Gå til innhold

vitiligo, kan man få det som voksen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har siste året fått mange små hvite prikker og flekker på kroppen, spesielt på armer, bryst og legger. Hvordan utvikler det seg? Noen med erfaring? begynner det som prikker?

Anonymkode: 2c5a1...43f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er medfødt. Du finner sikkert svaret på Google. Men melasma kan man få i voksen alder 

Anonymkode: f9a41...2dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror det er medfødt. Du finner sikkert svaret på Google. Men melasma kan man få i voksen alder 

Anonymkode: f9a41...2dd

Flekkene er ikke brune

Anonymkode: 2c5a1...43f

Skrevet

Jeg oppdaget vel den første hvite prikken for ett eller 2 år siden, var da 37/38 år, og i sommer når jeg hadde fått skikkelig brunfarge så så jeg at de hadde blitt fler og nå er de på armene, leggene, lårene, brystet og ett par på hendene. De er fremdeles  små, runde prikker og ingen andre enn meg som ser de enda (jeg er jo veldig klar over de og hvor de er). Nå som jeg er begynt å bli ganske blek igjen er de nesten usynelig. Har en eldre kusine som også har vitiligo, og hos henne kom de første hvite prikkene omtrent på samme alder som meg. Hun er 10 år eldre enn meg, og nå har noen av prikkene vokst til små flekker. De er lokalisert til hendene, armer, ben og brystet hennes, og ikke noe du egentlig legger merker til om du ikke vet at de er der. Ingen av oss har noe over skulderhøyde, og så vidt vi vet er det ingen andre enn oss to i familien som har det. Med mindre noen av våre avdøde besteforeldere hadde det. 

Anonymkode: 98305...35d

Skrevet

Det er en tilstand som vanligvis oppstår før fylte 30 år, men det kan også dukke opp seinere avhengig av årsak.
Det finnes tre forskjellige årsaker, den ene er autoimmun, den andre er genetisk (arvelig) og den tredje er trigger-relatert, som stress, alvorlig solforbrenning, eller kontakt med alvorlige kjemikalier.

Skrevet

Dette er aluminium-relatert

Anonymkode: 8efd6...c24

Skrevet

Ja:) Det skjedde med en venninne av meg. 

Anonymkode: c053b...1ec

Skrevet

Ja, jeg fikk vitiligo i begynnelsen av tredveårene. Flekker i ulik str på armer, hender og rygg. På samme tid ble jeg utbrent, så antar det var stressrelatert. 
Er ganske lys i huden så synes knapt i vinterhalvåret. 

Anonymkode: 6def7...261

• Liker 1
Skrevet

Kjæresten min fikk det i slutten av 20-årene

Anonymkode: 44c40...ccb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...