Gå til innhold

Tar master men synes fortsatt politikk er vanskelig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går sister året på master. Likevel synes jeg politikk er vanskelig og kjedelig. Jeg er interessert i samfunnsutviklingen, men jeg takler ikke politikken. 

I Debatten og ellers svarer aldri politikere direkte på spørsmål. Det er alltid fasade som skal opprettholdes. Jeg tenker at hvis jeg som høyt utdannet bevisst holder avstand til politikk og til og med synes det til tider er vanskelig å få med seg, hva da med andre med lavere utdanning?Avstanden mellom politikere og folket øker og det det er en skummel utvikling. 

Anonymkode: a173f...742

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo mer du vet, jo mer skjønner du at du ikke vet. Det er mye enklere for dem uten utdanning, for de har bedre kontroll på det meste😅 Hilsen phd

Anonymkode: 331fa...efb

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis du er interessert i politikk så er det liten vits å se på Debatten eller lignende programmer/situasjoner, som hovedsakelig handler om at politikerne skal få sagt sine innøvde replikker som er myntet på sine velgere. Du må heller lese partiprogrammene, følge med på debattene i Stortinget og følge med over tid for å se hva som faktisk blir gjort sammenlignet med hva de sier de vil gjøre. 

Anonymkode: 12c34...cd0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Er selv på master nivå og studerer offentlig sektor hvor politiske beslutninger og implementering av de er sentrale teamer. Føler at jeg fortsatt forstår ekstremt lite i politikk. Det hjelper å se på stegmodellen da får man en litt mer praktisk vinkel på hvordan politikk fungerer. 

image.png.4360c5a8980f708679a28606f504b9f2.png 

Anonymkode: 44d60...736

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har også mastergrad og synes politikk er vanskelig. Det er helst de uten noen utdanning som sitter i sofaen og bastant tror de har alle svarene. Dessverre har de også stemmerett.

Anonymkode: 3b742...afd

• Nyttig 2
Skrevet

Har master, syns politikk i offentlig forstand jevnt over er kjedelig og unødvendig komplisert. Men jeg tar gjerne en politisk debatt med vanlige folk som meg selv, og syns samfunnet og hvordan alt henger sammen er svært interessant.

Anonymkode: 110ce...382

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg går sister året på master. Likevel synes jeg politikk er vanskelig og kjedelig. Jeg er interessert i samfunnsutviklingen, men jeg takler ikke politikken. 

I Debatten og ellers svarer aldri politikere direkte på spørsmål. Det er alltid fasade som skal opprettholdes. Jeg tenker at hvis jeg som høyt utdannet bevisst holder avstand til politikk og til og med synes det til tider er vanskelig å få med seg, hva da med andre med lavere utdanning?Avstanden mellom politikere og folket øker og det det er en skummel utvikling. 

Jeg forstår ikke helt tanken din, for å være ærlig. Nå er riktignok jeg bare student enda (som du er), men jeg holder på med en sivilingeniør-grad. Det betyr jo ikke automatisk at jeg er interessert i politikk, og derav har satt meg godt nok inn i dette til å forstå alle (eller de fleste) aspekter ved dette?

Min samboer som 'bare' har bachelor har langt større interesse og forståelse for politikk enn det jeg har. Politikk er ikke akkurat en stor del av pensum for min del, annet enn beregninger for diverse prosesser og stoffer, og hvilken miljøpåvirkninger og utgifter dette kan få for diverse bedrifter osv. Og politikk er generelt sett ikke en stor interesse for meg, annet enn at jeg følger med på hva som skjer i samfunnet, og hva de diverse partiene mener de ønsker å satse på. 

Anonymkode: 09ef8...04b

• Liker 3
Skrevet

Oi, jeg trodde jeg skulle få min dose nå. At siden jeg snart er i mål med masterstudiet innen offentligheten så burde jeg hatt kontroll.

Hvis mange ikke henger med i politikk generelt, hvordan forventer man da at folk skal stemme? Da blir det ofte til at man stemmer det samme som i kretsen sin uten å egentlig ha kjennskap til stoffet. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvis du er interessert i politikk så er det liten vits å se på Debatten eller lignende programmer/situasjoner, som hovedsakelig handler om at politikerne skal få sagt sine innøvde replikker som er myntet på sine velgere. Du må heller lese partiprogrammene, følge med på debattene i Stortinget og følge med over tid for å se hva som faktisk blir gjort sammenlignet med hva de sier de vil gjøre. 

Anonymkode: 12c34...cd0

Dette var jeg faktisk ikke klar over. Okei såpass interessert er jeg visst ikke. Hvordan skal vanlige folk få greie på dette uten å gå all in? Ts

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis mange ikke henger med i politikk generelt, hvordan forventer man da at folk skal stemme? Da blir det ofte til at man stemmer det samme som i kretsen sin uten å egentlig ha kjennskap til stoffet. Ts

Det er svakheten med demokrati. Det blir flertallets tyranni. Og flertallet vet ikke konsekvensene av hva de stemmer på.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er svakheten med demokrati. Det blir flertallets tyranni. Og flertallet vet ikke konsekvensene av hva de stemmer på.

Jeg lærer masse av KG😂 Spennende det som kommer opp da. Nå forstår jeg faktisk hvordan vi noen ganger tar idiotiske beslutninger. Ts

Skrevet

Men, tenkte du at du automagisk skulle få en større forståelse for politikk ved å ta en master i noe helt annet? Eller tenkte du at nå som du er en sånn mastersmarting så bør dette være lettere enn da du ikke var det?

Mulig jeg tolker veldig feil her, men har du en slags "vanlige folk vs overmennesker med master"-tankegang?

Anonymkode: 39f6a...6e6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men, tenkte du at du automagisk skulle få en større forståelse for politikk ved å ta en master i noe helt annet? Eller tenkte du at nå som du er en sånn mastersmarting så bør dette være lettere enn da du ikke var det?

Mulig jeg tolker veldig feil her, men har du en slags "vanlige folk vs overmennesker med master"-tankegang?

Nei, men har en god del om både juss og offentlig forvaltning herunder politikk på studiet. Egne emner om politiske tema også. Så slo det meg at jeg faktisk ikke kan mye, synes det er vanskelig å lese seg opp, og at programmer som skal øke folkets forståelse gjør det stikk motsatte. Ingen ærlige svar, unnvikelser, drittsnakk og innøvde fraser. 

Da starter en jo å tenke, hvis ikke engang vi som lærer om dette kan det noe særlig, hva med 'mannen i gata'? Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har også mastergrad og synes politikk er vanskelig. Det er helst de uten noen utdanning som sitter i sofaen og bastant tror de har alle svarene. Dessverre har de også stemmerett.

støtter denne 100% !!

Anonymkode: 18e64...457

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, men har en god del om både juss og offentlig forvaltning herunder politikk på studiet. Egne emner om politiske tema også. Så slo det meg at jeg faktisk ikke kan mye, synes det er vanskelig å lese seg opp, og at programmer som skal øke folkets forståelse gjør det stikk motsatte. Ingen ærlige svar, unnvikelser, drittsnakk og innøvde fraser. 

Da starter en jo å tenke, hvis ikke engang vi som lærer om dette kan det noe særlig, hva med 'mannen i gata'? Ts

Jeg er dessverre redd for at flere her har rett i at de mennene i gata som følger litt med lar seg forføre av disse innøvde frasene som politikerne kommer med i debatter, som gjerne ikke er et svar på spørsmålet, men et snakkepunkt som de har øvd inn på forhånd for å treffe spesifikke målgrupper. Og så stemmer folk basert på det og ymse overskrifter de har lest. Jo mindre de vet jo mer skråsikre er de virker det som.

• Liker 1
Skrevet

Bare stem på noen av de i midten, så går det bra. For langt til høyre eller venstre blir bare surr. 

Anonymkode: 86e3b...bcf

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.10.2022 den 23.23):

Jeg forstår deg godt.  Føler det samme selv.  Får inntrykk av at politikere etter hvert er mer interessert i å beholde egne posisjoner en å faktisk bidra til samfunnsbygging. For første gang aner jeg ikke hva jeg skal stemme på.  Greier ikke å ta en eneste partileder seriøst.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

«Mannen i gata» vs de med master?

Etter kvalitetsreformen ble masterutdanningen (5 år) betraktelig forkortet/forenklet sammenlignet med hovedfagene (6,5 år). Nå for tiden avlegger 13000 årlig master, mot under 4000 årlig på hovedfag. 

Det er med andre ord blir svært vanlig med master. «Mannen i gata» har ofte master. 

(Jeg har hovedfag og vi brukte mye tid på å diskutere politikk mens jeg studerte. Det hadde en egenverdi å bruke litt lengre tid (i tillegg til høyere daglig nivå, selvsagt)

Anonymkode: a248b...257

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...