Gå til innhold

Svie ved vannlating

Anbefalte innlegg

Skrevet

Merket igår kveld at det svei/sved når jeg tisset men tenkte ikke noe over det. Idag da jeg måtte tisse svei det ganske mye.. 

Sist jeg hadde det sånn som 16åring trodde jeg at jeg var gravid, og turte ikke oppsøke lege og det gikk 4-5 dager. Jeg ble så dårlig at jeg måtte krype/gå med veldig krummet rygg. Toalettet var min beste venn og før legevakt timen så hjalp ikke smertestillende og jeg hadde veldig vondt i magen. 
Så idag har jeg SÅKLART ringt legevakten 🤭

Jeg hater å få underlivet mitt sjekket og er ganske plaget med kviser i tillegg.. 

Vet ikke helt poenget med innlegget, jeg vil vel bare kanskje ha noen beroligende ord/oppmuntring at det kommer til å gå fint. Er så nervøs at jeg er på gråten 🥺 Håper ikke legen skal gjøre mye greier der nede heller.. 

Noen med erfaringer og har trøstende ord? 💗

Anonymkode: 4b839...fff

Skrevet

De sjekker ikke underlivet fordi det svir når du tisser, du leverer en urinprøve og så sjekker de den. Er det mistanke om kjønnssykdommer må du uansett til fastlegen e.l. for å sjekke deg, det gjør ikke legevakten.

Anonymkode: cf0fd...52d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er vel sannsynlig at du har urinveisinfeksjon? Det ser de på urinprøve. Husk å ta med dette! Du trenger ikke gynekologisk undersøkelse i utgangspunktet. Det går fint!

Anonymkode: e4051...69c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Urinveisinfeksjon. Da tar du bare med urinprøve som de tester. 

Anonymkode: 8db08...3a3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De sjekker ikke underlivet fordi det svir når du tisser, du leverer en urinprøve og så sjekker de den. Er det mistanke om kjønnssykdommer må du uansett til fastlegen e.l. for å sjekke deg, det gjør ikke legevakten.

Anonymkode: cf0fd...52d

Ene gangen på legevakten gjorde de det faktisk, altså sjekket underlivet.. Men da mener jeg det var kvise jeg hadde eller hadde nettopp hatt sex og visste ikke helt at sånt var normalt 😅 Det kan også sjekkes om man ikke klarer å tisse nok, det holdt på å skje da jeg var 16år.. Måtte prøve 2 ganger før jeg klarte å tisse nok. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er vel sannsynlig at du har urinveisinfeksjon? Det ser de på urinprøve. Husk å ta med dette! Du trenger ikke gynekologisk undersøkelse i utgangspunktet. Det går fint!

Anonymkode: e4051...69c

Men om jeg ikke klarer å tisse nok da? 🥺 Det skjedde nemlig da jeg var 16år, fikk ikke nok tiss og har ikke sånn kopp selv hjemme 🙈

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men om jeg ikke klarer å tisse nok da? 🥺 Det skjedde nemlig da jeg var 16år, fikk ikke nok tiss og har ikke sånn kopp selv hjemme 🙈

Du får kjøpt kopp på apoteket. Du finner også selvtest for urinveisinfeksjon på apoteket. Jeg hadde også mistanke om uvi forrige uke. Kjøpte test på mandag, fikk utslag, sendte melding til fastlege via helsenorge samme kveld, sendte med bilde av testen. Han ringte meg morgenen etter og fikk resept på antibiotika som jeg hentet ut samme dag. Er nå ferdig med kuren og symptomene er borte. 

Anonymkode: 68b02...ef1

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du får kjøpt kopp på apoteket. Du finner også selvtest for urinveisinfeksjon på apoteket. Jeg hadde også mistanke om uvi forrige uke. Kjøpte test på mandag, fikk utslag, sendte melding til fastlege via helsenorge samme kveld, sendte med bilde av testen. Han ringte meg morgenen etter og fikk resept på antibiotika som jeg hentet ut samme dag. Er nå ferdig med kuren og symptomene er borte. 

Ja bør nok kjøpe noe sånne kopper inn og tester til senere. Holder testene lenge? Jeg har bare hatt uvi én gang som 16åring og det var jæævliiig 🥺😩 Drikker nå en del kaffe for kanskje å klare å fylle en sånn kopp nok. Har oppmøte time kl 15 nå.. Men jeg tenker også kanskje han sjekker/kan sjekke siden jeg er en del plaget med kviser og? Hadde en vond byll for noen måneder siden - den gikk over etter noen dager, altså smerten osv men føler den ene leppen er tykkere/større der byllen var, så kan kanskje sjekket det..? Oouff, gruer meg alltid til legen, uansett hva det er egt..  🙈

Skrevet

Sitt over ei bøtte med varmt vann, eller gå i dusjen og spyl opp i der med varmt vann mens du tisser. Det kan dempe litt og kanskje hjelpe. Dette gjør jeg hver gang jeg kjenner på noe, det bruker å hjelpe de fleste gangene. Det hjalp å ha ei gammal mor med kjerringråd.

Anonymkode: f64d4...2a3

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sitt over ei bøtte med varmt vann, eller gå i dusjen og spyl opp i der med varmt vann mens du tisser. Det kan dempe litt og kanskje hjelpe. Dette gjør jeg hver gang jeg kjenner på noe, det bruker å hjelpe de fleste gangene. Det hjalp å ha ei gammal mor med kjerringråd.

Men man skal jo ikke vaske seg oppi der 👀😳😳 Det er hvertfall hva jwg har hørt og lest flere steder 👀

Skrevet

Hvis det er urinveisinfeksjon så er det lurt å drikke masse. F.eks vann, appelsinjuice og tranebærjuice. Lykke til og god bedring 😊

Anonymkode: dd1bb...992

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg opplevde svie i underlivet når jeg fikk påvist soppinfeksjon etter en antibiotikakur. 

Anonymkode: b6062...bfa

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis det er urinveisinfeksjon så er det lurt å drikke masse. F.eks vann, appelsinjuice og tranebærjuice. Lykke til og god bedring 😊

Anonymkode: dd1bb...992

Oohh, skal handle senere/etterpå og da kan jeg kjøpe dette; tusen takk for tips 😄🙏🏻

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg opplevde svie i underlivet når jeg fikk påvist soppinfeksjon etter en antibiotikakur. 

Anonymkode: b6062...bfa

Håper ikke det er sopp? 🥺🙈 Har heller ikke gått på antibiotikakur i det siste eller siste årene 🙈 Er sjeldent syk fysisk sånn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Man skal inke spyle noe oppi!! Det kan gjøre det verre!! Man skal drikke mye for å «skylle ut» bakterier

Annonse
Skrevet

UPDATE; 

Jeg fikk påvist noe blod i urinen men det kan godt være fordi jeg venter mensen nå. Og prøven viste +2 - hva nå enn det betyr 👀

Da jeg skulle tisse i kopp og senere på kvelden så gjorde det ikke vondt i det hele tatt?? 😳 ER det urinveisinfeksjon jeg har da..? 👀 Jeg fikk antibiotika kur på 3 dager. 

Ringte også legevakten igjen for å høre om det var nødvendig å ta kuren i det hele tatt siden jeg ikke hadde smerter ved vannlating nå. Hun sa at det måtte jeg se an selv. 

Legen sjekket også nedentil siden jeg ville han bare skulle sjekke at alt var greit, og han sa det så ut som jeg hadde noe som kunne ligne herpes utbrudd der nede - men han kunne ikke si at det var det, bare at det lignet 🙃

Så hva f skjer nå da? 👀 Var svien bare noe random forbigående? Er det normalt å svi før man får mensen? 🤔🫣 Det er for øvrig bare 1 mnd ish siden jeg sluttet på p-piller og venter da mensen første gang etter det. Håper jeg ikke blør så jvlig mye.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

UPDATE; 

Jeg fikk påvist noe blod i urinen men det kan godt være fordi jeg venter mensen nå. Og prøven viste +2 - hva nå enn det betyr 👀

Da jeg skulle tisse i kopp og senere på kvelden så gjorde det ikke vondt i det hele tatt?? 😳 ER det urinveisinfeksjon jeg har da..? 👀 Jeg fikk antibiotika kur på 3 dager. 

Ringte også legevakten igjen for å høre om det var nødvendig å ta kuren i det hele tatt siden jeg ikke hadde smerter ved vannlating nå. Hun sa at det måtte jeg se an selv. 

Legen sjekket også nedentil siden jeg ville han bare skulle sjekke at alt var greit, og han sa det så ut som jeg hadde noe som kunne ligne herpes utbrudd der nede - men han kunne ikke si at det var det, bare at det lignet 🙃

Så hva f skjer nå da? 👀 Var svien bare noe random forbigående? Er det normalt å svi før man får mensen? 🤔🫣 Det er for øvrig bare 1 mnd ish siden jeg sluttet på p-piller og venter da mensen første gang etter det. Håper jeg ikke blør så jvlig mye.. 

Har du ligget med noen nye i det siste da? Kanskje du har fått noe?

Anonymkode: c7d0e...8c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Merket igår kveld at det svei/sved når jeg tisset men tenkte ikke noe over det. Idag da jeg måtte tisse svei det ganske mye.. 

Sist jeg hadde det sånn som 16åring trodde jeg at jeg var gravid, og turte ikke oppsøke lege og det gikk 4-5 dager. Jeg ble så dårlig at jeg måtte krype/gå med veldig krummet rygg. Toalettet var min beste venn og før legevakt timen så hjalp ikke smertestillende og jeg hadde veldig vondt i magen. 
Så idag har jeg SÅKLART ringt legevakten 🤭

Jeg hater å få underlivet mitt sjekket og er ganske plaget med kviser i tillegg.. 

Vet ikke helt poenget med innlegget, jeg vil vel bare kanskje ha noen beroligende ord/oppmuntring at det kommer til å gå fint. Er så nervøs at jeg er på gråten 🥺 Håper ikke legen skal gjøre mye greier der nede heller.. 

Noen med erfaringer og har trøstende ord? 💗

du har sikkert bare urinveisinfeksjon. Holder med en urinprøve for å sjekke det. Trengs ikke gu us

Skrevet

Om du har herpes, så svir det når du tisser. Det er jo åpne sår

Høres rart ut at en lege sier at det kan se sånn ut, men ikke tar bact prøve. 

Du bør få tatt en bactprøve, for å bekrefte/avkrefte. 

Teller ikke som SOS, men smitter. 

Ang uringlass, ikke bruk penger på å kjøpe glass på apotek, du har garantert noe hjemme som funker som beholder. Syltetøyglass el lign funker. 

Anonymkode: 8d7ed...2ed

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har du ligget med noen nye i det siste da? Kanskje du har fått noe?

Anonymkode: c7d0e...8c3

Nei, jeg er gift så har ingen nye 😅 Ikke han heller 🤭 Har heller ikke hatt sex på en stund 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...