Gå til innhold

Min 6åring skal på overnatting for første gang,synes det er utrolig vanskelig ,da hn fortsatt bruker bleie på nattan

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil jo ikke at han skal bli ertet, og vi har prøvd og bli kvitt den nattableien i 2 år,men dessverre har det gått veldig dårlig, våt seng hver eneste natt, han har begynt med tabeletter nå som vi håper vil funke.

Nå skal han sove over hos en klasse kompis imorgen, de gikk sammen i barnehagen også og er veldig knyttet,så tror at det går fint sånn bortsett fra nattbleien.

Skal jeg si nei, eller skal jeg si fra at han  bruker det til foreldrene og heller ta han med alene på badet og ta på han? og pysj utenpå

Anonymkode: 476cf...cf1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be foreldrene om å skifte på han.

Skrevet
Embla Othea skrev (2 minutter siden):

Be foreldrene om å skifte på han.

Ja jeg kan det,men vet ikke om han synes det er flaut

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vil jo ikke at han skal bli ertet, og vi har prøvd og bli kvitt den nattableien i 2 år,men dessverre har det gått veldig dårlig, våt seng hver eneste natt, han har begynt med tabeletter nå som vi håper vil funke.

Nå skal han sove over hos en klasse kompis imorgen, de gikk sammen i barnehagen også og er veldig knyttet,så tror at det går fint sånn bortsett fra nattbleien.

Skal jeg si nei, eller skal jeg si fra at han  bruker det til foreldrene og heller ta han med alene på badet og ta på han? og pysj utenpå

Det siste! Men spør om de synes det er greit å gjøre det :) Noen kan jo være litt sære og ikke synes det er greit.

Anonymkode: 0ad70...be9

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det siste! Men spør om de synes det er greit å gjøre det :) Noen kan jo være litt sære og ikke synes det er greit.

Anonymkode: 0ad70...be9

Ja skal spørre etterpå, men guttene snakker mye om dette og gleder seg

Skrevet

Hvorfor kan han ikke ta den av og på selv? Alene på badet?

Anonymkode: 23b0e...475

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Foreldrene hans er jo helt sikkert forståelsesfulle. Bare forklar de situasjonen i enerom, og ikke gjør noe ytterligere nummer ut av det. 6-åringen kan jo ikke gå glipp av noe han gleder seg så masse til på grunn av dette.

Håper medisin virker, men i mellomtiden tror jeg nok vi har kommet så langt her i verden at de fleste har forståelse for å at sånn er det noen ganger. 

• Nyttig 2
Skrevet

Ja! Ikke la han gå glipp av slike gleder pga bagateller ❤️ Snakk med foreldrene, det er bare så flaut som man selv gjør det til. 😊

• Liker 2
Skrevet

Personlig mener jeg det er unødvendig at så små overnatter borte (bleie, må ha nattasang, ting som krever mye dilling av de voksne). De bør være selvgående på natten syns jeg. Men når det nå ikke er slik bør du snakke med foreldrene om det først ja. Så ordner de det jo sikkert😊

Anonymkode: b1bcd...b8a

• Liker 7
Skrevet

Når guttungen begynte i første klasse så var det to gutter der som begge tisset på seg, han ene på dagen og, det gjorde de lenge.

Da vi skulle ha han ene på overnatting så fortalte moren meg at han brukte nattbleier men fikset seg selv, og det gjorde han, ikke noe stress. :) Jeg hjalp bare med å kaste den om morgenen og det var det. 

Så jeg tenker du skal være åpen med foreldrene om dette, sånn at de er klar over det.  Det kan jo og være at barnet ditt betror seg til vennene selv og da er det jo greit at du informerer om det først.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Gutten min hadde og en kompis som bruktr nattbleie. De snakket med meg og jeg sa ikke noe til min sønn (selv om han ikke hadde brydd seg). Byttet og tok på pysj på badet og av om morningen. Ingen som merket noe til det 😊 Bare snakk med foreldrene du. Det går fint.

Anonymkode: 3803e...632

• Liker 2
Skrevet

Du kan legge en bleie i bunnen av soveposen hans, så kan han ta den på seg når han legger seg oppi. Neste dag tar han den bare av og ruller soveposen sammen. Det er helt disket, og ingen vil merke noe. Soveposen vaskes lett.

Anonymkode: 842c8...bef

• Liker 1
Skrevet

Som de andre sier, fortell det diskret til foreldrene, og la ham ordne det selv på badet. Med pysjbukse kommer nok ikke kompisen til å merke det. 

Anonymkode: 964dd...a54

Skrevet

Vi har også et barn som sliter med en del tisseuhell på nettene. Bruker ikke nattbleie, men må ha tisselaken og dofølge hver kveld/natt. Vårt barn overnatter ikke hos andre av den grunn. Hun har heller overnattingsgjester hjemme hos oss. Dette for å skåne henne mtp erting og baksnakking. 

Anonymkode: bae0f...421

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du kan legge en bleie i bunnen av soveposen hans, så kan han ta den på seg når han legger seg oppi. Neste dag tar han den bare av og ruller soveposen sammen. Det er helt disket, og ingen vil merke noe. Soveposen vaskes lett.

Anonymkode: 842c8...bef

Sovepose? Tviler på at gutten til TS bruker sovepose når han er på overnatting til en kompis. Dyne og pute er vel det mest vanlige? Mulig jeg tar feil. 

Anonymkode: d502c...b52

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde alltid tisselaken under tynn overmadrass hos ungene tilfelle deres uhell eller overnattingsuhell.  
Sønnen hadde en kompis som hadde litt problem og fikk tabletter, men vi ble informert om og bare bedt om å minne på å gå og tisse ved et visst klokkeslett og ikke gi så mye drikke på kvelden. Det er mindre uvanlig enn man tror med medisin og/eller nattbleier på spesielt gutter selv i skolealder enn man tror. Kan bare se det som om ikke alt har modnet i kroppen på samme måte som det tar tid å lære seg å uttale alle lyder/bokstaver. 

Anonymkode: 1c5b3...2e7

Skrevet

Et av mine barn har hadde dette problemet og brukte nattbleie frem til 10 års alder. 

Jeg snakket med foreldrene til barna min sov over hos. I starten fikk han hjelp til å ta på nattbleie. Men etter hvert administrerte han dette selv. 

Vi lærte han til å ta med baggen inn på badet, hvor han skiftet og tok pysj utenpå. Når han skiftet dagen etter, hadde vi dobbel bærepose i baggen han kastet den våte bleia i og vi fjernet den når han kom hjem. Det samme gjorde han på speiderturer. Ved lengere turer fikk han hjelp til kast av speiderleder, som gikk inn å fjernet poser, når ungene var ute. 

Frøkna har ei venninne nå som sliter med det samme. Frøkna vet om det. Men vet også at dette er ikke noe vi snakker med andre om. Her bidrar jeg med skift/kast. Hun kaster brukt bleie i søppelbøtte på badet. Jeg fjerner. 

Dette er et veldig vanlig problem! 

Dessverre så er det også mange dømmende foreldre som gjøre det vanskeligere for disse barna. 

• Liker 2
Skrevet

Lær han å ordne seg selv. Men informer de andre foreldrene slik at de vet om det og kan hjelpe til om det skulle bli nødvendig.

Anonymkode: b7c5d...5df

• Liker 1
Skrevet

Så stas med overnatting☺️ Dette går så fint så:) Bare snakk med foreldrene om det. 

Anonymkode: dab2f...107

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...