Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser litt på utdanninger da jeg ikke trives helt i yrket jeg har nå. Er mye slit for lite penger (helseyrket). Aller verst er turnusen, senvakter fulgt av tislitvakter med kort hviletid. Så jeg vil endre retning. Jeg har gode karakterer så kan komme inn på begge studier. 

Er interessert i rettslære/jus men lurer litt på om det er mulig å få en slags arbeid/ fritid balanse med det? Advokater er jo kjent for å jobbe mye. Men finnes det retninger der man kanske jobber litt mer kontortid? Naturligvis vil man tjene mindre er ikke nødvendigvis ute etter millionlønn men vil jo være bedre lønnet enn helse sannsynligvis likevel vil jeg tro. Og mindre fysisk slit.  Er det vanskelig å få seg jobb etter endt studie? 

Jeg ser og litt på økonomi og administrasjon, kansje innen regnskap. Er en ganske ryddig person og liker godt organisasjon og systemer. Jeg kan synes det folk tenker på som ganske kjedelige oppgaver er ganske fint.  Tenker kanske det er hakket lettere å kombinere med fritid og familie enn advokat . Lurer dog på hvor lett det er og få seg jobb og lønnsnivå (både med bachelor og master)

Favorittdelen min innen helse er vel mer det prosedyrebaserte og ordne med medisiner, henge opp iv. Hvordan kroppen fungerer, medisiner fungerer, organisere medisinrommet, sette vaksiner og slike ting. Sånn sett kunne kanske også fagutvikling vært spennende. Men da må jeg nok stå i turnus i en del år til. det er få slike stillinger så mye konkurranse. Men som sagt turnuslivet er ikke for meg og orker ikke tanken på å jobbe så lenge turnus, særlig ikke for den lønnen og hvor mye mindre goder man har enn andre (ingen pause mange dager, ikke 4 uker sammenhengende ferie, knot med å komme seg til jobb til ulike tider mtp transport , vansker med å dra fra arbeid i tide osv). Lønnen er jo kanske ikke krisedårlig men reflekterer ikke ansvar.

Skrevet

Jeg sto også mellom valget på jus og økonomi da jeg skulle studere. Endte med økonomi og har en mastergrad i dag. 
Føler økonomi er litt mer allsidig. Dessuten kan man ta flere juridiske emner på økonomistudiet! Det gjorde jeg. Tok nesten alle slike fag jeg kom over, så da fikk jeg kombinert litt, selv om fagene sånn sett ikke gir meg noe mer enn en siviløkonomgrad :) 

Synes det var lett å få seg jobb, selv om jeg selvfølgelig fikk en del avslag på veien. Man må belage seg på mye overtid som økonom også, virker det som. Jeg er relativt fersk, men jeg ser jo at andre på teamet, både seniorer og sjefene, jobber svært mye. Jeg jobber også en del overtid allerede. 

Hadde jeg gått for jus, hadde jeg definitivt gått hele veien for å bli advokat. Man kan jobbe som jurist, f.eks med kontrakter og lignende, men jeg tror selv at jeg hadde følt at den siste brikken i puslespillet om jeg ikke ble advokat. 
Jurist krever fem år med studier. Skal man bli advokat må man jobbe som fullmektig i 2 år etter studier. Correct me if i'm wrong. 

Skrevet

Hvis du først skal studere juss/rettsvitenskap, bør du gå for master, det er ikke så mange jobber å få med bare bachelor. Og du blir ikke engang advokat med bare bachelor.

Men du må ikke bli advokat selv om du studerer juss, det finnes mange andre juriststillinger, konsulent- og rådgiverjobber osv., og der er det nok mindre arbeidspress enn som advokat.

Skrevet

Jeg har studert både juss og samfunnsøkonomi. Nå er ikke samfunnsøkonomi det samme som økonomi og administrasjon, men det er stort overlapp i fagene man har.  Når det kommer til selve studiet så tenker jeg du bør vurdere om du liker best å lese og skrive eller om du best liker å gjøre matteoppgaver. Jus består omtrent utelukkende av å lese og skrive. Økonomistudier er en del lesing, men også mye matte. I økonomistudier er det også mye oftere to streker under svaret. Mens jus blir mer som norskfaget hvor det finnes mange ulike måter å skrive en god besvarelse. 

Selv likte jeg samfunnsøkomi bedre enn jus fordi jeg likte bedre å pusle med matteoppgavene og jeg likte bedre at det var to streker under svaret. 

Når det kommer til jus er det kun omtrent 1/3 som blir advokater. Men det er også viktig å huske på at det ikke er slik at man enten blir advokat hele karrieren eller så blir man ikke advokat. Man kan selvsagt bytte jobb i løpet av karrieren. Og mange som starter som saksbehandlere og går over til advokatjobber, og omvendt mange som starter som advokater og finner ut at de heller vil ha andre jussjobber. 

Anonymkode: 16910...6cf

• Liker 1
Skrevet
Lacuna skrev (9 timer siden):

Jeg sto også mellom valget på jus og økonomi da jeg skulle studere. Endte med økonomi og har en mastergrad i dag. 
Føler økonomi er litt mer allsidig. Dessuten kan man ta flere juridiske emner på økonomistudiet! Det gjorde jeg. Tok nesten alle slike fag jeg kom over, så da fikk jeg kombinert litt, selv om fagene sånn sett ikke gir meg noe mer enn en siviløkonomgrad :) 

Synes det var lett å få seg jobb, selv om jeg selvfølgelig fikk en del avslag på veien. Man må belage seg på mye overtid som økonom også, virker det som. Jeg er relativt fersk, men jeg ser jo at andre på teamet, både seniorer og sjefene, jobber svært mye. Jeg jobber også en del overtid allerede. 

Hadde jeg gått for jus, hadde jeg definitivt gått hele veien for å bli advokat. Man kan jobbe som jurist, f.eks med kontrakter og lignende, men jeg tror selv at jeg hadde følt at den siste brikken i puslespillet om jeg ikke ble advokat. 
Jurist krever fem år med studier. Skal man bli advokat må man jobbe som fullmektig i 2 år etter studier. Correct me if i'm wrong. 

Har tenkt å bli advokat hvis jeg går den veien ja. Og jeg tror heller jeg vil jobbe med kontrakter enn å sitte i retten veldig mye hvis det gir mening, jeg liker bedre å skrive enn å snakke foran folk (selv om jeg såklart kan snakke på møter osv jeg er bare ikke glad i å snakke foran MANGE folk men kan gjøre det i ny og ne).

Er overtid i økonomibransjen også altså? Kommer kanske ann på hvor man jobber. Onkelen min jobber for nav og har svært lite overtid. Men tror jeg kan takle litt overtid om jeg får nok søvn (er hovedproblemet med turnus).Er bare enkelte tider på året onkelen min jobber mye og det er når budsjetter for år skal ferdiggjøres og lignende. 

Skrevet
ti10 skrev (7 timer siden):

Hvis du først skal studere juss/rettsvitenskap, bør du gå for master, det er ikke så mange jobber å få med bare bachelor. Og du blir ikke engang advokat med bare bachelor.

Men du må ikke bli advokat selv om du studerer juss, det finnes mange andre juriststillinger, konsulent- og rådgiverjobber osv., og der er det nok mindre arbeidspress enn som advokat.

har definitivt tenkt å ta master, har tenkt å søke rettsvitenskap 5 årig løp hos uio. Har nok poeng. 

Ja det er nok sant det med konsulent, rådgiver osv. Driver man med straffesaker (særlig privat) tror jeg det er mange advokater som jobber 24/7 med det. Men er jo langt fra det eneste man kan gjøre

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har studert både juss og samfunnsøkonomi. Nå er ikke samfunnsøkonomi det samme som økonomi og administrasjon, men det er stort overlapp i fagene man har.  Når det kommer til selve studiet så tenker jeg du bør vurdere om du liker best å lese og skrive eller om du best liker å gjøre matteoppgaver. Jus består omtrent utelukkende av å lese og skrive. Økonomistudier er en del lesing, men også mye matte. I økonomistudier er det også mye oftere to streker under svaret. Mens jus blir mer som norskfaget hvor det finnes mange ulike måter å skrive en god besvarelse. 

Selv likte jeg samfunnsøkomi bedre enn jus fordi jeg likte bedre å pusle med matteoppgavene og jeg likte bedre at det var to streker under svaret. 

Når det kommer til jus er det kun omtrent 1/3 som blir advokater. Men det er også viktig å huske på at det ikke er slik at man enten blir advokat hele karrieren eller så blir man ikke advokat. Man kan selvsagt bytte jobb i løpet av karrieren. Og mange som starter som saksbehandlere og går over til advokatjobber, og omvendt mange som starter som advokater og finner ut at de heller vil ha andre jussjobber. 

Anonymkode: 16910...6cf

Takk for tipset. Er jo kansje litt åpenbart men har ikke tenkt på det som lesing og skriving vs. Matte er jo lurt. Jeg er forsåvidt glad i begge deler, og har gjort det ganske godt i begge fag. Men er kansje litt mer glad i at det finnes fasitsvar enn at det ikke gjør det. Men samtidig så er det jo spennede å bruke lovverket og argumentere for og imot forslag. Ikke så lett å velge gitt. Hvordan er lønna innen økonomi?

Skrevet

Ville ikke tenkt særlig på overtid altså, både økonomer og jurister har veldig varierte jobbmuligheter, og kan sikte seg inn på karriereveier med mye eller lite overtid. 

Jeg er økonom og har jobbet mye med jurister. Spesielt i offentlig forvaltning er jurister ettertraktet, og fagfeltene varierer jo veldig. Du bør ikke låse deg til hva du skal jobbe med allerede som student, for du aner egentlig ikke hva mulighetene er ennå... Velg fag du synes er interessante. Jeg siktet meg for eksempel inn på finans da jeg studerte. Endte opp i offentlig sektor (noe som er litt uglesett blant ambisiøse økonomer 😂) og elsker det! Veien blir til mens man går. 

Les nærmere om fagene disse studiene innebærer, og kjenn etter hva som tiltrekker deg mest. Skulle du bomme og ønske å bytte senere er uansett juss veldig nyttig å ha som økonom, og vice versa. Som økonom har jeg faktisk savnet flere jurister med økonomibakgrunn. 

Skrevet

Jeg er siviløkonom og kan anbefale det studiet på det sterkeste. Det er stor variasjon i fagene de første årene, så kan du sikte deg inn på det du synes er mest interessant. Man har en del fag inn forretningsjus feks. om du liker dette. 

Jeg jobber langt mer enn vanlig arbeidsuke (kaller det ikke overtid da det er innbakt i lønn), men det kommer helt an på hvilket yrke du velger. Masse muligheter for økonomer. 

Anonymkode: 5942f...8b3

Skrevet

Rettslære

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er siviløkonom og kan anbefale det studiet på det sterkeste. Det er stor variasjon i fagene de første årene, så kan du sikte deg inn på det du synes er mest interessant. Man har en del fag inn forretningsjus feks. om du liker dette. 

Anonymkode: 5942f...8b3

Det er også en fordel med økonomi, man større variasjon i fagene. I tillegg er det også typisk mer valgfrihet i fagene man tar. På juss er nærmest samtlige fag obligatoriske. På UiB er det kun siste året det er valgfrihet. 

Anonymkode: 13034...fff

Skrevet
mitch92 skrev (8 timer siden):

Takk for tipset. Er jo kansje litt åpenbart men har ikke tenkt på det som lesing og skriving vs. Matte er jo lurt. Jeg er forsåvidt glad i begge deler, og har gjort det ganske godt i begge fag. Men er kansje litt mer glad i at det finnes fasitsvar enn at det ikke gjør det. Men samtidig så er det jo spennede å bruke lovverket og argumentere for og imot forslag. Ikke så lett å velge gitt. Hvordan er lønna innen økonomi?

Jeg tok samfunnsøkonomi og der er gjennomsnittslønna litt høyere enn for jurister. https://www.uib.no/econ/134904/ny-undersøkelse-viser-samfunnsøkonomer-kommer-raskt-i-jobb-og-tjener-bra  Men det er små forskjeller tillegg vil også lønna variere etter hva slags jobber  man tar. Man tjener mer som forretningsadvokat enn saksbehandler i det offentlige.

Vil legge til at "økonomi" er veldig bredt studie. Selv på økonomi administrasjon så kan man man jo spesialisere seg i alt fra ledelse til regnskap/revisjon til finans til statistikk  til gud vet hva. Lønningene varierer også etter hva man spesialiserer seg i, hva slags jobb man får og hvor dyktig man er. Det er kanskje noe man bør tenke litt over om man ønsker å studere økonomi.

Anonymkode: 8c5f6...43b

Skrevet
Albbas skrev (8 timer siden):

Ville ikke tenkt særlig på overtid altså, både økonomer og jurister har veldig varierte jobbmuligheter, og kan sikte seg inn på karriereveier med mye eller lite overtid. 

Jeg er økonom og har jobbet mye med jurister. Spesielt i offentlig forvaltning er jurister ettertraktet, og fagfeltene varierer jo veldig. Du bør ikke låse deg til hva du skal jobbe med allerede som student, for du aner egentlig ikke hva mulighetene er ennå... Velg fag du synes er interessante. Jeg siktet meg for eksempel inn på finans da jeg studerte. Endte opp i offentlig sektor (noe som er litt uglesett blant ambisiøse økonomer 😂) og elsker det! Veien blir til mens man går. 

Les nærmere om fagene disse studiene innebærer, og kjenn etter hva som tiltrekker deg mest. Skulle du bomme og ønske å bytte senere er uansett juss veldig nyttig å ha som økonom, og vice versa. Som økonom har jeg faktisk savnet flere jurister med økonomibakgrunn. 

Jeg også! 😊 men jeg trives godt. Har snakket med en del av mine medstudenter som ble uteksaminert samtidig som meg, og jeg er mye tettere på ledelsen, og har mye mer ansvar enn de andre. Til gjengjeld har jeg også høyere lønn. Det er ikke alltid de fire store er det beste stedet å starte! 

Skrevet
10 hours ago, Albbas said:

Jeg siktet meg for eksempel inn på finans da jeg studerte. Endte opp i offentlig sektor (noe som er litt uglesett blant ambisiøse økonomer 😂) og elsker det! Veien blir til mens man går. 

Er det uglesett?  Offentlige arbeidsgivere som  Norges Bank/Oljefondet, Innovasjon Norge, osv er ofte på toppen av listene  i undersøkelser på hvor økonomistudenter helst har lyst til å jobbe.

Når det er sagt så vet ofte ikke studenter alle jobbmulighetene de har. De ser typisk kun bedriftene som er villige og har mulighet til å bruke penger på bedriftspresentasjoner, men det er jo bare toppen av isberget når det kommer til arbeidsgivere. I tillegg er det jo ikke slik at de som bruker mest penger på markedsføring mot studenter nødvendigvis er de arbeidsgiverne det er best å jobbe for. 

Anonymkode: a0cba...7a6

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det uglesett?  Offentlige arbeidsgivere som  Norges Bank/Oljefondet, Innovasjon Norge, osv er ofte på toppen av listene  i undersøkelser på hvor økonomistudenter helst har lyst til å jobbe.

Når det er sagt så vet ofte ikke studenter alle jobbmulighetene de har. De ser typisk kun bedriftene som er villige og har mulighet til å bruke penger på bedriftspresentasjoner, men det er jo bare toppen av isberget når det kommer til arbeidsgivere. I tillegg er det jo ikke slik at de som bruker mest penger på markedsføring mot studenter nødvendigvis er de arbeidsgiverne det er best å jobbe for. 

Noen få offentlige organisasjoner er på topp ja, men veldig mange er ganske sett ned på (av de mer ambisiøse) . Du ser det jo på kg også, folk mener at offentlig ansatte bare går rundt og drikker kaffe og slapper av. 🙄 Jeg hadde veldig gode resultater under studiene og har flere ganger hørt at folk blir litt forundret over at jeg ikke har kommet så langt i karrieren... 🤦‍♀️ Men jeg trives altså og synes det er svært utfordrende og givende, selv om tidligere medstudenter syns jeg har kastet bort mulighetene jeg hadde. 😅

Og for all del, jeg hadde jo en del fordommer selv også før. Det skyldes nok som du sier at mange av de offentlige organisasjonene ikke får reklamert for seg selv på samme måte. Og spesielt i statlige organisasjoner er ikke økonomene like synlige. Jeg var eneste siviløkonom på huset i mine to forrige jobber, som begge var i staten. Det krydde av jurister. 

https://nye.econa.no/faglig-oppdatering/medlemsbladet-magma/6-2021/her-vil-ferske-okonomer-jobbe/

Annonse
Skrevet
1 hour ago, Albbas said:

Noen få offentlige organisasjoner er på topp ja, men veldig mange er ganske sett ned på (av de mer ambisiøse) . Du ser det jo på kg også, folk mener at offentlig ansatte bare går rundt og drikker kaffe og slapper av. 🙄 Jeg hadde veldig gode resultater under studiene og har flere ganger hørt at folk blir litt forundret over at jeg ikke har kommet så langt i karrieren... 🤦‍♀️ Men jeg trives altså og synes det er svært utfordrende og givende, selv om tidligere medstudenter syns jeg har kastet bort mulighetene jeg hadde. 😅

Og for all del, jeg hadde jo en del fordommer selv også før. Det skyldes nok som du sier at mange av de offentlige organisasjonene ikke får reklamert for seg selv på samme måte. Og spesielt i statlige organisasjoner er ikke økonomene like synlige. Jeg var eneste siviløkonom på huset i mine to forrige jobber, som begge var i staten. Det krydde av jurister. 

https://nye.econa.no/faglig-oppdatering/medlemsbladet-magma/6-2021/her-vil-ferske-okonomer-jobbe/

Ja, det er en del fordommer mot offentlig ansatte. Men mange av de mest ambisiøse i staten, folk som brenner for arbeidsoppgavene mer enn pengene. 

Jeg er økonom og endte opp i det private, men endte opp med en jobb jeg ikke engang visste eksisterte da jeg studerte. Selv hadde jeg ikke så gode karakterer, og visste ikke engang om jeg ville få relevant jobb. Men fikk en jobb jeg trives svært godt med, en jobb med faglige utfordringer, godt arbeidsmiljø og god lønn. I likhet med deg er også jeg den eneste økonomen i min avdeling. Man er litt potet som økonom, man kan brukes til mye. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja, det er en del fordommer mot offentlig ansatte. Men mange av de mest ambisiøse i staten, folk som brenner for arbeidsoppgavene mer enn pengene. 

Jeg er økonom og endte opp i det private, men endte opp med en jobb jeg ikke engang visste eksisterte da jeg studerte. Selv hadde jeg ikke så gode karakterer, og visste ikke engang om jeg ville få relevant jobb. Men fikk en jobb jeg trives svært godt med, en jobb med faglige utfordringer, godt arbeidsmiljø og god lønn. I likhet med deg er også jeg den eneste økonomen i min avdeling. Man er litt potet som økonom, man kan brukes til mye. 

Kan du utdype litt hva du mener med at man kan brukes til mye? Har du et eksempel?

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

. Man er litt potet som økonom, man kan brukes til mye. 

Jepp. Men min erfaring med tidligere juristkolleger er at de også er litt poteter. Så det er lurt å tenke hvilken kjernekompetanse man ønsker å ha selv om man er potet. 😄

Skrevet
28 minutter siden, mitch92 said:

Kan du utdype litt hva du mener med at man kan brukes til mye? Har du et eksempel?

Det er todelt. Det ene er at økonomi er et veldig bredt studium. Man kan studere ledelse, aksjer, regnskap/revisjon, statistikk, makroøkonomi, mikroøkonomi, osv. Nesten alt i samfunnet har et økonomi-aspekt. Det andre er at i de fleste jobber i arbeidslivet så bruker man veldig lite av det man studerte. Som økonom kan du få mange jobber som ikke bruker det du lærte direkte eller bruker veldig lite av det du lærte. 

Skrevet
1 hour ago, Albbas said:

Jepp. Men min erfaring med tidligere juristkolleger er at de også er litt poteter. Så det er lurt å tenke hvilken kjernekompetanse man ønsker å ha selv om man er potet. 😄

Ja, men denne kjernekompetansen kan også komme i arbeidslivet. At det er der man spesialiserer seg og det er der man lærer tingene som gjør at en får en god lønn og interessante arbeidsoppgaver. Og for de fleste så er det jo i arbeidslivet man får denne kompetansen.  Du skrev jo også at du spesialiserte deg i finans, men endte med å jobbe i det offentlige sammen med jurister. Så du også har vel trolig opparbeidet deg kjernekompetansen i arbeidslivet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...