Gå til innhold

I fare for å virke uempatisk... Hvordan vil en atomkrig påvirke Norge dersom ingen bomber faller her?

Altum

Anbefalte innlegg

Jeg har sett flere simulasjoner av atomkrig på YouTube, og ingen ser ut til å være interesserte i å bombe Norge. 
Det jeg lurer på er, gitt at det blir storstilt krig men Norge ikke rammes direkte, vil vi oppleve radioaktivitet her?

Har ikke de radioaktive isotopene i en atombombe så kort levetid at spredningen skjer for seint til at folk vil rammes langt fra bomben?
...Og det er vel ikke så fryktelig lenge etter bombing at man kan gjenoppbygge, heller? Bare se på Hiroshima og Nagasaki, allerede to år etter atombomben bodde folk i sentrum av byene. Mulig dette ikke var et sjakktrekk, men det så jo ut til å gå bra?

(Nå tenker jeg ikke på flyktningestrømmer, andre typer krigføring, matkriser, pandemier og lignende i kjølvann av atomkrig - kun radioaktivitet i seg selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altum skrev (2 timer siden):

Jeg har sett flere simulasjoner av atomkrig på YouTube, og ingen ser ut til å være interesserte i å bombe Norge. 
Det jeg lurer på er, gitt at det blir storstilt krig men Norge ikke rammes direkte, vil vi oppleve radioaktivitet her?

Har ikke de radioaktive isotopene i en atombombe så kort levetid at spredningen skjer for seint til at folk vil rammes langt fra bomben?
...Og det er vel ikke så fryktelig lenge etter bombing at man kan gjenoppbygge, heller? Bare se på Hiroshima og Nagasaki, allerede to år etter atombomben bodde folk i sentrum av byene. Mulig dette ikke var et sjakktrekk, men det så jo ut til å gå bra?

(Nå tenker jeg ikke på flyktningestrømmer, andre typer krigføring, matkriser, pandemier og lignende i kjølvann av atomkrig - kun radioaktivitet i seg selv)

Jeg tror det er sånn at vi overlever fint med atombomber i Ukraina og Russland, men ved full atomkrig kan det bli noe som heter atomvinter og da kommer alle til å slite. 

Ved atombomber langt unna oss så må vi nok gjøre noen tiltak i forhold til matsikkerhet, men ifølge hun eksperten som var på Debatten på tirsdag så blir vi ikke veldig direkte berørt om det går av noen i Ukraina. 

Det er ihvertfall sånn jeg har forstått det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...