Gå til innhold

Hva ER det med slike som ikke passer på å hente klesvasken sin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i en blokk i Oslogryta og her har vi et fellesvaskeri som skal dekke behovet til 100 hybler. Siden vi er så mange som bruker maskinene er det svært viktig at alle henter når maskiner er ferdig og ikke lar det ligge i maskinene og lage råtten sur lukt. De aller fleste er pliktoppfyllende og bruker alarm på telefon og klokke for å passe på, men så er det enkelte da som tydeligvis tror de eier maskinene selv.

Han ene som er en superegoist av en bråkete ung trønder har nå igjen sørget for at maskinen lukter DRITT. Han er en som det ikke nytter å snakke med engang og han kjører bare på med egoismen sin. Vaktmester og utleier har gitt han klar beskjed men det hjelper visst ikke. Og andre beboere har gang på gang tatt ut vasken og lagt det oppå maskina, uten at dette heller hjelper.

Tips? Eller må vi bare håpe på at han plutselig flytter? En annen nabo foreslo å kaste klesvasken hans i søpla hver gang han ikke hentet det straks maskina var ferdig. 

Anonymkode: 37d6f...2b1

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke alle som skjønner alt i livet..kanskje mor hans gjort alt te nå?  E hadde hivet alt på gulvet.

• Liker 3
Skrevet

Siden dere vet hvem det er kan dere jo gå sammen en liten gjeng, banke på døren og fortelle han at dette ikke er akseptabelt og at han får dere 5-7 personene på døra med en omgang kjeft hver gang dette skjer, eller daglig frem til det opphører. De fleste som liker seg selv veldig godt lar seg presse av et fellesskap.

Det ville vært naturlig at sanksjon fra utleier er å sperre tilgang til vaskeriet. Det ville vært mott første spørsmål til utleier: hvorfor har denne personen fortsatt tilgang? Dersom utleier ikke tenker gjøre noe med tilgangen? Send avvik til utleier hver gang det skjer, og meld behov om vask og rens av maskiner. Send gjerne ett avvik hver, så de blir lei.

Dere kan også fint legge klærne et sted som verken er oppå maskinen eller i søpla. I en sekk som dere knytter igjen og leverer på dørmatta er naturlig. Alternativt kan dere bare dumpe lasset på dørmatta (men jeg antar klærne lukter, og da er sekk ønskelig).

Anonymkode: 4cfb2...1da

• Nyttig 1
Skrevet

Legg det i en plastpose og legg den på gulvet. Eventuelt heng på døren hans. 

Anonymkode: 3cc58...369

• Liker 4
Skrevet

Pakk det i en søppelsekk. Knyt igjen.

Anonymkode: d5f83...9cf

• Liker 3
Skrevet

Dump klærne i et hjørne, på gulvet. 

Anonymkode: 8d7cd...9b0

• Liker 3
Skrevet

Lag til en felles kurv for «gjenglemt vask» og dump det der. Ja, man må ta jobben med å ta det ut, men han får uansett svi når alt blir surt. 

Men man bør få en halvtimes margin da. Må være lov å bomme litt, blir oppringt av mamma eller noe annet som gjør at man ikke er der på minuttet. 

Anonymkode: 84085...142

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Sånne er det hos meg også. Vi er ca 25 enheter som deler 1 vaskemaskin og 1 tørketrommel. 
Når jeg kommer opp dit må jeg alltid skylle såpebeholder, koste opp pulver, fjerne andres gjenglemte vask, rense lofilter og av og til minne folk om at de ikke skal vaske når det står et annet navn på liste (f.eks mitt navn). Ang lofilter henger det minst 4 påminnelser om å rense. Men jeg må alltid fjerne et tykt lag med andres lo likevel. Er litt overrasket over at de fleste av disse har klart å skaffe penger til å kjøpe andel i det hele tatt.. 

Anonymkode: 41fd9...7b6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sånne er det hos meg også. Vi er ca 25 enheter som deler 1 vaskemaskin og 1 tørketrommel. 
Når jeg kommer opp dit må jeg alltid skylle såpebeholder, koste opp pulver, fjerne andres gjenglemte vask, rense lofilter og av og til minne folk om at de ikke skal vaske når det står et annet navn på liste (f.eks mitt navn). Ang lofilter henger det minst 4 påminnelser om å rense. Men jeg må alltid fjerne et tykt lag med andres lo likevel. Er litt overrasket over at de fleste av disse har klart å skaffe penger til å kjøpe andel i det hele tatt.. 

Anonymkode: 41fd9...7b6

Det burde vel være en selvfølge at man kun bruker flytende vaskemiddel og ikke pulver i en felles vaskemaskin. 

• Liker 4
Skrevet

Skjønner ikke hvor mange dager det ligger da. Har aldri i mitt liv opplevd sur lukt fordi om jeg ikke tar ut klærne med en gang. 

Anonymkode: 8ae0d...125

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skjønner ikke hvor mange dager det ligger da. Har aldri i mitt liv opplevd sur lukt fordi om jeg ikke tar ut klærne med en gang. 

Anonymkode: 8ae0d...125

Enig. Har til og med glemt dem en hel arbeidsdag (seinvakt) og tatt ut når jeg kom hjem, og det har gått helt fint uten lukt. Har egen maskin i eget hus så kan heldigvis glemme uten at noen blir sur 😅

Anonymkode: 6df7d...0a4

• Liker 2
Skrevet

Har dere samvittighet til å gjøre ovennevnte forslag da?

Anonymkode: c1f36...8f2

Skrevet

Huff. Nei, eget utstyr er tingen.

Skrevet

Ta det ut av maskinen og legg det i en stor pose ved siden av maskinen. Dette var helt vanlig praksis da jeg brukte fellesvaskeri. Var du 2min for sein ble klærne dine lagt i vaskeposen du etterlot.

Anonymkode: 936e0...2d9

• Liker 4
Skrevet

Jeg er en sånn som kunne glemmer å hente da jeg bodde et sted med fellesvaskeri.  Det er selvfølgelig ikke intensjonen, jeg har adhd og blir lett distrahert, så jeg glemte det typisk. Og når jeg kom på det var det full galopp til vaskekjelleren 🙈 Det var ikke meningen å være plagsom, men jeg skjønner jeg selvfølgelig at noen syntes det var irriterende. Jeg pleide å ha en Ikea pose rett under maskinen og de fleste som trengte maskinen etter meg dumpet klærne rett ned i den og satt den til siden. ❤️ Bodde ikke lenge slik, man vil jo ikke være en plage, så egen vaskemaskin i leiligheten har vært prioritert.

Anonymkode: dbee6...30f

• Liker 2
Skrevet

Ikke verre enn at du tar ut klærne hans av maskinen og hiver de i en bylt på gulvet. Som takk for hans oppførsel. 

Anonymkode: 98cc1...0c5

• Liker 2
Skrevet

Hvis jeg hadde siste vasketid på kvelden, hendte det jeg ble litt mørkredd og ikke fikk meg til å gå ned i vaskekjelleren. Hendte jeg da glemte hele greia morgenen etter, eller ikke rakk å være der før kl 07 når nestemann skulle vaske. For eksempel.

Mye styr med det vaskeriet…

Anonymkode: ce76a...18f

Skrevet
Blizz1 skrev (På 8.10.2022 den 0.27):

Det burde vel være en selvfølge at man kun bruker flytende vaskemiddel og ikke pulver i en felles vaskemaskin. 

Nei. Men det burde være en selvfølge at man bruker doserings-skje til pulveret, sånn at det ikke blir noe søl men alt havner innenfor såpekoppens beholder!

Jeg har alltid brukt doseringsskje, og søler ingenting. Gjorde det samme før da jeg brukte fellesvaskeriet også, sølte aldri noe. 

TIL TS;

bare ta ut klærne hans og dump dem i et hjørne på gulvet, så kan han sløvingen ha det så godt.

Har tidligere vært bruker av felles vaskeriet her selv. Når en sløv nabo ikke var og hentet klesvasken sin innen en time etter at maskinen var ferdig, tok jeg det ut og la alt det våte tøyet i kurven hun hadde satt igjen. Så skjøv jeg den bare til side og brukte vaskemaskinen.  

Skrevet
Million skrev (Akkurat nå):

Nei. Men det burde være en selvfølge at man bruker doserings-skje til pulveret, sånn at det ikke blir noe søl men alt havner innenfor såpekoppens beholder!

Jeg har alltid brukt doseringsskje, og søler ingenting. Gjorde det samme før da jeg brukte fellesvaskeriet også, sølte aldri noe. 

TIL TS;

bare ta ut klærne hans og dump dem i et hjørne på gulvet, så kan han sløvingen ha det så godt.

Har tidligere vært bruker av felles vaskeriet her selv. Når en sløv nabo ikke var og hentet klesvasken sin innen en time etter at maskinen var ferdig, tok jeg det ut og la alt det våte tøyet i kurven hun hadde satt igjen. Så skjøv jeg den bare til side og brukte vaskemaskinen.  

«Doseringskje» 😂

Jada, jeg har sånn skje, men klarer nå fint å søle litt vaskepulver i blant likevel. Egen maskin nå da.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

«Doseringskje» 😂

Jada, jeg har sånn skje, men klarer nå fint å søle litt vaskepulver i blant likevel. Egen maskin nå da.

Hva kaller du det da? Måleskje eller doseringsskje er to ord for samme sak.

Jeg søler ikke når jeg bruker skje. Jeg fyller den nedi boksen jeg har til vaskepulver, dunker den litt mot sidene i boksen så overflødig pulver forsvinner, og så løfter jeg den ned til doseringskammeret i maskinen. Aldri sølt noen ting.

Endret av Million
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...