AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #1 Skrevet 7. oktober 2022 Har fått påvist en kul i skjoldbruskkjertelen. Relativt stor kul som ikke har vært der så lenge.. Legen vet ikke hva det er før det blir tatt prøve av den, og det skal jeg gjøre på sykehuset. Fastlegen sa det skulle gå fort å få time, men jeg har fått time over en måned frem i tid.. Er det greit å vente så lenge?? Alstå rundt 5 uker. Er henvist til pakkeforløp ved kreft. Ikke nødvendigvis fordi de tror det er kreft da, men det kan ikke utelukkes før jeg får tatt den prøven. Noen andre som har erfaring med dette og hvor lang tid er det innenfor å vente? Anonymkode: 6fa9d...7b4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #2 Skrevet 8. oktober 2022 Ring og purr, det selvsagt ha skjedd en glipp og du er falt ut av systemet for å få time. Anonymkode: 8a893...004 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #3 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Ring og purr, det selvsagt ha skjedd en glipp og du er falt ut av systemet for å få time. Anonymkode: 8a893...004 Jeg har jo fått time, men synes det er litt langt frem i tid spesielt med tanke på at legen sa det vil gå raskt. Så har ikke falt ut av systemet nei. Anonymkode: 6fa9d...7b4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #4 Skrevet 8. oktober 2022 Ja, det tar tid. Du havner ikke pakkeforløpet før det er bekreftet da kuler/cyster/svulster i skjoldbruskkjertelen er veldig vanlig. Jeg gjorde i hvert fall ikke det. Fikk først time privat, ble deretter henvist til det offentlige for finnålsbiopsi. Hadde en type celler som ikke kunne fastslås som godartet eller ondartet. Hele prosessen tok vel 9 måneder, og da hadde jeg fått time til operasjon pga avlysning. Hvis ikke kunne det tatt 1 år. Anonymkode: 82f7a...ba4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #5 Skrevet 8. oktober 2022 I henvisningen så står det under hastegrad "Pakkeforløp ved kreft" så hva mener du med det? Har fått bekreftet at det er en svulst, men ikke hvilken type, eller om den er god eller ondartet. Burde ikke ta så lang tid etter min mening.. Anonymkode: 6fa9d...7b4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #6 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): I henvisningen så står det under hastegrad "Pakkeforløp ved kreft" så hva mener du med det? Har fått bekreftet at det er en svulst, men ikke hvilken type, eller om den er god eller ondartet. Burde ikke ta så lang tid etter min mening.. Anonymkode: 6fa9d...7b4 Helt enig! Du kan for eksempel sende e-konsultasjon i patientsky til legen din hvis legekontoret har den og spørre hva vedkommende mener om ventetiden og om legen din da kan ringe og be om en raskere time? Eventuelt har du vel fritt sykehusvalg også for pakkeforløp tror jeg, så du kan evt ringe rundt og høre med andre sykehus om de har kort ventetid og få henvisning dit fra fastlegen? Anonymkode: 3c01c...487
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #7 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har jo fått time, men synes det er litt langt frem i tid spesielt med tanke på at legen sa det vil gå raskt. Så har ikke falt ut av systemet nei. Anonymkode: 6fa9d...7b4 Det er feil henvisning. Jeg fikk samme og skulle sjekke ut en kul i brystet, fikk noen uker ventetid, viste seg bare å være feil med henvisning. Fikk ny time 6 dager senere. Anonymkode: e4644...ce2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #8 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er feil henvisning. Jeg fikk samme og skulle sjekke ut en kul i brystet, fikk noen uker ventetid, viste seg bare å være feil med henvisning. Fikk ny time 6 dager senere. Anonymkode: e4644...ce2 Hva tenker du er feil i henvisningen? Legene må da klare å tenke selv, det står jo i henvisningen hva det gjelder. Anonymkode: 6fa9d...7b4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #9 Skrevet 9. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva tenker du er feil i henvisningen? Legene må da klare å tenke selv, det står jo i henvisningen hva det gjelder. Anonymkode: 6fa9d...7b4 Altså koden i henvisningen er feil, det forklarte sykehuset meg når jeg spurte hvorfor jeg måtte vente så lenge. Da ringte jeg legekontoret mitt og de var enig i at henvisningen hadde feil hastekode. Legen sendte ny henvisning med rett hastekode og jeg fikk ny time 6 dager etter. Anonymkode: e4644...ce2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2022 #10 Skrevet 9. oktober 2022 Ut ifra det du forteller om at du er inkludert i pakkeforløpet, så høres det ut som det er skjedd en feil. Du bør ringe sykehuset i morgen tidlig, og henvise til fristene for pakkeforløp for kreft. Min far har akkurat vært gjennom et pakkeforløp, og veldig mye fungerer utrolig bra (svært dyktige folk involvert) - men man er nødt til å lese seg opp på rettigheter, og følge med selv. https://www.helsedirektoratet.no/nasjonale-forlop/kreft-i-skjoldbruskkjertelen/forlopstider-i-pakkeforlop-for-skjoldbruskkjertelkreft Det kan riktignok hende at sykehuset ikke er enige i at du skal være inkludert i pakkeforløpet, da det ser ut til at man må ha visse alarmsymptomer i tillegg til svulsten: https://www.helsedirektoratet.no/nasjonale-forlop/kreft-i-skjoldbruskkjertelen/inngang-til-pakkeforlop-for-skjoldbruskkjertelkreft og at det er derfor du ikke er prioritert etter pakkeforløp-fristene. Tipper du får svar på dette ved å kontakte sykehuset i morgen, eller fastlegen digitalt om du har den muligheten. Masse lykke til! Anonymkode: 10b75...bce 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå