer, møtte flotte folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Lurer på det sammme! Jeg er 29 år og har ingen å reise med. Virker kjekt med gruppereiser. Da har man et lite opplegg sammen med andre folk, men kan også trekke seg litt tilbake ved behov 

Anonymkode: 4eca6...388

Har heller ingen å reise med! Men har så lyst å dra steder, bare ikke alene. Hater å gjøre ting alene.. er 48 da, men ung til sinns og har venner i alle aldre, både mye yngre og eldre enn meg selv. Tror fint jeg kunne passet inn på en slik tur, men føker jeg vet for lite om det.

Anonymkode: 706b1...a73

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan var det å reise alene på en sånn tur? Er det en del andre single der også?

Anonymkode: ab507...121

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Cruise er jeg litt ambivalent til, må jeg innrømme. På den ene siden virker det spennende, har lyst til å oppleve det en gang,  på den andre siden tenker jeg at det kanskje er kjedelig å være så mye inne på en båt.  

Men hvordan var det å reise alene på cruise? Ble du kjent med noen? Hadde du noen å spise med og snakke med? Har litt inntrykk av at det kan bli upersonlig å reise alene på cruise siden ting gjerne er så stort. Men jeg tar kanskje feil?

Jeg synes det var greit å reise alene, men jeg er for det meste alene og trives i mitt eget selskap, så lenge jeg har tilgang til internett og lignende. På dette cruiset hadde de en velkomstkveld for alle "solo"-reisende (så uansett hvilket forhold man hadde i det "virkelige" liv) med en gratis drink. Jeg kom i snakk med en voksen amerikansk dame som hadde cruiset sammenhengende siden mai (dette var altså i midten av september) og skulle på et cruise til som gikk tilbake fra Barcelona til Florida der hun var fra. Det var dessuten tilsvarende samlinger hver ettermiddag, men det var en time før min middagstid, og da ville jeg gjøre meg klar til det.

Det var fast bordsetning på dette skipet, det er det ikke på alle cruiseskip, og jeg havnet på bord sammen med to danske par, igjen minst ti år eldre enn meg (som er i midten av 40-årene). Det var ikke helt heldig, tror jeg kanskje hadde passet bedre med noen som jeg måtte snakke engelsk til. De snakket dansk seg imellom og jeg prøvde så godt jeg kunne å følge med, men noen ganger MÅTTE vi over på engelsk.

Bortsett fra disse ble jeg ikke kjent med noen, men var på fornavn med hun som hadde ansvar for lugaren, Hortensia. En skjønn liten dame som smilte hele tiden. 

Jeg hadde bestilt et par utflukter som var arrangert av skipet og det var greit, jeg bare fulgte strømmen og lærte mye nytt om Titanic og Lisboa hver for seg. Det var dessuten gratis teatershow så og si hver kveld og det var greit å se på, selv om jeg kanskje ikke hadde betalt for det hjemme. Man måtte rett og slett finne på sånne ting å gjøre. Dessuten var det jo quiz og karaoke (merkelig nok bare en halvtime om gangen, man får ikke opp motet på den tiden).

Jeg hadde dessuten fylt opp nettbrettet med litt tv-serier for å ha noe å slappe av med også (eller, det trodde jeg, men jeg hadde ikke slettet det jeg hadde inne fra forrige tur, så mange serier kom ikke inn som jeg ville. Det som reddet meg da, var de to engelskspråklige kanalene, spesielt Sky News, som hadde full dekning av det som skjedde i forbindelse med Dronning Elizabeths bortgang. Tv sto altså mer på enn jeg hadde forestilt meg på forhånd, ja jeg er royalist!).

Jeg hadde med badedrakt, men badet ikke. Den første delen av turen var været grått og en del badet inne, men jo lenger sør vi kom, jo bedre ble været og flere og flere la seg rundt utebassenget. Der foregikk en del av lekene og danse-kursene etterhvert.

Ellers gikk litt av tiden til å gå i 6-7 minutter til bufféen som var helt grei og var åpen 20 timer i døgnet, der jeg satt og så på dagens utsikt, enten det var hav eller en eller annen havn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har heller ingen å reise med! Men har så lyst å dra steder, bare ikke alene. Hater å gjøre ting alene.. er 48 da, men ung til sinns og har venner i alle aldre, både mye yngre og eldre enn meg selv. Tror fint jeg kunne passet inn på en slik tur, men føker jeg vet for lite om det.

Bare å kaste seg ut i det, det gjorde jeg 😊 Var på din alder første gang jeg dro på slik tur, angret ikke ett sekund. Eller, angret på at jeg ikke hadde gjort det før. 

Du kan google ulike arrangører, mange har Facebook side hvor du kan lese andres erfaring med selskapet, erfaring med ulike turer etc. På hjemmesidene står det ofte beskrivelse av turene, dag for dag. Gjerne med lengde på turen og hvor lenge turen varer. Det står også hvilken fysisk form du bør være i, pakkeliste og annen relevant info. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare å kaste seg ut i det, det gjorde jeg 😊 Var på din alder første gang jeg dro på slik tur, angret ikke ett sekund. Eller, angret på at jeg ikke hadde gjort det før. 

Du kan google ulike arrangører, mange har Facebook side hvor du kan lese andres erfaring med selskapet, erfaring med ulike turer etc. På hjemmesidene står det ofte beskrivelse av turene, dag for dag. Gjerne med lengde på turen og hvor lenge turen varer. Det står også hvilken fysisk form du bør være i, pakkeliste og annen relevant info. 

Tusen takk for info! Tror jeg må bestille tur nå, til neste sommer. Får håpe jeg ikke får kjæreste i mellomtiden da.. 🤣

Tar gjerne imot konkrete tips om FB sider/ grupper 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært på flere gruppereiser, med ulike selskaper. En tur med Intrepid, en med G Adventures og en med et afrikansk selskap, for safari og rundreise. Har stort sett vært vellykkede turer, gode guider og grei sammensetning av grupper mtp alder (vært spredning fra sånn 24 til 70 omtrent, men mest rundt 30-årene), og litt blanding av par (noen også familie, enten søsken/far og sønn osv) og folk som reiser alene. Jeg foretrekker de turene der man også gjerne har litt alenetid på ettermiddagen, eller kan velge aktiviteter selv noen dager, og kombinerer gjerne turene med noen dager alene før og etter, til avslapping og litt sightseeing på startstedet, da det ofte ikke er mye tid til det når turen begynner. Ellers synes jeg gruppeturer er en veldig god måte til å få sett masse og man kommer ofte i god kontakt med gruppen. Selv om det gjerne er par med er det sjelden sånn at disse går for seg selv, da poenget med gruppetur gjerne er at det er sosialt. Kan gjerne være lurt å dele rom med noen også, da det ofte er lettere å bli inkludert på ting. Dersom du ikke har reist alene før, kan gjerne gruppereise være et godt sted å starte, kanskje kombinere det med å delvis reise litt alene, slik at du får sett litt hvordan det er, så er det kanskje lettere å reise helt alene neste gang:)

Anonymkode: 32634...5f8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (23 timer siden):

Jeg var på treningsreise og opplevde det som sosialt. De fleste reiste to og to, men det var også flere som reiste alene. De ble plassert på rom med andre fra samme kjønn som reiste alene, eller så kunne de betale et tillegg for enkeltrom. Det var folk mellom 20 og 50 med der. 

Ja, jeg for min del MÅ ha rom alene.  Ellers blir turen ødelagt, om du deler med "feil" person.  Man må sitt eget lille, å trekke seg tilbake på. Så har jeg ikke råd til enkeltromstillegget, lar jeg være.

Jeg har reist en del på temareiser, der jeg treffer folk med samme interesse. Det har vært vellykket.  Heller ikke så tettpakket, at det blir "et jævla pes"  hele tiden. Lett ¨lure seg når man leser programmet, man ser at man får veldig mye inkl. i prisen. Problemet da, er at det blir så tettpakket program  at det blir nesten en "ADHD-reise".   For slitsomt for meg.

Anonymkode: 61f38...726

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har reist med Carpe Diem. Aldri igjen, for å si det sånn! Gledet meg sånn til å bli kjent med andre som reiste alene. De fleste var sure damer mellom 45 og 60 som klaget på alt. Noen av dem kjente hverandre fra før. Maten og hotellet var sånn middels, og ville vært mye billigere å bestille selv. De leverte heller ikke det som ble lovet i programmet. Veldig skuffet over Carpe Diem!

Hadde en fin tur med G Adventures en gang og skal reise med Hvitserk til neste år.

Anonymkode: d39e1...300

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 12.10.2022 den 19.56):

Har reist med Carpe Diem. Aldri igjen, for å si det sånn! Gledet meg sånn til å bli kjent med andre som reiste alene. De fleste var sure damer mellom 45 og 60 som klaget på alt. Noen av dem kjente hverandre fra før. Maten og hotellet var sånn middels, og ville vært mye billigere å bestille selv. De leverte heller ikke det som ble lovet i programmet. Veldig skuffet over Carpe Diem!

Hadde en fin tur med G Adventures en gang og skal reise med Hvitserk til neste år.

Hm, det hørtes ikke så kjekt ut. Kanskje typen reisefølge kommer litt an på typen tur, jeg vet ikke.

Men det med at det ville blitt billigere å bestille mat og hotell selv, er det ikke alltid sånn når det gjelder gruppeturer? Man melder seg liksom ikke på en gruppetur for å spare penger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med Aasbø travel til Nederland med buss. Litt slitsomt for vi byttet hotell hver natt. Bra opplegg, men veldig mye bedre å reise to enn en. Blir dyrt å overnatte i dobbeltrom for en person synes jeg. 

Anonymkode: d553b...8ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.10.2022 den 19.56):

Dro dere langt av sted? utenfor Europa? Jeg har hatt tre turer med Carpe. Den kjipeste turen var til Kypros. Der var det bare pensjonister som likte å drikke.  men de turene til Asia har vært med veldig greie folk ( noen raringer har det vært). Mitt inntrykk er at folk er mer selvstendige og åpne når de velger å reise laaangt vekk i forhold til å reise lokalt. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hei jeg ser etter noen gruppereiser for meg på 33 år? er det noen her inn som vet om noen?

norske eller svenske helts, vil til Bali eller costa rica, asia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...