Gå til innhold

Saxenda for å gå ned i vekt, men nå gidder jeg ikke spise!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har brukt saxenda i snart 5 måneder og har gått ned en del.  Den har hjulpet mye på sult, men også gjort meg litt uvel.  
Jeg har fremdeles lyst til å spise som før, og har noen ganger gjort det også.  Men blir alltid fortere uvel etterpå.  
Det er en daglig kamp å ikke bare spise det jeg vil.  Samme når jeg har gått ned uten saxenda.  Men når jeg ikke kan spise det jeg vil så gidder jeg ikke spise.  For hva er vitsen.  Maten jeg burde spise gir meg ingenting.  Er jo ikke spesielt sulten så, spiser ikke for å bli mett.  Så nå spiser jeg hovedsakelig middag rundt kl 17, og litt frukt eller noe sånt rundt 11/12 tiden på dagen.  Men blir ofte bare med middagen for å være med familien.

Men er det egentlig noe krise, jeg mener jeg veier nå 110 kg.  Så jeg har nok i reservelageret for å si det sånn.  Ikke føler jeg meg slapp eller noe heller.  Føler meg fysisk veldig bra.  Psykisk føler jeg meg tom, som om jeg har mistet min beste venn.  Jeg tar vitaminer og tran utenom, for jeg får ihvertfall ikke nok gjennom maten.

Hva tror dere, er det greit at folk med fedme begynner å spise lite eller?  Gjør vel ikke noe skade?

Anonymkode: eb665...ab2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kroppen trenger fortsatt påfyll av vitaminer og mineraler, og andre næringsstoffer.

Du er ikke nødt til å ønske å spise for å faktisk gjøre det. Akkurat som du ikke må ønske eller ville vaske klær eller trene eller pusse tennene til barna - men man gjør det likevel. 

Anonymkode: b08e1...fa0

Skrevet

Nå bruker ikke jeg Saxenda eller andre ting men min lege har sagt til min at jeg kan gjøre akkurat som jeg vil med hvordan jeg går ned i vekt, hvis jeg vil faste halve uka så kan jeg det. Vitaminmangel har jeg uansett så det går jeg å tar blodprøver for. Når man er så feit at man er i kategori fedme så har man nærmest "fripass".

Anonymkode: 96f76...a54

• Liker 1
Skrevet

Kroppen din har jo litt gå på, så jeg tenker at det ikke gjør noe så lenge du føler deg ok. 

Anonymkode: 25800...c66

Skrevet

Jeg er ikke overvektig, men spiser  slik som du. Noe lett på formiddagen + middag rundt kl 17. Er ikke spes sulten ut over det. Ser ikke noe galt i å spise slik?

Anonymkode: 82613...644

Skrevet

Virker som du har litt mentalt å jobbe med angående mat, og kanskje feil av legen å gi deg medisin for å gå ned i vekt når du stritter imot mentalt. 

Anbefaler deg å jobbe med hodet, og å finne mat som smaker selv om sunnere. Det du har spist og vil spise er hva som har gjort deg overvektig. Å fortsette med det er å fortsette med å være tykk. 

Anonymkode: f9474...2ae

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor kan du ikke spise det du vil?

Det er i hovedsak ikke noe i veien med å spise den maten man har lyst på, så fremst man klarer å kontrollere mengden. Siden du spiser middag og noe frukt så er det vel energimessig rom for litt annen mat også? 

Skrevet

Dette er problemet med å velge den «enkle» løsningen, som er legemidler istedet for å jobbe med egen psyke først…

Dersom du er sikker på at kosttilskuddene dekker behov for alle vitaminer, mineraler og elektrolytter er det ikke farlig å gå noen måneder med lite mat, men hva da når du slutter med saxenda? Skal du da gi deg lov til å spise hva du vil og rase opp i vekt igjen eller er planen å leve resten av livet uten å finne glede i sunn og god mat?

• Liker 2
Skrevet

Å bruke medisiner som hjelp er jo egentlig ikke noe enklere løsning.  Det eneste er at man ikke kjenner på sult på samme måte.

Og jeg hadde gått 25 kg før jeg startet på saxenda.  Eneste nå er at jeg ikke trenger å lide like mye pga sultfølelsen.

Og det med psyken kan jeg ikke gjøre så mye med, siden jeg lider av en annen lidelse som ofte er sterkt preget av avhengighet.  Men det å ha lyst å spise 1 kg smågodt og å faktisk gjøre det er to forskjellige ting.  Det er vanskelig å si nei til seg selv, men jeg gjør jo det.  

Og egentlig etter middag og et knekkebrød med mager ost og et eple så er det ikke mye igjen kcal messing å gå på.  Siden kosthold planen har veldig lavt kcal inntak (som er forbudt å si på kg).  Men dette er da i samsvar med leger på overvektsklinikk.  Men jeg spiser ofte 300-400 kcal mindre enn hva planen sier nå når jeg har gått på saxenda.  Fordi jeg ikke er sulten.  Men det betyr jo ikke at jeg ikke liker «sunn mat», for det er jo det jeg spiser. Om jeg ikke hadde likt det hadde det klikka for meg.  Men 

Og jeg kan jo spise hva jeg vil, det er vel heller mengden som er problemet.  Så å ikke kunne spise 1 kg smågodt et å ikke kunne spise det jeg vil.  Og det er vel greit å føle en slags tomhet og savn når det blir tatt vekk.  Men ser jo hvor mye tid jeg sparer på å ikke tenke på mat, dra å handle det hver morgen for så å bruke 2 timer på å spise det.  Så ca 4 timer får bort hver formiddag på å spise.  Men nå etter jeg begynte på saxenda så har liksom de 300-400 kcal jeg brukte på godteri på kvelden gått bort.  Fordi jeg har jo veldig lyst på det, men jeg blir mer uvel og føler meg ikke bra fysisk etterpå.  Så liksågreit å bare droppe hele greia.

Ts

Anonymkode: eb665...ab2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...