AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #1 Skrevet 7. oktober 2022 Har mistet besteforeldrene mine, og i den anledningen er det ting som skal fordeles osv. Verken mamma eller tantene mine er noe interessert eller opptatt av gamle ting eller ting som de har hatt. Jeg derimot bryr meg masse om dette og elsker alt som er gammelt og har sentimental verdi. På grunn av dette har de bestemt at de skal gi det bort til fretex/uff eller kaste det, noe som jeg er veldig imot. Jeg har sagt tydelig fra om at jeg ønsker disse tingene ettersom de bare skal kvitte seg med det, men dette nekter de meg. Siden jeg er student og bor på en bitteliten hybel på 17 kvm, har jeg ikke noe oppbevaringsplass, og dette bruker de som begrunnelse, «du har ikke plass». Synes dette er skikkelig urimelig og jeg blir skikkelig trist av hele greia. Jeg skjønner jo at jeg ikke har plass her og nå, men forhåpentligvis får jeg meg et eget sted en gang i fremtiden. Og de sier også at det er de som er arvinger, vi eller jeg har ikke krav på noe (ingen av de andre barnebarna er heller interessert). Er det flere som har vært i liknende situasjon, eller noen som har tips til hva jeg kan gjøre? Jeg er jo klar over selv at jeg juridisk sett ikke har rett på noe ettersom jeg ikke er livsarving. Anonymkode: b34ae...abc 1 5
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #2 Skrevet 7. oktober 2022 Så, hvor hadde du tenkt å gjøre av tingene til du fikk plass? Anonymkode: 0c686...c8a 18 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #3 Skrevet 7. oktober 2022 Be om å få kjøpe det eventuelt dra til fretex og kjøp det der Har du gitt skikkelig beskjed om hvor viktig disse tingene er for deg og at du vil fylle hybelen din og det er ditt valg? Anonymkode: 20194...00c 4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #4 Skrevet 7. oktober 2022 Har du ikke plass så har du ikke plass. Anonymkode: 311f9...7a2 2
solmåneogstjerner Skrevet 7. oktober 2022 #5 Skrevet 7. oktober 2022 (endret) Mener du at de skal oppbevare tingene for deg? Hvis ikke, så er det jo veldig rart at du ikke kan få ting som skal gies bort. Regner du med at de skal passe på det for deg i lange tider? Da forstår jeg dem. Du kan leie en lagerplass. Da bør du kunne få alt som uansett skal gies bort gratis, og evt betale for ting de vil selge. Endret 8. oktober 2022 av solmåneogstjerner 10
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #6 Skrevet 7. oktober 2022 Stemmer som du sier, juridisk sett har du ikke krav på noe. Jeg arvet noe av min bestemor, hun hadde lagt en lappe om at jeg skulle arve et gullkjede i smykkeskrinet. Ikke akkurat et testamente, men godtatt av alle livsarvinger som et uttrykk for hennes vilje. Hadde de satt seg i mot hadde det ikke vært ulovlig men fryktelig smålig. Uansett; jeg det er teit at de skal kaste noe du kunne tenkt deg å beholde(miljø og alt det der), men samtidig må du da også kunne oppbevare det selv(ikke forvente at de skal gjøre det). Om du ikke har plass på hybelen, hva med å leie en sånn oppbevaringsbod? Frem til du kan leie/kjøpe en mer ordentlig bolig. Kommer jo an på om du føler det er verdt å betale for oppbevaring, frakte det dit osv. Du kan jo forsøke å legge det frem slik om de er bekymret for å må oppbevare en masse greier i lang tid. (Evt. kjøpt det av fretex som noen foreslår) Anonymkode: 8e9c2...e16 4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #7 Skrevet 7. oktober 2022 Jeg krever overhodet ikke at de skal oppbevare dette for meg, og har selv vært inne på tanken om å leie en oppbevaringsplass, noe jeg har nevnt for dem. Men dette er «bare tull, galskap å kaste bort penger på det, så viktig er det ikke». For meg er dette veldig viktig, og jeg blir skikkelig frustrert. Jeg er veldig forskjellig fra de når det kommer til sånne ting. Anonymkode: b34ae...abc 2 9
Helene1982 Skrevet 7. oktober 2022 #8 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg krever overhodet ikke at de skal oppbevare dette for meg, og har selv vært inne på tanken om å leie en oppbevaringsplass, noe jeg har nevnt for dem. Men dette er «bare tull, galskap å kaste bort penger på det, så viktig er det ikke». For meg er dette veldig viktig, og jeg blir skikkelig frustrert. Jeg er veldig forskjellig fra de når det kommer til sånne ting. Anonymkode: b34ae...abc Forsørger de deg, eller kan du betale for oppbevaring selv?
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #9 Skrevet 7. oktober 2022 Synes absolutt du bør gå gjennom "søppelet" etter dem, og ta det du vil ha. Kan være fint å starte voksenlivet med et arvet bord, bestikk, lamper eller andre møbler. Slik får du et innbydende og personlig hjem også. Så tenker du har to valg; enten skaffe deg større bolig, eller leie lagerplass. Lagerplass er ikke så dyrt hvis du kan leie utenfor de største byene. Tenk også på at du en dag kanskje får barn, og at det kan være fint for dem å vokse opp i et hjem med noen av oldemors ting. Skaper røtter og kontinuitet. Anonymkode: e8c7d...a43 3 7
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #10 Skrevet 7. oktober 2022 Jeg er 20 år til informasjon, så de har ikke «omsorgen» for meg lenger sånn sett, og jeg har jobb ved siden av studiet, så lagringsplass er noe jeg kommer til å kunne betale for på egenhånd. Anonymkode: b34ae...abc 4 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #11 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg krever overhodet ikke at de skal oppbevare dette for meg, og har selv vært inne på tanken om å leie en oppbevaringsplass, noe jeg har nevnt for dem. Men dette er «bare tull, galskap å kaste bort penger på det, så viktig er det ikke». For meg er dette veldig viktig, og jeg blir skikkelig frustrert. Jeg er veldig forskjellig fra de når det kommer til sånne ting. Anonymkode: b34ae...abc Har du spurt om hvorfor du ikke kan få eller kjøpe tingene utenom at du ikke har plass? jeg hadde sagt at nå har jeg allerede leid et lager for noen av tingene og at du ønsker å kjøpe dem. kanskje de synes det er sårt å se på tingene og derfor ønsker dem bort? det må du spørre de om. Anonymkode: 96e19...569 4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #12 Skrevet 7. oktober 2022 I alle dager?! Skjønner deg kjempegodt, og synes det er både smålig og rart av både din mor og tantene. Her ville vi med glede oppbevart det du måtte ønske deg til du ble ferdig å studere og får egen leilighet. Skulle da bare mangle! Finnes det små ting, som du kan argumentere for at du helt fint kan bruke på hybelen? Duker, lysestaker, kaffeservise…? Anonymkode: d0abc...449 16
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #13 Skrevet 8. oktober 2022 Hva er begrunnelsen deres? Om du har hoarder tendenser, hybelen allerede er full, og du generelt sliter med å kvitte deg med ting, så forstår jeg jo at de forsøker å holde igjen når du ønsker "alt". Selv kjente jeg også en sorg da besteforeldres hus måtte tømmes (har opplevd det to ganger), det var ting jeg hadde vokst opp med, og hadde et forhold til. Men man må jo bare innse at man ikke har plass, og så gi slipp. Jeg fikk med meg et servise, et bestikksett, noen julekuler, smykker... Og det er egentlig nok for å bevare gode minner når dette er i bruk. Anonymkode: b9d86...12f 3
Gjest 96erjente Skrevet 8. oktober 2022 #14 Skrevet 8. oktober 2022 Synes ikke det er de som skal bestemme om du har plass eller ikke, og hvis ingen bryr seg, verken de eller de andre barnebarna skjønner jeg virkelig ikke problemet med at du får det du vil ha om de uansett skal gi det vekk til Fretex.
Blåpille Skrevet 8. oktober 2022 #15 Skrevet 8. oktober 2022 Så vanvittig sært av familien din. Klarer ikke å sette met inn i uvilje deres med mindre de mislikte mammaen sin. Vil du ha alt de skal kaste ukritisk, elle kan du plukke ut de færre, mest spesielle tingene i det minste? Og hvis du er villig til å skaffe lagringsplass, er det hvertfall ikke en issue. Selv om jeg er 100% sikker på at mammaen min hadde passet på de tingene jeg vil beholde uten å mukke❤ 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #16 Skrevet 8. oktober 2022 Herregud så smålig familie du har. Her fikk alle barnebarna tilbud om å få ting etter mine besteforeldre når moren min, tanter og onkel hadde valgt seg ut det de ønsket å beholde. Her hadde moren min oppbevart ting for meg uten å nøle hvis det var noe jeg ikke hadde hatt plass til riktig enda. Altså. Hva skjedde med å være raus med familien sin? Virker som at det har gått sport i å være ego i familier om dagen. Anonymkode: 026ee...8e4 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #17 Skrevet 8. oktober 2022 Plukk deg ut noen få ting. Det er ganske krevende å rydde opp etter et helt liv som andre har levd og man ønsker at det skal være så lettvint som mulig, tro meg jeg har vært der Jeg ser for meg at de tenker at det at du skal ha masse saker etter de bare skaffer de ekstra jobb og kanskje kostnader fordi du en gang i tiden kanskje skal ha glede av det eller kanskje ha det når du får større plass. Tror du har en litt naiv tankegang og lat deg styre av følelser mer en hva som er best for de fleste. Anonymkode: e8d95...bd5 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #18 Skrevet 8. oktober 2022 Her er det nok mange faktorer involvert som du ikke sier noe om. Men det er forskjell på å arve et bestikk, en vase og en juleduk, og forvente å få møbler og det som ble lagret i skuffer og skap. Du er 20 år, har sannsynligvis lite penger, og da er det tullete å bruke en tusenlapp i måneden på å betale for oppbevaring av gamle møbler. I fremtiden er det ikke sikkert du hverken bor samme sted som nå, at du faktisk ønsker å bruke møblene når du får egen leilighet noen år frem i tid, eller du kan flytte sammen med en som ha null interesse av å ha bestemors gamle sofa med "bestmorlukt" og "det koselige stuebordet med merket etter bestefars kopp". Jeg tenker din mor også tenker at hun ikke gidder å bli den som til slutt ender opp med ansvaret for dette fordi du flytter langt av sted, plutselig ikke har penger, eller ikke klarer å organisere flyttingen av alt dette pikkpakket uten at det blir styrete for dine foreldre/tanter. Å samle på alt av sentimental verdi er heller ikke realistisk i et langt liv, man må velge seg ut noen småting som er viktige, og faktisk gi slipp på mesteparten. Det du bør gjøre er å plukke ut noen små ting som betyr noe for deg, men ikke mer enn at det får plass i en pappeske du enten kan ha under sengen eller i en bod hos dine foreldre, og så er det de fysiske minnene du har etter dine besteforeldre. Du vil se at om noen år er faktisk de fysiske tingene etter dine besteforeldre langt mindre viktig enn du tror nå, det vet både din mot og tante, og det er derfor de syns det er tullete at du skal bruke mye penger på å oppbevare noe du høyt sannsynlig kommer til å kvitte deg med i fremtiden, Anonymkode: 82bad...93e 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #19 Skrevet 8. oktober 2022 15 hours ago, AnonymBruker said: Har mistet besteforeldrene mine, og i den anledningen er det ting som skal fordeles osv. Verken mamma eller tantene mine er noe interessert eller opptatt av gamle ting eller ting som de har hatt. Jeg derimot bryr meg masse om dette og elsker alt som er gammelt og har sentimental verdi. På grunn av dette har de bestemt at de skal gi det bort til fretex/uff eller kaste det, noe som jeg er veldig imot. Jeg har sagt tydelig fra om at jeg ønsker disse tingene ettersom de bare skal kvitte seg med det, men dette nekter de meg. Siden jeg er student og bor på en bitteliten hybel på 17 kvm, har jeg ikke noe oppbevaringsplass, og dette bruker de som begrunnelse, «du har ikke plass». Synes dette er skikkelig urimelig og jeg blir skikkelig trist av hele greia. Jeg skjønner jo at jeg ikke har plass her og nå, men forhåpentligvis får jeg meg et eget sted en gang i fremtiden. Og de sier også at det er de som er arvinger, vi eller jeg har ikke krav på noe (ingen av de andre barnebarna er heller interessert). Er det flere som har vært i liknende situasjon, eller noen som har tips til hva jeg kan gjøre? Jeg er jo klar over selv at jeg juridisk sett ikke har rett på noe ettersom jeg ikke er livsarving. Anonymkode: b34ae...abc Har du sett dette? https://wanda.space/no Si at du ønsker å fylle f.eks en stor eske og fortell dem hvor mye det koster. Kanskje de ombestemmer seg. Anonymkode: 2e165...9af
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #20 Skrevet 8. oktober 2022 Si at de skal respektere deg og at du mener alvor når du sier dette er viktig for deg. Anonymkode: 14152...acf 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå