AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #1 Skrevet 7. oktober 2022 Jeg er i tjueårene med ganske høy inntekt - 700k. Foreldrene mine stiller opp som kausjonister, samt sitt OBOS-kort, så rent teknisk stiller jeg bedre enn andre i markedet. Likevel er det for meg helt uforståelig hvordan noen klarer å komme opp i prisklassen 10.000.000 kroner. Jeg kan skrape sammen et lån på litt over 3.000.000 - hvordan/hvorfor/når/hva/HÆ 🤯 TI MILLIONER KRONER! Er det arv? Eller er den en eller annen "hemmelig" metode disse parene (de må jo være to?!) bruker for å kunne få klørne i så vanvittige verdier?! Kikket nettopp på et lite hus til 40.000.000 🤪 Hvordan får folk det til? Anonymkode: 92ba4...c30 1
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 7. oktober 2022 #2 Skrevet 7. oktober 2022 1. De er par 2. De har vært i boligmarkedet lenge og solgt hver sin bolig 3. De har vunnet i lotto 4. De har arvet 5. De har høy inntekt
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #3 Skrevet 7. oktober 2022 Du spør på kvinneguiden!!! Du kommer til å få mange svar som "det er null problem for meg/oss, boligen min kostet over ti millioner" 😂 maaange som lever ut fantasilivet her inne. Anonymkode: 8ad4e...5df 2 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #4 Skrevet 7. oktober 2022 Du kommer for seint til bords. Vi som kjøper bolig i 10-14 millklassen har allerede vært på boligmarkedet i minst 10 år. Hadde jeg vært førstegangskjøper alene nå hadde jeg og slitt, tiltross på flere hundretusen i EK og litt høyere lønn enn deg. Anonymkode: a1e88...767 7
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #5 Skrevet 7. oktober 2022 Folk som kjøper hus til 40 millioner, har nok veldig ofte arvet eller vunnet i Lotto. Folk som kjøper hus til 10-15 millioner har som regel god lønn + hatt en god boligreise med avkastning på flere leiligheter først. Ikke glem at det i lang tid har vært mulig å tjene 1-2 millioner på en leilighet på bare noen få år i Oslo. Har man gjort det noen ganger, så er det ikke så langt opp til 10 millioner. Anonymkode: 14cd2...f3f 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #6 Skrevet 7. oktober 2022 Det er ikke førstegangskjøpere som kjøper boliger i den prisklassen. Vi bor selv i bolig som nå er verdt rundt 12 mill tror jeg. Men vi er i midten av 40-årene. Vi kjøpte leilighet da vi var unge, har fått med oss prisstigning når vi har kjøpt noe større etterhvert, og dermed bygd opp større og større egenkapital. Anonymkode: b173e...3f6 10
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #7 Skrevet 7. oktober 2022 Naboene mine for eksempel, de kjøpte sin leilighet for 3,7 millioner i 2007. De har begge grei lønn, så har betalt ned hele. Den er nå verdt 12 millioner. Det betyr jo at de lett kunne kjøpt et hus til 12 millioner + lån. Anonymkode: 14cd2...f3f 4 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #8 Skrevet 7. oktober 2022 Vært i boligmarkedet i 15 år med prisstigning, to personer med lønn på en mill hver. Hus til 14. Anonymkode: 579a0...d83
Averyx Skrevet 7. oktober 2022 #9 Skrevet 7. oktober 2022 24 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er i tjueårene med ganske høy inntekt - 700k. Foreldrene mine stiller opp som kausjonister, samt sitt OBOS-kort, så rent teknisk stiller jeg bedre enn andre i markedet. Likevel er det for meg helt uforståelig hvordan noen klarer å komme opp i prisklassen 10.000.000 kroner. Jeg kan skrape sammen et lån på litt over 3.000.000 - hvordan/hvorfor/når/hva/HÆ 🤯 TI MILLIONER KRONER! Er det arv? Eller er den en eller annen "hemmelig" metode disse parene (de må jo være to?!) bruker for å kunne få klørne i så vanvittige verdier?! Kikket nettopp på et lite hus til 40.000.000 🤪 Hvordan får folk det til? Anonymkode: 92ba4...c30 Den hemmelige metoden du er ute etter er investering i annet enn egen bolig (aksjer, obligasjoner, kjøp/salg av andre eiendeler etc.). Så langt har ingen svart dette fordi du spør på Kvinneguiden. Dette er steder du heller burde bruke tid: https://www.finansavisen.no/forum/ https://stocktalk.no Antar at du har en "poor dad". Poor dad sier at du skal spare pengene du tjener og sette dem i banken, fordi det gjorde også hans far. Rich dad sier at du skal investere pengene, starte egne selskaper etc. Denne boka er ikke voldsomt bra, men den får deg trolig til å tenke over hvorfor noen er rike mens andre synes at 10 millioner for en bolig er fryktelig mye. https://en.wikipedia.org/wiki/Rich_Dad_Poor_Dad Du skal ikke doble pengene dine mange ganger før du har en god slump med penger. 1 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #10 Skrevet 7. oktober 2022 Fordi vi har boliger som har høy verdi, mye egenkapital og høyere lønn. Anonymkode: 50957...1f5
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #11 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Du spør på kvinneguiden!!! Du kommer til å få mange svar som "det er null problem for meg/oss, boligen min kostet over ti millioner" 😂 maaange som lever ut fantasilivet her inne. Anonymkode: 8ad4e...5df Litt morsomt at du tror det er snakk om en fantasiverden. Har man vært på boligmarkedet en stund så er ikke 10 mill i verdier så hårreisende. Jeg kjøpte min første bolig i 2016 og solgte denne med gevinst. Møtte mannen min og kjøpte hus som vi etter noen år solgte med gevinst. Kjøpte tomt for å bygge, ombestemte oss og solgte med gevinst. Kjøpte hus på prospekt som har steget i verdi på de 2 årene de har bygget (ca 1,7 mill bare her). Kjøpte hytte som har steget i verdi. Kjøpte leilighet for å bo i mens vi venter på huset, som er solgt med gevinst. Og vips så eier vi verdier for over 10 mill. I tillegg sparte jeg noen hundrede tusen på BSU som nå er investert i bolig og vi har ca 400 000 kr i fordi vi prioriterer sparing. Og vi har mye lån i banken i tillegg fordi vi tjener ok. Så ikke akkurat en sjokkerende reise og vi har ikke tjent ville summer per salg så det har krevd en del styr for å komme dit. De som har vært på boligmarkedet i 5-10 år lengre enn meg vil ha fått mye mer gratis. Anonymkode: fbad7...0b9 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #12 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Litt morsomt at du tror det er snakk om en fantasiverden. Har man vært på boligmarkedet en stund så er ikke 10 mill i verdier så hårreisende. Jeg kjøpte min første bolig i 2016 og solgte denne med gevinst. Møtte mannen min og kjøpte hus som vi etter noen år solgte med gevinst. Kjøpte tomt for å bygge, ombestemte oss og solgte med gevinst. Kjøpte hus på prospekt som har steget i verdi på de 2 årene de har bygget (ca 1,7 mill bare her). Kjøpte hytte som har steget i verdi. Kjøpte leilighet for å bo i mens vi venter på huset, som er solgt med gevinst. Og vips så eier vi verdier for over 10 mill. I tillegg sparte jeg noen hundrede tusen på BSU som nå er investert i bolig og vi har ca 400 000 kr i fordi vi prioriterer sparing. Og vi har mye lån i banken i tillegg fordi vi tjener ok. Så ikke akkurat en sjokkerende reise og vi har ikke tjent ville summer per salg så det har krevd en del styr for å komme dit. De som har vært på boligmarkedet i 5-10 år lengre enn meg vil ha fått mye mer gratis. Anonymkode: fbad7...0b9 Ca 400 000 kr i fond** Anonymkode: fbad7...0b9
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #13 Skrevet 7. oktober 2022 De to jeg kjenner med så dyre boliger har hatt bedrifter de har solgt. En arvet og en annen var med å starte den sammen med flere andre. Anonymkode: 8f020...c40 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #14 Skrevet 7. oktober 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg er i tjueårene med ganske høy inntekt - 700k. Foreldrene mine stiller opp som kausjonister, samt sitt OBOS-kort, så rent teknisk stiller jeg bedre enn andre i markedet. Likevel er det for meg helt uforståelig hvordan noen klarer å komme opp i prisklassen 10.000.000 kroner. Jeg kan skrape sammen et lån på litt over 3.000.000 - hvordan/hvorfor/når/hva/HÆ 🤯 TI MILLIONER KRONER! Er det arv? Eller er den en eller annen "hemmelig" metode disse parene (de må jo være to?!) bruker for å kunne få klørne i så vanvittige verdier?! Kikket nettopp på et lite hus til 40.000.000 🤪 Hvordan får folk det til? Anonymkode: 92ba4...c30 Er enslig og uføretrygdet med ca 300k i året og jeg har lån på 3 mill. Klarer det fint. Fikk lån igjennom husbanken. Anonymkode: 987d3...ef6 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #15 Skrevet 7. oktober 2022 Det er stor forskjell på bolig i 10 millioners klassen og 30-40 millioners klassen. Vi er et par i slutten av 20-årene med helt ok betalte jobber (1,5 mill. samlet inntekt før skatt) og vi hadde finansieringsbevis på 11 millioner nå i sommer da vi kjøpte ny bolig. Det skyldes hovedsakelig at vi har vært 6 år inne på boligmarkedet i Oslo og fått penger omtrent kastet etter oss ved hvert salg. For å nærme oss 20 millioner må vi mest sannsynlig arve penger og/eller bruke de neste 8-10 årene på sparing. Anonymkode: 1f842...65a
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #16 Skrevet 7. oktober 2022 I Oslo er 10-15 millioner middelklasse 15-20 er solid øvre middelklasse 25 millioner + er overklasse 40 mill er skikkelig rike folk 100 millioner er de ultrarike( på Bygdøy og Slemdal) Anonymkode: c3cb1...ac7 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #17 Skrevet 7. oktober 2022 Jeg er alene og har kjøpt for mangt over 10. Kjæresten min har kjøpt for langt over 30. så sammen kan vi kjøpe for rund 40 mill når vi flytter sammen. Vi har ikke arvet store summer, ei heller voldsom lønn, mellom 600k og 2 mill, MEN vi har vært på boligmarkedet rundt 15 år og gjort gode investeringer. Anonymkode: 86804...629
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #18 Skrevet 7. oktober 2022 Bolig til 10mill eller mer i 20-åra er vel litt utopisk, med mindre svært velstående foreldre/stor dose arv. Vi har et moderat standard rekkehus i en ganske dyr bydel i Oslo som vi antakelig kunne solgt for 12 mill før sommeren (nå vet jeg ikke hva vi ville fått). Veien dit er 18 år på boligmarkedet og med en håndfull milion i verdistigning på de årene, samt to inntekter. Ingen arv inne i bildet, men god økonomisk sans, fornuftige valg, nøktern livsstil og prioriteringer. Anonymkode: ec8c8...20e
Majer Skrevet 7. oktober 2022 #19 Skrevet 7. oktober 2022 De som har hatt flaks og har boliger som har steget i pris kommer til å være så egoistiske at de gir de videre til egne barn og da holdes prisene oppe.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #20 Skrevet 8. oktober 2022 Vi kom inn på boligmarkedet på 2000-tallet. Betalte da 2 millioner for en stor treroms med balkong innenfor ring 2, i et bedre område. Har deretter kjøpt oss opp i tre runder. Har også vært to stykker om alt hele tiden, så har aldri trengt mer enn en bil, en vaskemaskin, etc. Gode utdannelser, og gode jobber, der vi også fikk en fot innafor før den store bølgen av generasjonen der "alle" har høyere utdannelse kom og kjempet om stillingene. I tillegg venter nok en ganske stor arv (håper det blir lenge til), da vi har to sett med foreldre som har vært på boligmarkedet siden 80-tallet. Anonymkode: 150ed...6db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå