AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #1 Skrevet 8. oktober 2022 Jeg synes det er flott med kampanjer som kan hjelpe folk flest å være obs og gå til lege når det trengs. MEN. For oss med helseangst er disse de skumleste månedene. I hvertfall for meg. Og historier som: Jeg følte at noe var galt… Okay, men det føler jeg hele tiden.. Jeg klarer ikke skille på når jeg MÅ gå til lege eller når det er angsten som styrer. jeg sjekket brystene hos legen min for en måneds tid siden, da jeg synes jeg var hoven og det væsker ut av brystene. Han fant ingenting i likhet med meg.. Jeg finner heller ingenting når jeg undersøker. Men nå blir jeg usikker igjen.. Mannen sa at det var litt fuktig der, begge.. Og jeg har en merkelig følelse i det ene brystet som kommer og går.. en slags svie kanskje.. jeg har lagt en papirbit på brystvortene, og de blir aldri våte da.. så kommer oktober, og da blir jeg hyperfokusert igjen.. hvordan skille reell fare fra vanlig kroppslige fenomener, når en har helseangst? bør jeg gå til legen igjen? Anonymkode: a580b...ff7 2 1
Helene1982 Skrevet 8. oktober 2022 #2 Skrevet 8. oktober 2022 Nei, du bør ikke gå til legen igjen. Har du tenkt på hvor denne angsten kommer fra? Har du eller familiemedlem hatt en skremmende opplevelse med helsevesenet, eller har du vært i en situasjon der du følte at du ikke hadde kontroll? Jeg aner ikke hva dette handler om for deg, men du må jobbe med årsaken, og ikke syptomet. Du mp heller ikke høre på meg som ikke har helsekompetanse, men gå til legen din. 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #3 Skrevet 8. oktober 2022 Det er jo helt meningsløst å drive kampanjer for at vi skal tenke på kreft. Artig å tenke på det liksom! Og alle pengene som blir pøst inn i kreftforskningen er like meningsløst, da det aldri har bidratt til at de har funnet ut noe raskere. Anonymkode: 6e000...3f4 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #4 Skrevet 8. oktober 2022 Jeg har en venninne med helseangst. Hun snakker med psykolog en gang i uka, og hun synes det hjelper. Anbefaler at du snakker med fastlegen om han kan henvise til til en psykolog. Helseangst er ille for de som har det, og ikke noe som bare forsvinner av seg selv. Anonymkode: f8f37...d0a
Helene1982 Skrevet 8. oktober 2022 #5 Skrevet 8. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er jo helt meningsløst å drive kampanjer for at vi skal tenke på kreft. Artig å tenke på det liksom! Og alle pengene som blir pøst inn i kreftforskningen er like meningsløst, da det aldri har bidratt til at de har funnet ut noe raskere. Anonymkode: 6e000...3f4 Kampanjen rosa sløyfe er for å minne kvinner på å sjekke brystene. Brystkreft er en krefttype som for ikke mange år siden var en dødsdom ,men som mange flere overlever i dag. Mye takket være rutiner på å sjekke brystene, slik at kreften kan oppdages så tidlig som mulig. Det utvikles fortløpende nye medisiner innenfor kreftbehandling, og selv om ikke alle kan bli friske, og vi kan fortsatt ikke helbrede all type kreft, er prognosene helt annerledes enn for kun 20 år siden Endret 8. oktober 2022 av Helene1982 11 5
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #6 Skrevet 8. oktober 2022 Du må lære deg å forankre deg selv i virkeligheten. Er det ikke noe væske så er det ikke noe væske. Eventuelt gå til angst-behandling hos psykolog. Angsten din beskytter deg ikke mot kreft eller noen annen alvorlig sykdom, istedenfor kan stress bidra til å svekke immunsystemet, og så får du en selvoppfyllende prophecy, i tillegg til at du får det elendig. Finn en norm, en rutine, istedenfor å dyrke frykten din. F. eks sjekk deg hver 3 måned selv. Jeg har hatt kreft, og lever hver dag med ekte smerter, ubehag, nummenhet, nervesmerter og arrvevssmerter. Jeg går til kreft kontroll og blir sjekket av leger, siden jeg har en risiko for tilbakefall av kreft. Når jeg har vært på kontroll og fått fri-kort, da har jeg fri til neste sjekk. Jeg går ikke rundt å bekymrer meg i mellomtiden, da blir årene veldig lange. Legene kan ta feil, det har de gjort mange ganger, bare i mitt tilfelle, og hva skal du da gjøre? Jeg har også sett unge kvinner dø, der legen tok feil. Man kan ikke kontrollere alt. Du prøver å ha total kontroll, og det er umulig. Man kan kun gjøre sitt beste, poenget med kampanjen er at mange aldri sjekker seg, og for en del er det for sent når de finner ut av de har kreft. Men det er forskjell på hver 3. måned og døgnet rundt. hva er vitsen i å leve hvis man bare skal plage seg selv hver dag? Det er ingen i kreft-kampanjen som mener at du skal sitte med angst, men sjekke deg med jevne mellomrom, for ellers kan du få virkelig grunn til dødsangst, og da lærer du hvor meningsløs angsten over det du aldri hadde full kontroll på i utgangspunktet var. Anonymkode: 4c9e4...034 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #7 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er jo helt meningsløst å drive kampanjer for at vi skal tenke på kreft. Artig å tenke på det liksom! Og alle pengene som blir pøst inn i kreftforskningen er like meningsløst, da det aldri har bidratt til at de har funnet ut noe raskere. Anonymkode: 6e000...3f4 Dette må du veldig gjerne legge fram kilder på 😉 Anonymkode: c5931...ffd 5 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #8 Skrevet 8. oktober 2022 Jeg mener det er en interresant diskusjon egentlig.. Sjekk deg kampanjer er flott og gir mening, da det er mange som ikke sjekker seg og som kanskje burde gjort det. Men det jeg mener er alle historiene som følger med, hvor gjerne 10 kvinner og menn, gjerne unge, forteller om sine symptomer på ulike sykdommer. Gjerne symptomer som er SVÆRT vanlige og likevel uvanlige tegn på sykdom. Det får mange til å få frykt om sin egen helse. man skal være bevisst på ganske mye med kroppen sin, hvis man skal gi alle normale kroppslige fenomener mer tyngde enn det som strengt talt er nødvendig. jeg har ikke alvorlig helseangst, men jeg kan få øyeblikk av frykt når disse kampanjene dukker opp, og betvile min egen kropp. ts Anonymkode: a580b...ff7
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #9 Skrevet 8. oktober 2022 Jeg synes det er bra med disse kampanjene, kunne bare ønske at det var like mye fokus på andre kreftformer. Jeg har hjernesvulst, tror det er svært få som vet at det finnes en grå sløyfe for hjernesvulst og det er mai som er måneden for fokus på hjernesvulst. Jeg har i hvertfall aldri sett disse sløyfene i butikk. Anonymkode: 2b3e3...e4a 3 4 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #10 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg synes det er bra med disse kampanjene, kunne bare ønske at det var like mye fokus på andre kreftformer. Jeg har hjernesvulst, tror det er svært få som vet at det finnes en grå sløyfe for hjernesvulst og det er mai som er måneden for fokus på hjernesvulst. Jeg har i hvertfall aldri sett disse sløyfene i butikk. Anonymkode: 2b3e3...e4a Det visste jeg ikke. Det er jo også en kreftform som trenger støtte til forskning. Ikke sett disse til salgs. Ts Anonymkode: a580b...ff7 1 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #11 Skrevet 8. oktober 2022 Helene1982 skrev (7 timer siden): Kampanjen rosa sløyfe er for å minne kvinner på å sjekke brystene. Brystkreft er en krefttype som for ikke mange år siden var en dødsdom ,men som mange flere overlever i dag. Mye takket være rutiner på å sjekke brystene, slik at kreften kan oppdages så tidlig som mulig. Det utvikles fortløpende nye medisiner innenfor kreftbehandling, og selv om ikke alle kan bli friske, og vi kan fortsatt ikke helbrede all type kreft, er prognosene helt annerledes enn for kun 20 år siden Og alle typer kreft øker fortsatt, hvilket betyr at de ikke har funnet ut årsaken etter det som må være mer enn 100 års "forskning". Det er ikke lite penger som blir pøst inn i denne industrien, og jeg lurer alvorlig på hva de blir brukt til. If money raised is going to pharmaceutical drug research, it’s more than likely wasted. Why do I say that? Because the overall cancer death rate has only improved about 5% since 1950. That’s a whopping 0.083% improvement per year, on average. https://www.chrisbeatcancer.com/why-i-dont-race-for-the-cure/ Anonymkode: 6e000...3f4
Helene1982 Skrevet 8. oktober 2022 #12 Skrevet 8. oktober 2022 (endret) AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Og alle typer kreft øker fortsatt, hvilket betyr at de ikke har funnet ut årsaken etter det som må være mer enn 100 års "forskning". Det er ikke lite penger som blir pøst inn i denne industrien, og jeg lurer alvorlig på hva de blir brukt til. If money raised is going to pharmaceutical drug research, it’s more than likely wasted. Why do I say that? Because the overall cancer death rate has only improved about 5% since 1950. That’s a whopping 0.083% improvement per year, on average. https://www.chrisbeatcancer.com/why-i-dont-race-for-the-cure/ Anonymkode: 6e000...3f4 Det beyr ikke nødvendigvis at flere får kreft, men at flere tilfeller oppdages og at levealderen vår er lengre enn før. Det er mange krefttyper som hovedsaklig rammer eldre. Du har rett i vi ikke vet årsaken til kreft. Vi vet at røyking kan føre til lungekreft og at noen genetiske markører gjør at du er mer utsatt for å få kreft i løpet av livet. Du kan ikke stole på bloggere og life coacher når man snakker om kreft. For det første stemmer ikke tallene. 3 av 4 overlever kreft i dag takket være intensiv forskning. Tidligere var kreft en dødsdom. Det er ekstremt farlig at mennesker som chris, får fritt spillerim på nett, og selger urter og supper, når kreft i likhet med alle andre sykdommer må behandles av kompetent helsepersonell. jeg forstår ikke at noen har samvittighet til å lyve om tall, og si til kreftpasienter at de blir friske om de kjøper denne boken og denne teen. Dette er et marked som burde vært mye bedre regulert. Endret 8. oktober 2022 av Helene1982 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #13 Skrevet 9. oktober 2022 Helene1982 skrev (På 8.10.2022 den 5.08): Kampanjen rosa sløyfe er for å minne kvinner på å sjekke brystene. Brystkreft er en krefttype som for ikke mange år siden var en dødsdom ,men som mange flere overlever i dag. Mye takket være rutiner på å sjekke brystene, slik at kreften kan oppdages så tidlig som mulig. Det utvikles fortløpende nye medisiner innenfor kreftbehandling, og selv om ikke alle kan bli friske, og vi kan fortsatt ikke helbrede all type kreft, er prognosene helt annerledes enn for kun 20 år siden Og menn! Anonymkode: 7ed72...b4f 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #14 Skrevet 9. oktober 2022 Jeg synes du skal snakke med fastlegen ja, kanskje ikke om brystene, men om angsten, den er vond å plages med. Jeg har selv angst, og kan innbille meg akkurat det jeg tror jeg vil se eller føle. Vondt og vanskelig er det. Om du fortsatt er bekymret for brystene kan du vel ta mammografi? Kan man gjøre det privat kanskje? Anonymkode: 77052...918
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #15 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 8.10.2022 den 3.25): Jeg synes det er flott med kampanjer som kan hjelpe folk flest å være obs og gå til lege når det trengs. MEN. For oss med helseangst er disse de skumleste månedene. I hvertfall for meg. Og historier som: Jeg følte at noe var galt… Okay, men det føler jeg hele tiden.. Jeg klarer ikke skille på når jeg MÅ gå til lege eller når det er angsten som styrer. jeg sjekket brystene hos legen min for en måneds tid siden, da jeg synes jeg var hoven og det væsker ut av brystene. Han fant ingenting i likhet med meg.. Jeg finner heller ingenting når jeg undersøker. Men nå blir jeg usikker igjen.. Mannen sa at det var litt fuktig der, begge.. Og jeg har en merkelig følelse i det ene brystet som kommer og går.. en slags svie kanskje.. jeg har lagt en papirbit på brystvortene, og de blir aldri våte da.. så kommer oktober, og da blir jeg hyperfokusert igjen.. hvordan skille reell fare fra vanlig kroppslige fenomener, når en har helseangst? bør jeg gå til legen igjen? Anonymkode: a580b...ff7 Første jeg tenkte er: hvorfor driver mannen din og setter griller i hodet på deg? Ved å si at det er «fuktig» der når det er ingen bevis på det fra hverken deg selv eller legen? Anonymkode: d829a...09f 1
Firkantrav Skrevet 9. oktober 2022 #16 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 8.10.2022 den 4.58): Det er jo helt meningsløst å drive kampanjer for at vi skal tenke på kreft. Artig å tenke på det liksom! Og alle pengene som blir pøst inn i kreftforskningen er like meningsløst, da det aldri har bidratt til at de har funnet ut noe raskere. Anonymkode: 6e000...3f4 Har du bodd under en stein de siste 20 årene? 1
Gjest supernova_87 Skrevet 9. oktober 2022 #17 Skrevet 9. oktober 2022 Men da er det kanskje bedre at du jobber med din helseangst, enn at de skal kutte ut slike kampanjer? Å drive å legge en papirbit på er sykelig, og å sjekke. Det gjør deg bare mer usikker. Målet må vel være å lære å leve med usikkerheten, ikke å bli sikker på at du ikke har kreft. Det kan hende du har kreft. Og det kan hende jeg har kreft.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #18 Skrevet 9. oktober 2022 Forstår godt angsten. Jeg hadde en periode med en ilende kuldefølelse i det ene brystet, og gul væske som sev ut. Leste alt jeg kom over, og *kan* visst være et dårlig tegn når dette skjer i kun ett bryst. Fikk mammografi som viste at alt var i orden, og fikk beskjed av legen at bryst gjerne har litt fuktighet i seg. Alt slikt bør sjekkes, men betyr ikke at man har kreft likevel om du stadig klemmer på brystet fordi du er redd kan du faktisk stimulere brystet til å produsere væske. Anonymkode: 372ed...9de
Helene1982 Skrevet 12. oktober 2022 #19 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 9.10.2022 den 16.29): Og menn! Anonymkode: 7ed72...b4f Godt poeng!
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #20 Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 8.10.2022 den 11.14): Jeg mener det er en interresant diskusjon egentlig.. Sjekk deg kampanjer er flott og gir mening, da det er mange som ikke sjekker seg og som kanskje burde gjort det. Men det jeg mener er alle historiene som følger med, hvor gjerne 10 kvinner og menn, gjerne unge, forteller om sine symptomer på ulike sykdommer. Gjerne symptomer som er SVÆRT vanlige og likevel uvanlige tegn på sykdom. Det får mange til å få frykt om sin egen helse. man skal være bevisst på ganske mye med kroppen sin, hvis man skal gi alle normale kroppslige fenomener mer tyngde enn det som strengt talt er nødvendig. jeg har ikke alvorlig helseangst, men jeg kan få øyeblikk av frykt når disse kampanjene dukker opp, og betvile min egen kropp. ts Anonymkode: a580b...ff7 Om du sjekket brystene for bare en måned siden, og nå blir så bekymret at du vurderer sjekke på nytt, så er det ganske kraftig helseangst. Og det er bra at det informeres om at det kan være flere symptomer på kreft, det kan gjøre at folk sjekker seg og kreft oppdages tidligere. (Men man trenger IKKE sjekke seg hver måned....) AnonymBruker skrev (På 8.10.2022 den 12.58): Og alle typer kreft øker fortsatt, hvilket betyr at de ikke har funnet ut årsaken etter det som må være mer enn 100 års "forskning". Det er ikke lite penger som blir pøst inn i denne industrien, og jeg lurer alvorlig på hva de blir brukt til. If money raised is going to pharmaceutical drug research, it’s more than likely wasted. Why do I say that? Because the overall cancer death rate has only improved about 5% since 1950. That’s a whopping 0.083% improvement per year, on average. https://www.chrisbeatcancer.com/why-i-dont-race-for-the-cure/ Anonymkode: 6e000...3f4 Du synes ikke det faktum at over dobbelt så mange overlever, takket være forskning på bedre behandlingstilbud og medisiner, viser at ting går fremover? Vi vet også stadig flere årsaker til at noen får kreft, takket være forskning. Men vi kan ikke forby absolutt alt som potensielt kan gi kreft. Og siden det er mange ulike krefttyper, så vil man neppe klare finne den ultimate vaksinen som utrydder kreft... Anonymkode: 37b51...b7d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå