AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #1 Skrevet 7. oktober 2022 Flere som har det som meg nå? Synes alt er så mørkt og tungt i høst. Sliter så forferdelig med å leve hånd til hånd hver måned selv jeg jobber fullt,og ikke den beste lønnen innen helse og omsorg men sliter meg ut på jobb for å få endene til å møtes. Det pleide ikke være så ille men siste månedene har jeg vært nødt å kutte ut mye, slik det er for mange i Norge nå. Men å unne ungene mine litt lørdagsgodt eller god pizza kan jeg ikke,og ofte uken før lønn som nå er det 0 igjen på konto. Alt går til regninger og strøm.. er så lei av å ha det sånn men har pratet med økonomisk rådgiver, må bare akseptere at det er trangt framover nå. Men at ungene ikke kan ha noe godt om helgene,gjør meg vondt. Anonymkode: ae298...921 2 12 1
AprilLudgate Skrevet 7. oktober 2022 #2 Skrevet 7. oktober 2022 ❤️❤️❤️ Er mange i din situasjon som oppsøker tilbud som matutlevering og liknende. Det hadde jeg gjort om jeg var eneforsørger nå som alle utgifter øker utover det folk klarer å håndtere. Da kan en spare noen hundrelapper, som kan gå til annet. 6
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #3 Skrevet 7. oktober 2022 2 minutter siden, DundreMilfin said: ❤️❤️❤️ Er mange i din situasjon som oppsøker tilbud som matutlevering og liknende. Det hadde jeg gjort om jeg var eneforsørger nå som alle utgifter øker utover det folk klarer å håndtere. Da kan en spare noen hundrelapper, som kan gå til annet. Ja jeg har vært flink å fått feks dekket ferie i sommer fra bymisjonen osv. Men bor ganske langt fra byer og har kontakt nærmeste steder men ingen mat utleveringer her :( Anonymkode: ae298...921
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #4 Skrevet 7. oktober 2022 Noen her som vet om noen Facebook grupper som hjelper med feks matkort eller noe lignende? Anonymkode: ae298...921 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #5 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Flere som har det som meg nå? Synes alt er så mørkt og tungt i høst. Sliter så forferdelig med å leve hånd til hånd hver måned selv jeg jobber fullt,og ikke den beste lønnen innen helse og omsorg men sliter meg ut på jobb for å få endene til å møtes. Det pleide ikke være så ille men siste månedene har jeg vært nødt å kutte ut mye, slik det er for mange i Norge nå. Men å unne ungene mine litt lørdagsgodt eller god pizza kan jeg ikke,og ofte uken før lønn som nå er det 0 igjen på konto. Alt går til regninger og strøm.. er så lei av å ha det sånn men har pratet med økonomisk rådgiver, må bare akseptere at det er trangt framover nå. Men at ungene ikke kan ha noe godt om helgene,gjør meg vondt. Anonymkode: ae298...921 Ta kontakt med matutlevering med beste samvittighet. Og et lite tips til: Vi hjemme har begynt med pressing i helger, dvs lager to typer retter i stor porsjon. Laget ca 6 liter kyllinggryte og fordelte i 3 pakker. Tar ut av fryseren fra morgenen, varmer opp på kvelden, koker Poteter til. 2 liter for oss holder til 2 middager, hvis jeg tar litt fløte og Frosne grønnsaker dagen etter, tok godt med kjøtt i utgangspunktet. Veldig billig, sunt og godt. Vi er 2 voksne og 2 små barn. Finnes mange retter som kan lages slikt Anonymkode: dd749...e1c 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #6 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Flere som har det som meg nå? Synes alt er så mørkt og tungt i høst. Sliter så forferdelig med å leve hånd til hånd hver måned selv jeg jobber fullt,og ikke den beste lønnen innen helse og omsorg men sliter meg ut på jobb for å få endene til å møtes. Det pleide ikke være så ille men siste månedene har jeg vært nødt å kutte ut mye, slik det er for mange i Norge nå. Men å unne ungene mine litt lørdagsgodt eller god pizza kan jeg ikke,og ofte uken før lønn som nå er det 0 igjen på konto. Alt går til regninger og strøm.. er så lei av å ha det sånn men har pratet med økonomisk rådgiver, må bare akseptere at det er trangt framover nå. Men at ungene ikke kan ha noe godt om helgene,gjør meg vondt. Anonymkode: ae298...921 ja! Jeg får lønn den 20, og har et ettersleng fra sommeren. Hadde restskatt og litt for mye utlegg. Har vel 1500 kr for mat og bensin frem til lønn. regninger må utsettes. Jeg har nå 3000 i minus på kredittkort. Må fikse bilen snart. Det er minimalt med kos og prøver å leve billigst mulig..Er det bare meg så kjøper jeg ofte posesupper. Jeg kjøper ofte pakke med pølser og kutter opp og fryser ned. Så varer en pakke med pølser i en uke. Denne uken har jeg jobbet hjemme og sparer masse penger på parkering. Føler jeg ikke har råd til å dra på jobb.. 🤔 Anonymkode: 487a8...ed6 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #7 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): ja! Jeg får lønn den 20, og har et ettersleng fra sommeren. Hadde restskatt og litt for mye utlegg. Har vel 1500 kr for mat og bensin frem til lønn. regninger må utsettes. Jeg har nå 3000 i minus på kredittkort. Må fikse bilen snart. Det er minimalt med kos og prøver å leve billigst mulig..Er det bare meg så kjøper jeg ofte posesupper. Jeg kjøper ofte pakke med pølser og kutter opp og fryser ned. Så varer en pakke med pølser i en uke. Denne uken har jeg jobbet hjemme og sparer masse penger på parkering. Føler jeg ikke har råd til å dra på jobb.. 🤔 Anonymkode: 487a8...ed6 Du bruker penger på bil og PARKERING..? Anonymkode: 2bf07...7e7 4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #8 Skrevet 7. oktober 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Du bruker penger på bil og PARKERING..? Anonymkode: 2bf07...7e7 Tenkte det samme .. hadde vært vel billigere å ta buss? Anonymkode: ae298...921 1
Toyah Skrevet 7. oktober 2022 #9 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Tenkte det samme .. hadde vært vel billigere å ta buss? Anonymkode: ae298...921 Det er ikke sånn at ALLE har mulighet til å ta buss 20 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #10 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja jeg har vært flink å fått feks dekket ferie i sommer fra bymisjonen osv. Men bor ganske langt fra byer og har kontakt nærmeste steder men ingen mat utleveringer her Anonymkode: ae298...921 Hva med ‘hjelp oss å hjelpe’ og tilsvarende grupper? Finnes mange ulike initiativ for å støtte folk, søk litt rundt på Facebook Anonymkode: 72fb2...73b 1 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #11 Skrevet 7. oktober 2022 Har det på akkurat samme måte, dårlig betalt jobb. Barna har høstferie neste uke, og ingen penger på konto til å finne på noe. Syns det var lettere før når de var yngre, da var de fornøyd med en lekeplass og turer i skogen. Nå er de tenåringer og vil gjerne finne på ting med venner, noe jeg ikke har mulighet til at de gjør. Har klart å skrape sammen litt penger til de med å pante flasker og besteforeldre har gitt de litt lommepenger. De er ikke kravstore på noe som helst måte, men det gjør vondt i mammahjerte. Anonymkode: aaf75...715 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #12 Skrevet 7. oktober 2022 Ja nå er det hardt for mange og vil bli enda vanskeligere. Mange vil ikke kunne unne seg noe i det hele tatt i den nærmeste fremtiden. Få hjelp der du kan og ellers se over hva dere kan spare på osv (sikkert gjort allerede), er det noen stønader du har rett på som du ikke vet om? De som vokser opp nå får det litt hardere enn vi som er voksne nå hadde. De har hatt korona-skole mange og nå økonomisk krise. Du er ikke en dårlig mor, kun fordi det er ekstra vanskelig nå. Anonymkode: 259fa...553
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #13 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Flere som har det som meg nå? Synes alt er så mørkt og tungt i høst. Sliter så forferdelig med å leve hånd til hånd hver måned selv jeg jobber fullt,og ikke den beste lønnen innen helse og omsorg men sliter meg ut på jobb for å få endene til å møtes. Det pleide ikke være så ille men siste månedene har jeg vært nødt å kutte ut mye, slik det er for mange i Norge nå. Men å unne ungene mine litt lørdagsgodt eller god pizza kan jeg ikke,og ofte uken før lønn som nå er det 0 igjen på konto. Alt går til regninger og strøm.. er så lei av å ha det sånn men har pratet med økonomisk rådgiver, må bare akseptere at det er trangt framover nå. Men at ungene ikke kan ha noe godt om helgene,gjør meg vondt. Anonymkode: ae298...921 Ja, godteri er dyrt. Vi har også trang økonomi, men forsøker å spare der vi kan. Jeg kan fortelle litt om hva vi har i helgene 😊 Vi kjøper f.eks brus på Rema til 12 kr for halvannen liter, billigmerke- micropopcorn og en skål med vaniljeis. Det er relativt billig luksus. 3 liter vaniljeis på Rema koster 27 kroner, og holder lenge. Ungene synes det er kjekt å lage sitt eget lørdagsgodt. Konditorfarge og billigmarsipan gjør stor lykke. Konditorfarge er gjerne langt dyrere enn selve marsipanen, men det dukker av og til opp i datovarehyllene her jeg bor til gibortpris. Lys/mørk kokesjokolade i bakehylla på Coop er billigere enn godteri, og er fint til å spise som det er, bruke raspet på vaniljeis eller pynte marsipankuler. Anonymkode: 40683...61c 4 7
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #14 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, godteri er dyrt. Vi har også trang økonomi, men forsøker å spare der vi kan. Jeg kan fortelle litt om hva vi har i helgene 😊 Vi kjøper f.eks brus på Rema til 12 kr for halvannen liter, billigmerke- micropopcorn og en skål med vaniljeis. Det er relativt billig luksus. 3 liter vaniljeis på Rema koster 27 kroner, og holder lenge. Ungene synes det er kjekt å lage sitt eget lørdagsgodt. Konditorfarge og billigmarsipan gjør stor lykke. Konditorfarge er gjerne langt dyrere enn selve marsipanen, men det dukker av og til opp i datovarehyllene her jeg bor til gibortpris. Lys/mørk kokesjokolade i bakehylla på Coop er billigere enn godteri, og er fint til å spise som det er, bruke raspet på vaniljeis eller pynte marsipankuler. Anonymkode: 40683...61c Popcorn til å poppe i kjele er myyyyye billigere enn micropop. Enda billigere hvis du kjøper store poser med popcorn på innvandrerbutikk. Anonymkode: d691c...5aa 2 5
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #15 Skrevet 7. oktober 2022 Jeg har også måtte stramme noe satans inn, her er mine tips Pizza: lag deigen selv, koster nesten ingenting. En pakke kjøttdeig selv billigste, og f.eks en pakke saus eller lag selv, jeg liker å bruke toro pizzafyll, og kjøper en ost på salg som jeg kutter opp i biter og fryser ned til topping. Godteri: first price is med smeltet lys kokesjokolade, eller mr freeze is, 18 is for 30kr eller noe. Bake noe sammen, finne billige oppskrifter på dessert eller kaker og lage sammen. Feks karameller er jo bare sukker fløte og et par ting til og varer hele helgen. Min erfaring er at en opplevelse med å lage selv eller få til noe kult for barn, trenger ikke å koste skjorta Anonymkode: 56ad3...dfe 5 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #16 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Flere som har det som meg nå? Synes alt er så mørkt og tungt i høst. Sliter så forferdelig med å leve hånd til hånd hver måned selv jeg jobber fullt,og ikke den beste lønnen innen helse og omsorg men sliter meg ut på jobb for å få endene til å møtes. Det pleide ikke være så ille men siste månedene har jeg vært nødt å kutte ut mye, slik det er for mange i Norge nå. Men å unne ungene mine litt lørdagsgodt eller god pizza kan jeg ikke,og ofte uken før lønn som nå er det 0 igjen på konto. Alt går til regninger og strøm.. er så lei av å ha det sånn men har pratet med økonomisk rådgiver, må bare akseptere at det er trangt framover nå. Men at ungene ikke kan ha noe godt om helgene,gjør meg vondt. Anonymkode: ae298...921 God hjemmelaget pizza er jo ikke dyrt. Anonymkode: d691c...5aa 5
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #17 Skrevet 7. oktober 2022 Jeg og min søster vokste opp med en alenemor som hadde en tøff økonomi. Hun ble ufør når jeg var i starten av tenårene, det var tøft for henne å betale husleie, strøm, mobilregninger etc alene. Når jeg og min søster ser tilbake på det så har vi hatt en helt grei barndom. Vi lærte tidlig at brus og godis er noe vi er heldig om vi får. Og jeg tror sånn egentlig at det er bra at barn vokser opp i litt trange kår, for jeg er grisegod med egen økonomi - nettopp fordi jeg lærte tidlig at man kan ikke få alt man vil ha "bare fordi alle andre har". Så bare fordi du har dårlig økonomi, så kan jeg love deg at dine barn ikke automatisk får en dårlig oppvekst Jeg har ingen skam når jeg sier "det har jeg ikke råd til" eller "det kan jeg ikke prioritere sånn økonomisk akkurat nå". Og det er nok takket være oppvekst i trange kår, fordi det er sannheten Anonymkode: ca66c...ebe 10 4 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #18 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Popcorn til å poppe i kjele er myyyyye billigere enn micropop. Enda billigere hvis du kjøper store poser med popcorn på innvandrerbutikk. Anonymkode: d691c...5aa Jeg har prøvd disse store posene fra innvandrerbutikk; det er ikke god nok kvalitet til at jeg fortsetter med det. Popkornene som popper blir mindre i størrelse, og flere korn forblir upoppet. En pose med korn fra matbutikken ga langt bedre kvalitet, men hadde steget overraskende mye i pris da jeg skulle kjøpe den igjen. Jeg regnet da på det, og kom frem til at micropop både tidsmessig og pengemessig var et bedre kjøp. Det skal sies at det er et par år siden, og priser har selvsagt kunnet endre seg siden da. Storpose fra innvandrerbutikk har jeg dog så dårlig erfaring med at jeg ikke ønsker å anbefale videre, men andre kan selvsagt ha hatt bedre erfaringer med dette produktet enn hva jeg har hatt. Anonymkode: 40683...61c
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #19 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du bruker penger på bil og PARKERING..? Anonymkode: 2bf07...7e7 Ja, har barn og jobb. Buss er ikke mye dyrere en bilen min. Ikke når jeg har mye hjemmekontor. Anonymkode: 487a8...ed6
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #20 Skrevet 7. oktober 2022 Jeg føler med deg. Som en annen skrev: Hjemmelaget pizza trenger ikke være dyrt, altså. Deigen koster lite (mel, litt olivenolje, litt gjær, salt). Lag gjerne langtidshevet deig som du rører sammen dagen før. Lag italiensk pizza med tynn bunn. Smør på hjemmelaget tomatsaus som du lager enkelt av en boks hermetiske tomater, salt, pepper, sukker, kanskje en liten dæsj olivenolje og litt krydder som oregano og basilikum. Strø deretter på et tynt lag revet ost. Osten er nesten det dyreste her, men pass på når det er tilbud. Riv opp ost og frys ned. Topping kan være litt rødløk i tynne skiver, litt salami og/eller skinkepålegg, kanskje litt oliven hvis barna liker det. Du trenger ikke mer og det blir supergodt. Men som sagt, jeg føler med deg. Anonymkode: 6ff8f...377 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå