Gå til innhold

All sympati for de som har lite

Anbefalte innlegg

Skrevet

Herregud så jeg gleder meg til lønn på tirsdagen. 
har hatt ekstremt mye utgifter med bilen siste 2 månedene. Hatt både servise og kjøpt nye vinterdekk. Pluss elektriker i hus. 
Vi har klart å betale alt dette på lønna vår, uten å røre sparekontoen. Det har vært sinnsykt trangt, men vi har klart oss. Spist ut av fryseren og vært kreative. 
nå er det ingenting ekstra framover, og det skal bli godt. 
Ser jo et sparepotensiale her, en kan klare seg på mye mindre enn man bruker. 
Har all sympati for de som har lite hele tiden og må snu på krona. Det må være beintøft, når en vet det er varig lenge. 
Man aner ikke hvor godt man har det, når man slipper å snu på krona 

Anonymkode: 3425e...399

• Liker 2
  • Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er utrolig takknemlig for at vi klarer oss fint hittil (bank i bordet), og tenker mye på de som sliter.

Får skikkelig vondt i magen av det.

Bremser litt på forbruket likevel, men tenker også endel på at vi ikke må bremse for mye - blir redd for at virksomheter vil begynne å slite eller gå dukken. Det vil jo virkelig ikke gagne de menneskene som har det vanskelig allerede.

Anonymkode: 6d6be...bbd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er utrolig takknemlig for at vi klarer oss fint hittil (bank i bordet), og tenker mye på de som sliter.

Får skikkelig vondt i magen av det.

Bremser litt på forbruket likevel, men tenker også endel på at vi ikke må bremse for mye - blir redd for at virksomheter vil begynne å slite eller gå dukken. Det vil jo virkelig ikke gagne de menneskene som har det vanskelig allerede.

Ja fy sørn. Det er tøft å snu på krona. Samtidig er det ikke så tøft når en vet sparekontoen står der å gliser. Verre for de som ikke har en buffer 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ja fy sørn. Det er tøft å snu på krona. Samtidig er det ikke så tøft når en vet sparekontoen står der å gliser. Verre for de som ikke har en buffer 

Venta på den 🙄 Har jeg sagt at jeg har det verre enn de som sliter? Er det ikke lov å ha sympati og føle for andre?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Venta på den 🙄 Har jeg sagt at jeg har det verre enn de som sliter? Er det ikke lov å ha sympati og føle for andre?

Ååå.. no tror jeg du misforsto. Eller jeg formulerte meg feil. 
Jeg mente at det er tøft å snu på krona.. samtidig så har jeg det ikke ille når jeg vet jeg har en buffer stående. 
det er de som ikke har det. 
var det jeg mente.. om meg selv

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ååå.. no tror jeg du misforsto. Eller jeg formulerte meg feil. 
Jeg mente at det er tøft å snu på krona.. samtidig så har jeg det ikke ille når jeg vet jeg har en buffer stående. 
det er de som ikke har det. 
var det jeg mente.. om meg selv

Aha, da beklager jeg! Det var jeg som var litt kjapp, så ikke at du var TS. Hadde jeg sett det, hadde jeg lest det helt annerledes!

My bad 🙂

• Liker 1
Gjest Adobyen
Skrevet (endret)

Å få endene til å møtes.  Det betyr utrolig mye.  Alle som hadde akkurat nok før strømprisgalskapen og alt som steg veldig mye på kort tid. De har det nok ikke trygt nå. Så er det stadig nye inntektsgrupper som har akkurat nok nå.

Endret av Adobyen
Skrevet

Har man levd en stund eller bodd hos mye fattigere folk i andre land så vet man at de fleste i Norge kan stramme inn livreima flere hakk før det blir fare for liv og helse. For de fleste av oss. Det er bare så utrolig mye dyrt vi tror er nødvendig men som egentlig ikke er det. F eks nye vinterdekk. Sånn statistisk sett for de fleste.

Anonymkode: 5d9a0...a65

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Godt sagt. Har dyp sympati selv for som virkelig sliter om dagen. 

Brukte siste rest selv av den ene brukskontoen forleden dag, betalte for en reise til andre siden av jordkloden som samboer og jeg skal på etter nyttår. 

Merkes godt når jeg glemte å overføre fra den andre brukskontoen når jeg var i butikken i ettermiddag. Kan bare tenke meg til hvordan det er å ikke ha en ekstra brukskonto. 

Anonymkode: 9afac...b6c

Skrevet

Jeg har stor sympati med alle rundt omkring i verden som lever i faktisk fattigdom. Med sult og krig. Barn som dør og ikke får gå på skole.

Ingen i styrtrike Norge har noe å klage over hvis vi er ærlige med oss selv.

Anonymkode: 54c21...fbb

Gjest Adobyen
Skrevet

Det er mange som har mer enn nok og fortsetter å bruke masse penger. Inflasjonen blir verre for de som har minst. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Har man levd en stund eller bodd hos mye fattigere folk i andre land så vet man at de fleste i Norge kan stramme inn livreima flere hakk før det blir fare for liv og helse. For de fleste av oss. Det er bare så utrolig mye dyrt vi tror er nødvendig men som egentlig ikke er det. F eks nye vinterdekk. Sånn statistisk sett for de fleste.

Hva skal du gjøre hvis de vinterdekkene du har er utslitt? Det går hvis jeg bare kjører sakte nok?

Anonymkode: b4058...115

• Liker 1
Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har stor sympati med alle rundt omkring i verden som lever i faktisk fattigdom. Med sult og krig. Barn som dør og ikke får gå på skole.

Ingen i styrtrike Norge har noe å klage over hvis vi er ærlige med oss selv.

Leser du ikke nyheter?  Vet du ikke hvor vanskelig mange har det i vårt land altså?  

Skrevet

Jeg føler med de som sliter ❤️. Glad vi er godt oppi åra, og at de to voksne barna klarer seg godt med huslån og alt. Nå kommer det godt med at vi har lært dem å være flink med penger.

Anonymkode: 3baf2...5fb

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
23 minutter siden, Adobyen said:

Leser du ikke nyheter?  Vet du ikke hvor vanskelig mange har det i vårt land altså?  

Joda, det er jo alltid mange som har det trangt. Poenget er at de kommer ikke til å dø av sult eller fryse ihjel. Alt er relativt.

Selv om jeg forstår mange har det vanskelig i Norge og, så er det jo bagateller i forhold til resten av verden

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Joda, det er jo alltid mange som har det trangt. Poenget er at de kommer ikke til å dø av sult eller fryse ihjel. Alt er relativt.

Selv om jeg forstår mange har det vanskelig i Norge og, så er det jo bagateller i forhold til resten av verden

Er så lei av sånne innlegg.

Ja det er stort sett alltid noen som har det verre. Sånn er det med alt. Det betyr ikke problemet til mange her i landet trenger og bagatelliseres av den grunn. Synes det er dårlig gjort overfor de med store økonomiske problemer nå.

Anonymkode: f4a74...031

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva skal du gjøre hvis de vinterdekkene du har er utslitt? Det går hvis jeg bare kjører sakte nok?

Anonymkode: b4058...115

Nettopp! Det er sånn de virkelig fattige tenker i andre land. Dekk er ikke utslitte før de ikke klarer å holde på lufta lenger.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er så lei av sånne innlegg.

Ja det er stort sett alltid noen som har det verre. Sånn er det med alt. Det betyr ikke problemet til mange her i landet trenger og bagatelliseres av den grunn. Synes det er dårlig gjort overfor de med store økonomiske problemer nå.

Anonymkode: f4a74...031

Enig. Hvis man sammenligner bare nasjonalt så er det ekstreme forskjeller fra øvre middelklasse (som er inkludert i skattelettelse) til de som lever på randen. Og det har dessverre blitt så mange, mange fler inkludert i sistnevnte. Noen her inne påstår også at de har skapt dette selv, men det er ikke nødvendigvis slik, og det er skummelt å sette så mange i en bås og dømme dem for å egenhendig styrt sitt liv på grunn. Norge styres mer og mer i retning av land vi kjenner det er veldig store forskjeller i, når de omfatter «vanlige folk»(les:øvre middelklasse) i lettelser som burde styrkes for de som faktisk trenger det. Ja, vi har velferdsstaten som ikke mange andre stater har. Men den har vaklet en stund nå…

Anonymkode: fa009...f7b

• Liker 2
Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en svært overflatisk og likegyldig kommentar. Vi bor i Norge. Det er vårt land, og landets økonomi og velferd gjelder oss. Vi har betalt vår skatt og gjort våre plikter. Det er rett og rimelig at vi skal kunne leve et verdig liv, selv innenfor nøktern ramme og budsjett, enten det er fra arbeid eller trygd.

Skrevet

Har man tak over hode, og mat på bordet og nok til å betale regninger er man rik på verdensbasis. Men det er ikke gøy å være fattig i Norge sosialt sett

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...