Gå til innhold

Siste lønning for desember

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om lønningen min for desember mnd, som utbetales i januar. om den regnes som inntekt i skatteåret 2005?

Har et frikort jeg ikke har fått "brukt opp", derfor spør jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, stemmer det. Lønningen for desember som altså blir utbetalt i januar går på 2005 ligningen.

Skrevet
Ja, stemmer det. Lønningen for desember som altså blir utbetalt i januar går på 2005 ligningen.

Dette stemmer ikke tror jeg. Det som kommer med på ligningen for 2005 er alt som er utbetalt innen 31.12.05. Hvis du får lønn utbetalt i januar - for timer/overtid etc. så vil dette være en del av 2006 ligningen.

Skrevet
Dette stemmer ikke tror jeg. Det som kommer med på ligningen for 2005 er alt som er utbetalt innen 31.12.05. Hvis du får lønn utbetalt i januar - for timer/overtid etc. så vil dette være en del av 2006 ligningen.

Neida. Jeg er helt sikker på dette! Det som er opptjent i desember (altså arbeidsdager t.o.m. 31.des) går på 2005 ligningen. De fleste får jo lønn utbetalt etterskuddsvis - i mitt tilfelle får jeg lønnen for en måned utbetalt den 10. i neste måned. Så denne første lønningen i 2006 går altså på 2005 ligningen.

Gjest Gjest_Libby_*
Skrevet

Hei!

Jo ,det er riktig at det du tjener i desember, og du får utbetalt i januar, regnes med i inntekt for 2005. :) Ihvertfall er det slik hos oss, mulig det er varierende regler for dette, du bør undersøke på lønningskontoret på arbeidsplassen din!

Skrevet

Da er det nok varierende praksis. Alle steder jeg har jobbet har ligningsåret gått ut fra utbetalingsåret.

Skrevet

Høres merkelig ut. Ligningen skal gå på når pengene er tjent, ikke når de er utbetalt. Er du helt sikker?

Gjest Gjest_Libby_*
Skrevet

Det varierer ja, på arbeidsplassen til min mann regnes det de får utbetalt i desember med på lønning for 2005, det de får utbetalt i januar blir regnet inn i lønn for 2006.

Tror det har noe med om du får lønn utbetalt på etterskudd eller forskudd.....

Skrevet

alt det du har jobbet i 2005 innen 31.12 skal gå på 2005 året-

Skrevet (endret)

Det du har jobbet inn i desember 2005 og får utbetalt i januar 2006 er intekt for desember 2005 uansett om du får den utbetalt i 2009 elder 2130...

enig med Titta

Endret av Miloine
Skrevet

Da jeg gikk på timesbetaling på jobben min og fikk utbetalt lønna 1 mnd senere enn når jeg tjente den (ergo det jeg tjente i desember og fikk utbetlat i jan). ble jeg skattet etter når jeg mottok lønna.

Altså ble det jeg fikk utbetalt i januar, men hadde tjent i desember regnet med på det nye årets skatt.

Skrevet

Når (hvilket inntektsår) skal et beløp tas med i lønns- og trekkoppgaven?

Arbeidsgiver skal levere oppgave over alt som i siste inntektsår er ytet til den enkelte mottaker, jf. lignings­loven § 6-2. Det avgjørende tidspunkt (inntektsår) for lønnsinn­beretningen er hvilket år utbetalingen fant sted - eventuelt det tidligere tidspunkt da arbeids­takeren hadde ubetinget rett til å få ytelsen utbetalt, jf. skatte­loven § 14-3 (1). Dette er ikke nødvendigvis det året da beløpet ble bokført. En del arbeids­givere har lønnsutbetaling i januar måned for lønn mv. opptjent i desember (ofte kalt 13. lønns­kjøring). Slik lønn mv. som kommer til utbetaling i januar 2006, skal ikke tas med i lønnsoppgaven for 2005.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...