Gå til innhold

Jeg har noen ting jeg vil spørre daten om

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært på fem dates med en mann nå. Vi er begge voksne og jeg vet hva jeg finner meg i og ikke i et forhold, jeg vet hva slags forhold og partner jeg vil ha og jeg har bestemt meg for å date på en måte som ivaretar mine behov og ikke bare date som sukkersøt hvor jeg er mer opptatt av å bli likt av han enn at jeg finner gode grunner til å like og velge han. 

Uansett! Vi kommer godt overens men det er enkelte ting han har nevnt i forbifarten som jeg stusser på. Jeg har noen spørsmål jeg vil stille han som for eksempel hvilke måter han mener han er barnslig på etter at han sa en gang at han kunne være barnslig, hvordan han bidrar med praktiske ting i et samboerskap som hva han egentlig mente når han sa at han ikke likte å lage mat, om han forventer at damen alltid skal gjøre det. Spesielt vil jeg ta opp at jeg la merke til at han lo av meg og feide vekk noe vi snakket om som han ikke var enig i, jeg syns ikke det var en ok måte å le av meg på en nesten latterliggjørende måte og vil finne ut om det er sånn han er, altså respektløs og nedlatende mot andres meninger, eller om han anerkjenner at det var en gal måte å reagere på. 

Som sagt kommer vi egentlig veldig godt overens men det har vært sånne små episoder som jeg nå tenker på som potensielt kan være dealbreakere i et større bilde og som jeg vil ha klarhet i. Er det noen som har erfaring med å stille daten litt kritiske spørsmål for å få klarhet? Eller har erfaring med å bli stilt spørsmål på en litt konfronterende måte og kan fortelle om hvordan du opplevde det? Jeg ønsker nemlig ikke å fremstå som bitchy, streng eller kritisererende men tenker at å spørre rett ut er det som kan gi meg konkrete svar uten at han kan ro seg vekk også. Er det noen som har råd til meg? 

Er det rett å ta opp disse tingene eller er det sånt dating og tid skal bidra til å gi klarhet i, at jeg bare bør holde det for meg selv og vente å se om det gjentar seg eller jeg ser disse sidene igjen? Jeg har alltid vært en dame som snakker fra levra når jeg har problemer med noe eller noen, men det er ikke alltid det blir godt mottatt. 

Anonymkode: d6413...049

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du ser ikke skogen for trærne.. Med den detaljfokusen så burde jeg ha avsluttet datinga med den kvinne jeg falt for, og som nå er min samboer på det 18. året.. 

Anonymkode: fe14a...d23

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du ser ikke skogen for trærne.. Med den detaljfokusen så burde jeg ha avsluttet datinga med den kvinne jeg falt for, og som nå er min samboer på det 18. året.. 

Anonymkode: fe14a...d23

Hva mener du med det? Jeg vet at jeg ikke vil ha en mann som ler nedlatende av meg ved uenigheter og konflikter,  ei heller en mann som forventer at kvinnen skal lage mat og han aldri bidrar i hjemmet. Dette handler om store dealbreakere og potensielle røde flagg på de konkrete dealbreakerne, og ikke om at jeg leter etter feil med lupe og henger meg opp i ubetydelige detaljer. 

• Liker 2
Skrevet

Ikke sikkert du får noen gode svar. Ikke alle som er så innsiktsfull at man klarer å svarer bra på slike spørsmål. Ville heller prøvd å finne ut av det på andre måter. For eks, ringe og si sånn er i nabolaget og vil komme innom deg en tur så ser du hvordan det ser ut hjemme hos han når han ikke forventer at du kommer. Si egne meninger og se om han ler av deg. Notere deg disse tingene og konfrontere når du ser atferden. 

Anonymkode: 5915d...f20

• Liker 1
Skrevet

Du virker muligens som en kaninkoker om du begynner å forhøre han om ting han har sagt for en uke siden, og hva han mente med det. Da må du i såfall trå varsomt og ha en vennlig tone...

Anonymkode: 0dc35...4b2

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du virker muligens som en kaninkoker om du begynner å forhøre han om ting han har sagt for en uke siden, og hva han mente med det. Da må du i såfall trå varsomt og ha en vennlig tone...

Ja er klar over det😂 Derfor jeg var interessert i å høre om noen hadde erfaringer tar i mot råd for hvordan trå frem. Men vi kvinner som vet hva vi ikke finner oss i og som setter grenser blir ofte sett på som vanskelige uansett hvordan vi legger det frem 🙈.. Jeg er alltid vennlig, men skjønner jo at å bli konfrontert slik kan føles litt som å bli stilt til veggs, særlig om han faktisk er sånn og føler jeg avslørte han eller er vant med at damer ikke har krav til oppførsel. Desverre tror jeg mange menn på vår alder får seg et lite slags kultursjokk, for yngre jenter meg selv inkludert når jeg var yngre er gjerne mer opptatt av at mannen skal like oss og oppfører oss deretter, enn å finne ut om han faktisk er et bra partneremne som jo er det viktigste. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Enig. Hadde vært bedre å spørre med en gang i så fall «hva mente han med det?» Det er helt ok.

Anonymkode: 99ca2...b34

• Liker 1
Skrevet

Nei, kutt ut da. Du kan ikke forhøre en kar du har truffet 5 ganger. Det blir bare veldig merkelig og kan i tillegg få hn til å ta beina på nakken. Oppfør deg som normale folk, bruk tid på å bli kjent med nye mennesker og la tiden vise dg hvem de er. Absolutt alle menn vil ha sider du liker og andre sider du misliker og bare tid gir deg svar på om det gode veier opp for det dårlige. 

Anonymkode: bbf77...7a6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hva mener du med det? Jeg vet at jeg ikke vil ha en mann som ler nedlatende av meg ved uenigheter og konflikter,  ei heller en mann som forventer at kvinnen skal lage mat og han aldri bidrar i hjemmet. Dette handler om store dealbreakere og potensielle røde flagg på de konkrete dealbreakerne, og ikke om at jeg leter etter feil med lupe og henger meg opp i ubetydelige detaljer. 

Du kan spørre, men vær forberedt på at han kanskje har noen spørsmål ved deg og.

Vent heller til ting oppstår igjen og spør der og da.

Anonymkode: 898f2...58b

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

vi kvinner som vet hva vi ikke finner oss i og som setter grenser blir ofte sett på som vanskelige uansett hvordan vi legger det frem

Voksne menn finner seg ikke i dritt heller da, og for mange vil nok en sånn utspørring være røde flagg som trigger alarmklokkene. Mange har og erfaring med å ha vært sammen med ustabile og gale damer.

Du kan spørre han ut, og han står fritt til å avslutte ting som en følge av det. Fra ditt ståsted er du en sterk dame, fra hans ståsted er du kanskje en sprø dame 🙂 Det er ikke så viktig hvem som har rett i såfall, bare husk at det å ikke bry deg om at han skal like deg fort kan føre til at du blir en person han ikke liker. Men det høres jo ut som du ikke bryr deg om det uansett. 

• Liker 2
Skrevet

Hva han mente med at han ikke liker å lage mat? 🙄

Anonymkode: deb81...a3f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan spørre, men vær forberedt på at han kanskje har noen spørsmål ved deg og.

Vent heller til ting oppstår igjen og spør der og da.

Anonymkode: 898f2...58b

Det gjør meg ingenting at han spør meg. Jeg hadde syntes det hadde vært positivt og vist at han prøvde å bli ordentlig kjent og finne ut hvem/hvordan jeg var og om vi er kompatible. Er man ikke det så er det egentlig bortkastet tid på dating.. 

Men ja..Burde ha spurt der og da men det er så lett å bare le det bort når man blir satt ut og skifte tema. Skal bli bedre på å reagere der og da! 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har vært på fem dates med en mann nå. Vi er begge voksne og jeg vet hva jeg finner meg i og ikke i et forhold, jeg vet hva slags forhold og partner jeg vil ha og jeg har bestemt meg for å date på en måte som ivaretar mine behov og ikke bare date som sukkersøt hvor jeg er mer opptatt av å bli likt av han enn at jeg finner gode grunner til å like og velge han. 

Uansett! Vi kommer godt overens men det er enkelte ting han har nevnt i forbifarten som jeg stusser på. Jeg har noen spørsmål jeg vil stille han som for eksempel hvilke måter han mener han er barnslig på etter at han sa en gang at han kunne være barnslig, hvordan han bidrar med praktiske ting i et samboerskap som hva han egentlig mente når han sa at han ikke likte å lage mat, om han forventer at damen alltid skal gjøre det. Spesielt vil jeg ta opp at jeg la merke til at han lo av meg og feide vekk noe vi snakket om som han ikke var enig i, jeg syns ikke det var en ok måte å le av meg på en nesten latterliggjørende måte og vil finne ut om det er sånn han er, altså respektløs og nedlatende mot andres meninger, eller om han anerkjenner at det var en gal måte å reagere på. 

Som sagt kommer vi egentlig veldig godt overens men det har vært sånne små episoder som jeg nå tenker på som potensielt kan være dealbreakere i et større bilde og som jeg vil ha klarhet i. Er det noen som har erfaring med å stille daten litt kritiske spørsmål for å få klarhet? Eller har erfaring med å bli stilt spørsmål på en litt konfronterende måte og kan fortelle om hvordan du opplevde det? Jeg ønsker nemlig ikke å fremstå som bitchy, streng eller kritisererende men tenker at å spørre rett ut er det som kan gi meg konkrete svar uten at han kan ro seg vekk også. Er det noen som har råd til meg? 

Er det rett å ta opp disse tingene eller er det sånt dating og tid skal bidra til å gi klarhet i, at jeg bare bør holde det for meg selv og vente å se om det gjentar seg eller jeg ser disse sidene igjen? Jeg har alltid vært en dame som snakker fra levra når jeg har problemer med noe eller noen, men det er ikke alltid det blir godt mottatt. 

Dette er ikke starten på ett forhold, du får det til og høres ut som en forretningsforbindelse.

Anonymkode: 9b2dd...0c4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er ikke starten på ett forhold, du får det til og høres ut som en forretningsforbindelse.

Skjønner hva du mener. Bare tenkte at det var bedre å få greie på disse tingene heller før enn senere. Det er sånt som gjør at følelser holder en fanget i destruktive forhold eller med partnere man egentlig er dårlig match med fordi man kanskje overser de røde flaggene i begynnelsen.. 

Skrevet

La det ligge, men om noe lignende de skjer igjen så ta det opp med en gang.

Gir han deg en dårlig magefølelse så er ikke relasjonen liv laga.

Anonymkode: 459ff...6af

• Liker 1
Skrevet

Jeg er uenig med de andre som mener du overtenker! Dette med at han ikke liker mat=at han forventer at dama gjør det, er kanskje å hoppe til konklusjoner, men dette her som du skriver tenker jeg er et kjemperødt flagg: "Spesielt vil jeg ta opp at jeg la merke til at han lo av meg og feide vekk noe vi snakket om som han ikke var enig i, jeg syns ikke det var en ok måte å le av meg på en nesten latterliggjørende måte og vil finne ut om det er sånn han er"

Personlig ville jeg droppet hele opplegget, eller i allefall latt han ta initiativ til å forhøre seg om hvordan du synes deitinga går. Hvis du er interessert og vil finne ut av alt dette ville jeg heller stilt åpne spørsmål, få han til å si mer om det dere snakket om sist.

Men at du følte at han lo AV deg. Det finnes for mye bra menn til å gidde det. 

Anonymkode: 294d7...1f1

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner hva du mener. Bare tenkte at det var bedre å få greie på disse tingene heller før enn senere. Det er sånt som gjør at følelser holder en fanget i destruktive forhold eller med partnere man egentlig er dårlig match med fordi man kanskje overser de røde flaggene i begynnelsen.. 

Ser den.

Det jeg reagerer på er. Hvorfor skal du stille han disse spørsmålene konfronterende.

Hva heller med: Rolig, avbalansert der begge kan komme til orde.

Slik dette er lagt opp nå så er det over før det er begynnt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ser den.

Det jeg reagerer på er. Hvorfor skal du stille han disse spørsmålene konfronterende.

Hva heller med: Rolig, avbalansert der begge kan komme til orde.

Slik dette er lagt opp nå så er det over før det er begynnt.

Joda absolutt! Ville ha stilt spørsmålene på en rolig og ydmyk måte såklart, kanskje snakket litt om hva han tenkte om oss også sagt at det var noe jeg lurte på og spurt han da. Ville ikke angrepet han eller vært sint (men enkelte menn tolker alt sånn fordi de ikke er vant med damer som har grenser) og målet hadde vært at han kom til ordet og oppklarte det jeg lurte på og at vi ville blitt bedre kjent med hverandre ut fra den åpenheten og direktheten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

La det ligge, men om noe lignende de skjer igjen så ta det opp med en gang.

Gir han deg en dårlig magefølelse så er ikke relasjonen liv laga.

Anonymkode: 459ff...6af

Ja jeg får vurdere å la det ligge, er bare leit å la potensielle røde flagg ligge å gnage og skape tvil om han er bra for meg eller ikke og i værstefall bli et stort problem senere lenger ut i relasjonen. Jeg har funnet meg i mye dust fra menn før og vil heller kutte de ut ved første røde flagg enn å vikle meg inn i en ikke-likestilt relasjon igjen. 

Skrevet

Jeg datet en gang en fyr hvor vi drev reneste kryssforhøret av hverandre i løpet av en 6 timers lang biltur. Det var en veldig effektiv måte å bli fort kjent med hverandre på. Men da var vi begge enige i at vi skulle bruke de timene til det. 
Jeg tror at i ditt tilfelle må du nok bare vente til det med at han avfeier deg og ler av deg gjentar seg og heller si at du  har lagt merke til dette. 
Når det kommer til resten ser ikke jeg noe galt i å ta det opp med han, og spørre hva han legger i det, og evt. hvorfor det er sånn.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...