Gå til innhold

Fjerne mandler, små barn. Erfaring??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har en gutt på 16 mnd. Han er konstant syk, tonsilitt i halsen hver mnd, gjentatte halsbetennelser, har hatt 12 antibiotika kurer. Våkner minst 10 ganger om natta. 🥺
Og nå har vi fått time hos øre-nese-hals, og en lege fra legevakten har skremt meg litt.
Han sier at han ikke anbefaler å operere han, siden han er så pass liten, at noe kan gå galt. 
Noen som har erfaring?

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Hvis sjansen er så stor at det kan gå galt, så vil jeg selvfølgelig ikke at han skal opereres.  
Men dette her er utrolig tøft.

Han får halsbetennelser (tonsilitt)  i hver mnd, vi er hos legevakten og fastlegen minst 1-2 ganger hver mnd. Våkne netter siden han er 6 mnd.
Jeg måtte si opp jobben etter permisjonen var over, fordi barnehagen ikke var aktuelt for han med gjentatte sykdommer og dårlig søvn. Jeg føler jeg har kronisk syk barn.

Jeg blir gal av dette.

Anonymkode: 59d51...bda

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hos oss var det ikke halsbetennelser men blokkerte øreganger som ble til glue ear. Gjentatte dren operasjoner fra 2 års alder som hjalp for kortere perioder men drenene forsvant ut grunnet trykk så lenge mandlene fortsatt var der. Masse snorking og oppvåkning også. Samme som hos dere, måtte vente til 3,5 år før de opererte og det var dagen gutten fikk et nytt liv. Det har vært fataliteter etter mandel operasjoner men det er helt vilt hvilken forskjell de kan utgjøre. 

• Hjerte 1
Skrevet

På samme alder ble min operert  og alt fikk fint. Barn har mindre smerter og ubehag når de er mindre. Når de er så mye syk er dette noe du burde gjøre. Pga barnets liv og din inntekt.

Anonymkode: 5b29c...c65

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei. Jeg har en gutt på 16 mnd. Han er konstant syk, tonsilitt i halsen hver mnd, gjentatte halsbetennelser, har hatt 12 antibiotika kurer. Våkner minst 10 ganger om natta. 🥺
Og nå har vi fått time hos øre-nese-hals, og en lege fra legevakten har skremt meg litt.
Han sier at han ikke anbefaler å operere han, siden han er så pass liten, at noe kan gå galt. 
Noen som har erfaring?

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Hvis sjansen er så stor at det kan gå galt, så vil jeg selvfølgelig ikke at han skal opereres.  
Men dette her er utrolig tøft.

Han får halsbetennelser (tonsilitt)  i hver mnd, vi er hos legevakten og fastlegen minst 1-2 ganger hver mnd. Våkne netter siden han er 6 mnd.
Jeg måtte si opp jobben etter permisjonen var over, fordi barnehagen ikke var aktuelt for han med gjentatte sykdommer og dårlig søvn. Jeg føler jeg har kronisk syk barn.

Jeg blir gal av dette.

Du har sagt opp jobben fordi du skal være hjemme med en 16 mnd gammel baby? Det høres veldig rart ut. Du kunne jo bare tatt et år ulønnet permisjon og tatt i mot kontantstøtte og SÅ vurdert det. Alle har rett på er års ulønnet permisjon.  Barnet kan jo ikke være hjemme for alltid? 

Det høres også rart ut med 12 antibiotika kurer på 16 mnd, det høres ikke forsvarlig ut. Det er klart at barnet i såfall skal utredes. Men du må høre på legene og deres anbefalinger. En legevaktlege er feil sted å ta imot informasjon. Du må ta det med fastlegen som kjenner sykdoms historikken og har skrevet ut disse 12 antibiotikakurene. 

Anonymkode: 84e0e...f16

Skrevet

Men i alle dager, du må jo ikke si opp jobben - du står uten alt av rettigheter!!

Vent og se hva ØNH sier. Og ring for å få tidligere time bed å stå på liste for avbestillinger.

Men seriøst: søk ny jobb.
Å si opp jobben er det mest katastrofalt dumme og uansvarlige man kan gjøre i en sånn situasjon. 

Om arbeidsgiveren din er grei: spør om det er muligheter for ulønnet permisjon fremfor oppsigelse om du nettopp sa opp. 

Anonymkode: f617b...2ed

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men i alle dager, du må jo ikke si opp jobben - du står uten alt av rettigheter!!

Vent og se hva ØNH sier. Og ring for å få tidligere time bed å stå på liste for avbestillinger.

Men seriøst: søk ny jobb.
Å si opp jobben er det mest katastrofalt dumme og uansvarlige man kan gjøre i en sånn situasjon. 

Om arbeidsgiveren din er grei: spør om det er muligheter for ulønnet permisjon fremfor oppsigelse om du nettopp sa opp. 

Anonymkode: f617b...2ed

Neinei, jeg mente at jeg har tatt «ulønnet permisjon» skrev innlegget kl 03 natt, og var helt på bærtur. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du har sagt opp jobben fordi du skal være hjemme med en 16 mnd gammel baby? Det høres veldig rart ut. Du kunne jo bare tatt et år ulønnet permisjon og tatt i mot kontantstøtte og SÅ vurdert det. Alle har rett på er års ulønnet permisjon.  Barnet kan jo ikke være hjemme for alltid? 

Det høres også rart ut med 12 antibiotika kurer på 16 mnd, det høres ikke forsvarlig ut. Det er klart at barnet i såfall skal utredes. Men du må høre på legene og deres anbefalinger. En legevaktlege er feil sted å ta imot informasjon. Du må ta det med fastlegen som kjenner sykdoms historikken og har skrevet ut disse 12 antibiotikakurene. 

Anonymkode: 84e0e...f16

Jeg har ulønnet permisjon, men uttalte meg feil. 
Jeg vet ikke hvorfor det høres rart ut for deg, men når barnet får store blemmer i halsen, 40 feber som ikke går ned og crp 50, da er det kun antibiotika som hjalp. 

Skrevet

På samme alder ble min operert  og alt fikk fint. Barn har mindre smerter og ubehag når de er mindre. Når de er så mye syk er dette noe du burde gjøre. Pga barnets liv og din inntekt.

Var barnet 16 mnd? Dem sier jo at det er 2 år aldersgrense, fikk dere unntak? 
Kan jeg spørre hvordan hele prosessen gikk, narkose osv?

Skrevet

Var barnet 16 mnd? Dem sier jo at det er 2 år aldersgrense, fikk dere unntak? 
Kan jeg spørre hvordan hele prosessen gikk, narkose osv?

Ble operet tidlig pga for mye sykdom. Å gå på antibiotika ofte er ikke bra det heller.

Operasjon på morgenen. Så fasting gikk enklere med tanke på søvn. Narkosen gikk fint og oppvåkning etterpå. To dager der mini trengte mer kos og omsorg. Etter det var han som normal 🙂

Så og si aldri hvert syk etter det og nå er han 5 år 🙂

Skrevet

Jeg har ulønnet permisjon, men uttalte meg feil. 
Jeg vet ikke hvorfor det høres rart ut for deg, men når barnet får store blemmer i halsen, 40 feber som ikke går ned og crp 50, da er det kun antibiotika som hjalp. 

Crp på 50 er ikke høyt, det er egentlig normalt ved virusinfeksjon. Så hvorfor det ble skrevet ut på så lav er litt rart. Vært gjennom akkurat det samme med mine to barn, noen år siden, men begge hadde i gjennomsnitt en antibiotikakur i mnd fra de var henholdsvis 9 mnd og 12 mnd, til de var 3,5 år som de fjernet mandlene, yngste hadde tydeligvis igjen noe bakterier etter operasjon, så måtte ha en antibiotika lur til, men det var siste gang. Eldste satte inn frem i ørene også, men etter mandlene ble tatt så var også øreproblemene borte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...