AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #1 Skrevet 7. oktober 2022 Jeg har aldri brukt mye penger. Jeg droppet utveksling og har mistet vennskap fordi jeg heller prioriterte å spare til bolig enn å finne på ting. Da jeg endelig kom inn på markedet begynte krigen i Ukraina og prisene har siden synket. Det kjennes ut som hele livet mitt har vært bortkastet. Det er lett for sentralbanksjefen å si at man måtte ta høyde for høyere rente da man tok lån, men jeg tviler på at hun hadde leid lenger enn nødvendig om det var hun som skulle inn på markedet for første gang. Anonymkode: b60a3...dac 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #2 Skrevet 7. oktober 2022 Men du kjøpte bolig for å bo der? Så lenge du bor der lenge, så er det bedre å betale til seg selv enn til en grisk hushai og aldri bli gjeldfri. Anonymkode: 098c2...365 11
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #3 Skrevet 7. oktober 2022 Skjønner ikke problemet ditt? Klarer ikke jobbe før boligprisene går opp? Anonymkode: f9a75...377 26 5
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #4 Skrevet 7. oktober 2022 Du er sykmeldt fordi boligprisene har gått ned 3-4%? Ta deg sammen. Anonymkode: 3ca3a...834 22 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #5 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har aldri brukt mye penger. Jeg droppet utveksling og har mistet vennskap fordi jeg heller prioriterte å spare til bolig enn å finne på ting. Da jeg endelig kom inn på markedet begynte krigen i Ukraina og prisene har siden synket. Det kjennes ut som hele livet mitt har vært bortkastet. Det er lett for sentralbanksjefen å si at man måtte ta høyde for høyere rente da man tok lån, men jeg tviler på at hun hadde leid lenger enn nødvendig om det var hun som skulle inn på markedet for første gang. Anonymkode: b60a3...dac Forstår egentlig ikke problemet. Skal du flytte? Slapp litt av og lev, likskjorta har uansett ikke lommer. Anonymkode: 6d160...17d 8 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #6 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du er sykmeldt fordi boligprisene har gått ned 3-4%? Ta deg sammen. Anonymkode: 3ca3a...834 Jeg flyttet et stykke unna alle jeg kjenner for å få råd. Tenk om boligprisene går så mye ned at jeg egentlig kunne leid ett år til. Tviler på at du er i samme situasjon. Du kjøpte sikkert da det var billigere Anonymkode: b60a3...dac
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #7 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg flyttet et stykke unna alle jeg kjenner for å få råd. Tenk om boligprisene går så mye ned at jeg egentlig kunne leid ett år til. Tviler på at du er i samme situasjon. Du kjøpte sikkert da det var billigere Anonymkode: b60a3...dac Dette er jo noe alle vet at kan skje, er det ikke? Investeringer innebærer alltid risiko. Du er tydeligvis en av de få som ikke har klart å få med seg dette. Se på det som nødvendig lærdom. Anonymkode: 4990f...c56 2 1
Gjest Albbas Skrevet 7. oktober 2022 #8 Skrevet 7. oktober 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg flyttet et stykke unna alle jeg kjenner for å få råd. Tenk om boligprisene går så mye ned at jeg egentlig kunne leid ett år til. Tviler på at du er i samme situasjon. Du kjøpte sikkert da det var billigere Anonymkode: b60a3...dac Det er ingen krise, du skal jo bo der? Hvis du skal selge og kjøpe nytt har jo boligene du vil kjøpe også falt i pris. Det samme skjedde med oss, boligverdien raste 10% etter vi kjøpte (oljekrisa). Sånn er livet og det VET alle som kjøper bolig, at det ER en risiko. Derfor anbefales det ikke å kjøpe hvis man har kort tidshorisont. Noen velger å ignorere dette og gambler på kortvarig prisøkning, men da må man bare stå i det. Tåler du ikke risiko er det sparekonto som er tingen. Men du har jo tak over hodet, så det er altså ingen krise. Vi er mange i den situasjonen.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #9 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg flyttet et stykke unna alle jeg kjenner for å få råd. Tenk om boligprisene går så mye ned at jeg egentlig kunne leid ett år til. Tviler på at du er i samme situasjon. Du kjøpte sikkert da det var billigere Anonymkode: b60a3...dac Oi, boligprisene går opp og ned år inn og år ut. Det påvirker jo ikke boligeier før man evt skal selge, forstår ikke hvorfor du vil eie bolig hvis det påvirker deg i så negativ grad? Anonymkode: 994f9...18a 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #10 Skrevet 7. oktober 2022 Skjønner ikke helt hvordan en lege kan sykemelde noen pga boligprisene og rentenivå. Alle har det likt nå. Prisene stiger for alle, men det nytter ikke å sykemelde seg. Hvis dette faktisk stemmer, ta deg sammen! Anonymkode: 30e1c...439 9
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #11 Skrevet 7. oktober 2022 Uansett hvilke tanker som gjør deg så syk at du ikke kan jobbe, er de sykelige, og du bør få hjelp til å tåle dem. Livet blir lettere å takle om du har noen normale faktorer som jobb (være nyttig) og sosialt liv (være viktig) og interesser (være glad). Da blir økonomiske bekymringer, kjærlighetssorg, bekymringer for kronisk syke barn eller andre nære, bekymringer for klima osv. lettere å bære. Hilsen en som ble utbrent av mye stress og lite konstruktive tanker. Anonymkode: 47ecb...4da 7
Portia Catonis Skrevet 7. oktober 2022 #12 Skrevet 7. oktober 2022 Bolig er en investering, og alle investeringer innebærer risiko for tap. Hvorfor satte du deg ikke inn i enkel økonomi før du tok opp lån? Leste du ikke det som sto i kontrakten? Du er ikke syk, kom deg på jobb. 5
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #13 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har aldri brukt mye penger. Jeg droppet utveksling og har mistet vennskap fordi jeg heller prioriterte å spare til bolig enn å finne på ting. Da jeg endelig kom inn på markedet begynte krigen i Ukraina og prisene har siden synket. Det kjennes ut som hele livet mitt har vært bortkastet. Det er lett for sentralbanksjefen å si at man måtte ta høyde for høyere rente da man tok lån, men jeg tviler på at hun hadde leid lenger enn nødvendig om det var hun som skulle inn på markedet for første gang. Anonymkode: b60a3...dac Hæ? Tuller du? du har jo kjøpt? Hva styrer du med? Du skal jo bo der. Ikke selge. Og hvis du skal selge så kjøper og selger du i samme marked. Det betyr at du også kjøper billig og får mer for pengene. Eneste problemet er om du må selge og ikke kjøpe noe nytt. men jeg antar dette er tull hvis ikke bør du få psykologisk hjelp Anonymkode: 8c3cf...22d 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #14 Skrevet 7. oktober 2022 Høres ut som du har en liten livskrise, og det er naturlig siden du har brukt veldig mye penger på noe som nå kanskje synker i verdi og du ikke er vant til å prioritere deg selv økonomisk på denne måten. Jeg kjøpte også bolig i sommer og ser også verdien synker, men det er jo som flere her skriver, man kjøper for å bo. Og jeg synes i alle fall at det å leie var et rent helvete, med en utleier som dukket opp når som helst, slurvete oppussing, man kunne ikke gjøre noe med alt som så stygt ut, ikke henge opp bilder eller hyller eller male… Nå har du jo fått ditt eget sted! Selv om prisene synker nå, så er jeg helt sikker på at de vil gå opp igjen senere. Uansett er det lurere å jobbe enn å falle ut av arbeidsmarkedet (som du vil gjøre om du ikke kan jobbe før om flere år), da vil du også kunne betale ned lånet raskere og få det bedre økonomisk. Selvsagt. Så stå på, det eneste du kan forandre er din egen innstilling. Anonymkode: 83171...dd8 7 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #15 Skrevet 7. oktober 2022 Det var jo virkelig dumt av sentralbanksjefen at hun ikke tok hensyn til deg da. Anonymkode: 495d2...ed6 12
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #16 Skrevet 7. oktober 2022 Gå til psykolog og kom deg på jobb! Anonymkode: fb8e5...de7
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #17 Skrevet 7. oktober 2022 Sykemeldt på grunn av boligpriser. Nå har jeg hørt den å. gå på jobb Anonymkode: aa881...dcc 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #18 Skrevet 7. oktober 2022 Ta deg sammen og kom deg ut i jobb og slutt å misbruk trygdesystemet TS Anonymkode: e96e8...3eb 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #19 Skrevet 7. oktober 2022 Boligprisene kommer til å gå opp igjen. Det er helt garantert. Om det tar 3mnd, 1 år eller 5 år vet ingen. Men de vil gå opp. Så lenge du ikke skal selge, eller refinansiere, så betyr det ikke noe. Bare vær glad at det ikke er som på Island hvor boliglånet blir konsumprisindeks-justert... da hadde vi slitt alle man.. 😵💫 ((kanskje Island endra reglene etter finanskrisa i 2008, men før det var det ihvertfall slik. Det var jo noe av grunnen til at landet ble så hardt rammet av krisa)). Anonymkode: 4cd70...563 1
Tvist Skrevet 7. oktober 2022 #20 Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har aldri brukt mye penger. Jeg droppet utveksling og har mistet vennskap fordi jeg heller prioriterte å spare til bolig enn å finne på ting. Da jeg endelig kom inn på markedet begynte krigen i Ukraina og prisene har siden synket. Det kjennes ut som hele livet mitt har vært bortkastet. Det er lett for sentralbanksjefen å si at man måtte ta høyde for høyere rente da man tok lån, men jeg tviler på at hun hadde leid lenger enn nødvendig om det var hun som skulle inn på markedet for første gang. Anonymkode: b60a3...dac Det går greit. Jeg kjøpte bolig rett før prisene krasjet i Stavanger under oljekrisen. Mistet jobben,måtte flytte og selge huset. Har fortsatt et lite lån på huset i Stavanger. Satser på å kjøp en ny bolig snart. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå