Gå til innhold

Lys avføring barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min sønn på snart 4 år hadde lyst avføring forrige lørdag med noen snøhvite flekker her og der. Har fulgt med på avføringen noen dager og tidvis kommer det ny avføring som er helt lys beige (blandet med mørkere avføring). Var hos lege på tirsdag men hun mente at alt var OK og at siden han ellers var fin i formen så var det ikke noe å tenke på. Men jeg klarer ikke helt å roe meg med det svaret. For et par uker siden hadde han noen dager hvor han hadde veldig vondt i magen, ble faktisk hentet i barnehagen en dag fordi han hadde sånn smerter. Noen som har opplevd lys avføring på sine små (lys beige, på grensen til grå)? 

Anonymkode: 35d77...587

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Min sønn på snart 4 år hadde lyst avføring forrige lørdag med noen snøhvite flekker her og der. Har fulgt med på avføringen noen dager og tidvis kommer det ny avføring som er helt lys beige (blandet med mørkere avføring). Var hos lege på tirsdag men hun mente at alt var OK og at siden han ellers var fin i formen så var det ikke noe å tenke på. Men jeg klarer ikke helt å roe meg med det svaret. For et par uker siden hadde han noen dager hvor han hadde veldig vondt i magen, ble faktisk hentet i barnehagen en dag fordi han hadde sånn smerter. Noen som har opplevd lys avføring på sine små (lys beige, på grensen til grå)? 

Når avføringen er kitthvit er det gjerne mangelen på galle som gjør det. Har han hatt oppkast i tiden før lys avføring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lys/beige/grå avføring i dagene etter gallesteinsanfall. Det gir seg. Vet ikke av andre ting som gir lys avføring. Snøhvite flekker gjør at jeg tenker småmark/barnemark. Sjekk om kvelden etter han har sovet noen timer. Lys med lommelykt mot anus, har han mark vil du se det da. Gir ofte kløe. (Et av barna mine har hatt dette to ganger pga en venn som ikke blir skikkelig kvitt det, vi kurer hele familien med en tablett hver også en ny to uker etter, samt vasker sengetøy og klær godt, blitt kvitt det ved første forsøk begge ganger). 

Anonymkode: ec5b0...414

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaisada skrev (40 minutter siden):

Når avføringen er kitthvit er det gjerne mangelen på galle som gjør det. Har han hatt oppkast i tiden før lys avføring?

Ta her: Han har ikke hatt oppkast nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg har lys/beige/grå avføring i dagene etter gallesteinsanfall. Det gir seg. Vet ikke av andre ting som gir lys avføring. Snøhvite flekker gjør at jeg tenker småmark/barnemark. Sjekk om kvelden etter han har sovet noen timer. Lys med lommelykt mot anus, har han mark vil du se det da. Gir ofte kløe. (Et av barna mine har hatt dette to ganger pga en venn som ikke blir skikkelig kvitt det, vi kurer hele familien med en tablett hver også en ny to uker etter, samt vasker sengetøy og klær godt, blitt kvitt det ved første forsøk begge ganger). 

Anonymkode: ec5b0...414

Hva er gallesteinsanfall? Noe man bare må leve med? :( Der var ikke barnemark, var liksom mer som cottage cheese drysset over avføringen, og så har jeg aldri sett det mer siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei😊 begge barna mine har hatt det ifb med forkjølelse/influensa hvor de ikke har fått i seg så mye næringsrik mat. Da sånn beige bæsj. 

Ikke hver gsng, men de har rukket et par runder. Men så har det gått seg til i løpet av et par dager. 

Er du bekymret, kontakter du legen. Jeg vet ikke for sikkert tilfellet til barnet ditt, så skal ikke uttale meg.. ❤️

Anonymkode: e0825...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være et forbigående virus. Det er mange ting som kan gi hvit/lys avføring. Dårlig leverfunksjon kan også gi hvit/grå avføring, men det er ofte et tegn på virus hos små barn og går over av seg selv. Men hvis det varer over en uke til ville jeg tatt med barnet til legen igjen for å ta en blodprøve eller avføringsprøve. 

Anonymkode: 0a51b...c6a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre over her sier; det kan være mye. Alt fra et forbigående virus til noe mer kronisk. Du bør følge med. Både på utseende og på lukt. 

Selv hadde jeg lys avføring, ofte litt "fettete" da det viste seg at jeg hadde cøliaki :) 

Anonymkode: 176a7...b4d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter hadde lys løs avføring tiden før hun fikk påvist cøliaki. Hun var 4 eller 5 da.. 

Anonymkode: 7fa0a...a6c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Kan være et forbigående virus. Det er mange ting som kan gi hvit/lys avføring. Dårlig leverfunksjon kan også gi hvit/grå avføring, men det er ofte et tegn på virus hos små barn og går over av seg selv. Men hvis det varer over en uke til ville jeg tatt med barnet til legen igjen for å ta en blodprøve eller avføringsprøve. 

Dette!

Anonymkode: 686e3...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja her kommer det all slags rar avføring med virus... aldri overrasket over hverken løs mage, annen farge etc om de så bare er forkjøla. Tydeligvis noe mer enn bare forkjøla, men ikke diare og oppkast-versjonen heller liksom. Men nettopp hatt noen dager med løs mage og lys avføring hos eldste, sånn litt uti en forkjølelse. Barn kan ofte få litt magesymptomer av diverse virus. Uten at det heter omgangssyke. Pleier da gå over ila noen dager og bli normalt igjen.

Anonymkode: e6cf3...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her: skulle bare oppdatere tråden - jess! viste seg å være virus som dere sa, vannkopper i dag 👍😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...