AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #1 Skrevet 7. oktober 2022 Hva søren gjør man? Mor skal fortsatt ha kontroll og bestemme, selv etter snart 14 år siden brudd. 16 åringen prøver og prøver og vil være mer hos far. Hun har et slags psykisk maktkontroll over han. "Hun vil helst ikke jeg skal være hos deg eller være glad i deg" sier han til sin far. Han kan aldri ta seg en tur ekstra fordi han bare har lyst. Hun nekter familievernkontor og 16 åringen orker ikke mye styr fordi han "får det så det holder" og det klarer han ikke. Anonymkode: 8d6ac...ab4 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #2 Skrevet 7. oktober 2022 Uff. Dette er ikke bra. Heldigvis kan han selv bestemme helt om to år. Hva mener han med «får så det holder?» det bekymret meg litt. Anonymkode: da91f...f7f
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #3 Skrevet 7. oktober 2022 Hun kan ikke nekte familivernkontor hvis far innkaller til ny mekling. Jeg var i en situasjon der far var udugelig og bidro med null, og barnet nektet å dra dit. Jeg fikk skylden for manglende samvær. Han nektet fvk, så jeg booket meg inn alene og la frem problemet. De spurte om jeg mente at han var uskikket som forelder. Hvis jeg mente det, kunne det bli ny mekling, og det ble det. Barnet fikk uttale seg, ble hørt, og vektlagt. Det ble ny samværsavtale, barnebidrag og det hele har nå kokt vekk til sporadiske besøk og møter hos besteforeldre. Dra til fvk alene. Spør dem, de kan hjelpe deg. Anonymkode: 1fb10...434 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #4 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Uff. Dette er ikke bra. Heldigvis kan han selv bestemme helt om to år. Hva mener han med «får så det holder?» det bekymret meg litt. Anonymkode: da91f...f7f Han får mye kjeft. Anonymkode: 8d6ac...ab4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #5 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hun kan ikke nekte familivernkontor hvis far innkaller til ny mekling. Jeg var i en situasjon der far var udugelig og bidro med null, og barnet nektet å dra dit. Jeg fikk skylden for manglende samvær. Han nektet fvk, så jeg booket meg inn alene og la frem problemet. De spurte om jeg mente at han var uskikket som forelder. Hvis jeg mente det, kunne det bli ny mekling, og det ble det. Barnet fikk uttale seg, ble hørt, og vektlagt. Det ble ny samværsavtale, barnebidrag og det hele har nå kokt vekk til sporadiske besøk og møter hos besteforeldre. Dra til fvk alene. Spør dem, de kan hjelpe deg. Anonymkode: 1fb10...434 Far har vært der alene, de får ikke gjort noe særlig, har ikke myndighet til det. Anonymkode: 8d6ac...ab4
Duff Skrevet 7. oktober 2022 #6 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Far har vært der alene, de får ikke gjort noe særlig, har ikke myndighet til det. Anonymkode: 8d6ac...ab4 Hvis far krever mekling så er mor forpliktet til å møte. 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #7 Skrevet 7. oktober 2022 Barnet skal bli hørt etter fylte 14 år, så be om ny runde på familievernkontoret. Anonymkode: 0c4f2...6a5
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #8 Skrevet 7. oktober 2022 Duff skrev (3 minutter siden): Hvis far krever mekling så er mor forpliktet til å møte. Nei. Det ser dårlig ut hvis far går til retten, men det er ikke møteplikt. Anonymkode: b724c...813
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #9 Skrevet 7. oktober 2022 Stakkars far han er sikkert bare god nok for penger for dere Anonymkode: 2e721...175
GammelKaktus Skrevet 7. oktober 2022 #10 Skrevet 7. oktober 2022 Når man er 16 år og ønsker å gjøre noe så kan ingen hindre en, selv ikke en gnålende mor. Så jeg tenker at enten så vil ikke gutten komme mer enn han gjør og skylder på mor eller så gir mor han dårlig samvittighet så han ikke orker å treffe far oftere. AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Barnet skal bli hørt etter fylte 14 år, så be om ny runde på familievernkontoret. Anonymkode: 0c4f2...6a5 Hjelper lite med familievernkontoret om gutten ikke klarer å si i mot sin mor, da er hele situasjonen fucked og gutten kan bli sur på far for at det blir "drama" med mor. Er ingen god løsning her, det du kan gjøre er å stille opp så godt du kan og forhåpentligvis så kommer gutten seg ut av grepet til slutt.
Fremmed fugl Skrevet 7. oktober 2022 #11 Skrevet 7. oktober 2022 16 åringen bør flytte til far 100 %.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #12 Skrevet 7. oktober 2022 Gitt at det er gode omgivelser, grenser, regler og ungdommen blir fulgt opp begge steder, så tenker jeg at 16-åringen kan gi beskjed om at han flytter til far, og blir der fram til mor klarer å forholde seg til samvær hos far på en normal måte. Anonymkode: 4471b...88f
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #13 Skrevet 7. oktober 2022 FrøkenMånestråle skrev (2 timer siden): Når man er 16 år og ønsker å gjøre noe så kan ingen hindre en, selv ikke en gnålende mor. Så jeg tenker at enten så vil ikke gutten komme mer enn han gjør og skylder på mor eller så gir mor han dårlig samvittighet så han ikke orker å treffe far oftere. Hjelper lite med familievernkontoret om gutten ikke klarer å si i mot sin mor, da er hele situasjonen fucked og gutten kan bli sur på far for at det blir "drama" med mor. Er ingen god løsning her, det du kan gjøre er å stille opp så godt du kan og forhåpentligvis så kommer gutten seg ut av grepet til slutt. Du skulle bare visst hvor mange runder og samtaler vi har med han og hvor mange ganger han har selv har kjempet for å komme mer. Men når du er i en jernklo er det ikke "bare å gjøre det". Anonymkode: 8d6ac...ab4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #14 Skrevet 7. oktober 2022 Fremmed fugl skrev (1 time siden): 16 åringen bør flytte til far 100 %. Mor må godkjenne flytting da og det skjer over hennes lik. Anonymkode: 8d6ac...ab4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #15 Skrevet 7. oktober 2022 Fremmed fugl skrev (3 timer siden): 16 åringen bør flytte til far 100 %. 0g hvordan mener du i så fall at dette skal gå, så lenge moren nekter? Eller har du ikke lest tråden i det hele tatt... Anonymkode: da3cf...76d
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #16 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Barnet skal bli hørt etter fylte 14 år, så be om ny runde på familievernkontoret. Anonymkode: 0c4f2...6a5 Feil, barn skal høres fra 7år, ha stor medbestemmelse fra 12år og bestemme selv fra 16 når det kommer til hvem hen skal bo hos! Anonymkode: 71b8f...c73
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #17 Skrevet 8. oktober 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Feil, barn skal høres fra 7år, ha stor medbestemmelse fra 12år og bestemme selv fra 16 når det kommer til hvem hen skal bo hos! Anonymkode: 71b8f...c73 Hvor står det at de kan bestemme når de er 16 år? Hvordan når de frem med det hvis bostedforelder nekter adresse endring? Anonymkode: 8d6ac...ab4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå