Gå til innhold

Hva menes med utbetalingen av uføretrygd opphører...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utbetalingen av uføretrygd opphører hvis man tjener mer enn 80 prosent av den inntekten en hadde før uførheten. Uføregraden vil fortsatt være den samme. Figuren under illustrerer hvordan det skal lønne seg å jobbe – også utover inntektsgrensen. Personer som mottar uføretrygd, vil opparbeide seg rett til alderspensjon

Jeg får gradert uføretrygd fra NAV. I gode perioder så kan jeg jobbe mer enn den prosenten jeg jobber, og i dårliige perioder er selv stillingen for mye. Så jeg har avtalt med NAV (gjennom ditt NAV) at jeg forsøker meg. Jeg risikerer ikke å miste selve prosent-graden. 

Men hva menes med utbetalingen av uføretrygd opphører, hvis man tjener mer enn....?

Inneværende måned? Hvis man har tjent "for mye" det ene året, at jeg ikke får inntekt hele året etter? Må jeg tilbakebetale uføretrygd fra inntjeningsåret, fordi jeg endte med å tjene "for mye"?

Kan noen forklare hva det betyr?

Anonymkode: 8c79d...06a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får ikke noe utbetalt 

Anonymkode: fbe7b...15b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Får ikke noe utbetalt 

Anonymkode: fbe7b...15b

Det skjønte jeg jo.

Men hvilken utbetaling får man ikke? Neste måned eller hele neste året?

Eller betyr det hvis jeg en måned (la oss si august) tjener mer enn 80% av min tidligere månedslønn, så får jeg ikke uføre i september utbetalt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det skjønte jeg jo.

Men hvilken utbetaling får man ikke? Neste måned eller hele neste året?

Eller betyr det hvis jeg en måned (la oss si august) tjener mer enn 80% av min tidligere månedslønn, så får jeg ikke uføre i september utbetalt.

Om det er nok måneder til at du kan betale tilbake ved å ikke motta pensjon gjør de det. Om de resterende månedene ikke dekker det du har fått for mye i pensjon pga økt lønn vil du få et krav i tillegg. 

Skrevet

Jeg synes det er håpløst og følge med på og er så redd for å plutselig måtte tilbakebetale 10-15 tusen fordi jeg har jobbet for mye. Jeg skulle ønske nav hadde muligheten for å levere meldekort for de som har inntekt og uføretrygd så det ble korrekt justert hver måned. 

Anonymkode: 8a3f9...37d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Kaisada skrev (2 minutter siden):

Om det er nok måneder til at du kan betale tilbake ved å ikke motta pensjon gjør de det. Om de resterende månedene ikke dekker det du har fått for mye i pensjon pga økt lønn vil du få et krav i tillegg. 

Ok. 

Slik det er pr idag, så så jeg  forventer en inntekt utover inntektsgrense. Det gjorde jeg allerede i september. Så jeg registrert ny inntekt på ca 10.000 kr mer enn jeg forventer, om jeg plutselig skulle få får mye i desember. Da fikk jeg digitalt brev om hvor mye mnd ufør jeg får pr mnd resten av året.

Så hvis jeg her oppgir en årsinntekt som er mer enn 80% av tidligere årsinntekt, så vil ikke få utbetalt noe resten av året, pluss at jeg kan ende opp med å betale noe tilbake ved etteroppgjør.

Skjønte jeg det riktig?

...og med inntjening så mener de den totale summen. Altså mer enn 80% av årslønn (inntekt, trygd osv)

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg synes det er håpløst og følge med på og er så redd for å plutselig måtte tilbakebetale 10-15 tusen fordi jeg har jobbet for mye. Jeg skulle ønske nav hadde muligheten for å levere meldekort for de som har inntekt og uføretrygd så det ble korrekt justert hver måned. 

Til vanlig så følger jeg med på årsinntekt på lønnslippen, hittil i år, og legger til resten av månedene, så ser jeg om jeg går over inntektsgrensen og justerer deretter. Første gang allerede i juni (la til 20.000 mer), og andre gang nå i september. 

Men jeg skjønner hva du mener. Dette skal ikke være enkelt.

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok. 

Slik det er pr idag, så så jeg  forventer en inntekt utover inntektsgrense. Det gjorde jeg allerede i september. Så jeg registrert ny inntekt på ca 10.000 kr mer enn jeg forventer, om jeg plutselig skulle få får mye i desember. Da fikk jeg digitalt brev om hvor mye mnd ufør jeg får pr mnd resten av året.

Så hvis jeg her oppgir en årsinntekt som er mer enn 80% av tidligere årsinntekt, så vil ikke få utbetalt noe resten av året, pluss at jeg kan ende opp med å betale noe tilbake ved etteroppgjør.

Skjønte jeg det riktig?

...og med inntjening så mener de den totale summen. Altså mer enn 80% av årslønn (inntekt, trygd osv)

TS

Jeg vil anbefale deg å ringe. Ja det er slitsomt, men da får du et ordentlig og riktig svar :)

Anonymkode: 089c6...84d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ok. 

Skjønte jeg det riktig?

TS

Ja det mener jeg er riktig. Får du mer enn 80% samlet dette året mister du trygden resten av dette året, og kan risiker å betale tilbake det som du evt har fått for mye i trygd om du jobber 90%

• Liker 1
Skrevet

Du vil få tilbake 70 prosent uføretrygd uten søknad, dersom du tjener mindre enn inntektsgrensen din. Hvis du allerede har fått utbetalt det du har rett til i uføretrygd for kalenderåret, vil du ikke få utbetalt uføretrygd med den opprinnelige uføregraden din før neste kalenderår

Dette står i det digitale brevet jeg har fått. Hva betyr dette? Så hvis jeg oppgir inntekt på eks 10.000-20.000 kr mer enn beregnet for ev. ekstra betaling på slutten av året, men ender opp med å tjene mindre enn det jeg har oppgitt. Eks 20.000, slik at jeg ev får tilbake i et ev. etteroppgjør, vil jeg i så fall kun få 70% av 20.000? Hvis ja, så er det bedre om man oppgir mindre?

Beklager mange spørsmål, men prøver å skjønne det digitale brevet jeg har fått.

Skrevet

Dette står også i brevet, inkl beløpet. Er det det eksakte beløpet, eller er det 80% av dette beløpet? Hvis 80% av dette beløpet, så medfører jo egentlig allerede beregnet ufør og inntekt, går utover 80%

image.png.d02bd76492e0408558376e50b1e634f9.png

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Du justerer jo bare selv? Er jo enklere enn meldekort, du gjør det når du trenger og gjøre det, du må ikke gjøre det hver 14 dag fordi nav krever det. Gjør det 1-2 ganger i året etter behov. 

Anonymkode: 23c48...c1f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette står også i brevet, inkl beløpet. Er det det eksakte beløpet, eller er det 80% av dette beløpet? Hvis 80% av dette beløpet, så medfører jo egentlig allerede beregnet ufør og inntekt, går utover 80%

image.png.d02bd76492e0408558376e50b1e634f9.png

Det betyr akkurat det det står. Dersom du tjener over dette beløpet så vil du ikke få noe uføretrygd i det hele tatt. Dette gjelder kun inntekt utover trygden. Altså om beløpet du har kysset over er f.eks 350.000 så betyr det at dersom du har lønnsinntekt på over 350.000 i året vil du ikke få trygd i tillegg.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du vil få tilbake 70 prosent uføretrygd uten søknad, dersom du tjener mindre enn inntektsgrensen din. Hvis du allerede har fått utbetalt det du har rett til i uføretrygd for kalenderåret, vil du ikke få utbetalt uføretrygd med den opprinnelige uføregraden din før neste kalenderår

Dette står i det digitale brevet jeg har fått. Hva betyr dette? Så hvis jeg oppgir inntekt på eks 10.000-20.000 kr mer enn beregnet for ev. ekstra betaling på slutten av året, men ender opp med å tjene mindre enn det jeg har oppgitt. Eks 20.000, slik at jeg ev får tilbake i et ev. etteroppgjør, vil jeg i så fall kun få 70% av 20.000? Hvis ja, så er det bedre om man oppgir mindre?

Beklager mange spørsmål, men prøver å skjønne det digitale brevet jeg har fått.

Du får tilbake det du evt har blitt trukket for mye etter skatteoppgjøret neste år. Hvis du trekker for lite, får du mindre utbetalt i trygd de 4 første månedene neste år til beløpet er dekket. Hvis du tjener like mye neste år, og ikke har norn trygd og trekke av må du betale tilbake. 

Anonymkode: 23c48...c1f

Skrevet

Her var det mye info ts, noe riktig, noe veldig galt. Overstiger du beløpet du har sladdet, i lønnsinntekt, skal du ikke ha uføretrygd det året. Det betyr at du må betale tilbake alt du eventuelt har fått utbetalt.

Året etter kan du få vanlig utbetaling igjen, dvs etter uføregraden på 70%, hvis du ikke tjener over inntektsgrensen. 

Har du forresten sjekket om inntektsgrensen passer til inntekten din? Det sladdede beløpet, tilsvarer det ca 80% av inntekten din, hvis du omregner til full stilling? Hvis ikke kan du søke om endring (økning).

Anbefaler deg å ringe nav, myyye lettere enn å prøve å tyde selv.

Anonymkode: b45c3...100

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Her var det mye info ts, noe riktig, noe veldig galt. Overstiger du beløpet du har sladdet, i lønnsinntekt, skal du ikke ha uføretrygd det året. Det betyr at du må betale tilbake alt du eventuelt har fått utbetalt.

Året etter kan du få vanlig utbetaling igjen, dvs etter uføregraden på 70%, hvis du ikke tjener over inntektsgrensen. 

Har du forresten sjekket om inntektsgrensen passer til inntekten din? Det sladdede beløpet, tilsvarer det ca 80% av inntekten din, hvis du omregner til full stilling? Hvis ikke kan du søke om endring (økning).

Anbefaler deg å ringe nav, myyye lettere enn å prøve å tyde selv.

Anonymkode: b45c3...100

Det er den biten jeg ikke skjønner. Det sladdete beløpet var omtrent det jeg tjente i siste året før jeg ble syk, I 100% jobb. 

LA oss si beløpet er på 600.000,- (den er ikke det), som var årslønn før jeg ble syk. 

80% av det utgjør 480.000,- Jeg er pr idag allerede oppi 480.000,- i lønn og trygd (tenkt beløp). Det sladdete beløpet på 600.000,- er lik 100% av min tidligere årslønn. 

Så det jeg ikke skjønner er hvor kommer de 80% fra?

LA oss si jeg har inntektsgrense på 300.000,- og oppgir 350.000,- inkl ev om jeg tjener noe ekstra, som årslønn på NAV.no. Resten er trygd. De 300.000,- (kun inntekt) er jeg allerede oppi nå i oktober. Så jeg får litt redusert trygd med utgangspunkt i oppgitt inntekt på 350.000,- Jeg skal i praksis tjene enda mer i nov og des. 

Det sladdete beløpet er IKKE 80%, men 100% av tidl årslønn. Med forbehold om at pr idag ville årslønn vært høyere, gr lønnsoppgjør og div. 

Tenkte beløp, men ikke overdrevne. Har max på uføretrygd. 

Får legge inn på Ditt NAV. Jeg vil gjerne ha ordentlig info. Men der får jeg nok ikke svar før ut i neste uke. Så jeg spør jeg her. Trenger inn med teskje. 

Skrevet

Om noen lurer så har jeg nå fått svar fra nav. 

Det sladdete beløpet i brevet, utgjør 80% av deres beregnede årslønn. Da tror jeg at selv om det var 100% årslønn året før jeg ble syk (altså 2015). Så har den sikkert gått opp hos nav, siden det snart er 7 år siden. 

Da kan jeg ta det med ro. Jeg er ikke oppi 50% en gang av det beløpet så trenger ikke bekymre meg noe mer. 

TS. 

• Liker 2
Skrevet

Bra du fikk svar 😊

Anonymkode: 885ed...baf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om noen lurer så har jeg nå fått svar fra nav. 

Det sladdete beløpet i brevet, utgjør 80% av deres beregnede årslønn. Da tror jeg at selv om det var 100% årslønn året før jeg ble syk (altså 2015). Så har den sikkert gått opp hos nav, siden det snart er 7 år siden. 

Da kan jeg ta det med ro. Jeg er ikke oppi 50% en gang av det beløpet så trenger ikke bekymre meg noe mer. 

TS. 

Men reguleres ikke den av nav årlig? Slik at du slipper å «regne me» eller «tror» at det sikkert er slik? Får ikke du et nytt tall å forholde deg til siden det året liksom?

Anonymkode: 1b3b6...2d2

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Men reguleres ikke den av nav årlig? Slik at du slipper å «regne me» eller «tror» at det sikkert er slik? Får ikke du et nytt tall å forholde deg til siden det året liksom?

Anonymkode: 1b3b6...2d2

Joda, men spørsmålet mitt var ift beløpet i brevet, var før eller etter fratrekk av 20%. Det at beløpet i tillegg var tilsvarende årslønna mi før jeg ble syk, gjorde meg også usikker. 

Nå har jeg ihvertfall skriftlig tilbakemelding fra dem. ☺️ 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...