AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #1 Del Skrevet 7. oktober 2022 Har ett barn på 6 år som akkurat har fått cøliaki. Han har ikke vært på besøk hos andre venner enda og spist der. Men hvordan løser dere andre med barn som har cøliaki eller kjenner noen med cøliaki? Tar dere med matpakke om det er meningen at de skal spise lunsj der? Anonymkode: 1f202...251 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maestro Skrevet 7. oktober 2022 #2 Del Skrevet 7. oktober 2022 Ha dialog med foreldrene til vennen barnet skal besøke? 😊 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #3 Del Skrevet 7. oktober 2022 Maestro skrev (7 minutter siden): Ha dialog med foreldrene til vennen barnet skal besøke? 😊 Ts Jeg er redd for at det er mye styr for foreldrene. Han trenger jo eget brød og han må ha eget smørepålegg f.eks. Det er så fort gjort at det blir kontaminering og folks kunnskap om sykdommen etter min erfaring er dessverre lav... Anonymkode: 1f202...251 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 7. oktober 2022 #4 Del Skrevet 7. oktober 2022 Når pappa reiste bort hadde han med brødskiver selv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #5 Del Skrevet 7. oktober 2022 Folk som ikke har erfaring med glutenintoleranse eller cøliaki vet ingenting om det. Ingenting. Jeg ville kutte ut ting som involverer at han skal spise hos andre, inntil dere selv har fått rutine. Jeg synes det er urealistisk å forvente en seksåring lærer dette natten over. For øvrig ville jeg jobbe mot et kosthold som er naturlig glutenfri, i stedet for erstatningsprodukter. Gjør livet mye enklere. Anonymkode: 980b0...cbd 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #6 Del Skrevet 7. oktober 2022 Jeg som forelder hadde blitt nervøs om jeg plutselig får denne informasjonen rett før et besøk. Så send barnet med matpakke. Jeg har null kunnskap om Cøliaki, men om jeg hadde fått oversikt om hva barnet kan spise hadde hjulpet. Anonymkode: 54ca0...ee1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #7 Del Skrevet 7. oktober 2022 Ta det opp med alle foreldre i klassen og andre foreldre. Skriv ned informasjon ned på et ark hva som er viktig og tips om mat. Noe som skal deles ut. Mine barns venner har diabetes, cøliaki og andre allergier. Her finnes det alltid noe de kan spise. Jeg har jobbet som kokk i 20 år og har erfaring. Men å lese seg opp om ulike allergier er noe alle kan. Et barn kan komme til meg uten bekymringer om at de føler seg "anderledes" . Anonymkode: 207a1...3e1 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norja Skrevet 7. oktober 2022 #8 Del Skrevet 7. oktober 2022 Om ikke mine venners foreldre ringte først, så pleide mine å ringe i forkant for å høre hva som var planlagt å spise, og enten justerte de vi skulle til (pasta ble til poteter eller ris, for eksempel), eller så tok jeg med eget. Hos de nærmeste vennene mine, så hadde jeg eget pålegg og eget brød i fryseren ♥️ God dialog er viktig, vær åpen og hyggelig, så går det meste bra. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #9 Del Skrevet 7. oktober 2022 Jeg ville tatt med matpakke frem til du er sikker på at det går bra i hvert hus. Anonymkode: 1050a...bbd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 7. oktober 2022 #10 Del Skrevet 7. oktober 2022 Jeg har pleid å sende med matpakke til mitt barn med cøliaki, hvis det ikke er noen han har vært hos før og jeg vet har kontroll på dette. Også litt for at det ikke skal bli så mye styr å ha ham på besøk at han ikke blir invitert. Til lunsj gjør jeg hvertfall det, siden det gjerne bare er brød de serverer uansett. Men jeg sender ofte med matpakke til middag også, hvis jeg ikke vet hva de skal servere eller jeg vil gjøre det ekstra enkelt for dem, om det er foreldre jeg ikke kjenner så godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 7. oktober 2022 #11 Del Skrevet 7. oktober 2022 Kommuniser med foreldrene til de nærmeste vennene ihvertfall. Datteren vår har ei venninne med cøliaki, og jeg hadde alltid brød, knekkebrød, frossen pizzabunn, eget smør eller smør i sånne småpakker liggende. Rett og slett fordi jeg ønsket at det skulle være like enkelt for henne å dukke opp her som for andre. Vil tro det er flere som tenker sånn, bare de får informasjon! Men sånn i starten ville jeg tilbudt meg å sende med, ja! Noen har sikkert aldri vært borti det før, andre har familiemedlemmer eller venner med diagnosen uten at du vet om det og tilrettelegger uten problemer. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #12 Del Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ts Jeg er redd for at det er mye styr for foreldrene. Han trenger jo eget brød og han må ha eget smørepålegg f.eks. Det er så fort gjort at det blir kontaminering og folks kunnskap om sykdommen etter min erfaring er dessverre lav... Anonymkode: 1f202...251 Du sender med ekstra matpakke i tilfelle de ikke har. Skriv en melding til foreldre og si at barnet har cøliaki og at du kan sende med mat så slipper de å styre med det. Så ser du hva de sier? Har hatt venner av barna her før. Noen de var en del med. Så da hadde jeg liggende pannekake glutenfrimix , glutenfri brød/ciabatta i frysen og har alltid flere pakker smør så bruker ett til kun det og skriver på det m tusj. Er jeg usikker på om noen har brukt det åpner jeg bare ett annet. Hatt glutenfru pastaskruer osv og. Syns det er greit å inkludere barna så lenge det er noen som er med hjem ofte. Greit å ha på lur. Men om det er første gang eller sjeldent så greit å høre eller sende med mat. Anonymkode: 081c5...719 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #13 Del Skrevet 7. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du sender med ekstra matpakke i tilfelle de ikke har. Skriv en melding til foreldre og si at barnet har cøliaki og at du kan sende med mat så slipper de å styre med det. Så ser du hva de sier? Har hatt venner av barna her før. Noen de var en del med. Så da hadde jeg liggende pannekake glutenfrimix , glutenfri brød/ciabatta i frysen og har alltid flere pakker smør så bruker ett til kun det og skriver på det m tusj. Er jeg usikker på om noen har brukt det åpner jeg bare ett annet. Hatt glutenfru pastaskruer osv og. Syns det er greit å inkludere barna så lenge det er noen som er med hjem ofte. Greit å ha på lur. Men om det er første gang eller sjeldent så greit å høre eller sende med mat. Anonymkode: 081c5...719 Jeg syns foressten det er veldig ok at foreldre gir beskjed. Greit å vite. Spesielt om de er sammen en del. Så har jeg mulighet til å ha liggende noe eller tenke på det i forhold til middag osv når barnet er med til oss. Anonymkode: 081c5...719 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #14 Del Skrevet 7. oktober 2022 Jeg jobber med barn på arrangementer/leirer, og min erfaring er at det er enklere enn man tror å tilby mat som er fri for gluten, laktose etc. I dialog med foreldre har vi kommet frem til gode og enkle løsninger så alle får god mat de kan spise. Hadde barnet mitt skulle ha med noen venner hjem en dag, og du som forelder hadde tatt kontakt med meg pga cøliaki hos barnet, hadde jeg lett justert maten i dialog med deg. Jeg tenker at såpass må man få til 🙂 Men nå akkurat i starten er det kanskje greit å sende med matpakke, til barnet ditt også er litt vant til at det ikke kan spise alt andre spiser. Anonymkode: a68d1...8eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 7. oktober 2022 #15 Del Skrevet 7. oktober 2022 Vi hadde likt ulikt i klassen i oppveksten, og da ble det informert om for alle. Greia med cøliaki er jo at noen ikke ha en en eneste smule, og da må jo alle runde være veldig nøye. Jeg bodde med ei som student og det gikk helt fint, bare passet på at alt var ulikt. Ikke alle tenker over det med ulike pakker med smør så en ikke får smuler i smøret, andre sånne ting uten å bli informert om det, så det bør informeres om. Jeg har ikke cøliaki selv, men er multiallergiker og jeg foretrekker helt klart matpakke, da har jeg noe å spise og kan kose meg med fellesskap istedenfor å ha fokus på å finne noe å spise. Jeg har alltid gjort det, men vet både barn og voksne er ulike der. Tror også jeg hadde puttet noen barer, nøtter, tørket frukt eller annet som barnet tåler i sekken, sånn om han har lyst til å finne på noe spontant så har han noe. Det holder jo lenge. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #16 Del Skrevet 7. oktober 2022 Vi tar en samtale og tilbyr oss å sende med noe. Sender gjerne med en tupperwareboks med litt smør i også, om det trengs til brødskivene. Ha gjerne noe liggende klart i fryseboksen så du har noe å ta frem på kort varsel. Anonymkode: 787cd...808 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #17 Del Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 7.10.2022 den 4.29): Har ett barn på 6 år som akkurat har fått cøliaki. Han har ikke vært på besøk hos andre venner enda og spist der. Men hvordan løser dere andre med barn som har cøliaki eller kjenner noen med cøliaki? Tar dere med matpakke om det er meningen at de skal spise lunsj der? Anonymkode: 1f202...251 den første tiden pleide jeg å ringe og høre hva de skulle servere, slik at jeg kunne sende med et alternativ som passet. Det som typisk skjer når du tar den telefonen, er at de tilbyr seg å tilpasse selv, på en mer eller mindre fullstendig måte. Dvs noen ordner alt glutenfritt, mens andre ber om at du sender med f.eks brødet eller litt glutenfri pasta. Etter en stund var det gått seg til, slik at alle i kretsen rundt henne, dvs foreldre i klassen, til venner og på fritidsaktiviteter, gjorde tilpasninger av seg selv ,uten at det var nødvendig å snakke med dem hver gang. Det går seg til, og folk flest ønsker å legge til rette. Anonymkode: d2950...678 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #18 Del Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 7.10.2022 den 4.42): Ts Jeg er redd for at det er mye styr for foreldrene. Han trenger jo eget brød og han må ha eget smørepålegg f.eks. Det er så fort gjort at det blir kontaminering og folks kunnskap om sykdommen etter min erfaring er dessverre lav... Anonymkode: 1f202...251 hvis du tar den telefonen og forklarer, så vil jo kunnskapen øke. Gjør det nå, så de får kunnskapet og kan bruke den i årene som kommer. Det er ikke så vanskelig å forklare det for folk - it's not rocket science! Anonymkode: d2950...678 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #19 Del Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 7.10.2022 den 5.42): Folk som ikke har erfaring med glutenintoleranse eller cøliaki vet ingenting om det. Ingenting. Jeg ville kutte ut ting som involverer at han skal spise hos andre, inntil dere selv har fått rutine. Jeg synes det er urealistisk å forvente en seksåring lærer dette natten over. For øvrig ville jeg jobbe mot et kosthold som er naturlig glutenfri, i stedet for erstatningsprodukter. Gjør livet mye enklere. Anonymkode: 980b0...cbd Det synes jeg er et dårlig råd. Barnet skal leve i et samfunn, og det er mye bedre å lære ham at det går fint, enn at det er skumle greier. Anonymkode: d2950...678 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2022 #20 Del Skrevet 12. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 7.10.2022 den 5.42): Folk som ikke har erfaring med glutenintoleranse eller cøliaki vet ingenting om det. Ingenting. Jeg ville kutte ut ting som involverer at han skal spise hos andre, inntil dere selv har fått rutine. Jeg synes det er urealistisk å forvente en seksåring lærer dette natten over. For øvrig ville jeg jobbe mot et kosthold som er naturlig glutenfri, i stedet for erstatningsprodukter. Gjør livet mye enklere. Anonymkode: 980b0...cbd Hvordan blir livet enklere mener du? Rismel, maismel, bokhvete osv er forøvrig naturlig glutenfritt, så det kan ikke kalles erstatningsprodukter når man spiser brød, pasta o.l som inneholder dette. Jeg har hatt cøliaki i 16 år nå og har alltid spist brød og knekkebrød. Synes det er veldig enkelt. Har et oppskjært brød i fryseren og tar de skivene jeg skal ha når jeg skal ha dem. Skivene jeg spiser til lunsj smører jeg på frosne, og så tiner de på et par timer. Ellers putter jeg bare skivene i mikroen. Anonymkode: 872f3...1fd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå