Gå til innhold

Urban leilighet - hvor oppbevarer jeg rosene til vinteren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fin uteplass i sommerhalvåret. Ønsker å oppbevare plantene mine inne. Men det plager meg at jeg må ta inn det som har stått ute. Ekkelt med smådyr og faenskap som kryper opp av jorden når de kommer inn i varmen. Jeg ble ferdig med bokashifasen under koronatiden, og skal ikke tilbake dit. Forsøkte å oppbevare rosene i boden for noen år siden. Alle døde selvsagt, med unntak av en hardfør sort som klarte seg til året etter. Det er ikke nok lys i min bod. Jeg han heller ikke oppbevare slikt på borettslagets fellesområde, på grunn av regler. Forsøkte også et år å oppbevare ute, men dekke til. For kaldt. Kan jeg klippe de helt ned, og dekke med en slags dekkfilt, for så å rett og slett oppbevare ute, tett sammen inntil veggen, og holde det ganske tørt?

Nå ser de fremdeles ganske bra ut. Det er jo synd å klippe ned det som fremdeles er grønt og fint, og kanskje holder på å utvikle knopper. Bør jeg klippe nå, eller kan jeg vente til de begynner å blir påvirket av kulden...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må man gjøre noe, mine roser står jo ute hele året, så blomstrer de året etterpå?

Anonymkode: b1f93...eb1

• Liker 1
Skrevet

Mine står i potter på veranda. Tror det kan bli for kaldt med -10...

Skrevet

Kjøp plantelys du kan ha i boden?

Lag en isolert boks du kan la pottene stå i ute?

Anonymkode: b8c13...0be

• Liker 1
Skrevet

Pakk inn pottene og rosene med strie. Så kan de stå ute. 

Anonymkode: 0c71f...4a6

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Pakk inn pottene og rosene med strie. Så kan de stå ute. 

Hvor får en det?

Anonymkode: 3a64d...266

• Liker 1
Skrevet

Clas ohlson

Anonymkode: d0406...15e

• Liker 1
Skrevet

Trodde roser kunne stå ute hele året så lenge man klipper de 

Anonymkode: 0d1db...4b7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvor får en det?

Anonymkode: 3a64d...266

Plantasjen har bl.a.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle sette et par planter på gjesterommet og så spraye permetrin inn der 🙊🙊🙊 Satser på at kryp og uhumskheter stryker med etter et par ganger 😂

Anonymkode: 8f58b...32c

• Nyttig 1
Skrevet

Takk for svar fra alle. Tenker jeg skal gjennomføre klipping og tildekking med strie. Jeg har håp om at dette kan være en fungerende metode. Dette er flotte roser som har gitt meg mye glede i sommerhalvåret. De fortjener å bli tatt godt vare på!!

Skrevet

Ikke klipp! Det svekker planten, og gjør at frosten kommer til! Bedre å dekke til det du kan eller bøye ned, og så klippe av det som dør til våren.

Anonymkode: 9c1fc...413

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Kan forsøke å pakke inn i strie, og isoler med isopor under potta. Er rosene hardføre, klarer de seg ute. Jeg har hatt vekslende hell..

Anonymkode: cae99...bbf

• Liker 1
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Må man gjøre noe, mine roser står jo ute hele året, så blomstrer de året etterpå?

Anonymkode: b1f93...eb1

I Norge er det veldig store forskjeller på hva som overlever ute i forhold til hvor man bor. Min hage er stappet med roser som overlever uten problemer, bor i Norges mildeste klimasone. Hos mine foreldre langt inne på Østlandet dør ofte roser i løpet av en lang, kald vinter. Planter som står i potter er også langt mer sårbare enn de som står i bakken. 

Anonymkode: 21868...252

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ikke klipp! Det svekker planten, og gjør at frosten kommer til! Bedre å dekke til det du kan eller bøye ned, og så klippe av det som dør til våren.

Anonymkode: 9c1fc...413

Dette er min erfaring med alle planter i potte og kar, la de få ha alle bladene,  det beskytter mot frosten

Anonymkode: 9cc04...d83

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Denne er til alle hagemmennesker som måtte være intressert. Det er ny metode i år. Jeg har bøyd ned alle stilker, og satt dem tett sammen inne i en hylle på verandaen. Jeg pakket rundt den strien jeg hadde, og skal kjøpe mer. Da vil de stå litt hevet over gulvet, nesten som i en trekasse, med noe lufting og med strie pakket rundt på alle sidene bortsett fra husveggen. Jeg så en sommerfugllarve. Håper planter og dyr vil overleve vinteren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...