Gå til innhold

Til dere som har matkasser, har dere fått bedre økonomi?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi hadde Adams matkasser en periode. Syns det var bra, forutsigbart og enkelt. Men sluttet fordi det ble for dyrt for meg. Trodde jeg. Er alenemamma til tre og ser at akkurat det der med å spare tid på å handle, det savner jeg. Ser også i etterkant at jeg bruker mer penger på mat nå, antakelig fordi jeg handler oftere. 

Hva med dere andre? Har dere mer oversikt og kontroll på økonomien ved å bruke kasser? Og hvilken har dere? 

Jeg vurderer starte opp igjen men lurer på hvilken som er rimeligst? 

Anonymkode: 88802...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke erfaring selv, men en venninne sa at de absolutt sparte penger på Adams Matkasse. Hun/mannen er dog ikke særlig økonomiske av seg, så jeg tror de ellers ville handlet så å si hver dag og hatt dårlig oversikt/fått mer matsvinn. De bor i drabantby i Oslo og har veldig kort vei til dagligvarebutikk.

Broren min og kona bruker Godt Levert, og er veldig fornøyd, men de sparer visst først og fremst tid (gull verdt med tre barn i alderen 2-13 år), og ikke nødvendigvis så mye penger. Ikke minst setter de pris på å slippe å planlegge middagen. Og de synes rettene og oppskriftene gir fin variasjon! De bor i en nabokommune til Oslo og er avhengig av bil for å handle.

Anonymkode: a1170...a38

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste som sparer på matkasser er de som har null økonomisk sans og kjøper en hel masse ekstra som de aldri spiser og ender med å kaste. Alle matkasser er mye dyrere enn om man skulle kjøpt tilsvarende varer selv, så normale fornuftige mennesker sparer ingenting på det. Hvis man ikke vil bruke tid på å planlegge middag kan man lage 4-5 ukemenyer som rullerer og skrive faste handlelister. Mye smartere.

Anonymkode: 30c59...a65

• Liker 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner virkelig ikke de som kjøper matkasser, det er jo dritdyrt? 

Jeg bestiller fra oda og komponerer min egen matkasse på den måten ;) jeg bruker ca 1000+ kr i uka på mat og husholdningsvarer, dvs alle 3-4 daglige måltider for meg og 1 barn. Jeg tror en matkasse ofte koster 1000 kroner for sånn 3 middager? Det er jo helt vilt. Kjøp oda i steden, og bruk bittelitt effort på å planlegge middager for en uke :) da bruker du samme matvarene flere ganger den uka (f.eks. en hodekål koster bare 7 kroner nå. Da har du til både wok, fårikål og cole slaw 😊)

Anonymkode: 4e5dc...c10

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som sparer penger ved å abonnere på matkasser, men man sparer tid.

Anonymkode: 875e6...855

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte jeg verken sparte penger eller spesielt mye tid. Matkasser er dyrt i forhold til å handle selv. Angående tid så måtte jeg jo uansett ut å handle alt til frokoster lunsj og kvelds- så handleturene ble ikke ferre, men kanskje jeg sparte noen minutter på å ikke finne middagsvarene- men det er så minimalt at det ikke er verd det syns jeg. 
 MEN syns det var nydelig å ikke måtte styre med å planlegge hva vi skulle ha til middag! For det er det kjedeligste jeg vet. Og det ble så mye mer variert og man fikk ofte prøvd noe helt nytt. 

Anonymkode: 41f75...66e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke jeg sparer så fryktelig mye, men litt. Jeg går ikke på butikken de dagene jeg har matkasse og det er deilig. 

For min del, så går det på at jeg var matlei og har nå fått ny inspirasjon til matlaging fordi jeg slipper å tenke på hva jeg skal ha de dagene. Jeg har singelkasse og det har også blitt mindre matsvinn.

Anonymkode: 423df...c04

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns vi sparer ganske mye både tid og penger på matkassen vi har nå, fra trenogmat.no.  Ingen av oss er særlig aktiv, men syns maten det er topp.  Da kommer den helt ferdig, det er bra næring i dem osv.  Men det beste et at da kan alle i familien velge hva de vil ha.  Så i går hadde mannen min en slags burrito, bacalao og barna spiste noe som heter fitnessboller.  Jeg vet mange rynker litt på nesa av ferdigmat, men denne er god.

Vi har prøvd både Adams og godt levert.  Men syns oppskriftene tok mye tid, og maten ofte lit rar med kålchips osv.  Og barna ville ikke spise det.  Var også ofte at tiden tok oss og vi ikke fikk laget maten eller at råvarene ikke falt i smak, som lårfilet av kylling 🤮 Ekkelt!

Nei for oss er trenogmat supert!

Anonymkode: 95d96...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser hva de forskjellige matkassene koster, så ser jeg også at jeg som singel helt klart lever mye billigere når jeg handler selv, noe jeg gjør en, kanskje to, ganger i uken.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har regna på det over en periode etter innkjøp av varer. Vi er ikke spesielt økonomiske enda, men vi bruker ikke veldig mye mer på handling av mat for 5 dager enn vi bruker på 5 dager matkasse. Når vi handler kjøper vi mer en bare middag, så vi sparer ikke penger på matkasse. Det vi derimot alltid gjør er å bestille matkasse når vi får tilbud om 40% rabatt. Da sparer vi penger på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om vi sparer så veldig, men vi bruker hvertfall ikke mer på mat de ukene vi har matkasse. 

1000 kroner i uka på 3 middager for en familie på 4 er ikke så ille for oss. Vi sparer mye tid, men den største effekten for oss er god variasjon i måltidene. 

Ukeshandling funker ikke for oss, vi blir fort lei og ofte har vi ikke lyst eller anledning til å spise det vi har handlet inn for likevel. For oss fungerer derfor matkasse bedre, så supplerer jeg med resten på nærbutikken (som IKKE er egnet for ukeshandel), og ny handel på lørdag for helgen. 

De ukene vi ikke har matkasse bruker vi mer på dilldall fra butikken, fordi det blir oftere handel og som sagt, ukeshandel fungerer dårlig for oss. 

Å handle mat på nettet er også dyrt. Her finnes ikke Oda, så det er Meny som gjelder. Koster mye det også, og veldig ofte får vi ikke det vi har bestilt og må ut og handle likevel. Eller vi bestiller avokado og får råtne avokadoer... Det er alltid noe å klage på, så det har vi gitt opp. 

Vi spiser ganske dyrt i utgangspunktet, så derfor er ikke matkasse særlig dyrt for oss. Men det er klart det er et luksusprodukt! 

Og vi har absolutt ikke null økonomisk sans, vi bare er bevisste på hva vi ønsker å bruke våre penger på og ikke. For vår del er matkasser verdt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg bestiller fra oda og komponerer min egen matkasse på den måten ;) jeg bruker ca 1000+ kr i uka på mat og husholdningsvarer, dvs alle 3-4 daglige måltider for meg og 1 barn. Jeg tror en matkasse ofte koster 1000 kroner for sånn 3 middager? Det er jo helt vilt. Kjøp oda i steden, og bruk bittelitt effort på å planlegge middager for en uke :) da bruker du samme matvarene flere ganger den uka (f.eks. en hodekål koster bare 7 kroner nå. Da har du til både wok, fårikål og cole slaw 😊)

Men hvis dere har 4 stk og ikke to hadde dere nok brukt det dobbelte på mat. Og da er ikke 1000 kroner på tre middager så ille lenger. ;) står fortsatt igjen med 1000 kroner for de 4 resterende middagene og resten. 

Noe dyrere blir det jo, men du kan ikke sammenligne hva du og ett barn bruker mot en matkasse beregnet på 4 stykk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hva er oda ? Noe som kun finnes i Oslo og ikke sender over hele landet ? Vi bruker ikke matkasser, jeg handler på Kiwi eller Rema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sommermor skrev (2 minutter siden):

Hva er oda ? Noe som kun finnes i Oslo og ikke sender over hele landet ? Vi bruker ikke matkasser, jeg handler på Kiwi eller Rema.

Oda er tidligere Kolonial.no og finnes i store deler av landet, ikke bare i Oslo. 

Anonymkode: fbc98...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Oda er tidligere Kolonial.no og finnes i store deler av landet, ikke bare i Oslo. 

Stemmer ikke. Stortsett Oslo. 
Trondheik har blant annet ikke🙄

Anonymkode: c2b9f...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er tre fordeler med matkasser:

1) Man kan spare penger dersom man har dårlig impulskontroll når man handler og man handler ofte. Klarer man å planlegge og følge planen så er det ikke noen penger å spare på matkasse - kanskje til og med dyrere. De skal tross alt ha betalt for tjenesten.

2) Man kan spare tid med at man handler mindre og sjeldnere. Det som trengs til middagene kommer i kassen med unntak av basisvarer som olje, stekesmør, salt/pepper etc. Men dersom man uansett skal handle 2-3 ganger i uken så er ikke tidsbesparelsen så stor.

3) Man slipper å planlegge. For oss er dette definitivt den største grunnen. Vi slipper å tenke hva vi skal lage til middag, vi slipper å planlegge hva vi trenger og vi slipper å måtte spise det samme om igjen og om igjen pga dårlig fantasi. Ikke et problem for de som klarer dette, men å planlegge ukesmenyen ei uke frem er definitivt noe vi helst slipper og gjerne betaler for å slippe. Og resultatet er jo variasjon og fullverdige måltider. De dagene vi ikke har matkasse nå faller det ofte på et par standardretter alt etter hvem av oss som skal lage maten. Monotont.

Det eneste negative jeg opplever er at de kommer litt sent på døren her. Kassen er som regel levert rundt 17:45-18:00, men vi har for vane å spise middag i 16:30-17 tiden. Så mandager nå har begynt å bli en dag vi spiser sent. Heldigvis er menyene enkle å følge og middagene raske å lage :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer nok veldig an på hvordan matbudsjett man har til vanlig. Jeg handler smart og planlegger så når jeg kjøper matkasser blir det som en luksus å regne, handler mye billigere ukeshandel selv. Handler man alt man har lyst  på i butikken uten å tenke pris og kaster mye er det nok helt klart noe å spare på det, så det kommer helt an på hva status er på mat budsjettet ditt fra før.

Anonymkode: 5652b...df4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er matkasse luksus og absolutt ikke noe jeg sparer penger på. Jeg har ikke dårlig impulskontroll når jeg handler og jeg handler uansett bare én gang i uka. Har likevel matkasse av og til for å slippe å finne på middager og for å prøve nye retter. Bruker oppskrifter jeg liker om igjen og handler da inn tilsvarende ingredienser selv og det blir mye billigere. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Jasåja, hvor da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (10 minutter siden):

Jasåja, hvor da? 

I Kristiansand, for eksempel.

Anonymkode: 6df2a...eb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...