Gå til innhold

Utregning av foreldrepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 😊 Jeg er fulltidsstudent med deltidsjobb, Har tjent bra i løpet av året, gjennomsnittlig 45 000 brutto i mnd. Foreldrepengegrunnlaget skal regnet ut fra de siste 3 mnd før permisjon, og disse månedene er jeg i praksis og jobber svært lite ved siden av. Arbeidsgiver sier at NAV i slike tilfeller regner ut et gjennomsnitt fra inntekt de siste 10 mnd. Jeg trodde det var de siste 12 mnd? Hva stemmer? Kan jeg evt. spørre NAV om de kan regne foreldrepengegrunnlaget fra før jeg startet i praksis? 

Anonymkode: a9c8f...195

Skrevet

Du kan søke første dag med permisjon inntil 12 uker før termin, men kun en dag, da blir grunnlaget de 3 siste mnd før den dagen for resten av permisjonen. 

Anonymkode: b7629...a77

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du kan søke første dag med permisjon inntil 12 uker før termin, men kun en dag, da blir grunnlaget de 3 siste mnd før den dagen for resten av permisjonen. 

Anonymkode: b7629...a77

TS: Takk for godt tips ☺️ Men jeg er veldig usikker på om det lønner seg i mitt tilfelle. Får altså elendig lønn i perioden oktober-desember. Har termin i slutten av februar. Hvis jeg permitterer meg en dag 12 uker før termin blir grunnlaget september-november (fortsatt ganske dårlig grunnlag). 😬 Men det betyr vel også at hvis differansen skiller mer enn 25% fra resten av året blir grunnlaget høyere... Blir helt grønn av det her 😂

Skrevet

Står vel bare på nav at de tar en vurdering hvis de 3 siste mnd er 25% eller mer forskjellige så ville kontaktet dem for å spørre om ditt tilfelle:)

Anonymkode: 3a46f...0db

• Nyttig 1
Skrevet

Om det blir 25 prosent differanse mellom lønn arbeidsgiver oppgir og den inntekten du har hatt de 12 siste månedene, mener jeg det er gode grunner til at du skal ha snitt av de 12 siste månedene fordi det ikke er en varig endring at lønnen er lavere. Husk at overtid ikke skal med i grunnlaget. Blir grunnlaget for lavt, ville jeg klaget.  

Anonymkode: 72bc6...a6f

• Nyttig 1
Skrevet

Tusen takk for svar. Skal ringe og høre med nav. 😊 Tar imot erfaringer hvis noen har vært i lignende situasjon

Skrevet

Foreldrepengene dine regnes vanligvis ut fra gjennomsnittet av inntekten du har hatt i de 3 siste kalendermånedene før foreldrepengeperioden din starter.

Denne utregningen gjelder både hvis du er fast ansatt eller har varierende arbeidsperioder eller inntekter.

Hvis det er mer enn 25 prosent forskjell mellom årsinntekten din og inntekten din de 3 siste månedene, må vi vurdere hvilken inntekt som er mest representativ i din situasjon. Hvis forskjellen er mindre eller lik 25 % benyttes de 3 siste kalendermånedene. Vi har ikke anledning til å vurdere inntekten utover dette. 

• Hvis arbeidsforholdet ditt har vart under 3 måneder, skal foreldrepengene regnes ut fra inntekten du har hatt i den perioden du har vært i jobb. Inntekten din regnes om til en månedsinntekt.
  • Har du fått en varig lønnsendring eller tariffendring i løpet av de 3 månedene, skal tidsrommet etter lønnsendringen legges til grunn.
  • Hvis du har hatt avtalt ferie eller permisjon uten lønn i perioden du har hatt inntekt, fastsettes inntekten din til det du vanligvis ville hatt hvis du hadde vært i jobb.
  • Hvis arbeidsforholdet ditt avsluttes før du starter foreldrepengeperioden, og du ikke har annet arbeid eller ytelser fra NAV, blir foreldrepengene dine beregnet etter inntekten din de 3 siste månedene før arbeidsforholdet ble avsluttet.

https://www.nav.no/foreldrepenger#hvor-mye

Anonymkode: 23fd5...2ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tusen takk for svar. Skal ringe og høre med nav. 😊 Tar imot erfaringer hvis noen har vært i lignende situasjon

Har du vurdert muligheten for å ta ut foreldrestipend fra lånekassen kombinert med engangsstønad (istedet for foreldrepenger) fra NAV? Hvis foreldrepengegrunnlaget ditt blir lavt kan dette være en mulighet

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.10.2022 den 13.44):

Har du vurdert muligheten for å ta ut foreldrestipend fra lånekassen kombinert med engangsstønad (istedet for foreldrepenger) fra NAV? Hvis foreldrepengegrunnlaget ditt blir lavt kan dette være en mulighet

TS: Foreldrestipend skal jeg ta uansett, men engangsstønad blir vel plan b hvis foreldrepenger ikke holder. Må bare finne ut av hva som lønner seg. Engangsstønad er jo fryktelig lite, så jeg håper foreldrepengegrunnlaget blir høyere 😩

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...