Gjest julemannen Skrevet 30. november 2005 #1 Skrevet 30. november 2005 Noen som skal være alene julaften. 1 og 2 dag? Man snakker så mye om de ensomme i julen,men er det mange av oss her inne? De som ike har venner som inviterer, de som ikke har noen å inviterer og de som ikke har fam der de bor, og det er for langt å reise. De som må gå på jobben over jul og si at de har hatt en fin jul uten mene det. Ensomheten merkes jo ekstra godt i julen. Det er nok ikke bare noe vi leser om ,men det er vel noen her inne også?
Gjest gjest1 Skrevet 30. november 2005 #2 Skrevet 30. november 2005 Heldigvis ikke helt alene. Som jeg har klaget over i flere tråder, har jula blitt tristere for hvert år siden jeg har mistet besteforeldre og grantante som har pleid å være der. Begge brødrene mine har kjærester som de feirer jul hjemme hos annethvert år, så jeg ser bare en av dem annenhver jul. Men likevel vet jeg jo at jeg er utrolig heldig som har dem iallfall, blir bare meg, mamma, pappa, bror og dama hans i år, men det er bedre enn om jeg hadde vært alene. Synes ekstra synd på bestevennen min som må feire første jul uten faren sin i år, og føler meg så egoistisk når jeg klager om mitt. Selv om han sier jeg bare må syte til han, men likevel.. å feire uten en eller begge foreldre må være utrolig trist
Gjest Gjesta Skrevet 30. november 2005 #3 Skrevet 30. november 2005 Men hva med disse tilstelningene som diverse kirker o.l. har? Kan man ikke ta seg en tur dit? Jeg er heldigvis ikke alene i julen, men det kunne fort ha blitt meg som var alene, og jeg synes det er en veldig skremmende tanke.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2005 #4 Skrevet 1. desember 2005 Men hva med disse tilstelningene som diverse kirker o.l. har? Kan man ikke ta seg en tur dit? Jeg er heldigvis ikke alene i julen, men det kunne fort ha blitt meg som var alene, og jeg synes det er en veldig skremmende tanke. ← Ensomhet er jo blitt "skam" tror det er mange som ikke vil oppsøke slike plasser pga dette. De siter heller hemme i sin ensomhet og gleder seg til julen. Nå er det ikke alle som er alene som er ensom,men det blir spes. i julen da.
Shea Skrevet 1. desember 2005 #5 Skrevet 1. desember 2005 Heldigvis ikke helt alene. Som jeg har klaget over i flere tråder, har jula blitt tristere for hvert år siden jeg har mistet besteforeldre og grantante som har pleid å være der. Begge brødrene mine har kjærester som de feirer jul hjemme hos annethvert år, så jeg ser bare en av dem annenhver jul. Men likevel vet jeg jo at jeg er utrolig heldig som har dem iallfall, blir bare meg, mamma, pappa, bror og dama hans i år, men det er bedre enn om jeg hadde vært alene. Synes ekstra synd på bestevennen min som må feire første jul uten faren sin i år, og føler meg så egoistisk når jeg klager om mitt. Selv om han sier jeg bare må syte til han, men likevel.. å feire uten en eller begge foreldre må være utrolig trist ← Jeg synes synd på deg som føler det slik. Det kan ikke være lett å føle det slik. (Ikke ironi, snakker av erfaring) For håpentlig vis innser du at detter er bare syt slik du skriver. Du er heldig som har så mange rundt deg som du har. Det er det nemelig ikke alle som har. Jeg begynte mine egene julefeiringer når jeg var 16 og var heldig når noen i min familie hadde muligheten til å komme å feire jul med meg. Da var det jeg som oppvartet dem med mat og nyvasket hus til jul. Kun 2 ganger før jeg fikk egen familie var det flere så meg og den ene broren min. Heldigvis så hadde jeg han som alltid stillte opp for meg på julaften i stede for andre alternativer som også fristet. Håper virkelig humøret letter og at du får det bedre. God til deg
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2005 #6 Skrevet 1. desember 2005 Ensomhet er jo blitt "skam" tror det er mange som ikke vil oppsøke slike plasser pga dette. De siter heller hemme i sin ensomhet og gleder seg til julen. Nå er det ikke alle som er alene som er ensom,men det blir spes. i julen da. ← Sier meg enig i dette. For det første så blir det helt fullt på disse tilstelnignene, det ble det ialelfall i fjor. Da kan heller noen andre ta min plass, nok av folk som gjerne vil feire jul. Dessuten har jeg sosial angst og har problemer med å oppsøke slike tilstelninger med bare fremmede helt alene. For meg betyr uansett ikke jula så mye i utgangspunktet, jeg er hjemme og leser en bok/hører på musikk som en hvilken som helst annen kveld. Unngår å se på tv/høre på radio, siden jeg prøver å glemme at det i det hele tatt er jul. Er også enig i at det verste er å komme på jobb etter nyttår og lyve ang hvordan jeg har hatt det: sier selvsagt ikke at jeg ikke feirer jul, da blir folk helt forskrekket. Ja, jula skal jo være så koselig, men det er en veldig lukket og eksluderende hygge. Det er kun innenfor familiens rammer, men det er også i denne sfæren det er mye konflikter som holdes skjult. Derfor var aldri jula hyggelig for meg i barndommen. Jula er jo kun noen få dager. Jeg føler meg ikke ensom, selv om jeg ikke er invitert til noen på julaften. Det er jo kun noen få dager, og har ingen hyggelige minne fra jula i barndommen. Men det er jo mange andre som føler seg ensomme, og det gjør meg bare enda mer skeptisk til denne eksluderende hyggen som så mange gleder seg til i mange måneder.
Helene Skrevet 1. desember 2005 #7 Skrevet 1. desember 2005 For noen år siden valgte jeg å være hjemme med min datter alene på julaften. Det manglet ikke på invitasjoner og kommentarer på om vi virkelig ikke skulle til familie. Men jeg ønsket å være hjemme i fred og ro. Se julefilmer på tv'n og spille brettspill med gullet mitt. Vi koste oss hele dagen og pyntet oss som alltid. Hadde vanlig julemiddag som folk flest, men hadde tid til hverandre. Når julegavene var åpnet hadde gullet faktisk tid til å leke med gavene sine. Det var en deilig julaften, fredelig, rolig, og med tid til å gjøre noe sammen. Nå var vi jo 2 personer så det blir ikke som å være helt alene. Men er lei av mas og jag på julaften. Denne dagen ønsker jeg å bruke sammen med min familie, og den består av datteren og meg. I år skal vi reise bort i juledagene, og vet at det blir fullstendig kaos med 4 barn og 5 voksne julaften. Datteren min trenger å være med mer familie. Gleder meg til å reise, men gleder meg også til å komme hjem igjen.
Far til 2 Skrevet 1. desember 2005 #8 Skrevet 1. desember 2005 Etter at mine foreldre ble skilt vokste jeg opp med felles omsorg. Og i jula valgte foreldrene mine å være sammen, til min søsters og min egen store glede. De første årene droppet de kjæresten sin for å unngå konflikter, Etterhvert ble det flere i juleselskapet (og senere ble det færre igjen ). Men prioriteringen av oss barna stod hele tiden høyest. Denne julen skal jeg ha barna og er kjempeglad for det. Men jeg gruer meg litt til å bli gammel hvis jeg ikke har samboer. Å sitte "gammel" og alene er ingen koselig fremtidsutsikt. Jeg vurderer derfor å endre tradisjonen og invitere ex'en med kjæreste over på julaften. Kansje hun svarer på samme måte neste gang mht meg. Men å være alene i jula er ikke et savn som er forbeholdt de eldre. Det gjelder i like stor grad de av oss som fortsatt har noen år igjen. Akkurat nå går det bra ettersom jeg har foreldre å besøke/ha på besøk. Når barna blir større og skal være andre steder håper jeg de deler seg slik at en av dem er hjemme hos oss "gamlingene"
Gjest Aria Skrevet 1. desember 2005 #9 Skrevet 1. desember 2005 Mitt verste mareritt er å sitte alene en jul! Tror jeg hadde blitt veldig deprimert hvis det skulle skje noen gang! Hvis jeg kjente noen som i utgangspunktet kom til å være alene en julaften, hadde jeg innvitert de hjem til meg. Ingen skal måtte sitte alene på julaften!
@lfa Skrevet 1. desember 2005 #10 Skrevet 1. desember 2005 For noen år siden valgte jeg å være hjemme med min datter alene på julaften. Det manglet ikke på invitasjoner og kommentarer på om vi virkelig ikke skulle til familie. Men jeg ønsket å være hjemme i fred og ro. Se julefilmer på tv'n og spille brettspill med gullet mitt. Vi koste oss hele dagen og pyntet oss som alltid. Hadde vanlig julemiddag som folk flest, men hadde tid til hverandre. Når julegavene var åpnet hadde gullet faktisk tid til å leke med gavene sine. Det var en deilig julaften, fredelig, rolig, og med tid til å gjøre noe sammen. Nå var vi jo 2 personer så det blir ikke som å være helt alene. Men er lei av mas og jag på julaften. Denne dagen ønsker jeg å bruke sammen med min familie, og den består av datteren og meg. ← Siden samboeren min skal jobbe denne jula, er det en sånn jul jeg har planer om, og ønsker meg i år. Hvis jeg bare får overtalt svigermor om at jeg faktisk ønsker og ha det slik og hun kan reise til datteren med god samvittighet.
Betcy Skrevet 1. desember 2005 #11 Skrevet 1. desember 2005 Jeg skal faktisk være alene i julen... kan ikke si jeg gleder meg Det er julen som er værst når man er en delt familie.. kun annenhver jul sammen med datteren min.. ikke noe morro.. Jeg bor langt unna familien min, så i år tok jeg valget og sa meg villig til å jobbe senvakt på julekvelden. Bedre det enn å sitte helt alene.. Spesielt blir det, men jeg prøver å si til meg selv at jeg skal kose meg med alt det koselige som vises på tv, spise mandariner og pepperkaker før jeg drar på jobb for å hjelpe de som trenger det aller mest i julen - veldig syke kreftpasienter... Julen for min del starter i romjulen når jeg og min datter drar hjem til familien for å feire nyttår Man får gjøre det beste ut av hver situasjon!! Det er de som har det verre! Uansett er det jo adventstiden som er mest koselig i mine øyne God advents til alle sammen!
Lassie Skrevet 1. desember 2005 #12 Skrevet 1. desember 2005 Jeg har aldri sittet alene på julaften før, men jeg vurderte å heller være med å lage jul til de hjemløse i byen for to år siden istedenfor å reise langt hjem til familien min. Men så var mamma i Spania på den tiden, og da fikk jeg billett dit, da, så da ble det Spaniajul på meg. Har feiret jul med kun pappa en gang, siden mine foreldre er skilt. Det var temmelig spesielt å feire kun pappa og meg, litt stusselig for å være helt ærlig. Sånn det er hos oss så er vi 3 barn som har sine egne små familier, og skilte foreldre hvorav kun mamma har en ny samboer. Men det vi passer på hvert eneste år, er at vi fordeler oss slik at vi er sammen med enten mamma eller pappa, så ingen blir alene. Eks. så er jeg annenhvert år hos svigers og hos min familie. Min eldste søster inviterer alltid enten mamma eller pappa til seg, og min mellomste søster inviterer alltid mamma eller pappa til seg. Så "slenger" jeg og min samboer oss på hos en av dem. Sånn har vi løst det så er vi alltid minst 4 personer sammen på julaften, og det er veldig koselig. Tenker på alle dem som sitter alene, føler med dere. Men har dere ingen dere kan invitere hjem til dere eller være sammen med i det hele tatt?
Cata Skrevet 1. desember 2005 #13 Skrevet 1. desember 2005 Tenker på alle dem som sitter alene, føler med dere. Men har dere ingen dere kan invitere hjem til dere eller være sammen med i det hele tatt? ← Nei. Her jeg bor har jeg ingen venner. Mine foreldre og øvrig familie bor så langt unna at det er uaktuelt å reise dit. Jeg skal nemlig dit på en annen familietilstelning i slutten av januar og to turer så raskt etter hverandre går ikke. Så jeg skal sitte alene både jul-og nyttårsaften.
Gjest Gjesta Skrevet 1. desember 2005 #14 Skrevet 1. desember 2005 Ja, jula skal jo være så koselig, men det er en veldig lukket og eksluderende hygge. Det er kun innenfor familiens rammer, men det er også i denne sfæren det er mye konflikter som holdes skjult. Derfor var aldri jula hyggelig for meg i barndommen.← Ja jeg er enig i at julen er veldig ekskluderende. Skulle oppriktig ønske det ikke var slik. Hadde jeg kjent noen jeg visste skulle være alene i julen skulle jeg sørget for at det ikke ble slik. :icon_frown: Men det er sant at det ikke er bare koselig i julen alltid. Det er når alle skal ha det hyggelig det ofte skjærer seg, fordi alle har så store forventninger til hvor fantastisk det skal bli. Det er nesten like trist...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå