Gå til innhold

Sliter med å gå ned i vekt etter graviditet, samboer ønsker jeg skal gå ned.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er snart 5 uker siden fødsel og jeg har nå 16 kg overvekt jeg må ned. Jeg ammer ikke pga jeg ikke har brystmelk, dermed så hjelper ikke amming meg ned i vekt. Samboer forventer at jeg går ned snart, men jeg prøver å forklare han at kroppen min virker til å ikke ønske å gå ned akkurat nå. Med kaloriunderskudd så går jeg likevel ikke ned, men har faktisk gått opp 1 kg. Trene er vanskelig pga keisersnittsår som gjør vondt enda.  

Jeg føler meg ikke noe fin pga presset jeg føler på og kunne ønske samboer synes jeg var flott som jeg er akkurat nå. Kanskje kommer jeg til å bruke tid på å gå ned, og jeg kan ikke spise enda mindre enn hva jeg gjør nå. Jeg kunne ønske jeg kunne unne meg litt godt også av og til, når samboer og de andre ungene koser seg med godt i helgene for eksempel så har jeg evt bare frukt. Hvis jeg prøver meg på å kose meg med noe så kommenterer samboer det på en sånn måte som "jasså, på sjokoladen i dag altså", og da koser jeg meg ikke lengre.  

Samtidig så tilbyr han meg stadig potetgull og det ene og det andre når han vet jeg prøver å slanke meg, og han ønsker jo at jeg skal se ut som før dermed skjønner jeg ikke greia hans. Han sier ikke direkte til meg at jeg skal slanke meg, men pakker det inn på andre måter og sier at "nå er du snart slank igjen vettu". Men nei, det er ikke sikkert det er så snart og jeg mister veldig selvbilde og orker nesten ikke se meg i speilet nå når jeg føler at jeg tydeligvis ikke er noe flott lengre. 

Hva skal jeg gjøre? Jeg ønsker med tiden å gå ned i vekt selv, men jeg føler meg ikke klar helt enda. Samtidig er jeg redd han ikke vil tenne på meg igjen hvis jeg ikke går ned i vekt.  Jeg kunne ønske han elsket meg uansett utseende. Vi er godt voksne mennesker som burde sett på andre verdier enn utseende i et forhold synes jeg 😔

Anonymkode: 373bc...660

• Liker 1
  • Hjerte 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig stygt av han å holde på sånn. Du fødte for fem (!) uker siden, kroppen er fortsatt full av hormoner og mye skal på plass. Noen samler ekstra mye vann i kroppen i barselperioden. Gi det noen måneder så går mye av seg selv

Anonymkode: 31dbe...02f

• Liker 22
Skrevet

Jo, her er er hva du skal gjøre: du må erkjenne at ditt problem akkurat nå ikke er 16 kg i pluss, men at du har en SKIKKELIG drittsekk av en mann. Har han alltid vært sånn? Det er jo helt forferdelig hvordan han behandler deg!

Det neste du skal gjøre er å ta et valg. Vil du forsøke å endre han, eller gå fra han? Hvis du vil ha han, bestiller du time hos en parterapeut. Gi han et ultimatum, bli med eller flytt ut. Planlegg godt hva du vil si og hva du vil ha svar på. Kan han ikke gjenta disse tingene forran en tredje person, vet han godt at de er over streken. Da blir han avkledd og må beklage (hvis han er noe å samle på) eller nekte, avfeie, vri på ordene dine osv. Da er han søppel.

Hvis du ender opp med det siste, lag en plan for å klare deg alene med baby. Allier deg med foreldre, søsken og venner, få hjelp. INGEN skal tåle det du opplever, og særlig ikke en barselkvinne. Fy faen!  

Anonymkode: 12c4d...2b7

• Liker 28
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet

Wow, fin fyr.

Anonymkode: e7f42...30c

• Liker 4
Skrevet

Tenker du kjapt kan kvitte deg med en 80 til 90 kilo med dauvekt…

Anonymkode: 1b9f6...9d3

• Liker 35
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Herregud da. 5 uker og han er allerede på slankepresset? Hvis du fortsatt var rund typ 2 år etter fødsel så er det kanskje innafor å ta det opp, men 5 uker er bare frekt.

Er han noe flink til å avlaste deg da? Så du får sovet, kommer deg ut litt? Det er vanskelig å spise sunt og trene hvis man har en lat egoistisk slask til partner og medforelder.

Anonymkode: 7e6e8...002

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg gikk opp 12kg i svangerskapet og gikk ikke ned før det hadde gått 6-8mnd. Jeg har ikke trent noe annet enn knipeøvelser, men spist til jeg er mett og begynt å jobbe. Magen er nesten like flat som før jeg ble gravid og kroppen er noe smalere. Har ikke gjort noe for å "fortjene" det. Har bare gitt kroppen min tid til å gå tilbake selv. 

Ta det med ro, kroppen ordner mye selv. Du har vært mamma i kun en mnd, renselsen er vel kanskje så vidt over. Helt idiot av samboeren din å mase sånn.. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Problemet ditt er ikke kiloene, men mannen din!

• Liker 12
  • Nyttig 5
Skrevet

Sorry altså.. men for en dritt! Er han sammen med deg kun pga utseende? Hadde mannen min sagt det 5 uker etter fødsel hadde jeg rappa til han med stekepanna!  Hva med å støtte deg og kanskje sammen gå frem som gode eksempler for barna på at man ikke trenger godteri hver helg?

Anonymkode: 7067d...3ca

• Liker 8
Skrevet

Han er nok nødt til å gi deg et år og du kan kreve at han aldri skal presse deg til noe slikt. 

Anonymkode: 1030f...f9d

Skrevet

Du har noen kilo overvekt ja, å de bør du kvitte deg med. Snakker da selvfølgelig om mannen. Du er sammen med en person som fortjener prisen «årets dårligste kjæreste».

Anonymkode: c2a96...85c

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker du kjapt kan kvitte deg med en 80 til 90 kilo med dauvekt…

Det skal hun vel ikke, hun skal sette skapet på plass!

Anonymkode: 06ede...780

• Liker 1
Skrevet

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Han sier ikke direkte til meg at jeg skal slanke meg, men pakker det inn på andre måter og sier at "nå er du snart slank igjen vettu".

Anonymkode: 373bc...660

Umulig å vite uten å ha vært der personlig, men for meg høres det ut som om du overtolker det han sier. Det kan like godt ha vært et forsøk på å være støttende.

Det med sjokoladen kan ha vært bare et forsøk på litt mild erte-humor, som ble feilslått fordi vekten er et veldig følsomt tema for deg. Han tenker sikkert på hvordan han selv ville ha reagert om noen kom med den kommentaren, og er han som menn flest så ville han ikke tatt det så inn over seg som veldig mange kvinner,  inkludert deg, ville ha gjort.

Ut fra eksemplene dine så kan jeg ikke se noe særlig "press" eller "forventning". Kanskje har han verre oppførsel enn du har beskrevet her, men hvis jeg tolker rett så ligger mye av dette i ditt hode. Han uttaler seg litt uforsiktig uten å skjønne hvor sårt og følsomt det er for deg.

Anonymkode: 1225a...322

• Liker 4
Skrevet

Jeg ble faktisk helt matt av denne tråden. Flere som foreslår at du skal dumpe mann og far til dine barn, enda han ikke egentlig har sagt noe feil en gang.

AnonymBruker skrev (På 7.10.2022 den 22.03):

Umulig å vite uten å ha vært der personlig, men for meg høres det ut som om du overtolker det han sier. Det kan like godt ha vært et forsøk på å være støttende.

Det med sjokoladen kan ha vært bare et forsøk på litt mild erte-humor, som ble feilslått fordi vekten er et veldig følsomt tema for deg. Han tenker sikkert på hvordan han selv ville ha reagert om noen kom med den kommentaren, og er han som menn flest så ville han ikke tatt det så inn over seg som veldig mange kvinner,  inkludert deg, ville ha gjort.

Ut fra eksemplene dine så kan jeg ikke se noe særlig "press" eller "forventning". Kanskje har han verre oppførsel enn du har beskrevet her, men hvis jeg tolker rett så ligger mye av dette i ditt hode. Han uttaler seg litt uforsiktig uten å skjønne hvor sårt og følsomt det er for deg.

Nettopp!

Har du født de andre barna? Ammet? I så fall er det kanskje annerledes denne gang og han lurer på ting. 

• Liker 2
Skrevet

Skjønner ikke helt hvorfor han tilbyr deg snacks og kaloribomber, men kommenterer det når du selv velger å kose deg. Si at det ødelegger stemningen for din del, informer han om at du for noen uker siden fødte hans barn, og at han ikke kan forvente at vekten fra 9 måneders graviditet skal gli av på rett over en måned. Fokuset burde ikke være på hvordan kroppen din ser ut, men hva den har vært gjennom. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.10.2022 den 22.05):

Jeg ble faktisk helt matt av denne tråden. Flere som foreslår at du skal dumpe mann og far til dine barn, enda han ikke egentlig har sagt noe feil en gang.

En mann som maser om vektnedgang 5 -FEM- uker etter KEISERSNITT er en ekte gjøk! 

Det har ingen helsemessig gevinst for ts å stresse med vekten så kort tid etter fødselen. Den eneste motivasjonen for mannen synes da å være at han vil hun skal bli slank igjen for å behage ham. Ordentlige menn er stolte som noen haner av kvinnen som har født deres barn. De får dem ikke til å føle seg mindre elsket fordi de ikke umiddelbart er like slanke som før fødselen.

Jeg ville tatt en seriøs diskusjon med meg selv om jeg syntes denne mannen var verdig å være i livet mitt. 

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En mann som maser om vektnedgang 5 -FEM- uker etter KEISERSNITT er en ekte gjøk! 

Det har ingen helsemessig gevinst for ts å stresse med vekten så kort tid etter fødselen. Den eneste motivasjonen for mannen synes da å være at han vil hun skal bli slank igjen for å behage ham. Ordentlige menn er stolte som noen haner av kvinnen som har født deres barn. De får dem ikke til å føle seg mindre elsket fordi de ikke umiddelbart er like slanke som før fødselen.

Jeg ville tatt en seriøs diskusjon med meg selv om jeg syntes denne mannen var verdig å være i livet mitt. 

Men TS beskriver ikke at han maser. Hun sier at han gjør det og at hun føler på et press, men ingen av eksemplene ser for meg ut som masing.

Det virker for meg mer sannsynlig at disse følelsene kommer fra TS selv, fra hennes selvbilde og tanker om egen vekt, ikke egentlig fra mannen.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Mannen din er en drittsekk.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hadde han enda gjort det, så ja. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...