Gå til innhold

Jeg klarer virkelig ikke å slutte å spise! Føler meg så mislykket!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vekten raser oppover, men jeg klarer ikke slutte å spise! Har jeg ikke godteri og snacks i huset lager jeg meg mat. Jeg har gått opp 10 kilo de siste 11 månedene og jeg føler meg så stygg!!

Ifjor sommer gikk jeg ned 5 kilo og følte meg kjempe fin. Hadde en aktiv jobb og var bra form.

Etter jeg byttet jobb har det bare gått nedover. Jeg klarer ikke la være å spise, sprekker hele tiden, har ikke overskudd til å trene etter jobb og føler meg så mislykket.

Å si at må forbrenne mer enn jeg spiser, kutte ut sukker, bevege meg hver dag hjelper ikke. Jeg har prøvd, men viljestyrken er ikke der i det hele tatt. Prøver, men klarer sjeldent en dag tilogmed!

Jeg har tatt blodprøver og det eneste som var utslag der var litt forhøyet kortisol. Jeg går ikke på medisiner eller noe. Så det er jeg som er svak og mislykket når det kommer til å ha kroppen jeg vil ha

Anonymkode: 2bf39...97c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å prøve det veldig gradvis? Start med f.eks at du kan spise slik du gjør nå annenhver dag. Så når du får lyst på noe, si til deg selv at det skal du få lov til å lage deg i morgen. Hvis annenhver dag er for mye, start med hver tredje dag. Eller annenhvert måltid om så er. 

Hensikten er å starte med så små skritt at du opplever mestring, og så fortsette å gå fremover med så små skritt at du klarer det.

Du trenger heller ikke kjempe mot følelsen av at du har lyst på noe. Det er ikke farlig å ha lyst på noe. Bare anerkjenn at du føler det og så kan du glede deg til at du kan kose deg med det dagen etter.

Anonymkode: f3d78...ece

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har klart å gå ned 5 kg før, så du klarer det jo. 

Anonymkode: 7a598...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vekten raser oppover, men jeg klarer ikke slutte å spise! Har jeg ikke godteri og snacks i huset lager jeg meg mat. Jeg har gått opp 10 kilo de siste 11 månedene og jeg føler meg så stygg!!

Ifjor sommer gikk jeg ned 5 kilo og følte meg kjempe fin. Hadde en aktiv jobb og var bra form.

Etter jeg byttet jobb har det bare gått nedover. Jeg klarer ikke la være å spise, sprekker hele tiden, har ikke overskudd til å trene etter jobb og føler meg så mislykket.

Å si at må forbrenne mer enn jeg spiser, kutte ut sukker, bevege meg hver dag hjelper ikke. Jeg har prøvd, men viljestyrken er ikke der i det hele tatt. Prøver, men klarer sjeldent en dag tilogmed!

Jeg har tatt blodprøver og det eneste som var utslag der var litt forhøyet kortisol. Jeg går ikke på medisiner eller noe. Så det er jeg som er svak og mislykket når det kommer til å ha kroppen jeg vil ha

Bestill deg time med psykolog , evnt snakk m lege . Du trenger hjelp hvis du spiser pga følelser / kjedsomhet . Du har klart å gå ned  før , å klarer det igjen ❤️💪

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må velge. Gi opp alle tanker om å gå ned i vekt, bli venn med den kroppen du har, og slutt å stresse over det. Eller godta at det blir utfordrende, godta at du er nødt til å forbrenne mer enn du spiser, være aktiv, og innføre gode rutiner som dessverre vil kreve noe viljestyrke i starten. 

Du beskriver deg selv som en som ikke har noe kontroll over inntak og aktivitet. Men du har faktisk en fri vilje, og klarer å gjennomføre det som er bra for deg om du prioriterer det. 

Anonymkode: d7f65...f7d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kanskje kan hjelpe er å bruke en app hvor du har lagt inn ønsket kcal inntak,  evnt macroer også. Hvis du legger inn alt du spiser så er det lettere å begrense inntaket, da har du noe som "passer " litt på deg.

Jeg har brukt My Fitness Pal med hell.

Anonymkode: 29a8a...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Klart du kan om du vil. Først og fremst slutt å "prøv" - "gjør". Ingen som sier de skal "prøve" å endre noe har noen gang lyktes. For de som "prøver" tenker alltid at dette klarer jeg dersom det ikke medfører endringer eller ubehag. Skjer liksom ikke.
Så finn ut om du egentlig vil endre noe, eller om det bare er en depressiv hvilepute. 

Anonymkode: 9f2e2...d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøstespiser du? Når du er lei deg? Eller bare klarer du ikke slutte når du har startet og dermed spiser for mye mat?

Du kan starte med å spise halve porsjonen av det du har tenkt å spise. Når du føler for å lage deg mat, må du gå og drikke et glass vann istedet og visualisere at det var maten du hadde tenkt å spise, at den er ferdiglaget og spist og i magen din. Så går du og gjør noe annet.

Anonymkode: c5bef...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

smilo skrev (På 9.10.2022 den 20.03):

Finn en annen jobb. Det høres ut som den stjeler all energien din. 

Siterer denne. Begynte å mistrives på jobb i 2108 - etter det begynte jeg å gå opp i vekt. På de fire årene Jar jeg gått opp 14 kilo… 

Jeg byttet jobb. Dvs arbeidsplass, men i samme fagfelt. Etter tre uker var jeg like misfornøyd. Så kom korona, og du vet.. da ble man låst litt inne. 
Så byttet jeg jobb på nytt, men nå i et annet fagfelt. Følte meg ikke hjemme, og mistrivdes veldig, Dette er to år siden, og jeg har ennå ikke kommet meg vekk derfra. Bytter jeg nå, MÅ det være en jobb jeg trives i. 

Så, jeg - jobben suger all energi, og det tømmer meg fullstendig for glede og motivasjon. Kjenner geipen siger i det jeg setter meg i bilen. Og jeg jobber tett på mennesker, og må smile selv om jeg vrenges innvendig. 

Anonymkode: 93ef1...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom deg til fastlegen. 

H*n kan henvise deg til ernæringsfysiolog eller sykehus (om vekta er høy) 

Legen har også muligheter til å tilby deg hjelpemidler. 

Jeg har vært der du er, og tror legen kan hjelpe deg litt på vei. 

Lykke til 

Anonymkode: 76ed3...f3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet er ikke å gå ned i vekt. 

det virkelige problemet er å holde seg nede i vekt over lengre tidspunkt, etter at du har nådd den vekten man ønsker. 

Anonymkode: 6ac61...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...