Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne høre hva dere gjør/sier når dere går inn døra til frisøren.. saken er at jeg sliter med sosial angst men kasta meg uti det og bestillte time til frisør denne måneden men har så og si aldri vært hos frisør ettersom jeg nesten bare har gjort alt selv hjemme pga angsten. Så ja hva pleier dere å gjør når dere går inn? Setter man seg ned på vente stolene der i vent på at frisøren skal vinke deg bort eller går man til skranken å sier «ja hei jeg har en time her nå kl…» 

Anonymkode: fc7a9...b3d

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pleier å være noen som tar deg i mot, da kan du si at du har time. Hvis det ikke er noen der kan du sette deg bare 

Skrevet

Du må lære deg å tenke "I don't give a fxxk".

Ikke lag en stor sak av noe så lite.

Det er bare å gå inn hos frisøren og så går alt automatisk, uten manus.. 🙂

Anonymkode: 80967...6be

Skrevet

Hvilken type frisørsalong skal du til? Noen frisørsalonger er mer skjermet enn andre. Hvis du er redd ville jeg anbefalt en frisørsalong hvor det ikke er så mye gjennomtrekk av folk.

• Liker 1
Skrevet

Ditt eget forslag er mer enn bra nok! Dette går fint. :)

Anonymkode: 0e173...7d6

• Liker 1
Skrevet
Tvillingsjel skrev (3 minutter siden):

Hvilken type frisørsalong skal du til? Noen frisørsalonger er mer skjermet enn andre. Hvis du er redd ville jeg anbefalt en frisørsalong hvor det ikke er så mye gjennomtrekk av folk.

Er en bitteliten salong :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Desverre ikke så lett når man har den der sosiale angsten å mye overtenking av småtteri.  Vanskelig å forstå med mindre man sliter med det selv…

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Misunner dere som får til det, om jeg prøver å ikke tenke på slik først, så får jeg panikkangst og får ikke til å si noe, evt bare stummer. Har dratt fra flere butikker osv, etter noen spurte om jeg trengte hjelp eller noe. 

Sosial angst gir ikke mening, og helt vilt hva man overtenker hver minste ting. 

Anonymkode: 72aab...267

Skrevet

Jeg pleier å høre på podcast eller musikk. Jeg betaler for timen og er ikke der for å underholde frisøren. Jeg gjør det samme hos tannlegen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Misunner dere som får til det, om jeg prøver å ikke tenke på slik først, så får jeg panikkangst og får ikke til å si noe, evt bare stummer. Har dratt fra flere butikker osv, etter noen spurte om jeg trengte hjelp eller noe. 

Sosial angst gir ikke mening, og helt vilt hva man overtenker hver minste ting. 

Jeg synes sosial angst gir mye mening, selv om jeg ikke er rammet selv. Det bunner jo ofte i negative erfaringer med andre mennesker. Det er veldig forståelig at folk vil beskytte seg fra andres kritiske blikk hvis de, for eksempel, har blitt mye mobbet. Det er en naturlig senskade av det de har opplevd.

Skrevet
3 minutter siden, Tvillingsjel said:

Jeg synes sosial angst gir mye mening, selv om jeg ikke er rammet selv. Det bunner jo ofte i negative erfaringer med andre mennesker. Det er veldig forståelig at folk vil beskytte seg fra andres kritiske blikk hvis de, for eksempel, har blitt mye mobbet. Det er en naturlig senskade av det de har opplevd.

Ja, sånn sett gir det jo mening.

Men vanskelig å forklare, føler ikke det gir så mye mening med alt jeg tenker på i slike settinger. Selv om det bare er hodet som prøver å forsvare seg selv..

Skrevet

Jeg har også sosial angst og pleier å ta med meg en bok til frisøren. Når man kommer så går man bort i skranken og sier at man har time da og da, så sitter man å venter til man blir hentet. Når du får plass i stolen spør frisøren hva du tenker deg og de blir veldig glade for bilder om du skal farge eller klippe frisyre, hvis ikke sier du bare at du vil stusse litt om det er det du vil. Mens frisøren gjør deg klar og finner utstyr så pleier jeg å roe nervene ved å ta opp vannflaske fra veska, bok og fikle litt med jakka som jeg tar av meg, rigge meg til liksom og frisøren småprater som regel å spør om du vil ha te eller kaffe og da er det hyggelig å småprate litt tilbake å si at du har med deg egen drikke men takk som spør, og ha litt blikk kontakt og smil. Når du har fått på deg kappen og er klar for klipp så pleier jeg å bare si vennlig "er det greit at jeg leser? Du må bare si fra hvis jeg bøyer hodet for mye og må rette meg opp! :) " sså sier frisøren at det går bra også begynner klippen. Noen frisører syns det er herlig med kunder som ikke prater for de blir pratet hull i hodet på hele dagen mens andre frisører vil prøve å stille deg noen spørsmål underveis og for å være høflig kan du spørre litt om tips til sjampo og hårkur og sånn hvis du vil. 

Lykke til :)

Anonymkode: 35e60...cba

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

I en periode i livet mitt da jeg ikke orket så mye kontakt med ukjente folk, så bestilte jeg frisør time hos de utenlandske frisørene slik jeg slapp å preike så mye med dem.

Nå kan jeg bestille time hos de mer moderne norske frisørene, men orker ikke de frisørene der det er veldig folksomt og hvis de prater mye 

Anonymkode: 420f7...ced

Skrevet

Er det en liten salong pleier de å skjønne hvem du er når du kommer inn, så enten sier de du kan sette deg i stolen de viser deg, eller spørre om du kan vente noen minutter i venteområdet. Jeg pleier å ha med bilde av hva jeg ønsker de skal gjøre, så blir det enklest mulig for dem uten å måtte stille så mange spørsmål. Jeg kunne sikkert også funnet på å ta med en bok, og sagt noe sånt som «så deilig med litt egentid, leser litt i boken min så lenge om det går greit for deg». 

Anonymkode: a00e7...035

Skrevet

Hvis jeg klipper meg på den salongen der alle kjenner meg sier jeg bare Hei og den som står i skranken sier hei « mitt navn», Trine(frisører) er snart klar bare sett deg ned og vent litt du så kommer hun snart. 

Klipper jeg meg på en større plass der de ikke kjenner meg går jeg bort til skranken og sier Hei, jeg har time her kl xx navnet mitt er xx. :) Da gir de beskjed om jeg skal sette meg ned å vente. 

Anonymkode: 7bb89...2d3

Skrevet

«Hei»

Anonymkode: 01a56...205

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det en liten salong pleier de å skjønne hvem du er når du kommer inn, så enten sier de du kan sette deg i stolen de viser deg, eller spørre om du kan vente noen minutter i venteområdet. Jeg pleier å ha med bilde av hva jeg ønsker de skal gjøre, så blir det enklest mulig for dem uten å måtte stille så mange spørsmål. Jeg kunne sikkert også funnet på å ta med en bok, og sagt noe sånt som «så deilig med litt egentid, leser litt i boken min så lenge om det går greit for deg». 

Anonymkode: a00e7...035

He he, man trenger ikke å si noe, man bare tar frem boken.

Anonymkode: 01a56...205

Skrevet
Libelbe skrev (20 timer siden):

Desverre ikke så lett når man har den der sosiale angsten å mye overtenking av småtteri.  Vanskelig å forstå med mindre man sliter med det selv…

Jeg har slitt mye med dette selv, men det hjalp veldig når jeg tvang meg til å tenke at jeg ikke brydde meg. Man MÅ bare ikke bry seg så mye, gruble eller overtenke.

Skrevet

Jeg hadde angst før, generell angst og hadde en dårlig opplevelse hos frisøren pga. det. Når det var påtide å dra til frisøren igjen bestemte jeg med bare for at jeg ikke orket å bry meg om angsten, for å gå til frisør er noe jeg liker egentlig. Og så tenkte jeg bare at selv om pulsen raser i kroppen, og jeg føler jeg kommer til å besvime, så er det ingen som ser det og det er heller ikke farlig. Jeg gadd rett og slett ikke at angsten skulle styre livet mitt, og bestilte time hos samme frisør som eksponeringsterapi. Det gikk kjempefint, og den dag i dag er jeg 97% frisk og frisør er noe jeg koser meg med. 

Anonymkode: b99d9...52c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...