AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #1 Skrevet 7. oktober 2022 Hvordan få typen til å forstå at jeg er sliten etter jobb? Anonymkode: 44a70...124
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #2 Skrevet 7. oktober 2022 Jeg er også sliten etter jobb, men jeg tar meg sammen allikevel. Gir meg ikke helt over til slitenheten. Det er mye man kan orke å gjøre selv om man er sliten etter jobb. Gå en tur på kino, gjøre noe hyggelig sammen hjemme, gå en rolig tur, noe man ikke blir mer sliten av. Jeg vet ihvertfall at jeg ikke føler meg mindre sliten av å legge meg på sofaen etter jobb. Jeg blir mye mer fornøyd med med selv hvis jeg gjør noe hyggelig, det gir energi. Hvis man er frisk så skal man kunne klare å holde seg i aktivitet noen timer på ettermiddagen/kvelden. Og hvis man har en partner så bør man ihvertfall prøve å få det til. Og det er heller ikke nødvendig å snakke hver dag om hvor sliten man er. Anonymkode: e1825...0aa 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #3 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er også sliten etter jobb, men jeg tar meg sammen allikevel. Gir meg ikke helt over til slitenheten. Det er mye man kan orke å gjøre selv om man er sliten etter jobb. Gå en tur på kino, gjøre noe hyggelig sammen hjemme, gå en rolig tur, noe man ikke blir mer sliten av. Jeg vet ihvertfall at jeg ikke føler meg mindre sliten av å legge meg på sofaen etter jobb. Jeg blir mye mer fornøyd med med selv hvis jeg gjør noe hyggelig, det gir energi. Hvis man er frisk så skal man kunne klare å holde seg i aktivitet noen timer på ettermiddagen/kvelden. Og hvis man har en partner så bør man ihvertfall prøve å få det til. Og det er heller ikke nødvendig å snakke hver dag om hvor sliten man er. Anonymkode: e1825...0aa Hva jobber du med da? Selv jobber jeg innenfor helse og har vært borti demente. Forstår hodt at TS er blir sliten etter en dag. Anonymkode: 58bc3...782 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #4 Skrevet 7. oktober 2022 Jobber på lukket demensavdeling selv, og merker at i perioder er jeg veldig sliten. Men det er ikke rettferdig at jeg skal sitte hjemme sliten 24/7 for mannen, så vi gjør ofte ting etter middag. Går tur, drar i besøk / får besøk, kjører tur, kafe, trener eller slikt. Anonymkode: 5a306...2d2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #5 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan få typen til å forstå at jeg er sliten etter jobb? Anonymkode: 44a70...124 Alle er slitne etter jobb, ts. Anerkjenner du hans slitenhet. Eller er du mer opptatt av å fremheve at din form for slitenhet er den *viktigste* av dem alle? Folk i helse har en beklagelig tendens til å øse hverandre opp til å tro at de har en slags spesiell rett til å være *ekstra* slitne etter jobb. Men ingen har det. Ditt ansvar som menneske er å sørge for at du tar på din oksygenmaske først. Er du så sliten etter jobb at du ikke fungerer som menneske? Ta en prat med din nærmeste leder om dette. Endre jobbhverdagen slik at du fungerer, også på fritiden. Klarer du ikke selv, eller ved leders hjelp, å endre jobbhverdagen? Gå til legen og be om en gradert sykmelding. Hensikten med denne er at du skal tid og krefter til å legge en plan som gjør at du fungerer både i 100% arbeid og som menneske på fritiden. Ta grep som gjør at du fungerer. Velprøvde grep? Korte pauser i arbeidsdagen. Trening minst 2 ganger i uka, oftere om du har et fysisk krevende yrke (da bør du opp i 4 ganger per uke, minst to av dem vektøkter), dyrking av egne interesser, koble av jobb umiddelbart etter arbeidstid, sosial omgang med folk du liker. Funker du ikke som menneske og i arbeid selv med tiltak? Ta ansvar for egen helse. Bytt jobb. Anonymkode: 01e2f...c7f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå