Gå til innhold

Hva gjorde at du gikk ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det en grunn til at du gikk ned i vekt? Eller to? Del de gjerne her.

Anonymkode: b5e68...aad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiste mindre porsjoner eller lot være å ta påfyll på middagstallerken. Hoppet over lunsjen av og til. Kuttet mye ned på sjokolade og snacks.

Anonymkode: 269e6...6ba

• Liker 1
Skrevet

Slutta å drikke alkohol. Forlot et dårlig forhold og ble alene med hund, så må gå lange turer hver dag. Fikk et mye mer travelt liv hvor jeg omtrent konstant holder på med noe, går tur, reiser, er ute med venner eller jobber. Jeg studerer to språk med kurs hver uke. Jeg sitter nesten aldri og bare kjeder meg. Jeg ser ikke lenger på TV. Jeg handler aldri inn godteri eller snacks. Hvis jeg får lyst på noe, må jeg gå til butikken og kjøpe det.

I begynnelsen telte jeg også kalorier. Spiste kanskje 1/3-1/2 av treningskaloriene. Har slutta med det nå og går fortsatt ned pga. livsstil.

Har gått ned fra 78 til 59kg på ni måneder.

Anonymkode: 08349...dc0

• Liker 1
Skrevet

Begynte å trene, startet med en Chloe Ting challenge og så begynte jeg etterhvert å trene til andre videoer. Endret kostholdet mitt, kuttet ned på snacks. Spiser mer i retning lavkarbo, men ikke strikt: tar gjerne et kakestykke ved spesielle anledninger eller drar på pizzarestaurant en sjelden gang. Har gått ned 10 kilo på 3 mnd. 

Anonymkode: 16958...56f

Skrevet

Jeg fikk en pangstart på grunn av sykdom. Hadde dårlig matlyst og plutselig var det lett å spise små porsjoner. Så prøvde jeg å holde på den at jeg kjenner etter når jeg har lyst til å ta en porsjon til, er jeg ikke egentlig mett nå? Men det har lett for å gli ut, så man spiser litt og litt mer.

Anonymkode: 1e276...836

Skrevet

Jeg lærte meg at:

-Å føle sult ikke er farlig.

-Å føle seg fysen på noe godt om kvelden kan helt fint ordnes ved å putte noe annet enn sjokolade i munnen. 

-De første ukene er verst. Kroppen blir vant med å få mindre kalorier inn. Etterhvert blir kamplysten min derfor sterkere, fordi jeg føler at prosjektet (vektnedgangen) går ‘av seg selv’ i mye større grad enn de første ukene, der hele greia føltes altoppslukende og ubehagelig. 

• Liker 1
Skrevet

Drakk vann i stedenfor å spise utenfor oppsatte måltider, spiste mindre (typ 1 lite proteinrundstykke med mager kalkunskinke til frokos, egg til lunsj, små posjoner til middag med mer grønt og ingen prossesert mat) fastet fra 18 til 09 uten unntak og passet på å bevege meg mer men ikke mer enn at jeg kunne opprettholde det etter å ha nått vektmålet mitt.. Ingen utskeielser, ingen alkohol, ingen avvik fra planen.. 

Anonymkode: b9118...ddf

• Liker 1
Skrevet

For min del så vet jeg godt hvorfor jeg går opp i vekt, og jeg vet hva jeg må gjøre for å gå ned. Men så er det så lett å tenke på at det er slitsomt/umulig/ikke passer seg, og så går dagene. 

Jeg tok grep igjen for to mnd siden, etter at jeg har unskyldt meg selv med at ett glass vin her og der er noe jeg "fortjener", ekstra god mat og fastfood er "raskere/enklere" og bestille pizza var noe man bare kunne gjøre hele tiden, og vekta sto på 78 kilo. 

Jeg måtte snu mentaliteten min, meldte meg opp på r/cico på reddit, samt r/loseit, leste masse, og lasta ned myfitnesspal appen igjen. Så begynte jeg bare å telle ALLE kaloriene jeg spiste hver dag, ser hvor jeg går feil, og korrigerer deretter. Null alkohol med mindre jeg er med venner eller ute å spiser etc. 

Nå spiser jeg 1300 kalorier om dagen (har kontorjobb, og orker ikke trene akkurat nå) derfor lavt mål, og i dag veide jeg 68 kilo. Så ti kilo ned hittil. Så jeg vet jo hva som funker. 

Nå har det blitt en vane, og jeg bruker appen til å fortsette å legge inn kaloriene mine, men mest fordi jeg prøver å nå alle macromålene mine, jeg vil spise nok protein, fiber, carbs og fett, og passer på at jeg når det jeg skal. favorittsnacken min har gått fra å være potetgull til å bli nype-te. 

Anonymkode: 4241f...42e

Skrevet

Thor Foseids diett. Anbefales på det sterkeste. Ikke bare for å gå ned i vekt, men også for å holde diverse sykdommer i sjakk. 

Anonymkode: 04858...6f1

Skrevet

Tung depresjon. Da forsvant alt av apetitt, inkludert både livslyst og søtsug. Anbefaler ingen depresjon som metode. Det finnes langt sunnere måter, men effektivt var det. 

• Liker 1
Skrevet
Laraa skrev (Akkurat nå):

Tung depresjon. Da forsvant alt av apetitt, inkludert både livslyst og søtsug. Anbefaler ingen depresjon som metode. Det finnes langt sunnere måter, men effektivt var det. 

Kan også slå feil så man spiser mer og går opp i vekt i stedet. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis jeg skal ned i vekt løper jeg litt mer og spiser litt mindre. Funker bra hvis jeg vil ned en to-tre kilo før et viktig løp feks. Går det opp igjen etterpå da. Veier som regel litt mer vinterhalvåret og litt mindre vår/sommer/høst. Går av seg selv da treningsmengden økes utover våren og minker utover høsten. Men tenker det kunne ha fungert for de fleste hvis de ville ned i vekt. 

Anonymkode: 24915...aa2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan også slå feil så man spiser mer og går opp i vekt i stedet. 

Sant nok, mange opplever det også, å spise mer for å kompensere for følelser man kan ikke har kontroll eller kontakt med. Det kan gå begge veier 

• Liker 2
Skrevet

Gikk på teamjegliker - livsstilsendring. Trente 6 dager i uken (4 styrkeøkter og 2 cardioøkter), spiste lavkarbo, ingen alkohol eller brus. Etter 6 uker så var det 1 dag i uken du kunne spise karbohydrate)  Gikk ned 30 kg. 

Anonymkode: 42479...cee

Skrevet

Spiste mindre en jeg forbrant.. 

Anonymkode: 80041...448

• Liker 1
Skrevet

Begynte med å spise mindre av det jeg til vanlig spiste, mindre posjoner altså. Så begynte jeg å trene først 3 dager i uken, begynte å spise knekkebrød med proteinrik pålegg eller musli til frokost, en skyr til lunsj samt en paprika, banan eller eple, og til middag spiser jeg vanlig middag men har mer fisk, kjøtt på tallerkenen enn potet og saus. Til kvelds drikker jeg en proteinshake som er lav på kcal, fett og sukker. Har i mellomtiden økt treningen til 4 økter i uka, når jeg får det til, samt at jeg går turer hver dag.

Nå har jeg gått for mye ned i vekt og fokuset er snudd til å få i meg nok kcal på en sunn måte.. har forresten også drukket en annen drikk som har hjulpet med fordøyelsen, men aner ikke om det har hjulpet med vektnedgang

IMG_20221008_082431.jpg

Anonymkode: 61e94...8ce

Skrevet

80/20-regelen kombinert med styrke- og kondisjonstrening 

Skrevet

Karbo- og kcal redusert kosthold. Det gjorde at jeg ikke strengt måtte holde meg borte fra spesielle matvarer, men kunne spise litt av alt. Men ikke hele tiden.

Begynte også jogge under pandemien, å vært effektiv på studio når det åpnet igjen.

Aller sier jo at lysten på sukker forsvinner etter x antall uker. Det stemte ikke på meg. Holdt meg uten i 6 uker, lysten var like sterk. Ble også diagnostisert med adhd, å har i ettertid sett at min spising nok har vært for å døyve vanskelige følelser og forsøk på å stille en indre kløe jeg ikke skjønte hvor kom fra. Jeg har aldri funnet ut hva som stilner den kløen, å har derfor overspist og sultet meg om hverandre siden jeg var rundt 12 år, nå er jeg snart 40 år. Hatt bmi fra 27/28- 24 i alle år, som en jojo..

Nå ligger jeg stabilt på bmi 21. Gjort det siden jeg fikk hjelp, så et par tre år. Det er godt. Jeg har det mye bedre nå.

Anonymkode: 4691a...f49

Skrevet

Valgte å ikke følge rådene fra evighetsslankerne på Kvinneguiden.

Anonymkode: d5ad2...77c

• Liker 2
Skrevet

Færre kalorier inn

Anonymkode: 3fad0...0c4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...