Hoppetaujenta Skrevet 8. oktober 2022 #1 Skrevet 8. oktober 2022 Jeg lurer på om man kan få utbytte av slike "sollamper" som man selv benytter i den mørke årstiden? Står med en finger på bestilleknappen på nett, men lurer på om jeg kan bruke den jeg allerede har for mitt ansikt? Noen som har testet?
Hoppetaujenta Skrevet 10. oktober 2022 Forfatter #2 Skrevet 10. oktober 2022 Jeg vurderer å kjøpe et slikt lite lysstativ for å se om det kan bidra til plantetrivsel i den mørke årstiden; noen som har slike i hjemmet og som vil anbefale eller fraråde kjøp? Ikke nødvendigvis dette her.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #3 Skrevet 10. oktober 2022 Jeg har brukt det til forkultivering og har vært fornøyd med det. Kan være greit å vite at lyset er litt skarpt hvis du har tenkt å ha det i stuen (vet ikke om du vil synes det er sjenerende eller ikke). Bestill på nett og hvis du ikke er fornøyd er det bare å sende i retur ☺️ Anonymkode: f0672...315 1
Leo Skrevet 10. oktober 2022 #4 Skrevet 10. oktober 2022 Ulempen med disse stativene er at de er så lave at de bare fungerer til veldig små planter. Bedre å kjøpe lyslister beregnet på planter som kan henge fra taket/toppen av vinduskarmen, eller noe annet som f.eks. hylleknekter på veggen, som gir større muligheter for å justere høyden. 1
Hoppetaujenta Skrevet 13. oktober 2022 Forfatter #5 Skrevet 13. oktober 2022 Takker for tips. Skal teste ut Clas O sin om jeg finner den denne uken. Begynne i det små, for jeg har stiklinger som er nylig laget. Regner vel med at man kan ha planter rundt stativet og at disse også nyter litt godt av lyset, selv om de ikke står innflommet i det?
Leo Skrevet 13. oktober 2022 #6 Skrevet 13. oktober 2022 Hoppetaujenta skrev (3 timer siden): Takker for tips. Skal teste ut Clas O sin om jeg finner den denne uken. Begynne i det små, for jeg har stiklinger som er nylig laget. Regner vel med at man kan ha planter rundt stativet og at disse også nyter litt godt av lyset, selv om de ikke står innflommet i det? Det holder kanskje til overvintring, men selv under lyset er det, slik plantene ser det, egentlig litt dårlig lys. Hvis du kjøper en litt kraftigere lampe og henger den litt høyere så får du plass til flere planter som også får lys. Ellers kan du søke opp gruppen "Vâxtljus for hobbyodlare" på Facebook. Der er det mange som lurer/har lurt på akkurat det samme som deg og du kan derfor finne mange råd og tips. Gruppen er svensk, men bl.a. Clas O. og Jula finnes jo i Norge også så det er snakk om mange av de samme produktene som er testet og omtalt. 1
Hoppetaujenta Skrevet 13. oktober 2022 Forfatter #7 Skrevet 13. oktober 2022 Humm.... Så hvis jeg legger en bred stabel med romaner under mitt lysstativ, så det kommer en drøy halvmeter opp (kanskje mere), så vil lysvinkelen også dekke de plantene som jeg setter rundt? Det er verdt å teste ut. Takker for tips.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2022 #8 Skrevet 13. oktober 2022 Benkbelysning, LED - Biltema.no Disse bruker jeg. Gå for høyest lumen og kelvin og heng de rett over planta. De blir ikke varme, så det er ingen fare for brannskader. Anonymkode: 7b575...6e0
Hoppetaujenta Skrevet 13. oktober 2022 Forfatter #9 Skrevet 13. oktober 2022 Takker for link...og ikke tar det så aller mye strøm heller...så vidt jeg forstår? Jeg skal huske på det neste gang jeg kommer til en biltemabutikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå