AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #1 Del Skrevet 8. oktober 2022 Hei. Hvordan skiller man seg? Jeg står på bar bakke, uten inntekt, uten nettverk, uten penger og uten eget sted å bo. Forholdet er ikke bra, og det er barn i bildet. Foreldrene mine bor i en annen kommune, der jeg er oppvokst og har venner og nettverk. De sier jeg og barna kan flytte til dem til jeg har fått inntekt og leilighet. Jeg har jobbmuligheter der. Men det er det praktiske som virker så overveldende. Jeg vet vi må til mekling før jeg i det hele tatt kan foreta meg noe.. Stemmer det? Vet om overgangsstønad til jeg finner jobb. Ok, jeg må si ifra til mannen at jeg vil skilles. Så bestiller vi time. Har hørt det kan ta lang tid.. Om han gir oss lov til å dra før den tid til foreldrene mine, er det da greit? Kan man endre adresse etter vi har fått meklingsattest? Er det noe annet viktig man må tenke på..? Anonymkode: afd00...55c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #2 Del Skrevet 8. oktober 2022 Du gir beskjed til mannen din om at du vil skilles. Samtidig bestiller du time til mekling. Når mekling er over, har dere avtalt fordeling av bo opphold for barna. De kan offentlig kun være registrert på en adresse, så dere melder fra til folkeregisteret om de skal være registrert på en annen adresse enn de er nå. Send melding til NAV med meklingsattest og din flytteadresse og evt barnas nye adresse. Hvis du eller far har barna mer enn 50% eller dere tjener ulikt, må en av dere evt betale bidrag. Du må også søke om skilsmisse offentlig, det vet jeg ikke prosedyren på. Anonymkode: 8993d...867 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #3 Del Skrevet 8. oktober 2022 Du må få deg en inntekt. Når du har en inntekt og egne penger så blir alt så mye enklere også i forhold til omsorgen for barna. Du skriver at forholdet ikke er bra, men har barna det bra? Det er vanskelig for barn å flytte til ny kommune og ny skole (?) som en mellomfase. Da er det bedre at du flytter ut og har samvær med barna til du kan stå på egne ben. Men alt dette får dere finne ut av under meklingen. Du må ta ut separasjon når du har flyttet ut, dette gjøres digitalt hos fylkesmannen. Etter et år søker dere om skilsmisse hos den samme. Anonymkode: a8a90...cb9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #4 Del Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Du må få deg en inntekt. Når du har en inntekt og egne penger så blir alt så mye enklere også i forhold til omsorgen for barna. Du skriver at forholdet ikke er bra, men har barna det bra? Det er vanskelig for barn å flytte til ny kommune og ny skole (?) som en mellomfase. Da er det bedre at du flytter ut og har samvær med barna til du kan stå på egne ben. Men alt dette får dere finne ut av under meklingen. Du må ta ut separasjon når du har flyttet ut, dette gjøres digitalt hos fylkesmannen. Etter et år søker dere om skilsmisse hos den samme. Anonymkode: a8a90...cb9 Det hadde nok vært lettere ja. Men de kan ikke vokse opp her. Det beste hadde vært om jeg hadde startet livet i denne byen vi bor i nå så eldste slapp å forholde seg til nye folk, men det er ikke et alternativ dessverre.. De er kjent i den nye byen for vi er der ganske ofte, så helt nytt blir det ikke.. Vil selvsagt ikke ha krig, så jeg og mannen min må prøve å komme til enighet ihvertfall.. AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Du gir beskjed til mannen din om at du vil skilles. Samtidig bestiller du time til mekling. Når mekling er over, har dere avtalt fordeling av bo opphold for barna. De kan offentlig kun være registrert på en adresse, så dere melder fra til folkeregisteret om de skal være registrert på en annen adresse enn de er nå. Send melding til NAV med meklingsattest og din flytteadresse og evt barnas nye adresse. Hvis du eller far har barna mer enn 50% eller dere tjener ulikt, må en av dere evt betale bidrag. Du må også søke om skilsmisse offentlig, det vet jeg ikke prosedyren på. Anonymkode: 8993d...867 Tusen takk for god info ❤️ Anonymkode: afd00...55c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilo Skrevet 8. oktober 2022 #5 Del Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det hadde nok vært lettere ja. Men de kan ikke vokse opp her. Det beste hadde vært om jeg hadde startet livet i denne byen vi bor i nå så eldste slapp å forholde seg til nye folk, men det er ikke et alternativ dessverre.. De er kjent i den nye byen for vi er der ganske ofte, så helt nytt blir det ikke.. Vil selvsagt ikke ha krig, så jeg og mannen min må prøve å komme til enighet ihvertfall.. Tusen takk for god info ❤️ Anonymkode: afd00...55c Hva om mannen vil ha bostedsadresse for ungene? Evt 50/50? Jeg klarer ikke å finne hvor langt det er mellom der dere bor og der dine foreldre bor, men husk at ungene har krav på å holde kontakten med begge sine foreldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #6 Del Skrevet 8. oktober 2022 smilo skrev (53 minutter siden): Hva om mannen vil ha bostedsadresse for ungene? Evt 50/50? Jeg klarer ikke å finne hvor langt det er mellom der dere bor og der dine foreldre bor, men husk at ungene har krav på å holde kontakten med begge sine foreldre. Han har sagt selv at det ikke går med 5050. Han kommer til å flytte nærmere om det er noe han vil, men han skal selvfølgelig ha dem ofte. Annenhver helg til å begynne med og når som helst. Det er to timer kjøring. De skal ikke miste pappaen sin. Han bedriver ikke psykisk vold mot dem, men det er ikke sunt for dem at vi nor sammen.. Anonymkode: afd00...55c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilo Skrevet 8. oktober 2022 #7 Del Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han har sagt selv at det ikke går med 5050. Han kommer til å flytte nærmere om det er noe han vil, men han skal selvfølgelig ha dem ofte. Annenhver helg til å begynne med og når som helst. Det er to timer kjøring. De skal ikke miste pappaen sin. Han bedriver ikke psykisk vold mot dem, men det er ikke sunt for dem at vi nor sammen.. Anonymkode: afd00...55c Hvor ofte vil det være realistisk at ungene skal ha samvær om det er to timer å kjøre? Jeg ser for meg at det i løpet av ganske kort tid bli bli meget slitsom både for dere voksne, men ikke minst for barna. Jeg tenker du har gjort endel dumme valg som fører deg dit du er i dag. Hva er grunnen til at du ikke har jobb/ inntekt, og hvorfor har du ingen EK til å starte nytt liv med? Dere er jo gift. Har han særeie på alt? En time hos advokat ,tror jeg du skal koste på deg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #8 Del Skrevet 8. oktober 2022 Du må melde separasjon over nett, så er du i gang. Uansett 1 år med separasjon før du kan skilles. Anonymkode: d6536...e75 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #9 Del Skrevet 8. oktober 2022 smilo skrev (1 time siden): Hvor ofte vil det være realistisk at ungene skal ha samvær om det er to timer å kjøre? Jeg ser for meg at det i løpet av ganske kort tid bli bli meget slitsom både for dere voksne, men ikke minst for barna. Jeg tenker du har gjort endel dumme valg som fører deg dit du er i dag. Hva er grunnen til at du ikke har jobb/ inntekt, og hvorfor har du ingen EK til å starte nytt liv med? Dere er jo gift. Har han særeie på alt? En time hos advokat ,tror jeg du skal koste på deg. Hadde jeg visst at han skule bli sånn hadde jeg ikke giftet meg. Og vi eier ingenting. Ikke kom her med det der, jeg vet godt hva som var dumt gjort og ikke og vil ut av det. Anonymkode: afd00...55c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå