AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #1 Skrevet 7. oktober 2022 Vanligvis så er jeg aldri borte fra jobb, men jeg hadde to egenmeldinger forrige uke da jeg lå rett ut med omgangssyke. Idag måtte jeg reise tidlig, etter 3 timer, for jeg orket ikke mer. Jeg har nettopp fått vite at en i nærmeste familie er alvorlig psyk, typ kommer til å bli en grønnsak og bo på psykiatrisk avdeling resten av livet. Jeg er helt knekt og ble sendt hjem av en forståelsesfull kollega. Det siste jeg orker å tenke på er reglene for egenmelding.. så kan noen snille hjelpe meg? Er dette egenmelding? Har jeg tatt for mange egenmeldinger siden jeg hadde to forrige ute? Hva skal jeg si til sjefen... og kollegaer... Orker ikke snakke åpent om det enda, men dette kommer jo til å prege meg i lang tid fremover... Jeg er rådløs. Anonymkode: 0c7b0...391 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #2 Skrevet 7. oktober 2022 Ta sykmelding. Du kan bruke 3 dager egenmelding 4 ganger i året. Da kreves det at det er 3 dager på rad. Så om du tar egenmelding nå så bruker du opp andre gangen for i år (om du ikke har brukt tidligere i år) Anonymkode: f9bbe...899
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #3 Skrevet 7. oktober 2022 Egenmelding er for egen sykdom, så det er mer riktig med en form for permisjon her, f. eks. pårørendepermisjon eller lignende om bedriften har det. Anonymkode: b7f6b...a8a
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #4 Skrevet 7. oktober 2022 Det blir for tett å ta egenmelding nå igjen. Siden du jobbet over 2 timer telles ikke denne dagen som fravær men om du ikke klarer å jobbe imorgen må du få sykemelding av lege idag eller imorgen. Om neste arbeidsdag er mandag og om du ikke klarer å jobbe da så må du få sykemelding av lege senest mandag. Hørtes ikke gøy ut denne situasjonen med familiemedlemmet. Anonymkode: 43d4b...c42
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #5 Skrevet 7. oktober 2022 Du trenger ikke egenmelding for dagen i dag, du var jo på jobb. Men kanskje du burde kontakte fastlegen for sykemelding hvis du ikke er i stand til jobbe neste uke. Anonymkode: 3c56c...34d 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #6 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vanligvis så er jeg aldri borte fra jobb, men jeg hadde to egenmeldinger forrige uke da jeg lå rett ut med omgangssyke. Idag måtte jeg reise tidlig, etter 3 timer, for jeg orket ikke mer. Jeg har nettopp fått vite at en i nærmeste familie er alvorlig psyk, typ kommer til å bli en grønnsak og bo på psykiatrisk avdeling resten av livet. Jeg er helt knekt og ble sendt hjem av en forståelsesfull kollega. Det siste jeg orker å tenke på er reglene for egenmelding.. så kan noen snille hjelpe meg? Er dette egenmelding? Har jeg tatt for mange egenmeldinger siden jeg hadde to forrige ute? Hva skal jeg si til sjefen... og kollegaer... Orker ikke snakke åpent om det enda, men dette kommer jo til å prege meg i lang tid fremover... Jeg er rådløs. Anonymkode: 0c7b0...391 Syk del av dag. Hvis du har møtt opp og må gå hjem, så trenger du ikke egenmelding. Anonymkode: fb985...e4c
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #7 Skrevet 7. oktober 2022 Egenmeldingsreglene er ulik om dere er en IA bedrift med 28 dager a 8 eller om dere ikke er det med 3x3 dager der du mister retten om du bruker den 4 osv.. Men, uavhengig av dette har du mulighet til å ta velferdspermisjon "syk resten av dagen" som ikke går på egenmelding. Anonymkode: 43e55...83e 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #8 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ta sykmelding. Du kan bruke 3 dager egenmelding 4 ganger i året. Da kreves det at det er 3 dager på rad. Så om du tar egenmelding nå så bruker du opp andre gangen for i år (om du ikke har brukt tidligere i år) Anonymkode: f9bbe...899 Egenmeldinger går på rullende 12måneder, ikke år. Anonymkode: 824dc...1f6 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2022 #9 Skrevet 8. oktober 2022 Det jeg jobber ville de timene etter du gikk hjem blitt permisjon med lønn. Altså hvis du jobber 3 timer men må gå hjem med f.eks sykdom får du innvilget permisjon med lønn resten av dagen. Anonymkode: 23443...127
Tatja Skrevet 10. oktober 2022 #10 Skrevet 10. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 7.10.2022 den 12.31): Vanligvis så er jeg aldri borte fra jobb, men jeg hadde to egenmeldinger forrige uke da jeg lå rett ut med omgangssyke. Idag måtte jeg reise tidlig, etter 3 timer, for jeg orket ikke mer. Jeg har nettopp fått vite at en i nærmeste familie er alvorlig psyk, typ kommer til å bli en grønnsak og bo på psykiatrisk avdeling resten av livet. Jeg er helt knekt og ble sendt hjem av en forståelsesfull kollega. Det siste jeg orker å tenke på er reglene for egenmelding.. så kan noen snille hjelpe meg? Er dette egenmelding? Har jeg tatt for mange egenmeldinger siden jeg hadde to forrige ute? Hva skal jeg si til sjefen... og kollegaer... Orker ikke snakke åpent om det enda, men dette kommer jo til å prege meg i lang tid fremover... Jeg er rådløs. Anonymkode: 0c7b0...391 Jeg ville meldt meg syk.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2022 #11 Skrevet 10. oktober 2022 Forklar saken og hør med lederen din, fremfor å spørre her♥️ For det første er det ulike regler om dere er en IA-bedrift eller ikke. For det andre vil svært mange legge tilrette for velferdspermisjon etc, eller se gjennom fingrene på dette. Og hvis ikke de gjør det, får du i hvertfall tydelig beskjed om hva du skal gjøre videre ☺️ Anonymkode: 086e5...9ff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå