AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #1 Skrevet 7. oktober 2022 -Kan du være så grei å sette skoene dine i skohyllen, istedenfor å slenge det midt på gulvet innenfor inngangsdøren? - Det er fint om du legger klærne dine i skittentøyskurven istedenfor å slenge de på baderomsgulvet - fint om du setter koppene og glasset ditt i oppvaskmaskinen, istedenfor å la de stå igjen på bordet - kan du huske på slå av lyset på badet? - Kan du la være å spraye deg med tre forskjellige parfymer? Det lukter veldig sterkt i hele leiligheten. - Kan du henge opp jakken din? - fint om du rydder opp etter deg på badet, hele vasken er full av sminke - Kan du rydde bort tingene dine som ligger rundt omkring i stuen? - Husk å sette inn maten etter at du har smurt deg skiver - Det er fint om du rydder alt istedenfor at det står igjen glass og bestikk etter deg. Dette er på en god dag med tålmodighet. Er det noen som kjenner seg igjen? Faen jeg er lei av å repetere meg selv daglig og opptil flere ganger! Anonymkode: 69ed1...f93 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #2 Skrevet 7. oktober 2022 Ja. Har det sånn med 5-åringen. Rutiner og klare og tydelige beskjeder ble vi anbefalt av en foreldreveileder. Funker når jeg har overskudd, funker ikke når jeg er alvorlig søvndeprivert og har en hylende baby i armen. Anonymkode: dd451...721 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #3 Skrevet 7. oktober 2022 Du sier det jo som om ungen har et valg. I stedet for å si «det er fint…» sier du «du skal» «Klærne skal i skittentøyskurven, ikke på gulvet» «Oppvasken skal skal skylles settes i oppvaskmaskinen» «Lyset på badet skal slås av» Osv. Anonymkode: be9d1...9b0 27 11
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #4 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): -Kan du være så grei å sette skoene dine i skohyllen, istedenfor å slenge det midt på gulvet innenfor inngangsdøren? - Det er fint om du legger klærne dine i skittentøyskurven istedenfor å slenge de på baderomsgulvet - fint om du setter koppene og glasset ditt i oppvaskmaskinen, istedenfor å la de stå igjen på bordet - kan du huske på slå av lyset på badet? - Kan du la være å spraye deg med tre forskjellige parfymer? Det lukter veldig sterkt i hele leiligheten. - Kan du henge opp jakken din? - fint om du rydder opp etter deg på badet, hele vasken er full av sminke - Kan du rydde bort tingene dine som ligger rundt omkring i stuen? - Husk å sette inn maten etter at du har smurt deg skiver - Det er fint om du rydder alt istedenfor at det står igjen glass og bestikk etter deg. Dette er på en god dag med tålmodighet. Er det noen som kjenner seg igjen? Faen jeg er lei av å repetere meg selv daglig og opptil flere ganger! Anonymkode: 69ed1...f93 Høre ut Som du maser mye og hele Tiden, da gidder de ikke høre tilslutt Anonymkode: d4130...c1f 13 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #5 Skrevet 7. oktober 2022 Jeg har aldri hatt problemer med det nei. Rutiner og tydelige beskjeder er et minimum. Lær barna viktigheten av å rydde og vaske etter seg. Barna rydder etter seg uten at det trengs å bli nevnt. «Å holde orden i huset er et felles prosjekt alle må delta på». Anonymkode: 6cdc6...b6a 5 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #6 Skrevet 7. oktober 2022 Ja, jeg hadde det slik med 12-åringen en stund, og var lei av å punge ut med 200,- til ungen per mnd for å være den som ryddet og stelte, dullet og bortskjemte. Tok noen kraftige grep. For det første gjorde jeg månedslønnen betinget. Betingelsene var at jeg ikke så spor av søppel, skittentøy, oppvask mm fra henne på noen overflater, og at hun tenkte litt fornuftig (for eksempel å slå av lys). I én måned var det helvete fordi hun ikke klarte det og dermed ikke fikk ukelønn, men siden da (3+ år siden nå) har hjemmet vårt aldri vært ryddigere og mer delikat. Jeg plukker aldri opp etter henne lenger. De sjeldne gangene hun ikke husker å rydde, tar jeg simpelthen et bilde etter hun har lagt seg (hun får da resten av dagen på å "ordne opp" i det), rydder det opp, og lagrer det til oppsummeringsmøte på slutten av måneden, Om det er mer enn seks hendelser hvor hun åpenbart har "glemt" å rydde opp etter seg, får hun ikke ukelønn. Jeg er glad for at jeg ble streng på det - hun trenger det til når hun må leve på egenhånd. Anonymkode: 3a889...6be 4 7
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #7 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har aldri hatt problemer med det nei. Rutiner og tydelige beskjeder er et minimum. Lær barna viktigheten av å rydde og vaske etter seg. Barna rydder etter seg uten at det trengs å bli nevnt. «Å holde orden i huset er et felles prosjekt alle må delta på». Anonymkode: 6cdc6...b6a 👏👏👏 så flink du er! 😝 Anonymkode: c69d1...d6f 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #8 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du sier det jo som om ungen har et valg. I stedet for å si «det er fint…» sier du «du skal» «Klærne skal i skittentøyskurven, ikke på gulvet» «Oppvasken skal skal skylles settes i oppvaskmaskinen» «Lyset på badet skal slås av» Osv. Anonymkode: be9d1...9b0 Prøver jo første å være høflig for ikke å få den 13 år gamle jenta til å bli sur. Hun er veldig opptatt av hvilket stemmeleie vi har når vi snakker til henne, men hun kan bli sur og rope til oss for da er det ikke så nøye. Ts Anonymkode: 69ed1...f93 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #9 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, jeg hadde det slik med 12-åringen en stund, og var lei av å punge ut med 200,- til ungen per mnd for å være den som ryddet og stelte, dullet og bortskjemte. Tok noen kraftige grep. For det første gjorde jeg månedslønnen betinget. Betingelsene var at jeg ikke så spor av søppel, skittentøy, oppvask mm fra henne på noen overflater, og at hun tenkte litt fornuftig (for eksempel å slå av lys). I én måned var det helvete fordi hun ikke klarte det og dermed ikke fikk ukelønn, men siden da (3+ år siden nå) har hjemmet vårt aldri vært ryddigere og mer delikat. Jeg plukker aldri opp etter henne lenger. De sjeldne gangene hun ikke husker å rydde, tar jeg simpelthen et bilde etter hun har lagt seg (hun får da resten av dagen på å "ordne opp" i det), rydder det opp, og lagrer det til oppsummeringsmøte på slutten av måneden, Om det er mer enn seks hendelser hvor hun åpenbart har "glemt" å rydde opp etter seg, får hun ikke ukelønn. Jeg er glad for at jeg ble streng på det - hun trenger det til når hun må leve på egenhånd. Anonymkode: 3a889...6be Og hun blir jammen klar når arbeidslivet starter! 🤩Dritbra jobba, jeg er imponert! Anonymkode: e0faa...fce 6
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #10 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du sier det jo som om ungen har et valg. I stedet for å si «det er fint…» sier du «du skal» «Klærne skal i skittentøyskurven, ikke på gulvet» «Oppvasken skal skal skylles settes i oppvaskmaskinen» «Lyset på badet skal slås av» Osv. Anonymkode: be9d1...9b0 Dette er min bonusdatter og da må jeg være litt mer forståelsesfull enn med mitt biologiske barn. Jeg blir lettere lagt for hat når jeg ikke er hennes mor. Hadde mitt barn oppført seg sånn, hadde jeg mistet tålmodigheten for lenge siden. Hennes far krever ingenting, men sier det er bra at jeg "oppdrar" henne. Jenta er nettopp fylt tretten og har ingen andre krav stilt mot seg at hun skal rydde rommet sitt, og hun får 200 i uken uansett, men jeg er ikke med å betaler hennes ukelønn. Hun er så bortskjemt at jeg får fnatt, men hva gjør jeg? Jeg har lyst å behandle henne akkurat som min egen datter, men det er vanskelig når jeg er strengere enn hennes biologiske mor og far. Det er vel mannen min som er en tøffel og som må skjerpe seg, men siden han ikke ser datteren daglig ønsker han at det bare skal være sus og dus når hun her. Jeg går konstant å rydder og har lyst å bli særboer.😐 Ts Anonymkode: 69ed1...f93 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #11 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ja, jeg hadde det slik med 12-åringen en stund, og var lei av å punge ut med 200,- til ungen per mnd for å være den som ryddet og stelte, dullet og bortskjemte. Tok noen kraftige grep. For det første gjorde jeg månedslønnen betinget. Betingelsene var at jeg ikke så spor av søppel, skittentøy, oppvask mm fra henne på noen overflater, og at hun tenkte litt fornuftig (for eksempel å slå av lys). I én måned var det helvete fordi hun ikke klarte det og dermed ikke fikk ukelønn, men siden da (3+ år siden nå) har hjemmet vårt aldri vært ryddigere og mer delikat. Jeg plukker aldri opp etter henne lenger. De sjeldne gangene hun ikke husker å rydde, tar jeg simpelthen et bilde etter hun har lagt seg (hun får da resten av dagen på å "ordne opp" i det), rydder det opp, og lagrer det til oppsummeringsmøte på slutten av måneden, Om det er mer enn seks hendelser hvor hun åpenbart har "glemt" å rydde opp etter seg, får hun ikke ukelønn. Jeg er glad for at jeg ble streng på det - hun trenger det til når hun må leve på egenhånd. Anonymkode: 3a889...6be 209 i mnd bare? Anonymkode: d4130...c1f
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #12 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 209 i mnd bare? Anonymkode: d4130...c1f Det er mye syns jeg. Jeg var 15 år i 2007 og fikk 100 kr. Tilsvarer 140 kr i dagens verdi. Mer enn det trenger man ikke til å bruke på tull. Foreldre kjøper jo det man trenger. Anonymkode: 592ed...1f3 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #13 Skrevet 7. oktober 2022 Regner med at du er den samme som postet dette for en ukes tid siden, hvor samboer ikke ønsker å ta fatt sin egen unge og han synes det er slitsomt at du har en brukket arm og at han derfor må hjelpe til ekstra. Synes du fikk veldig gode tilbakemeldinger sist. Det er samboeren som er problemet, og ikke barnet hans. Hvis ikke hun rydder, så må han ryddet det opp og ikke du. Dette må du bare formidle til han. Hvis det går opp for han hvor mye du rydder etter henne, fordi han plutselig må gjøre det, så kan det jo være håp for at han ønsker å oppdra henne. Hvis ikke så kan du jo vurdere særbo, som du selv skriver. Det er ikke verdt å være så miserabel fordi han ikke klarer å oppdra sin egen unge, og klager over at du er skadet og trenger hjelp. Han høres tafatt ut, selv om han sikkert har sine gode sider. Anonymkode: 93502...a16 3 6
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #14 Skrevet 7. oktober 2022 Her må far komme på banen! Hans ansvar kg han må ta kampen , snakke med hun og ikke gi en kr før hun gjør det hun skal! Når det er sagt høres det ut som en typisk tenåring, men det skal holde med en beskjed og det er lov å glemme seg. Men ikke hver gang, med alt! Rydder du for at du er redd for fasaden da eller? Be hun rydde opp selv. Ta skjermen til det er gjort! Anonymkode: d5aff...6f8 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #15 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Her må far komme på banen! Hans ansvar kg han må ta kampen , snakke med hun og ikke gi en kr før hun gjør det hun skal! Når det er sagt høres det ut som en typisk tenåring, men det skal holde med en beskjed og det er lov å glemme seg. Men ikke hver gang, med alt! Rydder du for at du er redd for fasaden da eller? Be hun rydde opp selv. Ta skjermen til det er gjort! Anonymkode: d5aff...6f8 Fasaden? Jeg gidder ikke å leve i andres rot og å måtte rydde for å kunne bruke badet eller kjøkkenbenken, eller skrubbe bort sko på gulvet for å få opp utgangsdøren. Ts Anonymkode: 69ed1...f93 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #16 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fasaden? Jeg gidder ikke å leve i andres rot og å måtte rydde for å kunne bruke badet eller kjøkkenbenken, eller skrubbe bort sko på gulvet for å få opp utgangsdøren. Ts Anonymkode: 69ed1...f93 Du skrev : Jeg går konstant å rydder og har lyst å bli særboer.😐 Så du rydder jo da etter henne.. Flytt eller ta en prat med far! Anonymkode: d5aff...6f8 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #17 Skrevet 7. oktober 2022 Her har du vel et par valg... Enten å vente på at far kommer på banen (hvilket sannsynligvis aldri kommer til å skje, så da har du det sånn til hun flytter ut), eller si at dette gidder du ikke mer (fars oppførsel) og flytte ut selv. Et tredje alternativ er å sette deg ned med jenta. Si at du vet at du høres ut som verdens verste masekopp, og at du vet at verken mamma eller pappa maser sånn. Men at alle har ulike grenser, og at du er vant til at alle rydder opp etter seg selv, ikke at andre må rydde opp etter en selv. Snakk med henne om hva hun innerst inne mener, synes hun faktisk det er riktig at hun skal ha en annen "status" enn alle andre i huset, og ikke rydde opp etter seg selv som alle andre? Hva er i så fall bakgrunnen for det? Så kan du evt velge en taktikk hvor alt rotet hennes havner på rommet hennes. Den er litt passiv-aggressiv, men hvis hun blir informert på forhånd, så kan det funke. Alt fra tallerkner og glass til håndklær og sko.... Eller at alt rotet hennes pakkes i søppelsekker, og at hun dermed mister det (mener ikke at du skal kaste det, men fjerne det). Så får du velge da, om du er interessert i å virkelig ta oppdragelsen når det gjelder dette, eller om du gir opp og forlater hele greia. Synes ingen kan klandre deg for om du ikke orker det mer.... Jeg er overhodet ikke ute etter fasade selv, men jeg trives bedre hjemme om det ikke er rot overalt. Har verken rot eller støv på hjernen, men ting som har faste plasser kan ryddes dit innen rimelig tid, tenker jeg... Da er det hyggeligere hjemme og enklere å slappe av. Så har selvfølgelig alle andre ikke samme ønsker og standard, men akkurat det å rydde sine egne ting burde være en selvfølge (så får heller lyset på badet vente). Ville definitivt fokusert på det hvis jeg bestemte meg for å ta støyten her... Anonymkode: 08e13...104 2 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #18 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du skrev : Jeg går konstant å rydder og har lyst å bli særboer.😐 Så du rydder jo da etter henne.. Flytt eller ta en prat med far! Anonymkode: d5aff...6f8 Gjør det daglig, men han vil være en pappa som bare er snill og gøy å være med, og da kan det ikke kreves noe av barna hans. Jeg holder virkelig på å bli "den onde stemor". Ts Anonymkode: 69ed1...f93 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #19 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): -Kan du være så grei å sette skoene dine i skohyllen, istedenfor å slenge det midt på gulvet innenfor inngangsdøren? - Det er fint om du legger klærne dine i skittentøyskurven istedenfor å slenge de på baderomsgulvet - fint om du setter koppene og glasset ditt i oppvaskmaskinen, istedenfor å la de stå igjen på bordet - kan du huske på slå av lyset på badet? - Kan du la være å spraye deg med tre forskjellige parfymer? Det lukter veldig sterkt i hele leiligheten. - Kan du henge opp jakken din? - fint om du rydder opp etter deg på badet, hele vasken er full av sminke - Kan du rydde bort tingene dine som ligger rundt omkring i stuen? - Husk å sette inn maten etter at du har smurt deg skiver - Det er fint om du rydder alt istedenfor at det står igjen glass og bestikk etter deg. Dette er på en god dag med tålmodighet. Er det noen som kjenner seg igjen? Faen jeg er lei av å repetere meg selv daglig og opptil flere ganger! Anonymkode: 69ed1...f93 Men kjære deg; du spør jo spørsmål. Du spør " vil/kan du.. ", og det ville hun ikke. Det heter " du skal.. " eller " jeg forventer". Anonymkode: c5367...4cd 1 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #20 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men kjære deg; du spør jo spørsmål. Du spør " vil/kan du.. ", og det ville hun ikke. Det heter " du skal.. " eller " jeg forventer". Anonymkode: c5367...4cd Da får jeg høre at jeg er frekk, og at hun hadde gjort det hvis jeg hadde spurt på en høflig måte🙄 Ts Anonymkode: 69ed1...f93 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå