Gå til innhold

Er det på tide å si at kosmetiske operasjoner, Botox etc. ikke er greit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skriver dette under barn- og familieforumet fordi det er barn og ungdoms beste jeg har i tankene når jeg skriver. Jeg stiller nemlig spørsmål ved om vi som foreldre gjør en god nok jobb når vi ikke klarere tar standpunkt mot den nye «skjønnhetsindustrien». 

Helt fra kosmetisk kirurgi, fillers og lignende kom på markedet har tonen fra folk flest vært: «Alle må få gjøre som de vil.» «Jeg respekterer at andre vil forstyrre brystene, men jeg kunne ikke tenke meg å gjøre det selv.» 

Nå synes det som om bruk av slike ting har eksplodert. Influensere og andre unge bruker brystforstørrelser og kosmetiske operasjoner eller Botox i ansiktet og andre steder som et middel til å bli kjendis. Og så sitter de der og tjener grovt med oppmerksomhet og penger på å vise fram «skjønnheten» sin mens ungdom blir gitt inntrykket av at ytre fiksing og ytre skjønnhet er veien til et lykkelig voksenliv. Og når venninna til oss voksne vurderer å operere ferdig ammede pupper eller en mage som viser tegn til levd liv, så sitter vi der og viser forståelse heller enn å gi klar beskjed om at de er flotte som de er. 

Bør vi ikke heller jobbe mot denne industrien? Gi klar beskjed om at vi ikke ønsker slike klinikker? Signalisere at den dårlige selvtilliten til venninna vår bør repareres på andre måter enn ved hjelp av kniver og sprøyter? Gi komplimenter for smilerynkene og andre kroppslige tegn til levd liv? Og aller helst hjelpe hverandre å flytte fokuset fra ytre til indre skjønnhet. Og droppe å se på disse uendelige programmene med «kjendiser» som lever av en kronisk oppussing av utseendet sitt. 

Man leser ofte om mennesker som måtte møte alvorlig sykdom for å flytte fokuset fra det ytre, til glede over det som faktisk virker ved kroppen. Hva om vi kunne bidra til å gi barna våre denne erkjennelsen allerede i viktige ungdomsår? Jeg tror det ville spare dem for mange vanskelige tanker og psykiske lidelser. Men for å få det til er det kanskje ikke nok at vi fortsetter å si at «jeg har ikke problemer med at andre driver med kosmetiske kirurgi». 

Anonymkode: 06a9e...bdb

• Liker 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker det viktigste er å jobbe med hver enkelt sitt selvbilde og ikke sammenligne deg med andre. Og synes ellers folk må få gjøre som de vil. Vi er forskjellige.

Anonymkode: 307c1...236

Skrevet

Jeg tror det du skriver er veldig riktig og veldig rett.

Problemet er vel at foreldre aldri har nådd mindre inn til ungdommen sin enn i dag? Jeg tenker, mitt inntrykk er at i dag jobber barn drithardt for å bli akseptert i gruppen,og de er redd for å bli utfryst.

Jeg tror mange unge er villig til å gjøre nesten hva som helst, bare for å holde seg innenfor gruppen. Dette gjelder de fleste, selv om det finnes noen med sterk rygg som orker å stå i mot presset og er flink til å stake ut sin egen vei.

Tror i øyeblikket at det ikke hjelper så mye om mor og far forteller sitt barn at det er nydelig som det er,og helt perfekt, dersom barnet opplever press fra gruppen de tilhører.

Anonymkode: 42e50...166

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jo vi bør helt klart jobbe mot industrien og skjønnhetspresset. Å gjøre unge jenter bevisste på at dette ikke er normalt og gjøre alt vi kan for å bygge opp deres selvbilde. Selv jeg som voksen påvirkes av skjønnhetstyranniet men blir stolt når jeg ser unge jenter i 8 mars toget med "Stopp skjønnhetstyranniet" plakater. 

For å få bukt med problemet må det jobbes politisk. Nye regler for retusjering og aldergrense på botox behandlinger er en start, men det er også viktig å bruke vår forbrukermakt til å ikke gi klikk til personer, influencere og tv serier etc som fronter disse unaturlige skjønnhetsidealene

Anonymkode: afcc6...129

• Liker 1
Skrevet

Jeg er for hjelpemidler, enten vi liker det eller ei så blir folk dømt på utseendet.

Jeg fikk operert min sønns utstående ører i lav alder, har ikke angret et sekund.

Anonymkode: 9850c...956

Skrevet

Jeg håper dette er et moteblaff som vi himler på øynene og ler av i fremtiden, slik som f.eks hockeysveis og permanent på 80-tallet. 

Det var sånn sett en dårlig sammenligning. Hårfrisyrer er ikke ekstremt. Det kan vel sammenlignes mer med trange korsett eller innsnevrede bein i Kina.

Anonymkode: c6a93...2ca

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.10.2022 den 12.50):

Jeg tror det du skriver er veldig riktig og veldig rett.

Problemet er vel at foreldre aldri har nådd mindre inn til ungdommen sin enn i dag? Jeg tenker, mitt inntrykk er at i dag jobber barn drithardt for å bli akseptert i gruppen,og de er redd for å bli utfryst.

Jeg tror mange unge er villig til å gjøre nesten hva som helst, bare for å holde seg innenfor gruppen. Dette gjelder de fleste, selv om det finnes noen med sterk rygg som orker å stå i mot presset og er flink til å stake ut sin egen vei.

Tror i øyeblikket at det ikke hjelper så mye om mor og far forteller sitt barn at det er nydelig som det er,og helt perfekt, dersom barnet opplever press fra gruppen de tilhører.

Anonymkode: 42e50...166

Dagens unge, og foreldrene selv er Jevnalderorienterte. Dette er i ferd med å bli vårt største samfunnsproblem, vi blir eldre, men ikke modne. Til og med besteforeldregenerasjonen er Jevnalderorienterte, og vi ser det ikke selv, eller definerer symptomene som positive. Jevnalderorienteringen kommer til å ødelegge den vestlige verden hvis vi ikke stopper det. 

Anonymkode: 55b12...182

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg er for hjelpemidler, enten vi liker det eller ei så blir folk dømt på utseendet.

Jeg fikk operert min sønns utstående ører i lav alder, har ikke angret et sekund.

Anonymkode: 9850c...956

Elendig sammenligning og fullstendig offtopic

Anonymkode: afcc6...129

Skrevet

Kosmetisk kirurgi handler om mental helse i mange situasjoner. Det er også viktig å prøve å behandle.

Det å endre formen på nesen, kan bety så mye for en person, at de kan gå fra å være deprimert til å være lykkelig. Samme går for andre små inngrep.

Jeg forstår meg ikke på bruken av filler, botox og alt annet. Synes jeg det i mange tilfeller ser direkte stygt ut? Ja. Men det er ikke jeg som skal forstå det og ikke jeg som skal synes det er pent. Det er personen selv som velger hva h*n ønsker å gjøre med kroppen sin. 

Anonymkode: 7f82c...31c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...