Gjest Tradisjonsrik Skrevet 30. november 2005 #1 Skrevet 30. november 2005 Dagens unge får ikke den julefreden vi hadde som unge? De henger i stroppen fra morgen til kveld. uleforbredelser kommer sist. Virker slik da jeg snakker med de. Nå er jeg ikke mere enn 40 selv,men vidrefører tradisjoner fra min barndom. Advendstid er "hellig". Stas skal frem. Det pyntes, det skrives julekort og det bakes. jeg lager dekorasjoner osv. Jeg lager div pålegg og de tradisjonelle julematen. jo jeg er gift, yrkesaktiv med barn. Dagens unge henger opp ei stjerne og det er det. De har ikke tid. jeg går på julegateåpning og julegrantenning. Julebasarer og messer. jeg inviterer gjester julaften og i juledagene. Nyårsaaften er det på nytt igjen. Flere unge sier: gjør ikke så mye ut av det for vi skal til mor eller til svigers. Det er da flere dager enn julaften . Jeg har også svigers og mor, men synes det er koselig med gjester eller i julen. Vi bytter på å ha gjester i julaftenen. naboparet handler ikke inn til jul sier de, for det er jo åpent hver dag ellers i ulen. jeg er vant til å handle inn, fylle fryser og ha julero til nyttår. Man har julefred og julefølelse hele uken. De som ikke skal gjøre stort for de skal til svigers/mor som bor en km unna, tenker de aldri på å invitere selv. Hva om de inviterte svigers/mor selv? Hos oss fam også. De unge seiler fra den ene middagen til den andre hele uke igjennom. De gjør aldri gjengjeld selv. De synes det er greit å bli invitert, men aldri gjengjeld. Noen går på pub 1. juledag..i min tid måtte vi være inne 1 juledag. " dag var det gjester og sli fortsatte julen. Har snakket med flere og slik hadde de det. tror dagens unge mister mye av julen. vel har jeg voksne barn, men også små. har vidreført våre tradisjoner og de gjør det slik de også. Pga (et par) skal jobbe julaften til kl 16, så skal de hive en pizza i ovnen. Hva med planlegging. Steke ribben på forhånd. Skrelle poteter på forhånd, så har de jo julekveld like snart som andre. tror dagens unge stadig må være på farten. Jeg synes faktisk det er synd de går glipp av julefreden.
Gjest gjest1 Skrevet 30. november 2005 #2 Skrevet 30. november 2005 Det er kun en ting jeg skal droppe av tradisjoner i år, og det er å gå i kirka (er ikke kristen men gjør det for å glede mamma, 1 dag i året kan jeg holde ut). I fjor brøt jeg sammen for ble for mange minner, og folk glante og hvisket høylytt, så der vil jeg egentlig ikke tilbake. Ellers er alt som det skal, disney og askepott om morraen, gå på døra med julepakker på dagen, hjelpe til med julemiddag ettermiddagen og være med familie og spise og åpne julepakker senere Det er så kos!
Gjest LoisLane Skrevet 30. november 2005 #3 Skrevet 30. november 2005 Jeg setter også pris på julens tradisjoner. Tror dette har noe med livsfaser å gjøre. Her i huset blir det vel litt av begge deler. Mye som skjer med avslutninger og unger i huset, men det skal bakes og pyntes. Hver generasjon får sine ting i tillegg, kanskje forsvinner noe av det gamle. Kanskje synes bestemoren din, trådstarter, at du ikke gjorde alt riktig til jul, heller?
Shea Skrevet 1. desember 2005 #4 Skrevet 1. desember 2005 Jeg er helt på bølgelengde med trådstarter til tross for at jeg er over 10 år yngre. Jeg følger også gode juleskikker med vask og bakst osv.... Det eneste jeg har forandret siden jeg var liten er 1 juledag. Etter at jeg fikk en kjempehyggelig svigerfamilie tilbringer vi første dagen der fra 13.00 og utover dagen og kvelden. Selv når jeg var singel tilbedet jeg julen slik jeg kunne huske min mamma gjorde det når jeg var liten. Så innviterte jeg min bror som også var alene og sammen hygget vi oss med gammer tradisjon og hverandres selskap. Håper å overføre gode minner og ønske om opprettholdelse av disse tradisjoner til mine barn. Ønsker alle hyggelige juleforberedelser
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2005 #5 Skrevet 1. desember 2005 Jeg setter også pris på julens tradisjoner. Tror dette har noe med livsfaser å gjøre. Her i huset blir det vel litt av begge deler. Mye som skjer med avslutninger og unger i huset, men det skal bakes og pyntes. Hver generasjon får sine ting i tillegg, kanskje forsvinner noe av det gamle. Kanskje synes bestemoren din, trådstarter, at du ikke gjorde alt riktig til jul, heller? ← At jeg gorde alt riktig? Riktig i forhold til hva? Henne? Det var julens tradisjoner jeg ville diskutere da,men som du sier,hun kunne vel godt tenkt seg at jeg stekte 17 slag til jul som hun gjorde. I hennes tid gjorde de det. For i julen var det mye godt og lite ellers i året. Joda jeg baker å står i. Gjester som spiser det opp heldigvis. jeg tenkte mest på vanlige juletradisjoner da.. Jeg står og lager 4 forskjellige sildesorter til 1 juledags frokost og lunc.Hjemme her er det bare jeg som spiser det. ja, det er forskjellige livsfaser i livet, men synes nok ting har forandret seg da. Hva med barna til disse helt unge som "gir blaffen". Hvilke tradisjoner skal de føre videre da? I min barndom var alt stengt fra julaften kl 12 til 3 juledag. Da var det åpent noen få timer. Det var høytid over hele juleuken. Nå er det kino 1 juledag, puber og bensinstasjoner er åpne hele døgnet. matbutikker åpent til kvelds. Hva skal vi med matbutikker til kvelds i romjulen? Vi handler jo som om det skulle komme en krig. Jo, nettopp til de som ikke gjør noe ut av julen. Se på julekort trenden, nå sender folk en mld på mobil eller sender en mail. jeg vil bare ha julen tilbake. Julen er så mye mere enn bare julaften.
Sun Mei Skrevet 1. desember 2005 #6 Skrevet 1. desember 2005 Jeg er litt enig med deg. Jeg opplevde også julens tradisjoner slik som deg da jeg var lita. Nå er jeg voksen og gift, og har en svigerfamilie. Vi feirer annethvert år hjemme til mine foreldre og annethvert år hjemme til svigerforeldre. Når vi reiser hjem til mine foreldre baker jeg ikke noe særlig. Hvorfor? Fordi vi kommer hjem til oss selv en gang før nyttårsaften/etter nyttårsaften, og for meg er julen over da. Når vi feirer her vi bor så spiser vi enten julemiddag hos oss eller hos svigers. Jeg og svigermor lager middag sammen den dagen. Så drar vi annenhver dag til hverandre på middag. Jeg inviterer hele svigerfamilien, men jeg irriterer meg faktisk over at min manns søster aldri inviterer oss tilbake. Hvorfor gjør hun ikke det? Når vi feirer hjemme baker jeg, men ikke mange sorter. Vi spiser det ikke, og vi er ikke så stor familie at vi får noen andre til å spise det opp heller. Julen er for mye mat. Det er helt rart å se på alle disse store julehandlevognene til folk på butikken. Mange kjører rundt flere ganger med både en og to stappfulle vogner. Jeg lurer på når de skal spise alt? Julen for meg er kos med mine nærmeste - ikke bare spising. Den dagen det kommer barn inn i bildet hos oss så kommer vi til å gjøre mer ut av adventstiden enn det vi gjør nå. Da skal vi bake sammen og vi skal glede oss til jul. Men vi skal også "lære bort" den tradisjonen som er viktigst - nemlig å bry seg om hverandre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå