Gå til innhold

Mennesker som ikke fikser egne forhold, men som på død og liv skal trumfe gjennom sine bastante råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste nettopp en tråd hvor jeg kjente igjen to av brukerne.

Det var to av de som ga de mest bastante råd, og som skjelte ut de som tenkte annerledes.

Jeg kjente de igjen fra ting de har skrevet ellers på forum, hvor det skinner tydelig gjennom at kjærestene eller eksene deres har behandlet de skikkelig dårlig.

Likevel satt de altså nå og skjelte ut mennesker med sunne grenser, og kalte disse for uempatiske og lite logiske.

Senere leste jeg et innlegg fra en kvinne som hadde gjort slik og sånn, for det hadde hun nemlig fått råd om her på KG…

Jeg tenker; Vil du ha et bra liv, les det de skriver på KG, gjør det motsatte.

Anonymkode: aa3ac...ed0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk kan være uenige om grenser uten at det ene er rett og andre er feil, kanskje man har ulike situasjoner i tankene. 

Anonymkode: 82422...69f

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Folk kan være uenige om grenser uten at det ene er rett og andre er feil, kanskje man har ulike situasjoner i tankene. 

Nei.

Selvfølgelig er det noe som er rett og noe annet som er feil.

Skrevet

Nei.

Selvfølgelig er det noe som er rett og noe annet som er feil.

Det mener nok de fleste. Uansett hva de mener. Det er ikke et argument for å ha rett. Ofte får begge parter litt mer innsikt og kommunikasjonsevne om de åpner seg mer for ikke bare hva den andre mener, men også hvorfor. 

På slutten av den andre tråden kom det fram at folk tok utgangspunkt i til dels ulike scenarier når de svarte. Det skjer ofte i tråder med få detaljer. 

Skrevet

Ofte får begge parter litt mer innsikt og kommunikasjonsevne om de åpner seg mer for ikke bare hva den andre mener, men også hvorfor. 

Det er jo poenget mitt.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

På slutten av den andre tråden kom det fram at folk tok utgangspunkt i til dels ulike scenarier når de svarte. Det skjer ofte i tråder med få detaljer. 

Det stemmer ikke. Jeg har ikke skrevet hvilke tråder jeg snakker om, men ingen av de var tråder hvor dette kom frem.

Skrevet

Ryddet for latterliggjøring og brukerangrep i tillegg til svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Skrevet

Det kommer jo alltid mange forskjellige og også motstridende råd i en tråd, så hvordan skal man da greie å gjøre det motsatte?

Du sier du kjente igjen brukerne, men sikker er det umulig å være. Du kan ha en mistanke, ja vel. Så er du overrasket at noen som muligens har blitt behandlet dårlig ikke er helt enige med andre som har sunne grenser. Er ikke det bare naturlig, da?

Anonymkode: 5e78e...1d6

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Vet ikke hvilken tråd du mener, men selv er jeg en som har gjort feil i livet, og har lært av det. Har vært ærlig om det også, men fått kastet i meg fra noen at fordi jeg har gjort feil tidligere bør jeg holde kjeft. Personlig lytter jeg mye heller til folk som har gjort feil og lært enn folk som mener de aldri har gjort feil. Erfaringer og klok utvikling trumfer det å ha på seg en glorie. 

Vet som nevnt ikke hvilken tråd du refererer til, men vanskelig å vite ut fra det du skriver om det er teit av dem med dårlig erfaring å dele sine råd/tanker eller ikke. 

Anonymkode: cb523...b94

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Som dag Refnes

Anonymkode: dddc3...0c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det kommer jo alltid mange forskjellige og også motstridende råd i en tråd, så hvordan skal man da greie å gjøre det motsatte?

Du sier du kjente igjen brukerne, men sikker er det umulig å være. Du kan ha en mistanke, ja vel. Så er du overrasket at noen som muligens har blitt behandlet dårlig ikke er helt enige med andre som har sunne grenser. Er ikke det bare naturlig, da?

Selvfølgelig er det mulig å kjenne igjen brukerne.

Er ikke overrasket over at de har dårligere grenser, synes det er helt naturlig. Men er kanskje overrasket over at de selv tror de kan skrive tråder om forferdelige kjærlighetsliv og deretter hamre løs på den bastante måten som de gjør. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Vet ikke hvilken tråd du mener, men selv er jeg en som har gjort feil i livet, og har lært av det. Har vært ærlig om det også, men fått kastet i meg fra noen at fordi jeg har gjort feil tidligere bør jeg holde kjeft. Personlig lytter jeg mye heller til folk som har gjort feil og lært enn folk som mener de aldri har gjort feil. Erfaringer og klok utvikling trumfer det å ha på seg en glorie. 

Vet som nevnt ikke hvilken tråd du refererer til, men vanskelig å vite ut fra det du skriver om det er teit av dem med dårlig erfaring å dele sine råd/tanker eller ikke. 

Anonymkode: cb523...b94

Veldig godt eksempel på hva jeg mener. Du har gjort feil, men er likevel overbevist om at du vet best hvem man bør lytte til…

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Som dag Refnes

Anonymkode: dddc3...0c3

Det vet jeg ingenting om.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Veldig godt eksempel på hva jeg mener. Du har gjort feil, men er likevel overbevist om at du vet best hvem man bør lytte til…

Skjønner ikke helt hvem du mener her. Er dette folk som skriver om sine forferdelige kjærlighetsliv og hamrer løs på andre her som råder dem til å dumpe mannen? Forstår jeg rett?

Ellers er jeg enig i det andre. Nå er jeg ikke så aktiv på kjærlighetsforumet lenger, men husker det alltid kom mange råd om at jeg burde anta at han var uinteressert om han ikke svarte innen 10 min osv. Jeg fikk ikke det til å stemme, for folk kan være på jobb og andre ting. Dette skrev jeg og da klikket de enda mer og skrev sånt som: «du lager unnskyldninger for han!» og kom med egne historier om at de burde lyttet til andre kvinner fordi erfarne kvinner vet jo best. Det er noe som irriterer meg fordi det er ikke automatisk slik at jo mer vondt du opplever jo klokere er du. Det er en forsvarsmekanisme tatt i bruk av kvinner som føler de taper mer enn de vinner og vil da ikke at andre heller skal vinne.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Avstand skrev (1 minutt siden):

Skjønner ikke helt hvem du mener her. Er dette folk som skriver om sine forferdelige kjærlighetsliv og hamrer løs på andre her som råder dem til å dumpe mannen? Forstår jeg rett?

Jeg kommer ikke til å si hvilke to tråder jeg snakket om eller hvilke brukere. Det er en annen som nevner en annen tråd hvor det samme har skjedd, så det er nokså vanlig.

Når det gjelder det innlegget du siterer, så siktet jeg til dette bastante utsagnet om at de som har gjort feil og lært av sine feil, er bedre rådgivere enn de med glorie. Det stemmer naturligvis ikke.

De som har vokst opp med foreldre som fikser samliv og som alltid har gjort alt riktig, er selvfølgelig mye bedre eksperter enn de som tråkker feil og lærer av feilene. De vet ofte ikke mer enn akkurat det de lærte av denne ene feilen, neste gang gjør de en ny feil, fordi de ikke vet det mest grunnleggende om relasjoner, eller fordi de har en grunnleggende mangel på selvrespekt eller respekt for andre, for å nevne noen eksempler.

Avstand skrev (6 minutter siden):

Ellers er jeg enig i det andre. Nå er jeg ikke så aktiv på kjærlighetsforumet lenger, men husker det alltid kom mange råd om at jeg burde anta at han var uinteressert om han ikke svarte innen 10 min osv. Jeg fikk ikke det til å stemme, for folk kan være på jobb og andre ting. Dette skrev jeg og da klikket de enda mer og skrev sånt som: «du lager unnskyldninger for han!» og kom med egne historier om at de burde lyttet til andre kvinner fordi erfarne kvinner vet jo best. Det er noe som irriterer meg fordi det er ikke automatisk slik at jo mer vondt du opplever jo klokere er du. Det er en forsvarsmekanisme tatt i bruk av kvinner som føler de taper mer enn de vinner og vil da ikke at andre heller skal vinne.

👏🏻👏🏻👏🏻 akkurat!

Du sier det jeg prøvde å si, bare enda bedre enn jeg klarer det :) 

Skrevet

Jeg tror nok en bør være bevisst på at mange nok uttaler seg såpass bastant og bombastisk fordi de selv har veldig vonde og sterke følelser rundt temaene, og en normal kjærlighetsrelasjon ofte kan virke temmelig fjernt. Jeg tenker særlig på det når jeg ser hvor fort en del oppfordrer til å "dumpe" eller "løpe", etter kun å ha fått et veldig lite innblikk i noen andres forhold. Når det å bryte ofte varige relasjoner er noe en tar så lett på er kanskje slike relasjoner noe en selv ikke har noe forhold til. 

Skrevet
herzeleid skrev (3 minutter siden):

Jeg tror nok en bør være bevisst på at mange nok uttaler seg såpass bastant og bombastisk fordi de selv har veldig vonde og sterke følelser rundt temaene, og en normal kjærlighetsrelasjon ofte kan virke temmelig fjernt. Jeg tenker særlig på det når jeg ser hvor fort en del oppfordrer til å "dumpe" eller "løpe", etter kun å ha fått et veldig lite innblikk i noen andres forhold. Når det å bryte ofte varige relasjoner er noe en tar så lett på er kanskje slike relasjoner noe en selv ikke har noe forhold til. 

Ja, jeg har irritert meg over de som roper løp. Eksempel er en tråd om en kvinne som nettopp hadde født barn nummer tre eller fire, og mannen sa et eller annet klønete om vektnedgang. Hun ble da rådet - av mange! - om å dumpe. Bare på grunn av en klønete uttalelse. Med tre eller fire barn, det siste bare noen måneder. Det er helt forkastelig. 

De trådene jeg siktet til var det motsatte rådet jeg reagerte på. Der var det at man skulle holde ut og holde ut og tåle alt, og de som hadde sunne grenser ble virkelig skjelt ut og kalt de verste gloser.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, jeg har irritert meg over de som roper løp. Eksempel er en tråd om en kvinne som nettopp hadde født barn nummer tre eller fire, og mannen sa et eller annet klønete om vektnedgang. Hun ble da rådet - av mange! - om å dumpe. Bare på grunn av en klønete uttalelse. Med tre eller fire barn, det siste bare noen måneder. Det er helt forkastelig. 

Jeg tror en del av "løp" rådene kommer av at en ikke selv er i noen relasjon eller opplever kjærlighet og at tanken på å jobbe for et forhold der en faktisk elsker personen som sa noe dumt, er så fjernt. 

Sitat

De trådene jeg siktet til var det motsatte rådet jeg reagerte på. Der var det at man skulle holde ut og holde ut og tåle alt, og de som hadde sunne grenser ble virkelig skjelt ut og kalt de verste gloser.

Noen ganger skjønner jeg ikke helt at en tør å uttale seg så bastant om hva andre bør eller ikke bør gjøre i egen relasjon. Riktignok har de bitreste eller mest påståelige forhåpentligvis ikke all verdens overbevisningskraft, men det å uttale seg så skråsikkert om en relasjon eller situasjon en kun kjenner bruddstykker av virker så uklokt og potensielt skadelig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Et godt poeng, bortsett fra slikt som vold, så er nesten aldri enighet i trådene. Slik at man får frem mange ulike synspunkter på et problem.

Det å ha gått på en smell i livet gjør en ikke automatisk til ekspert, men det gjør det ikke å ikke ha gått på smeller. Generelt så kan både suksess og motganger gi positiv læring og utvikling. Men er ikke automatisk. Det som generelt er positiv læring fra suksesser, er at mann lærer seg at innsats nyter, og man får troen på egne evner og metoder. Feillæring er overtro på egne evner og ikke minst metoder. Slik at man går på med samme metode når man egentligen skulle tenke seg om, reflektere å se etter enn ny metode når man kommer til et problem der den metoden ikke passer så godt. Analogt med det vil dem som er vellykkede i tema som en tråd omhandler, kunne anbefale enn metode uten å se at konteksten ikke er lik som når man selv har hatt suksess, eller at man fokuserer ukritisk på evne. Hvis folk bare hadde slike evner som meg og min partner så hadde ingen hatt noen problemer. Feilen som folk gjerne gjør når man lærer av egne motganger, er at man lærer seg at innsats ikke hjelper, og så finner man eksterne årsaker til at ting gikk galt. Dette for å forsvare sitt eget selvbilde. Råd basert på det vil da gjerne fokusere på å flykte fra problemet (innsats hjelper ikke) og finne en skyldig, som den udugelige kjæresten til TS.

Den forskning som jeg har lest, sier vel at man faktisk hvis man klarer det, lærer mest av motganger, både egne og andre. Hvis man klarer å reflektere og få skikkelig læring. Men man trenger enn god dose med læring fra suksesser, da det er der man lærer at innsats hjelper.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De som har vokst opp med foreldre som fikser samliv og som alltid har gjort alt riktig, er selvfølgelig mye bedre eksperter enn de som tråkker feil og lærer av feilene. De vet ofte ikke mer enn akkurat det de lærte av denne ene feilen, neste gang gjør de en ny feil, fordi de ikke vet det mest grunnleggende om relasjoner, eller fordi de har en grunnleggende mangel på selvrespekt eller respekt for andre, for å nevne noen eksempler.

Å vite hvordan man gjør ting, gjør en ikke til ekspert på å veilede andre, dessverre. Mange gir råd om at det bare er å gjøre ditt eller la være datt, uten å skjønne andres situasjon. 

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Selvfølgelig er det mulig å kjenne igjen brukerne.

Som sagt, du kan ha en mistanke om at det er de samme, men det er ganske stor forskjell på å tro og vite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...