Gå til innhold

Må bare lufte noe angående utgifter etter barnet er begynt på skolen…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet er ferdig i bhg og man tenker «Woho da er man endelig ferdig med bhg regningene» 

Den gang ei… Jeg forstår at sfo koster det også.. men altså? Betaler over 3 tusen for sfo plass til 2 klassingen min. Kom akkurat ikke med i «gratis sfo for 1 klasse»i fjor for det gjaldt kun noen få skoler da min sønn gikk første året på sfo. Så noen foreldre var heldig å spare de 3 tusen mens andre måtte punge ut… hvorfor? Nei si det.. 

Noe annet som plager meg kraftig er at man betaler nesten 300 bare i matpenger til sfo, men likevel må man pakke med 2 matbokser til sfo når det er ferie fra skolen pga de kun serverer 1 måltid kl 14.  Beklager, men hva betaler vi for egentlig? Bare sfo plassen koster over 2 tusen og så plusser man på 300 i matpenger, men likevel må man ta med nok mat til barna på sfo dagene skolen er stengt ?  Jeg betalte ca samme sum for full bhg plass for sønnen min, der mat var inkludert hele dagen. 

Så har man fritidsaktiviteter utenom der man betaler 1300 for et år på fotball for å så få en ny melding 2 måneder etterpå om 250 kr til for «felleskassen» til cup? Ikke nok med det, de er medlem av en dyr sportsbutikk så man MÅ kjøpe fotball klærne til barna i akkurat den butikken for å få de få rabattene gjennom laget og alle de andre barna kjøper klærne der så da vil ikke vi være utskuddet som kjøper en annen plass..bare fotballklærne fra den sportsbutikken kom på 1600 kr med rabatt.. 

Jeg/vi  har egentlig god råd, tjener greit i jobbene våre og mannen min har grei inntekt, MEN til og med vi merker at økonomien må strammes kraftig inn med tanke på at alt annet øker.. Tenker spesielt på familier som ikke har så mye ekstra å rutte med i måneden som føler på et enormt press etter barna begynte på skolen.. Og ikke kom med « har dere ikke råd til barn burde dere ikke fått barn» 

mange familier har ok inntekter, men til og med ok inntekter og litt mer kjenner på det i disse dager.. hva gjør da familier som har enda mindre ? Vi har tilbudt familier til vennene til barnet vårt å låne vekk ting da vi vet de sliter… Syns dette begynner å gå over stokk og stein.. ikke rart folk vegrer seg for flere barn eller barn i det heletatt nå til dags! 

En annen sak som plager meg er at foreldre som går på nav får alt slikt dekket.. eller billigere.. men har du foreldre som er lavtlønnet så har de plutselig ikke krav på den hjelpen pga de jobber eller tjener akkurat litt for mye for å ha rett på det. En venninne av meg sa ordrett til meg at hun håper hun er på nav neste år når sønnen begynner i 2 klasse for da får hun gratis sfo. På tide å gjøre noe med systemet og samfunnet ? 

Anonymkode: b8e8a...70a

• Liker 9
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Barnet er ferdig i bhg og man tenker «Woho da er man endelig ferdig med bhg regningene» 

Den gang ei… Jeg forstår at sfo koster det også.. men altså? Betaler over 3 tusen for sfo plass til 2 klassingen min. Kom akkurat ikke med i «gratis sfo for 1 klasse»i fjor for det gjaldt kun noen få skoler da min sønn gikk første året på sfo. Så noen foreldre var heldig å spare de 3 tusen mens andre måtte punge ut… hvorfor? Nei si det.. 

Noe annet som plager meg kraftig er at man betaler nesten 300 bare i matpenger til sfo, men likevel må man pakke med 2 matbokser til sfo når det er ferie fra skolen pga de kun serverer 1 måltid kl 14.  Beklager, men hva betaler vi for egentlig? Bare sfo plassen koster over 2 tusen og så plusser man på 300 i matpenger, men likevel må man ta med nok mat til barna på sfo dagene skolen er stengt ?  Jeg betalte ca samme sum for full bhg plass for sønnen min, der mat var inkludert hele dagen. 

Så har man fritidsaktiviteter utenom der man betaler 1300 for et år på fotball for å så få en ny melding 2 måneder etterpå om 250 kr til for «felleskassen» til cup? Ikke nok med det, de er medlem av en dyr sportsbutikk så man MÅ kjøpe fotball klærne til barna i akkurat den butikken for å få de få rabattene gjennom laget og alle de andre barna kjøper klærne der så da vil ikke vi være utskuddet som kjøper en annen plass..bare fotballklærne fra den sportsbutikken kom på 1600 kr med rabatt.. 

Jeg/vi  har egentlig god råd, tjener greit i jobbene våre og mannen min har grei inntekt, MEN til og med vi merker at økonomien må strammes kraftig inn med tanke på at alt annet øker.. Tenker spesielt på familier som ikke har så mye ekstra å rutte med i måneden som føler på et enormt press etter barna begynte på skolen.. Og ikke kom med « har dere ikke råd til barn burde dere ikke fått barn» 

mange familier har ok inntekter, men til og med ok inntekter og litt mer kjenner på det i disse dager.. hva gjør da familier som har enda mindre ? Vi har tilbudt familier til vennene til barnet vårt å låne vekk ting da vi vet de sliter… Syns dette begynner å gå over stokk og stein.. ikke rart folk vegrer seg for flere barn eller barn i det heletatt nå til dags! 

En annen sak som plager meg er at foreldre som går på nav får alt slikt dekket.. eller billigere.. men har du foreldre som er lavtlønnet så har de plutselig ikke krav på den hjelpen pga de jobber eller tjener akkurat litt for mye for å ha rett på det. En venninne av meg sa ordrett til meg at hun håper hun er på nav neste år når sønnen begynner i 2 klasse for da får hun gratis sfo. På tide å gjøre noe med systemet og samfunnet ? 

Det koster å ha barn. Dette høres ikke spesielt dyrt ut. Du betaler mindre enn du gjorde da barnet gikk i barnehage for SFO. Behov for sfo er også nidlertidig. Snart kan barnet gå hjem fra skolen alene. 

fritidsaktiviteter koster. 1300 for et år var jo ganske lite. Men hvis en ikke har råd til fotball så går en ikke på fotball. Klærene kunne man nok ha kjøpt et annet sted eeegentlig? Man forklarer da barnet at en ikke har råd til de dyre klærene  et skole barn er stort nok til å forstå dette.

mener du her at alt skal være gratis av fritidsaktiviteter? Desverre er det jo ikke sånn. Det meste koster noe. Nå er barna også så store at de nok forstår dette med at noen har mer penger enn andre. Og det er jo noe en må lære først som sist.  Feks har noen råd til å gå på ridning men andre ikke.  Kanskje er det billigere med kor eller korps eller friidrett? 

Anonymkode: ac12b...fe7

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er faktisk et problem. Forstår godt venninnen din. Du blir jo "straffet" for å være i jobb. 

Anonymkode: b190c...8b3

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt ts. Vi har vært gjennom samme frustrerende tankeprosess vi også. Norge er svindyrt, men gratis for de helt hjelpeløse og de som ikke er fra Norge. Og de blir det stadig flere av. Ikke rart, når alt er gratis. 

Anonymkode: 3563f...e8e

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Fordi barnehage er finansiert av staten, SFO er ikke. Trodde du prisen du betaler for barnehagen dekket alt av utgifter, lønn osv? Vi betaler bare en liten del av det det koster. 

Og hvis det er urettferdig at folk på NAV får gratis SFO, hvor synes du grensen skulle gått? Et sted må den jo gå? Og man får faktisk redusert pris ved lav inntekt også. Det må jo gå en grense et sted? 

Helt greit å reagere på prisen, og etterspørre hva matpengene egentlig går til osv. Men den der jævla misunnelsen overfor folk på trygd, den er bare helt drøy. Er du klar over hvor lite penger de får eller? Man går ned 34% i lønn over natta, ofte fra allerede lav lønn.

Anonymkode: 628cb...53e

• Liker 22
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg skjønner deg veldig godt ts. Vi har vært gjennom samme frustrerende tankeprosess vi også. Norge er svindyrt, men gratis for de helt hjelpeløse og de som ikke er fra Norge. Og de blir det stadig flere av. Ikke rart, når alt er gratis. 

Og du mener helt oppriktig at vi ikke skal ta vare på barna til de helt hjelpesløse? Sfo er viktig for sosial kompetanse, for vennskap, samhold og dermed også integrering. Hvilket trolig gir barna til disse helt hjelpeløse en bedre start i livet enn om de ikke fikk gå på sfo pga regninga. Og kanskje og forhåpentligvis litt færre hjelpesløse i neste generasjon. Fattigdom er arvelig av en grunn, og jeg mener absolutt at vi som land skal bidra til å bryte slike generasjonsmønstre. Samme med gratis og redusert pris for bhg. 

Det handler ikke om å gi gratis greier til foreldrene, det handler om barna og deres rett til en like god fremtid, uansett foreldrenes problemer. De har det vel ærlig talt vanskelig nok fra før… det å få leke med venner på sfo kan være den eneste gleden den dagen, og det varme måltidet kan være det eneste også. Verdt å tenke over altså. 

Anonymkode: ede61...cd1

• Liker 9
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Fordi barnehage er finansiert av staten, SFO er ikke. Trodde du prisen du betaler for barnehagen dekket alt av utgifter, lønn osv? Vi betaler bare en liten del av det det koster. 

Og hvis det er urettferdig at folk på NAV får gratis SFO, hvor synes du grensen skulle gått? Et sted må den jo gå? Og man får faktisk redusert pris ved lav inntekt også. Det må jo gå en grense et sted? 

Helt greit å reagere på prisen, og etterspørre hva matpengene egentlig går til osv. Men den der jævla misunnelsen overfor folk på trygd, den er bare helt drøy. Er du klar over hvor lite penger de får eller? Man går ned 34% i lønn over natta, ofte fra allerede lav lønn.

Anonymkode: 628cb...53e

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og du mener helt oppriktig at vi ikke skal ta vare på barna til de helt hjelpesløse? Sfo er viktig for sosial kompetanse, for vennskap, samhold og dermed også integrering. Hvilket trolig gir barna til disse helt hjelpeløse en bedre start i livet enn om de ikke fikk gå på sfo pga regninga. Og kanskje og forhåpentligvis litt færre hjelpesløse i neste generasjon. Fattigdom er arvelig av en grunn, og jeg mener absolutt at vi som land skal bidra til å bryte slike generasjonsmønstre. Samme med gratis og redusert pris for bhg. 

Det handler ikke om å gi gratis greier til foreldrene, det handler om barna og deres rett til en like god fremtid, uansett foreldrenes problemer. De har det vel ærlig talt vanskelig nok fra før… det å få leke med venner på sfo kan være den eneste gleden den dagen, og det varme måltidet kan være det eneste også. Verdt å tenke over altså. 

Slike innlegg gir meg tro på menneskeheten igjen.

Ts - hvorfor sparker du nedover og ikke oppover? Får du det bedre om de som allerede har det dritdårlig - får det enda dårligere? Får du det bedre om barnefattigdommen i Norge blir enda større? 

Anonymkode: 48a1c...af8

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er barnløs. Og subsidierer slike som deg og ditt barn med mange tusen i skattepenger hvert år. Du får barnetrygd, gratis tannlege og kontroller, subsidiert barnehage, gratis skolegang, og mye mer.

Dere er to voksne med grei økonomi, og mulighet til å få dette til å gå rundt. 

Og likevel klager du. 

Anonymkode: 4a324...9f5

• Liker 37
  • Nyttig 2
Skrevet

At hun «håper hun går på NAV neste år» sier definitivt mer om venninnen din enn systemet. Jeg tør knapt forestille meg den papirmølla man må gjennom for å faktisk få SFO dekket.

Dette er i stor grad politikk. Du får finne «ditt» parti og engasjere deg 😊

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis man ikke har råd til barn bør man absolutt ikke få barn! Tenk på barnet og ikke kun seg selv!

dog enig i at noen ting er for dyrt, men alt du skrev her synes jeg faktisk var rimelig!

• Liker 1
Skrevet

De utgiftene du nevner synes ikke jeg var spesielt høye. Vi betaler 5500 kr for bhg til to barn og 2000 for deltidsplass på SFO for den tredje. Ingen søskenrabatt når barna går på SFO og bhg samtidig. Matpenger betaler vi også.  Matpakke nesten hver dag for alle tre likevel.

Fritidsaktiviteter utgjør 4300 kr i halvåret, ikke året. Utstyr kommer i tillegg. Matpenger betaler vi også. Så kommer billetter til forestillinger på barnas aktiviteter ca 500 kr i halvåret, dugnader der det må bakes kaker flere ganger i året eller kjøpes inn ting man ikke får solgt 600-700 i halvåret. 

Barn koster, slik er det bare. Vi tjener ikke spesielt mye og bor dyrt. Vi må prioritere fordi vi selv har valgt å få barn. Det er bare rett og rimelig. Selvfølgelig skal foreldre som går på NAV få støtte dersom de ikke har råd. Det skal ikke gå utover barna. Har man veldig lav inntekt, mener satsen er ca 660 000 for en husstand får man støtte til bl.a fritidsaktiviteter og barnepass. Vi har det veldig godt i Norge.

Anonymkode: 867f8...079

• Liker 4
Skrevet

Fotball er typ den billigste organiserte idretten som finnes. Vi har en som spiller ishockey, en som rider og driver med skøyter. Ishockey og riding koster vel sånn ca 40000 i året med kontingent, utstyr og leir. Vi klager ikke da vi har råd men jeg forstår veldig godt at de som ikke har så mye trenger hjelp. Om så «bare» til fotball. Det er ikke barna sine feil at foreldrene deres ikke har så god økonomi, men de har likevel rett til å ha et fritidsliv i forhold til barnekonvensjonen. SFO er barnepass, sosialt og trygt og frivillig -og BILLIG i forhold til andre land. Alternativet er at barn sitter alene hjemme hvis foreldrene må jobbe og de ikke har eldre søsken eller besteforeldre som kan passe. 

Anonymkode: a316e...58f

• Liker 5
Skrevet

Jeg måtte gå en stund på sosialstønad etter fullførte masterstudier, og fikk i den forbindelse dekket sfo. Men jeg hadde valgt jobb og dekket utgiftene selv anyday!

Anonymkode: da91b...359

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

SFO er oppbevaring. Det er ikke viktig! Men ellers er jeg enig med deg. 

Skrevet

Reagerer på syting over å måtte lage matpakke. En venninne av meg, som elsker barna sine og er veldig familieorientert sa at det eneste hun hadde sett frem til da sønnen skulle begynne i barnehage var å få lage en flott matpakke til ham. Hun hadde kjøpt inn matpakken og alt. Så viste det seg at de fikk mat i barnehagen. Hun opplevde det som at den mest meningsfulle oppgaven ble tatt fra henne. Syntes det var så vakkert. Det illustrerer en mor som ØNSKER å lage mat til familien sin. 

Og før noen trekker likestillingskortet: «hva med far da?» så kan jeg nevne at far i denne familien sa opp sin godt betalte prestisjejobb for en dårligere betalt jobb med mindre status for å ha mer tid med familien.

Anonymkode: e9eef...9d0

• Liker 4
Skrevet

Sfo har ikke søskenmoderasjon alle steder heller. Vi fikk skulle ha to tette, siste ble tvillinger ❤️ Det ble 10 000 i mnd i Sfo på det værste det 🤯

Anonymkode: f7499...83b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er veldig billig å ha barn i Norge vs andre land. Bor dere under en stein eller? Barnehagen er nesten gitt bort vs det det egentlig koster. I USA er veldig mange mødre fremdeles hjemmeværende fordi barnehagen er så dyr at det lønner seg å heller ikke være i jobb!!

vi får barnetrygd. 1600 kr rett på konto hver måned som kan dekke den der fotball regningen for er år! 

skolen er gratis i Norge og vi slipper å spare til barnas utdannelse. Alle kan få en gratis høy utdannelse og dermed automatisk klare en «klassereise» dersom de jobber litt for det. Det er ikke avhengig av foreldres økonomi om barnet klarer seg i voksne alder. Tenk det du! 

tannlege er gratis for barn go lege koster ingenting. I andre land har ikke folk med dårlige jobber eller dårlig råd mulighet til dette engang! 

At noen får mer fra staten fordi de er dårligere stilt er bare sånn det er og er en bra ting. Skjerp dere

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja her burde alle betale mer skatt slik at du kan få det gratis . 
300 i mat penger burde jo minst holde til en 3 retters hver dag . 

Anonymkode: f37b2...33d

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke prisen på SFO som provoserer mest, men hvor lite man får igjen for det. For samme prisen som opptil 40 timer med barnehage med godt innhold og mye læring får man noen timer oppbevaring for dag med noe tomatsuppe eller knekkebrød. Ungene var tildels uten tilsyn og uten noe form for innhold. 

Vi sa opp SFO da eldste gikk i 2. og yngste i 1. Klasse. Vi kom frem til at de var lile godt egnet til å passe seg selv som det SFO var.

• Liker 2
Skrevet
♥ skrev (Akkurat nå):

Det er ikke prisen på SFO som provoserer mest, men hvor lite man får igjen for det. For samme prisen som opptil 40 timer med barnehage med godt innhold og mye læring får man noen timer oppbevaring for dag med noe tomatsuppe eller knekkebrød. Ungene var tildels uten tilsyn og uten noe form for innhold. 

Vi sa opp SFO da eldste gikk i 2. og yngste i 1. Klasse. Vi kom frem til at de var lile godt egnet til å passe seg selv som det SFO var.

Det er jo fordi barnehage er sinnsykt subsidiert. Du trodde ikke du faktisk betalte for barnehageplassen? Du betaler kun en liten brøkdel av det en plass egentlig koster. 

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...