AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #1 Skrevet 6. oktober 2022 Noen her som har hatt mistanke om autisme i voksen alder og vært til utredning for dette? Eventuelt fått en diagnose? Jeg har alltid følt meg annerledes enn alle andre, og slitt med blant annet mye tungsinn og mer og mer angst nå i voksen alder. Er også en del annet som jeg føler gjør meg annerledes, og kom over noen videoer på YouTube med en dame som ble diagnostisert med autisme i voksen alder. Var mye jeg kjente meg igjen i... Hvordan går man frem for å bli utredet? Starter man med fastlege? Anonymkode: f080f...b20
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #2 Skrevet 6. oktober 2022 Jeg var innlagt på en institusjon for noe annet da en av behandlerne mistenkte asperger. De startet utredning (et par samtaler og et filmet intervju), og jeg fortsatte med 2-3 samtaler hos psykolog ved DPS da jeg var ferdig der. Det ble raskt konstatert at jeg ikke passet diagnosen, at ikke alle særtrekk nødvendigvis trenger diagnostiseres. Det var mye jeg kjente meg igjen i, men også mye som ikke stemte. Dersom dette er noe du mistenker selv er nok fastlege rette plassen å henvende seg. Dersom du blir henvist videre vil de nok snakke med familie for å høre om hvordan du var som barn. Det skal nok mer enn tungsinn, angst og videoer på YouTube til for å få en autisme-diagnose, men dersom dette hemmer deg i hverdagen er fastlegen rett plass å starte. Anonymkode: 93d29...a35
MRN Skrevet 6. oktober 2022 #3 Skrevet 6. oktober 2022 Hvis du vil føle deg bedre fordi noen andre sier at du har en diagnose, go for it!
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2022 #4 Skrevet 6. oktober 2022 Just now, MRN said: Hvis du vil føle deg bedre fordi noen andre sier at du har en diagnose, go for it! Er nok mer for å få egen forståelse på hvorfor jeg gjør/reagerer/oppfører meg som jeg gjør. Anonymkode: f080f...b20 1
Kullsyrevann Skrevet 6. oktober 2022 #5 Skrevet 6. oktober 2022 Trenger ikke nødvendigvis være autisme. ADHD kan også føre til dårlig regulering av følelser. Men dette må du først med til fastlegen, som tar deg videre. Også burde du få sjekket at du ikke mangler noe essensielt gjennom blodprøve. Er utrolig hvor mentalt ustabil man kan bli om man mangler jern, B12, vitamin D osv.
MRN Skrevet 6. oktober 2022 #6 Skrevet 6. oktober 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Er nok mer for å få egen forståelse på hvorfor jeg gjør/reagerer/oppfører meg som jeg gjør. Anonymkode: f080f...b20 I så fall, ja. Da ville jeg ha starta med fastlegen. De er flinke og forståelsesfulle hele veien. Jeg, derimot, ville ikke ha en slik diagnose og fikk den heller ikke. Jeg fikk bekrefta en varig depresjon istedenfor (dystymi). Det er min skjebne, din er annerledes
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2022 #7 Skrevet 7. oktober 2022 Har du tatt AQ testen online?😊 https://www.google.com/amp/s/www.tengel.no/asperger-syndrom-test/ Det var den jeg fikk på Dps, som gjorde at jeg ble videresendt til et autismesenter. Anonymkode: 7e4b4...0e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå