Gå til innhold

Er det fysiske krav til sykepleier utdanning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen sa at det var en fysisk test som på politihøyskolen for å kunne studere til å bli sykepleier? Stemmer det? Så om man er overvektig så har man mindre sjanse for å bli sykepleier eller er det bare tull?

Anonymkode: 5241e...3ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei 

Anonymkode: 32714...027

Skrevet

Nei, men det er ikke akkurat det yrket man velger om man har ryggproblemer eller vonde knær. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Noen sa at det var en fysisk test som på politihøyskolen for å kunne studere til å bli sykepleier? Stemmer det? Så om man er overvektig så har man mindre sjanse for å bli sykepleier eller er det bare tull?

hvor har du egentlig hørt dette da? 

Anonymkode: 00a15...b5e

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Opptakskrav står på nettet, blant annet. Sammenlign PHS med sykepleierutdanning, så vil det fremkomme forskjeller..

Og uansett, nei, det er bare tull, sykepleierutdanningen har krav til vandel - tror jeg, men ikke helse.

Anonymkode: 6279c...25e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

hvor har du egentlig hørt dette da? 

Anonymkode: 00a15...b5e

Var ei i klassen min som hevdet det. Jeg har lyst å bli sykepleier men jeg er litt tjukk. Så hun mente det var umulig for meg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Var ei i klassen min som hevdet det. Jeg har lyst å bli sykepleier men jeg er litt tjukk. Så hun mente det var umulig for meg.

Hun lyver for deg.

• Liker 5
Skrevet

Nei, men det et yrke med mye gåing og løfting (avhengig av avdeling, hvor du får praksis og jobb) så du får vurdere om du har eller har tenkt å få god nok fysisk form selv. De formelle kravene står på  https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/spesielle-opptakskrav/liste-over-kravkoder/ under koden NO3MA3. Så er det krav om politiattest også, men det er kun en formalitet for de fleste, for å luke ut de som er dømt for visse lovbrudd.

Anonymkode: c35bd...b82

Skrevet

Trenger sykepleier flere steder enn sykehus da. Har familiemedlem som jobber i rusomsorg og der går man ikke i uniform og det er litt mer uformelt enn på sykehus. Kunne tenkt meg noe slikt selv.

Takk for svar.

Skrevet

Du kan fint bli sykepleier, selv om du er overvektig. Det er ingen fysiske krav i den forstand, ut over at du må ha helse nok til å "stå i jobben". Dette vil du bli spurt etter ved ansettelser. Gjør du det bra i praksisperiodene vil veileder kunne være referanse for deg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun lyver. Men du bør ha litt styrke i kroppen. Det er ofte mye gåing, ståing, løft og generelt lite tid til å legge beina høyt. 

Anonymkode: 32714...027

Skrevet

Det er mange overvektige sykepleiere som gjør en fantastisk jobb. Har du interesse for faget så går det helt fint. Jeg har jobbet med ei som hadde to ødelagt hofter, i bhg, og hun var dyktig selv om hun ikke kunne løpe, hoppe og sprette. Hun hadde ett godt fang, tolmodighet og mye kjærlighet å dele. Gull verdt.

Anonymkode: c8d97...6d5

Skrevet

Blander du kanskje med ambulanse? Der er det fysiske krav, og det med god grunn. 

Anonymkode: e3637...3d1

Skrevet

Nei. Men man bør jo være i noenlunde bra fysisk form.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...