Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, men denne kjernekompetansen kan også komme i arbeidslivet. At det er der man spesialiserer seg og det er der man lærer tingene som gjør at en får en god lønn og interessante arbeidsoppgaver. Og for de fleste så er det jo i arbeidslivet man får denne kompetansen.  Du skrev jo også at du spesialiserte deg i finans, men endte med å jobbe i det offentlige sammen med jurister. Så du også har vel trolig opparbeidet deg kjernekompetansen i arbeidslivet?

Anonymkode: a0cba...7a6

Ja så klart. Men jeg tenkte konkret opp mot ts sin problemstilling, at selv om man kan bli potet både som økonom og jurist er det lurt å vurdere grundig om man vil ha juss eller økonomi som kjernekompetanse. For det er to veldig forskjellige fagfelt. 

Skrevet
8 minutter siden, Albbas said:

Ja så klart. Men jeg tenkte konkret opp mot ts sin problemstilling, at selv om man kan bli potet både som økonom og jurist er det lurt å vurdere grundig om man vil ha juss eller økonomi som kjernekompetanse. For det er to veldig forskjellige fagfelt. 

Ja, det er jeg enig i!

Anonymkode: a0cba...7a6

Skrevet
mitch92 skrev (16 timer siden):

Har tenkt å bli advokat hvis jeg går den veien ja. Og jeg tror heller jeg vil jobbe med kontrakter enn å sitte i retten veldig mye hvis det gir mening, jeg liker bedre å skrive enn å snakke foran folk (selv om jeg såklart kan snakke på møter osv jeg er bare ikke glad i å snakke foran MANGE folk men kan gjøre det i ny og ne).

Er overtid i økonomibransjen også altså? Kommer kanske ann på hvor man jobber. Onkelen min jobber for nav og har svært lite overtid. Men tror jeg kan takle litt overtid om jeg får nok søvn (er hovedproblemet med turnus).Er bare enkelte tider på året onkelen min jobber mye og det er når budsjetter for år skal ferdiggjøres og lignende. 

Beklager å måtte si det, men jeg tror du har veldig urealistiske forhåpninger om deg selv. For det første heter det ikke rettslære, men mastergrad i rettsvitenskap. For det andre har det ikke så mye å si at "at man kan snakke på møter i ny og ne" for å kunne lykkes som advokat. Det er innholdet i det du formidler som er avgjørende. Hvert år er det 300 studenter som kommer inn på rettsvitenskapsstudiet ved UiB. Det var 120 som uteksaminerte i mitt kull. Det sier litt om hvor tøft det er. Jeg tror du heller bør bekymre deg over om du kommer deg gjennom fem år med tunge, tørre fag før du nedgraderer tittelen "jurist". 

Anonymkode: 38d21...286

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 7.10.2022 den 22.41):

Beklager å måtte si det, men jeg tror du har veldig urealistiske forhåpninger om deg selv. For det første heter det ikke rettslære, men mastergrad i rettsvitenskap. For det andre har det ikke så mye å si at "at man kan snakke på møter i ny og ne" for å kunne lykkes som advokat. Det er innholdet i det du formidler som er avgjørende. Hvert år er det 300 studenter som kommer inn på rettsvitenskapsstudiet ved UiB. Det var 120 som uteksaminerte i mitt kull. Det sier litt om hvor tøft det er. Jeg tror du heller bør bekymre deg over om du kommer deg gjennom fem år med tunge, tørre fag før du nedgraderer tittelen "jurist". 

Hvorfor er du så trigget av mitt innlegg egentlig ? Skrev rettslære i innlegget for å forkorte, istedenfor å skrive "master i rettsvitenskap" jeg er ikke dum og klarer da å finne ut hva studiet heter det var bare en forkortelse. Hovedpoenget her var ikke om jeg skrevet hele navnet til noen av studiene...Jeg har mer enn nok poeng til å komme inn, til info. Jeg har ikke nedgradert noen tittel nå finner du på ting jeg ikke har sagt.  Jeg diskuterer rundt hva oppgavene kan være. Ikke alle må jobbe i retten, der det naturligvis er mye mer å legge fram muntlig. Jeg sier jeg er mest glad i å ordlegge meg skriftlig og spør derfor om erfaringer rundt dette, dvs. er det mulig å jobbe i hovedsak med skriftlige oppgaver. Såklart skjønner jeg at man selfølgelig noen ganger må legge fram ting muntlig, det må man i de fleste yrker. Men er forskjell på det og være i retten ukentlig. Er litt det jeg lurer på. Er det slik at det er en mye mer utadvent jobb enn økonomi for eksempel. For da kan det være med på å pushe meg mer i den retningen. Men som flere nevner, det er flere forskjellige jobber innenfor begge områder. 

Hva som er realistisk for meg og ikke vet ikke du noe om. Har ganske mange 6'ere på vitnemålet. Du virker en smule arrogant som tror du kan sitte og belære meg om jeg klarer et studie eller ikke. Du er og ikke helt så smart som du tror om du tror man skriver likt på et innlegg man skrev på 5 minutter på Kvinneguiden som man gjør i feks skoleoppgaver og lignende. Der er jeg jo såklart mer nøye hallo i luken liksom... Tror kanskje det er du som er en smule urealistisk som tror du kjenner meg og mine ferdigheter gjennom et innlegg på Kvinneguiden 😅

Endret av mitch92
Skrevet
mitch92 skrev (På 8.10.2022 den 14.48):

Hvorfor er du så trigget av mitt innlegg egentlig ? Skrev rettslære i innlegget for å forkorte, istedenfor å skrive "master i rettsvitenskap" jeg er ikke dum og klarer da å finne ut hva studiet heter det var bare en forkortelse. Hovedpoenget her var ikke om jeg skrevet hele navnet til noen av studiene...Jeg har mer enn nok poeng til å komme inn, til info. Jeg har ikke nedgradert noen tittel nå finner du på ting jeg ikke har sagt.  Jeg diskuterer rundt hva oppgavene kan være. Ikke alle må jobbe i retten, der det naturligvis er mye mer å legge fram muntlig. Jeg sier jeg er mest glad i å ordlegge meg skriftlig og spør derfor om erfaringer rundt dette, dvs. er det mulig å jobbe i hovedsak med skriftlige oppgaver. Såklart skjønner jeg at man selfølgelig noen ganger må legge fram ting muntlig, det må man i de fleste yrker. Men er forskjell på det og være i retten ukentlig. Er litt det jeg lurer på. Er det slik at det er en mye mer utadvent jobb enn økonomi for eksempel. For da kan det være med på å pushe meg mer i den retningen. Men som flere nevner, det er flere forskjellige jobber innenfor begge områder. 

Hva som er realistisk for meg og ikke vet ikke du noe om. Har ganske mange 6'ere på vitnemålet. Du virker en smule arrogant som tror du kan sitte og belære meg om jeg klarer et studie eller ikke. Du er og ikke helt så smart som du tror om du tror man skriver likt på et innlegg man skrev på 5 minutter på Kvinneguiden som man gjør i feks skoleoppgaver og lignende. Der er jeg jo såklart mer nøye hallo i luken liksom... Tror kanskje det er du som er en smule urealistisk som tror du kjenner meg og mine ferdigheter gjennom et innlegg på Kvinneguiden 😅

Ut fra brukernavnet ditt å dømme, er du 30 år gammel. Det vil si at du ikke skal konkurrere i førstegangskvote, men i ordinær kvote. Da skal du ha 6 i så og si alle fag for å komme inn, ikke "ganske mange". Lurer på hvorfor du valgte helsevesenet og hater jobben din, hvis du gjorde det så bra på skolen? 🤐 men uansett: du får ha lykke til med å komme inn og fullføre fem år på jusstudiet. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ut fra brukernavnet ditt å dømme, er du 30 år gammel. Det vil si at du ikke skal konkurrere i førstegangskvote, men i ordinær kvote. Da skal du ha 6 i så og si alle fag for å komme inn, ikke "ganske mange". Lurer på hvorfor du valgte helsevesenet og hater jobben din, hvis du gjorde det så bra på skolen? 🤐 men uansett: du får ha lykke til med å komme inn og fullføre fem år på jusstudiet. 

Du har vel hørt om tilleggspoeng du som er så smart?  Alderspoeng, poeng for bachelorgrad. Til info har jeg 65 poeng. Da holder faktisk "en god del 6'ere" har ganske mange på vitnemålet. I tillegg til noen 5'ere og 4 i gym. Men du tror vel man er dum fordi man ikke har toppkarakter i gym og du? 

Er du virkelig så nedlatende at du tror ingen smarte mennesker jobber i helsevesenet? Er en fordel å ha hodet med seg når man skal gjøre gode observasjoner, sette i gang tiltak, gi  medisiner osv. Jeg valgte helsevesenet som ung da er man gjerne mer idealistisk. Jeg har ikke alltid "hatet" yrke som du sier jeg gjør. Når man blir litt eldre skjønner man mer hvor mye penger man trenger for å få lån, for å få råd til matvarer. Dette er noe man ikke helt har begrep om rett ut fra VGS. Man kjenner mer på hvor slitsomt det er og faktisk ikke få sovet nok flere ganger i uken. Det tærer på. Man kjenner på at man løper rundt som en gal med for få på jobb og prøver å gjøre arbeidsoppgavene til 3 personer som kun 1 person. Man skal styre med kjøkken, klesvask, medisiner, stell, aktiviteter, pasienter som skal hit og dit. Det er ikke bare bare. Tror ikke de utenfor helse skjønner seg på dette. 

Hvorfor er det så mange arrogante folk her inne på Kvinneguiden? Kompenserer dere for manglende ferdigheter i virkeligheten eller hva er greia?

Endret av mitch92
Skrevet
On 10/7/2022 at 4:57 PM, Albbas said:

Noen få offentlige organisasjoner er på topp ja, men veldig mange er ganske sett ned på (av de mer ambisiøse) . Du ser det jo på kg også, folk mener at offentlig ansatte bare går rundt og drikker kaffe og slapper av. 🙄 Jeg hadde veldig gode resultater under studiene og har flere ganger hørt at folk blir litt forundret over at jeg ikke har kommet så langt i karrieren... 🤦‍♀️ Men jeg trives altså og synes det er svært utfordrende og givende, selv om tidligere medstudenter syns jeg har kastet bort mulighetene jeg hadde. 😅

Og for all del, jeg hadde jo en del fordommer selv også før. Det skyldes nok som du sier at mange av de offentlige organisasjonene ikke får reklamert for seg selv på samme måte. Og spesielt i statlige organisasjoner er ikke økonomene like synlige. Jeg var eneste siviløkonom på huset i mine to forrige jobber, som begge var i staten. Det krydde av jurister. 

https://nye.econa.no/faglig-oppdatering/medlemsbladet-magma/6-2021/her-vil-ferske-okonomer-jobbe/

Synes det er utrolig frekt  og umodent å komme med slike kommentarer! 

Anonymkode: 9b415...a0f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...