frupetrell Skrevet 4. november 2023 #21 Skrevet 4. november 2023 Er det noen her inne fortsatt? Lider av emetofobi, og er virkelig grusomt, spesielt denne tida av året og fremover en god stund😩 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #22 Skrevet 4. november 2023 Ja, har det. Med omgangssykt barn i hus. Jeg lever i helvete denne uken. Anonymkode: 5f632...5a8 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #23 Skrevet 4. november 2023 frupetrell skrev (25 minutter siden): Er det noen her inne fortsatt? Lider av emetofobi, og er virkelig grusomt, spesielt denne tida av året og fremover en god stund😩 Jepp. Er 100% sykemeldt, lammet av angst. AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ja, har det. Med omgangssykt barn i hus. Jeg lever i helvete denne uken. Anonymkode: 5f632...5a8 Huff, stakkars!!!! Dette er min store frykt, går rundt og frykter både dag og natt. Skulle helst bare tatt poden ut av bhg frem til våren 🙈 Anonymkode: bb356...8b7 2
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #24 Skrevet 4. november 2023 Fobi kan behandles både med terapi og medisiner. Det er en av de enkleste lidelsene man kan behandle med terapi. Sier det i beste mening: gjør noe med det! Anonymkode: 15eb4...d27
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #25 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fobi kan behandles både med terapi og medisiner. Det er en av de enkleste lidelsene man kan behandle med terapi. Sier det i beste mening: gjør noe med det! Anonymkode: 15eb4...d27 «Akkurat emetofobi er den fobien som vanskeligst lar seg behandle. Fobi behandles med eksponering, rent moralsk er det lite gjennomførbart å støtt eksponere seg selv eller andre med dette.» - sitat, psykologen min. mvh Fått livet ødelagt av emetofobi de siste 20 år med all verdens terapi på baken. Anonymkode: bb356...8b7 1 1
AnonymBruker Skrevet 4. november 2023 #26 Skrevet 4. november 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): «Akkurat emetofobi er den fobien som vanskeligst lar seg behandle. Fobi behandles med eksponering, rent moralsk er det lite gjennomførbart å støtt eksponere seg selv eller andre med dette.» - sitat, psykologen min. mvh Fått livet ødelagt av emetofobi de siste 20 år med all verdens terapi på baken. Anonymkode: bb356...8b7 Så bra at du oppsøkte hjelp, at du har prøvd både terapi og medisiner! Du tok tak. Leit å høre at det ikke hjalp deg. Fobi kan behandles med eksponering, men også med medisiner og f.eks. kogntivi terapi. Men hva er det du prøver å fortelle med dette? At fordi du ikke ble frisk fra denne fobien så er det ikke vits for andre å prøve? Anonymkode: 15eb4...d27
AnonymBruker Skrevet 5. november 2023 #27 Skrevet 5. november 2023 Ja, det er flere som sliter med emetofobi, og du er ikke alene. Det kan være utfordrende når folk rundt deg ikke forstår, men det finnes støtte og fellesskap der ute. Du kan prøve å søke etter støttegrupper der du kan dele dine erfaringer og få støtte fra andre som forstår hva du går gjennom. Ta vare på deg selv og husk at du ikke er alene i dette. Anonymkode: a987a...061 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #28 Skrevet 6. november 2023 Har emetofobi. Er ikke frisk, men ble bedre da jeg ble skilt av alle ting. Kan kjenne på forverring når jeg omgås eksmannen, vet han henger meg ut til barna også "mamma er jo livredd oppkast, hun er helt hysterisk". Når jeg har vært alene med barna og de har blitt syke har jeg taklet det fint. Litt nervøs, men de har fått alt de trenger av oppfølging. Tror selv jeg har fått mer tro på meg selv etter jeg ble alene, ingen som drar meg ned/gjør narr av mine svake sider. Anonymkode: d4d76...158 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #29 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (På 7.10.2022 den 23.12): Det klarte jeg å glemme å skrive, men jeg har sjekket alt som er mulig å sjekke. Mage, tarm, spiserør, hode. Ingenting galt å finne. Så legen har konkludert med at det er angsten for kvalme som gjør meg kvalm. ts. Anonymkode: 2635b...5be Ok. Men ibs er ikke mulig å diagnostisere ved fysiske undersøkelser. Og om du har ibs og den har fått herje uhindret i kroppen din i måneder og år uten at du har endret jåkosthold og livsstil så er kvalme et helt normalt symptom. Og angst et anerkjent symptom. Så om du har hatt symptomer sammenfallende med ibs og legen ikke har luftet og angsten kan komme fra ibs heller enn omvendt? Da må du bytte fastlege. Psykiske symptomer fra ibs kommer etter mageplagene. Mageplager forårsaket av psykiske lidelser kommer etter de psykiske symptomene. Om du har psykiske plager utløst av ibs vil de fordufte som dugg for solen med riktig kosthold. Så hva kom først? Og er ibs utredet? Anonymkode: 5f0ad...e58
AnonymBruker Skrevet 6. november 2023 #30 Skrevet 6. november 2023 AnonymBruker skrev (På 4.11.2023 den 21.17): «Akkurat emetofobi er den fobien som vanskeligst lar seg behandle. Fobi behandles med eksponering, rent moralsk er det lite gjennomførbart å støtt eksponere seg selv eller andre med dette.» - sitat, psykologen min. mvh Fått livet ødelagt av emetofobi de siste 20 år med all verdens terapi på baken. Anonymkode: bb356...8b7 Skift psykolog. En psykolog som sier dette kan være et tegn på at han ikke er dyktig nok i fager. Anonymkode: d7170...f3f
frupetrell Skrevet 8. november 2023 #31 Skrevet 8. november 2023 AnonymBruker skrev (På 4.11.2023 den 20.27): Ja, har det. Med omgangssykt barn i hus. Jeg lever i helvete denne uken. Anonymkode: 5f632...5a8 Åh, kjære deg! Føler virkelig med deg håper det gikk fort over, og at du har sluppet unna til nå. Ødelegger hele årstida, den dritt-omgangen. Angsten er så fæl, og en er konstant på «vakt»! 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #32 Skrevet 9. november 2023 Fra meg som overhodet ikke er redd for å kaste opp. Hva er det med det å kaste opp, dere er så redd for? Og vet dere grunnen til at dere har fått den fobien? Anonymkode: 0be05...5ec
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #33 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (På 6.11.2023 den 22.46): Skift psykolog. En psykolog som sier dette kan være et tegn på at han ikke er dyktig nok i fager. Anonymkode: d7170...f3f Men det er jo riktig at det med eksponering blir vanskelig med en med redsel for å kaste opp. Det skjer jo så sjelden. Hvis en person feks er redd for å gå i butikken, kan hen eksponere seg flere ganger i uken? Anonymkode: 0be05...5ec
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #34 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Fra meg som overhodet ikke er redd for å kaste opp. Hva er det med det å kaste opp, dere er så redd for? Og vet dere grunnen til at dere har fått den fobien? Anonymkode: 0be05...5ec Jeg er redd for "alt" ved sykdommen. Kvalmen. Følelsen når noe kommer opp. Smaken. Lukten. Redselen for at det kommer flere ganger. Oppkastlydene når andre kaster opp. Selve det unaturlige ved at det kommer noe skyllende ut av munnen på folk. Tap av kontroll. Tap av verdighet. Jeg har hatt denne fobien absolutt hele livet, og vet ikke hva den kommer av. Jeg har oppsøkt hjelp, men det har ikke fungert. Til orientering er jeg tidligere kreftpasient. Da jeg fikk kreftdiagnosen var jeg ikke redd for å dø, men jeg var skrekkslagen over at jeg måtte få cellegift. Kvalme og oppkast er kjente og svært vanlige bivirkninger av den cellegiften som behandlet min kreftform. Jeg møtte heldigvis langt større forståelse for emetofobi blant ekte helsepersonell enn blant brukere i denne tråden, og fikk ekstra kvalmedemping på toppen av det vanlige regimet. Jeg gjennomgikk et halvt års cellegiftbehandling uten å kaste opp. 😆 Anonymkode: bcc68...7d9 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #35 Skrevet 9. november 2023 frupetrell skrev (13 timer siden): Åh, kjære deg! Føler virkelig med deg håper det gikk fort over, og at du har sluppet unna til nå. Ødelegger hele årstida, den dritt-omgangen. Angsten er så fæl, og en er konstant på «vakt»! Takk. Han er frisk og vi voksne har ikke blitt syke. Jeg har nesten ikke spist eller drukket på en uke, gått ned 7 kilo. Har fått henvisning til DPS, for dette klarer jeg ikke takle lenger på egenhånd. Har gått med eletofobi siden jeg var 10, så over tyve år. Ikke vært langdtidssykemeldt, ikke vært arbeidsledig, studert fullt og hatt jobb ved siden av. Jeg trodde jeg skulle takle å få barn, men tydeligvis ikke. Føler meg som verdens verste mamma som ikke klarer ta vare på barnet sitt… vi skulle egentlig prøve på nummer to, men det går jo ikke… er så lei meg og lei av angsten. Anonymkode: 5f632...5a8 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #36 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Men det er jo riktig at det med eksponering blir vanskelig med en med redsel for å kaste opp. Det skjer jo så sjelden. Hvis en person feks er redd for å gå i butikken, kan hen eksponere seg flere ganger i uken? Anonymkode: 0be05...5ec Jeg har hatt omgangsyke TRE GANGER siden desember og eksponeringen har ikke hjulpet noen ting på angsten, den har bare blitt verre. Nå klrer jeg ikke spise eller drikke noen ting nesten. Har gått ned 7 kilo på en uke. Dette er en SYKDOM. Anonymkode: 5f632...5a8 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #37 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har hatt omgangsyke TRE GANGER siden desember og eksponeringen har ikke hjulpet noen ting på angsten, den har bare blitt verre. Nå klrer jeg ikke spise eller drikke noen ting nesten. Har gått ned 7 kilo på en uke. Dette er en SYKDOM. Anonymkode: 5f632...5a8 Uff, det høres ille ut . Men vanskelig å sette seg inn i det når man ikke har det slik selv. Anonymkode: 0be05...5ec
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #38 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er redd for "alt" ved sykdommen. Kvalmen. Følelsen når noe kommer opp. Smaken. Lukten. Redselen for at det kommer flere ganger. Oppkastlydene når andre kaster opp. Selve det unaturlige ved at det kommer noe skyllende ut av munnen på folk. Tap av kontroll. Tap av verdighet. Jeg har hatt denne fobien absolutt hele livet, og vet ikke hva den kommer av. Jeg har oppsøkt hjelp, men det har ikke fungert. Til orientering er jeg tidligere kreftpasient. Da jeg fikk kreftdiagnosen var jeg ikke redd for å dø, men jeg var skrekkslagen over at jeg måtte få cellegift. Kvalme og oppkast er kjente og svært vanlige bivirkninger av den cellegiften som behandlet min kreftform. Jeg møtte heldigvis langt større forståelse for emetofobi blant ekte helsepersonell enn blant brukere i denne tråden, og fikk ekstra kvalmedemping på toppen av det vanlige regimet. Jeg gjennomgikk et halvt års cellegiftbehandling uten å kaste opp. 😆 Anonymkode: bcc68...7d9 Det kan man vel kalle godt gjort😄. Anonymkode: 0be05...5ec
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #39 Skrevet 9. november 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Uff, det høres ille ut . Men vanskelig å sette seg inn i det når man ikke har det slik selv. Anonymkode: 0be05...5ec Forestill deg at du har en brølende løve over deg uten beskyttelse. Hvert øyeblikk kan den bare… bite av deg hodet. Det er sånn emetofobi er, en stor løve som når som helst kan angripe- og du har ingenting du kan gjøre. Det er sånn det føles. 24/7. ingen steder er trygge, ingenting hjelper. Det er alarmberedskap på rød hele tiden. Alltid. Aldri fri. Ikke når jeg sover, ikke når jeg er hjemme. Aldri. Anonymkode: 5f632...5a8 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2023 #40 Skrevet 9. november 2023 Hva gjør dere med emetofobi når det gjelder sex? Suging er vel utelukket? Bare spent på hvordan kjærester reagerer på dette. Anonymkode: 9a0be...2ba
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå