AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #1 Skrevet 7. oktober 2022 Hei. Er student i Oslo på 2.året og har lite penger. Jeg sløste vekk 3 år på sivilingeniørstudiet i Trondheim før jeg fant ut at det ikke var min greie. Så kommer til å havne i knipe med Lånekassen etterhvert. Har en kjæreste som jeg tror tjener 1,2 millioner, på tross av hans unge alder. Han er i slutten av 20-åra og jeg i midten av 20-åra. , og eier en stor 3 roms leilighet sentralt i Oslo for 6,3-6,6 millioner (vil helst ikke si presis salgssum herinne). Før leide han ut det ene rommet til en kompis, for 2 år siden kom jeg inn i livet hans, og for et år siden ønsket vi å prøve å bo sammen, han lot meg bo gratis, men nå er rentene gått opp og strømregningen gått opp og han vil gjerne at jeg betaler leie hos ham tilsvarende hva et kollektiv koster. Jeg er litt skeptisk til det fordi avtalen var at jeg skulle bo gratis og kun bidra på faste kostnader (strøm, komm.avg) og mat, ferier mv… jeg får jo ingen andel av verdistigningen hans heller…. J25 Anonymkode: 6b236...4c4
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 7. oktober 2022 Men du har jo et sted å bo? Du må da forsørge deg selv til tross for at du har gjort ugunstige valg! Anonymkode: 90189...750 72 2 17
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #3 Skrevet 7. oktober 2022 Dere bor sammen. Da er det rett og rimelig at dere deler på utgiftene. Anonymkode: 93e2c...113 40 1 5
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #4 Skrevet 7. oktober 2022 En sum tilsvarende kollektiv høres jo ikke mye ut uansett, eller? Anonymkode: ae550...05d 35 2
Populært innlegg Forundret.. Skrevet 7. oktober 2022 Populært innlegg #5 Skrevet 7. oktober 2022 Selvfølgelig bør du betale for deg. Dere er voksne begge to, han er ikke far din. Du kan jo alltids flytte ut, leie et annet sted og betale alle utgifter selv. 62 2 7
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #6 Skrevet 7. oktober 2022 Du bør betale litt, men ikke mer enn halvparten av rentene hans og halve løpende utgifter av type strøm + nett. Viktig at du får spart opp til egen bolig, damer må eie egen bolig før de legger livet sitt økonomisk sett i henda på en mann. Anonymkode: 95b20...a1b 12 6
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #7 Skrevet 7. oktober 2022 Selvfølgelig skal du betale leie til han. Og halvparten av løpende utgifter som strøm osv. Hvorfor tror du at du skal bo gratis? Anonymkode: 15216...91d 31 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #8 Skrevet 7. oktober 2022 Hva er alternativet ditt da? Jo, kollektiv. Så alt under er jo bra for deg. Men hva om du bidrar mer med husarbeid? Han jobber kanskje mye med den lønnen der, så om du vasker eller lager middag, så kan han også føle at han ikke er dumsnill. Anonymkode: 9f8d6...9ac 3 1
Gjest Dævendøtte Skrevet 7. oktober 2022 #9 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er litt skeptisk til det fordi avtalen var at jeg skulle bo gratis og kun bidra på faste kostnader (strøm, komm.avg) og mat, ferier mv… jeg får jo ingen andel av verdistigningen hans heller…. Synes det er helt innafor at du betaler litt på faste kostnader osv. Utover det hadde jeg heller latt min kjæreste uten inntekt bo nesten gratis om jeg hadde hatt råd til det. Hadde jeg sett for meg å bli gammel med noen, hadde jeg delt av min "overflod". Men dette blir et diskusjonstema, synsing osv. Hadde heller latt deg lage mat, vaske og lignende enn å kreve husleie. Uten at noen skal føle seg underlegen i forholdet.
Ellah Skrevet 7. oktober 2022 #10 Skrevet 7. oktober 2022 Det er da urimelig ovenfor han at du skal bo gratis også. Hvor mye er det han har tenkt du skal betale i leie? Han har jo antagelig et relativt høyt lån med tanke på verdi på leilighet, så rentene i seg selv er jo endel. Strøm til en treroms i Oslo blir også endel for tiden. Så 4-5.000 virker ikke urimelig i leie. Det koster og bo.. 7
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #11 Skrevet 7. oktober 2022 Tenker at det er rimelig. Dere kunne jo fortsatt fått inn en ny på ekstra- rommet en periode, så kanskje du kan betale mindre hvis du føler at du ikke har råd. Anonymkode: 2d820...a22 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #12 Skrevet 7. oktober 2022 Helt rimelig at du betaler noe tilsvarende hva det koster å bo i et kollektiv. Og selvsagt får du ikke noen andel i prisstigningen, nei. Du har ikke bidratt til å kjøpe eller spare, du har bare bodd ekstremt billig så langt. Anonymkode: a4f09...807 12 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #13 Skrevet 7. oktober 2022 Som voksen person skal du selvsagt betale for å bo. Anonymkode: 5625d...405 10 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #14 Skrevet 7. oktober 2022 At du betaler tilsvarende som fir et kollektiv synes jeg er ok. Du bor tross alt bedre enn du hadde gjort om du bodde i kollektiv Anonymkode: d50a3...a63 13 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #15 Skrevet 7. oktober 2022 Han begynner vel å forstå at du trenger å lære litt om økonomisk styring. Og hva studerer du nå, noe fornuftig? Anonymkode: 0467c...f46 12 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #16 Skrevet 7. oktober 2022 Du har bodd gratis i et år og har da hatt sjansen til å spare deg en ganske pen sum med penger vil jeg tro. Kjøp deg inn i leiligheten, betal ham leie (du er et voksent menneske selv om han tjener mer enn deg), ta inn en ekstra leieboer slik noen foreslo over, eller flytt til et kollektiv. Dere skal være i et voksent forhold og i slike forhold bidrar selvfølgelig begge. Han er vel ikke forsørgeren din? Anonymkode: b691f...91d 7 4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #17 Skrevet 7. oktober 2022 Du går i kvinnefella. Det er masse menn der ute som er villig til å gi deg mer penger enn han her Anonymkode: 50b34...b3d 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #18 Skrevet 7. oktober 2022 Hvor lenge har han eid leiligheten? Hvor lenge bodde kompisen hans der, og hva betalte han i leie? Hvor mye husleie ønsker han at du skal betale, og hvor mye utgjør det i forhold til hans faste utgifter på leiligheten? Anonymkode: 9272c...2fa 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #19 Skrevet 7. oktober 2022 Dævendøtte skrev (19 minutter siden): Hadde heller latt deg lage mat, vaske og lignende enn å kreve husleie. Uten at noen skal føle seg underlegen i forholdet. Jeg er som regel ofte helt enig med deg, men tror du dette er mulig å få til uten at den ene føler seg underlegen, at det blir stress for den som skal "gjøre opp" for ikke å betale husleie, og at en kanskje ender opp mer med hushjelp? Anonymkode: ae550...05d 3 4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #20 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du går i kvinnefella. Det er masse menn der ute som er villig til å gi deg mer penger enn han her Anonymkode: 50b34...b3d Hun går da virkelig ikke i noe kvinnefelle ved å måtte betale for seg! Om han hadde krevd halve lånet ja, men ikke det som skjer i dette tilfellet. Anonymkode: b6715...450 14 1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå