AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #1 Skrevet 7. oktober 2022 Det skal jo i teorien være gratis og tilgjengelig for alle, men når de bestemmer seg for å arrangere telttur med klassen nå som nettene nærmer seg frost krever det brått innkjøp av både ny vintersovepose og underlag. Dette kommer gjerne på et par-tre tusen kroner og det er ikke sikkert alle har dette tilgjengelig, kanskje spesielt nå i disse litt trange økonomiske tider. Stusser litt på at det likevel er helt greit å kjøre på med en slik tur i skoletiden, uten å fremlegge utlånsmuligheter eller billigere alternativer? Vi har råd til slike innkjøp nå, men det er helt sikkert mange som vil slite mer…? Eller er det jeg som overreagerer her? Anonymkode: cf0e1...ca7 9 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #2 Skrevet 7. oktober 2022 Dere har vel BUA eller lignende? Hvis ikke så er det bare å klage til skolen. Turutstyr er ikke noe de kan forvente at alle har. Anonymkode: 027bd...c8b 16 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #3 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det skal jo i teorien være gratis og tilgjengelig for alle, men når de bestemmer seg for å arrangere telttur med klassen nå som nettene nærmer seg frost krever det brått innkjøp av både ny vintersovepose og underlag. Dette kommer gjerne på et par-tre tusen kroner og det er ikke sikkert alle har dette tilgjengelig, kanskje spesielt nå i disse litt trange økonomiske tider. Stusser litt på at det likevel er helt greit å kjøre på med en slik tur i skoletiden, uten å fremlegge utlånsmuligheter eller billigere alternativer? Vi har råd til slike innkjøp nå, men det er helt sikkert mange som vil slite mer…? Eller er det jeg som overreagerer her? Anonymkode: cf0e1...ca7 Helt enig med deg. Det legges opp til at hvis noen synes det er vanskelig kan man spørre, men de fleste foreldre vil jo ikke ta den skammen og velger heller å bruke penger som burde gått til annet. Men sjekk om det finnes BUA i kommunen deres. Det er redningen ❤️ Anonymkode: ffed2...3e6 4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #4 Skrevet 7. oktober 2022 Du kan låne utstyr gratis. Anonymkode: 23485...866 7 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #5 Skrevet 7. oktober 2022 Jeg anbefaler å sjekke ut BUA holder til i nærheten av dere - der kan dere låne utstyr helt gratis. www.bua.no. Eventuelt om det finnes noen andre tilsvarende ordninger der dere bor (frivillighetssentraler, skattkammeret etc). Evt låne av andre. Selv om man skal på tur må man ikke kjøpe inn alt turutstyret 🙂 Anonymkode: d5355...86a 4 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #6 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det skal jo i teorien være gratis og tilgjengelig for alle, men når de bestemmer seg for å arrangere telttur med klassen nå som nettene nærmer seg frost krever det brått innkjøp av både ny vintersovepose og underlag. Dette kommer gjerne på et par-tre tusen kroner og det er ikke sikkert alle har dette tilgjengelig, kanskje spesielt nå i disse litt trange økonomiske tider. Stusser litt på at det likevel er helt greit å kjøre på med en slik tur i skoletiden, uten å fremlegge utlånsmuligheter eller billigere alternativer? Vi har råd til slike innkjøp nå, men det er helt sikkert mange som vil slite mer…? Eller er det jeg som overreagerer her? Anonymkode: cf0e1...ca7 Hvorfor få barn hvis man ikke har råd til å gi de samme opplevelser og deltagelse som jevnaldrende? Blir så lei av sånne foreldre. Anonymkode: 7b346...f17 14 5
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #7 Skrevet 7. oktober 2022 Jeg har kjøpt inn utstyret vi trenger selv, men stusser bare litt på at de tar det som en selvfølge at alle har slikt utstyr eller råd til å kjøpe det, uten engang å informere om BUA eller lignende alternativer… Ts Anonymkode: cf0e1...ca7 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #8 Skrevet 7. oktober 2022 Utstyrssentral, låne av naboen eller tante Turid, avertere på finn eller facebbok.. Dette er ikke et problem om man ikke ønsker at det skal være et problem. Anonymkode: a49df...62c 20
Fremmed fugl Skrevet 7. oktober 2022 #9 Skrevet 7. oktober 2022 Skolen har ansvar for å låne ut utstyr til barn som ikke har det. 7 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #10 Skrevet 7. oktober 2022 Hadde dette skjedd her på såpass kort varsel hadde jeg med flere antakelig slitt. Vi er ikke turfolk, så har hverken sovepose eller telt, tro det eller ei! Å plutselig måtte ut med en utgift på 3-4-5000 er ikke bare-bare, og spesielt ikke når det er utstyr som vil bli stående å støve ned til neste gang skolen finner på noe slikt. jeg sjekket BUA, og nærmeste ligger ca 2 timer kjøring unna og de har 1(!) telt til utlån, merket som «festivaltelt 4-6 personer» ingen soveposer/liggeunderlag eller lignede. Om alle elevene på trinnet skal på tur så regner jeg med at det er skrapa på lånemarkedet og d gjenstår alternativet å kjøpe nytt? Kanskje brukt på Finn OM man finner noe…. Anonymkode: 851ed...d21 7
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #11 Skrevet 7. oktober 2022 Når det har vært overnattingsbesøk så har vi fått beskjed om å si ifra til skolen om vi ikke har utstyret, så ordner skolen det. Vi har også lånt fra BUA, har heldigvis en i nærheten som har mye utstyr. Men skolen tar som regel matpenger, noe jeg forstår, men gratis blir det ikke. Anonymkode: 06c5f...2a8 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #12 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hadde dette skjedd her på såpass kort varsel hadde jeg med flere antakelig slitt. Vi er ikke turfolk, så har hverken sovepose eller telt, tro det eller ei! Å plutselig måtte ut med en utgift på 3-4-5000 er ikke bare-bare, og spesielt ikke når det er utstyr som vil bli stående å støve ned til neste gang skolen finner på noe slikt. jeg sjekket BUA, og nærmeste ligger ca 2 timer kjøring unna og de har 1(!) telt til utlån, merket som «festivaltelt 4-6 personer» ingen soveposer/liggeunderlag eller lignede. Om alle elevene på trinnet skal på tur så regner jeg med at det er skrapa på lånemarkedet og d gjenstår alternativet å kjøpe nytt? Kanskje brukt på Finn OM man finner noe…. Anonymkode: 851ed...d21 3-4-5000? Mangler dere alt til og med underbukse? Og skal alle elevene ligge i hvert sitt telt? Anonymkode: a49df...62c 12 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #13 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hadde dette skjedd her på såpass kort varsel hadde jeg med flere antakelig slitt. Vi er ikke turfolk, så har hverken sovepose eller telt, tro det eller ei! Å plutselig måtte ut med en utgift på 3-4-5000 er ikke bare-bare, og spesielt ikke når det er utstyr som vil bli stående å støve ned til neste gang skolen finner på noe slikt. jeg sjekket BUA, og nærmeste ligger ca 2 timer kjøring unna og de har 1(!) telt til utlån, merket som «festivaltelt 4-6 personer» ingen soveposer/liggeunderlag eller lignede. Om alle elevene på trinnet skal på tur så regner jeg med at det er skrapa på lånemarkedet og d gjenstår alternativet å kjøpe nytt? Kanskje brukt på Finn OM man finner noe…. Anonymkode: 851ed...d21 Nå overdriver du. Sjekk på Finn og Facebook. 5000 kr koster det virkelig ikke. Vi har telt og soveposer, kjøpte da eldste var liten. Alpinutstyr har vi lånt da ungene trengte det. Så stort problem er ikke dette. Anonymkode: 19806...c35 5
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #14 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Dere har vel BUA eller lignende? Hvis ikke så er det bare å klage til skolen. Turutstyr er ikke noe de kan forvente at alle har. Anonymkode: 027bd...c8b AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Du kan låne utstyr gratis. Anonymkode: 23485...866 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg anbefaler å sjekke ut BUA holder til i nærheten av dere - der kan dere låne utstyr helt gratis. www.bua.no. Eventuelt om det finnes noen andre tilsvarende ordninger der dere bor (frivillighetssentraler, skattkammeret etc). Evt låne av andre. Selv om man skal på tur må man ikke kjøpe inn alt turutstyret 🙂 Anonymkode: d5355...86a AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Utstyrssentral, låne av naboen eller tante Turid, avertere på finn eller facebbok.. Dette er ikke et problem om man ikke ønsker at det skal være et problem. Anonymkode: a49df...62c Fremmed fugl skrev (21 minutter siden): Skolen har ansvar for å låne ut utstyr til barn som ikke har det. Men TS spør da ikke hvordan hun skal løse det med utstyr. Hun spør om prinsippet, og hvordan det legges frem her, når skolen ikke samtidig nevner utlånsordninger eller lignende. Og det er en uting, for de som har dårlig råd så er det ikke lett å be om hjelp. Skolen må jo legge frem dette mer tydelig og åpent, at "er det noen som mangler sovepose bare send en melding til tlf xxx så tar vi en samlet telefon til BUA" feks. Anonymkode: ffed2...3e6 14 5
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #15 Skrevet 7. oktober 2022 Jeg har vokst opp fattig (er det ikke lenger) med ene forelderen som drakk opp alle pengene slik at vi måtte få mat hos frelsesarmeen. Likevel fikk jeg blitt med på alle turer. Jeg hadde ikke utstyr til 2-3000 kroner eller tilsvarende da jeg var barn. Jeg fikk den billigste soveposen og underlaget. Men jeg var med og hadde det gøy. Sist gang jeg kjøpte meg en sovepose var nå i voksen alder, en på rusta til 199kr, fordi jeg skulle sove i telt. Jeg har råd til den beste kvaliteten, men hvorfor kjøpe det når jeg kun telter en gang i året eller noe.. Hvorfor tror så mange at man er pålagt å kjøpe det dyreste? Man tar det man har, låner og kjøper rimelig. Man kan ha en dialog med lærer også som ofte hjelper i slike situasjoner. Anonymkode: e3eba...4f0 7 1
Fremmed fugl Skrevet 7. oktober 2022 #16 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men TS spør da ikke hvordan hun skal løse det med utstyr. Hun spør om prinsippet, og hvordan det legges frem her, når skolen ikke samtidig nevner utlånsordninger eller lignende. Og det er en uting, for de som har dårlig råd så er det ikke lett å be om hjelp. Skolen må jo legge frem dette mer tydelig og åpent, at "er det noen som mangler sovepose bare send en melding til tlf xxx så tar vi en samlet telefon til BUA" feks. Anonymkode: ffed2...3e6 Hvis skolen ikke har ordnet med lån av utstyr kan dem ikke ordne en slik aktivitet. 1
fru Alving Skrevet 7. oktober 2022 #17 Skrevet 7. oktober 2022 Telt trenger vel ikke alle barna. Sovepose og liggeunderlg er greit å ha, dette blir ikke siste gangen dere trenger det. Hva med å ønske seg det til jul så har dere klart.? Noen utgifter er det ved å ha barn. Jeg tenker og at du skal ha lite nettverk om du ikke kjenner noen som du kan spørre om å få låne dette. Ellers så er jeg enig i at skolen skal være gratis. Men er det ikke bar at skolen organiserer turer og gjør litt ekstra? Jeg vil tro at de barn som kommer fra hjem hvor dette er en problemstilling gjerne er de som har aller mest bruk for slike turer... her vi bor er det noe som heter skattekammeret hvor du kan låne ski, skøyter og slike ting 6
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #18 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hadde dette skjedd her på såpass kort varsel hadde jeg med flere antakelig slitt. Vi er ikke turfolk, så har hverken sovepose eller telt, tro det eller ei! Å plutselig måtte ut med en utgift på 3-4-5000 er ikke bare-bare, og spesielt ikke når det er utstyr som vil bli stående å støve ned til neste gang skolen finner på noe slikt. jeg sjekket BUA, og nærmeste ligger ca 2 timer kjøring unna og de har 1(!) telt til utlån, merket som «festivaltelt 4-6 personer» ingen soveposer/liggeunderlag eller lignede. Om alle elevene på trinnet skal på tur så regner jeg med at det er skrapa på lånemarkedet og d gjenstår alternativet å kjøpe nytt? Kanskje brukt på Finn OM man finner noe…. Anonymkode: 851ed...d21 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): 3-4-5000? Mangler dere alt til og med underbukse? Og skal alle elevene ligge i hvert sitt telt? Anonymkode: a49df...62c I og med at man ikke kan basere seg på Facebook og Finn om slikt skjer på kort varsel og man er nødt å handle i butikk… jeg sjekket på XXL nå- en Nemo sovepose, ok ned til -1 grad ( her er det allerede frost, men telt og godt med klær hjelper jo,) koster 1899. Liggeunderlag 700 og et Bergens 2- mannstelt koster 2300… da er vi oppe i ca 5000 pluss evt matpenger osv… enig med TS- dette er ikke helt innenfor gratisprinsippet i mine øyne. Anonymkode: 851ed...d21 6 3
fru Alving Skrevet 7. oktober 2022 #19 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I og med at man ikke kan basere seg på Facebook og Finn om slikt skjer på kort varsel og man er nødt å handle i butikk… jeg sjekket på XXL nå- en Nemo sovepose, ok ned til -1 grad ( her er det allerede frost, men telt og godt med klær hjelper jo,) koster 1899. Liggeunderlag 700 og et Bergens 2- mannstelt koster 2300… da er vi oppe i ca 5000 pluss evt matpenger osv… enig med TS- dette er ikke helt innenfor gratisprinsippet i mine øyne. Anonymkode: 851ed...d21 Alle trenger ikke eget telt. Du får sovepose og liggeunderlag for mye mindre enn det. Og nei skolen må jo si ifra i god tid så folk rekker å områ seg. 4
Rucula Skrevet 7. oktober 2022 #20 Skrevet 7. oktober 2022 Veldig enig med deg TS Sånne aktiviteter kan være ekskluderende for mange barn og en skikkelig uting. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå