Gå til innhold

Begynnelsen av overgangsalder "perimenopause"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er midt i 40 åra og opplever nå at mensen begynner å bli uregelmessig. Leser at det godt kan holde på sånn i 10 år før den forsvinner. Artig..... 

Mitt spørsmål er egentlig om noen har erfaring med å bruke eggløsningstest for å forutsi om/når man får mensen de neste ukene? 

Andre triks man kan bruke for å komme blødningene i forkjøp? Er jo slitsomt med alt som er uforutsigbart. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et triks er å sette inn en hormonspiral. Det er bl.a. mye brukt for de som opplever flere migreneanfall i forbindelse med blødningene, og dermed blir verre i perimenopausen. 

Hormonspiralen jevner ut hormonsvingningene og hos en del fjerner den også blødningene helt. 

Min gynekolog satt inn en slik hos meg for 5 år siden, og sa at den gjerne kan sitte i 10 år til det er helt sikkert at overgangsalderen er ferdig. 

• Liker 2
Skrevet

Spørs om jeg har hatt det. Midten av 40 årene blødde jeg noe enormt og kunne vare i 3 uker i strekk. Brukte bleietruse på jobb husker jeg. Endte med at jeg fikk fjerna livmora og ikke hatt noe problemer etter det.

Anonymkode: 7a783...c90

Skrevet (endret)
Kalevala skrev (1 time siden):

Et triks er å sette inn en hormonspiral. Det er bl.a. mye brukt for de som opplever flere migreneanfall i forbindelse med blødningene, og dermed blir verre i perimenopausen. 

Hormonspiralen jevner ut hormonsvingningene og hos en del fjerner den også blødningene helt. 

Min gynekolog satt inn en slik hos meg for 5 år siden, og sa at den gjerne kan sitte i 10 år til det er helt sikkert at overgangsalderen er ferdig. 

Ja, fikk opprinnelig en slik satt inn hos gynekologspesialist for kanskje 15 år siden, da jeg var helt ferdig med barn. To døgn etter hadde jeg høy feber og fikk konstatert livmorbetennelse på legevakta og den dyre spiralen ble røska rett ut.. etter det hadde jeg blødningsforstyrrelser i 5 år, som endte med livmorablasjon. 

Altfor mye info 🤣 men altså, spiraler er ikke et alternativ lenger, dessverre.

Endret av klarinetta
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Spørs om jeg har hatt det. Midten av 40 årene blødde jeg noe enormt og kunne vare i 3 uker i strekk. Brukte bleietruse på jobb husker jeg. Endte med at jeg fikk fjerna livmora og ikke hatt noe problemer etter det.

Anonymkode: 7a783...c90

Gått gjennom mye blødningsforstyrrelser og fikk time til fjerning av livmor. Endte med at jeg avlyste operasjonen, følte det var skummelt.. synes jeg har fått så utrolig lite hjelp til å finne årsaken til alle forstyrrelsene, legene har derimot vært kjappe på å dele ut hormoner og inngrep.. 

Endret av klarinetta
Skrevet
klarinetta skrev (På 7.10.2022 den 9.54):

Ja, fikk opprinnelig en slik satt inn hos gynekologspesialist for kanskje 15 år siden, da jeg var helt ferdig med barn. To døgn etter hadde jeg høy feber og fikk konstatert livmorbetennelse på legevakta og den dyre spiralen ble røska rett ut.. etter det hadde jeg blødningsforstyrrelser i 5 år, som endte med livmorablasjon. 

Altfor mye info 🤣 men altså, spiraler er ikke et alternativ lenger, dessverre.

Huffda! Da kan du prøve Cerazette isteden. Samme virkestoff, bare i tablettform. 

Skrevet
Kalevala skrev (4 timer siden):

Huffda! Da kan du prøve Cerazette isteden. Samme virkestoff, bare i tablettform. 

Jeg fikk selvmordstanker av cerazette. Så jeg kommer aldri til å bruk dem igjen.

Anonymkode: 596c7...205

• Hjerte 1
Skrevet
klarinetta skrev (På 7.10.2022 den 9.15):

Er midt i 40 åra og opplever nå at mensen begynner å bli uregelmessig. Leser at det godt kan holde på sånn i 10 år før den forsvinner. Artig..... 

Mitt spørsmål er egentlig om noen har erfaring med å bruke eggløsningstest for å forutsi om/når man får mensen de neste ukene? 

Andre triks man kan bruke for å komme blødningene i forkjøp? Er jo slitsomt med alt som er uforutsigbart. 

Har du sjekket eggløsningsslim? Når utfloden er blank og seig/strekkbar på toalettpapiret, da er eggløsningen noen dager unna. For meg har dette vært et veldig tydelig tegn. Det er jo mye som forandrer seg med syklusen i de siste årene, og tiden fra eggløsning til mens kan endre seg den og. Men når eggløsningsslimet kommer, da har man i det minste en pekepinn. :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg fikk selvmordstanker av cerazette. Så jeg kommer aldri til å bruk dem igjen.

Anonymkode: 596c7...205

Oi. Ja jeg vil virkelig helst unngå tabletter!

Skrevet
every woman skrev (17 timer siden):

Har du sjekket eggløsningsslim? Når utfloden er blank og seig/strekkbar på toalettpapiret, da er eggløsningen noen dager unna. For meg har dette vært et veldig tydelig tegn. Det er jo mye som forandrer seg med syklusen i de siste årene, og tiden fra eggløsning til mens kan endre seg den og. Men når eggløsningsslimet kommer, da har man i det minste en pekepinn. :) 

Ja, har pleid å se etter det. Men har siden i sommer trent, badet og dusjet mye, ikke fått fulgt så godt med på hva som skjer der nede.. 😜 

Tenkte å prøve strimler, sånne billige man kan bestille. Nå får jeg mensen enten en uke for tidlig, en uke for sent eller som denne runden - to uker for tidlig.... kjipt 😔 men naturlig, sikkert.

Skrevet
klarinetta skrev (5 timer siden):

Ja, har pleid å se etter det. Men har siden i sommer trent, badet og dusjet mye, ikke fått fulgt så godt med på hva som skjer der nede.. 😜 

Tenkte å prøve strimler, sånne billige man kan bestille. Nå får jeg mensen enten en uke for tidlig, en uke for sent eller som denne runden - to uker for tidlig.... kjipt 😔 men naturlig, sikkert.

Skjønner. Er det ikke festlig? :PKan ikke planlegge noe som helst. 

Jeg har så rikelig med eggløsningsslim at det ikke spiller noen rolle hvor mye jeg trener eller dusjer. Det er ingen tvil her. Men sånn er det jo ikke for alle. :) 

• 2 uker senere...
Skrevet

Noen som har kommet seg gjennom blødningene og ut på "andre siden" her? Hvordan var de siste blødningene deres og avstand/lengde på dem? De siste 2,5 årene har jeg hatt veldig langvarige blødninger, over 3 uker på det verste, men minimum en uke. Mot tidligere 4-5 dager hvor bare 2-3 med kraftig blødning. Tidligere i år hadde jeg et opphold på 2 mnd hvor jeg håpet det var slutt. Men nei, kom akkurat i tide til sommerferien. Og etter 3,5 mnd til kom tanta tilbake, denne gangen til høstferien 😛 Har nå blitt en av de "heldige" som fortsatt får tantebesøk etter snittalderen. Men bare to ganger på fem måneder må være et godt tegn, eller? Som flere her sliter jeg med at det er umulig å forutsi når den kommer. Var alltid uregelmessig før, men kunne forutsi det nesten på dagen pga symptomer to uker før. Nå kan den komme helt uten forvarsel, så nytter ikke å utsette når man skal på ferie heller. 

Anonymkode: 769d1...7c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...